eitaa logo
کانال محمدرضا کرم رضایی
91 دنبال‌کننده
35 عکس
72 ویدیو
7 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران جهت ارتباط، انتقاد یا پیشنهاد: @Mrkrezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ ج. برخی دیگر آن را به معنای خاص خود تعریف نموده‌اند، این گروه نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ ✔️1. گروهی آن را به موضوع علم فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺«الفلسفة ... نظم العالم نظما عقليّاً على حسب الطاقة البشرية.»۱ 🔺«الحكمة الإلهية علم يبحث فيه عن أحوال الموجود بما هو موجود.»۲ 🔺«علمى را كه از احوال موجود مطلق بحث مى‌كند، يا علمى كه از احوال كلى وجود گفتگو مى‌كند، يا مجموعه قضايا و مسائلى كه، پيرامون موجود بما هو موجود مطرح مى‌شود.»۲ ✔️ 2. گروهی آن را به روش تحقیق علم فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺«يك سلسله بحثهاى برهانى كه ... نتيجه آنها اثبات وجود حقيقى اشياء و تشخيص علل و اسباب وجود آنها و چگونگى و مرتبه وجود آنها مى‌باشد فلسفه ناميده مى‌شود.»۳ 🔺«علومى كه صرفاً با روش قياسى تحقيق مى‌شوند و تجربه و آزمايش عملى را در آنها راه نيست».۴ 📚 ۱. الحكمه المتعاليه، ج‏1، ص20. 📕 ۲. بدایة الحکمة، ص6. 📚 ۳. اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۱، ص ۳۶. 📚 ۴. ر.ک: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۳۶. ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 إِزَالَةُ الْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ ✍ محمدرضا کرم‌رضایی 💠@m_r_k_rezaei
📸 اعمال مشترکه شبهای قدر و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
⁉️ شب قدر، مذاکرۀ علمی یا دعا و نماز؟! 💢 با ادنی تأملی در آیات و روایات به خوبی می‏‌توان به جلالت و بزرگی مذاکرۀ علمی و دعا و نماز و عبادات مرسوم پی برد، امّا سؤال اصلی در مورد افضلیّت یکی از این دو در شب مبارک قدر می‎باشد. ▫️ در میان روایات به صراحت نمی‏‌توان در مورد افضلیّت مذاکرۀ علمی در شب قدر تنصیصی را یافت اما با توجه به چند نکته می‏‌توان به این مهم رسید: 🔵 1. اوامر با تأکید بر تعلیم و تعلم و تفکّر در راه خدا به صورت مطلق، مانند: 📜 «يا أباذَرٍّ الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاكرَةِ العِلمِ خَيرٌ لَك مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِيامٍ نَهارُها وَقِيامٍ لَيلُها.» 🖊 اى ابوذر! يك ساعت نشستن براى گفتگوى علمى، براى تو از عبادت يك سال كه روزش را روزه بدارى و شبش را شب زنده‏داری کنی، بهتر است. 📜 «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ الْعِبَادَةُ التَّفَكُّرُ فِي أَمْرِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَلا.» 🖊 عبادت زیادی نماز و روزه نیست، عبادت تفکر در امر خداست. 📜 «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ إِدْمَانُ التَّفَكُّرِ فِي‏ اللَّهِ‏ وَ فِي قُدْرَتِهِ.» 🖊 بهترین عبادت ادامه دادن به تفکر در قدرت و امور مربوط به خداست. 🔍 افزون بر اين احادیث، منابع حديثى، روايات زیادی از اهل بيت عليهم السلام را نقل كرده‏‌اند كه می‌رساند مذاکرۀ علمی و تفکّر، به مراتب برتر از عبادت است، هر چند خود مذاکرۀ علمی و تفکّر از افضل عبادات است. 🔵 2. اقوال و افعال علمای بزرگ شیعه که وجود معارف شیعه در این زمان مرهون تلاش‏‌های علمی و عملی آنان در زمان خودشان می‏‌باشد، مانند: ✔️ محدّث بزرگوار، ابن بابويه رحمه الله در مجلس ۹۳ از كتاب الأمالى، پس از بيان نوافل شب‏‌هاى ماه رمضان و استحباب اقامۀ صد ركعت نماز براى هر يك از شب‏هاى بيست و يكم و بيست و سوم، می‏نویسد: 📃 «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل.» ✒️ هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است. ✔️ علامه مجلسی در کتاب ارزشمند بحارالانوار ج‏10، ص401 نیز همین سخن را فرموده است. ☑️ بسياري از فقها و انديشمندان اسلامي تاليف كتاب‏هايشان را در شب قدر به پايان رسانده‏‌اند كه اينك به برخي از آنها اشاره خواهیم نمود. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی: ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه امام علی (ع): ایتا| تلگرام
📚 بحارالانوار: علامه مجلسی در پایان جلد 22 نوشته‏‌اند: 📝 «قد اتفق الفراغ من هذا المجلد من كتاب بحار الأنوار في ليلة الجمعة لعشرين مضين من شهر الله المعظم شهر رمضان‏.» 📚جواهر الكلام: مرحوم مصنف در پايان آخرين جلد آن نوشته‏‌اند: 📝 «تم كتاب «جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام في مسائل الحلال و الحرام» في ليلة الثلثاء ثلاثة و عشرين في شهر رمضان المبارك، ليلة القدر التي كان من تقدير الله تعالي فيها ان يتفضل علينا باتمام الكتاب المزبور....» 📚 منتهی الآمال: شیخ عباس قمی در پایان منتهی الآمال می‏‌فرمایند: 📝 «هکذا تم ما قدر ایراده و اثباته فی هذا الکتاب الشریف لیلة الثالث و العشرین من شهر رمضان المبارک.» 📚 تفسير الميزان: علامه طباطبايي در پايان جلد بيستم این تفسیر شریف مي‏‌نويسد: 📝 «تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد لله على الدوام، و الصلاة على سيدنا محمد و آله و السلام.». 📚 محقق طباطبایی در پایان تحقیق خود بر فهرست کتب الشیعة و أصولهم و أسماء المصنفین و أصحاب الأصول شریف نوشته‏‌اند: 📝 «تمّ‌ الكتاب بحمد اللّه فرغت من نسخه بعون اللّه و حسن توفيقه عشية يوم الاثنين غرّة ذي القعدة الحرام عام ١٤٠١ في مكتبتي الخاصّة في مدينة قم، و قد كنت بدأت بنسخه في مشهد الرضا عليه السّلام في ليلة القدر ليلة ٢٣ شهر رمضان المبارك من السنة نفسها، و أنا الأقلّ‌ عبد العزيز بن جواد الطباطبائي.» 📖 همچنین کتبی مانند کتب ذیل الذکر در شب مبارک قدر به پایان رسیده‏‌اند: 1. معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواره از آیت الله سید ابوالقاسم خویی، شب ۱۹ رمضان ۱۳۸۹ 2. حدیث الافک از آیت الله جعفر مرتضی عاملی،شب ۲۱رمضان۱۳۹۹ 3. اصول الحدیث واحکامه فی علم الدرایه از آیت الله جعفر سبحانی، شب ۲۱ رمضان ۱۴۱۱ 4. تفسیر القرآن المجید المستخرج من تراث الشیخ المفید از حجت الاسلام سید محمد علی ایازی ،شب قدر۱۴۱۳ ✅ اما به نظر می‏رسد جمع بین دعا و مذاکره و تعلیم و تعلّم بهتر است، یعنی پاسی از شب را به راز و نیاز و پاسی دیگر به تعلیم و تعلّم پرداخته شود. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه امام علی (ع) ایتا | تلگرام
✔️ 3. گروهی آن را به غایت علم فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺«العناية بالموت.»1 منظور از عنایت به مرگ، میراندن شهوات و رسیدن به فضیلت است. 🔺«الصّناعة الّتي مقصودها تحصيل الجميل فقط هي الّتي تسمّى الفلسفة.»2 🔺«العلم بالموجودات بما هي موجودة بمقدار الطاقة الإنسية.»3 🔺«إنّها العلم بالموجودات بما هي موجودة.»3 🔺«الحكمة صناعة نظر يستفيد منها الانسان تحصيل ما عليه‏ الوجود كله في نفسه و ما عليه الواجب... .»4 🔺«الحكمة صناعة نظرية يستفاد بها كيفية ما عليه الوجود في نفسه، و ما عليه الواجب... .»5 ✔️ 4. گروهی آن را به فایده علم فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺«الفلسفة معرفة الإنسان نفسه».6 🔺«هي وسيلة النّفس في صعودها إلى الواحد و الاتّحاد به.»7 🔺«الفلسفة التشبه بالاله بحسب الطاقة البشرية لتحصيل السعادة الابدية كما امر الصادق صلى الله عليه و سلّم تخلقوا باخلاق الله اى شبّهوا به فى الاحاطة بالمعلومات و التجرّد عن الجسمانيات..»8 🔺«الفلسفة استكمال النفس الإنسانية بمعرفة حقائق الموجودات على ما هي عليها و الحكم بوجودها تحقيقا بالبراهين لا أخذا بالظن و التقليد بقدر الوسع الإنساني.»9 🔺«حركت نفس است در جهت كمال ممكن.»10 🔺«وسيله‌اى است براى آنكه انسان را عالم عقلى مشابه با عالم وجود عينى گرداند.»10 ✔️ 5. گروهی آن را به حسب اشتقاق واژه فلسفه تعریف نموده‌اند، مانند؛ 🔺تعریف فلسفه چنین است: «حب الحكمة، لأن «فيلسوف» هو مرتب من «فيلا» - و هي «محب» - و من «سوفيا» و هي الحكمة».11 🔺الفلسفه «محبّة الحكمة.»12 📚 1. ر.ک: رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱. 📕 2. کتاب التنبیه علی سبیل السعادة، اربع رسائل فلسفیه، ص ٢٠. 📕 3 . كتاب الجمع بين رأي الحكيمين، ص 80. 📕4. تسع رسائل في الحكمة و الطبيعيات، ص: 105. 📕 5. شرح الهدایة الاثیریة، ص6. 📕 6. رسائل الکندي الفلسفیة، ص ١٧٢. 📕 7. كتاب الجمع بين رأي الحكيمين، ص ٤٤. 📕 8. التعریفات، ص ۷۳. 📚 9. الحکمة المتعالیة في الأسفار العقلیة الأربعة، ج ۱، ص ۲۰. 📕 10. ر.ک: فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، ص ۵۶۲. 📕 11. رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱. 📕 12. الحدود و الفروق، ص ٤٩. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🟧 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔶 فصل اول: بایستگی‌های آموزشی 🔸گفتار اول: ساماندهی دروس حوزه ⬅️ از زمان ورود طلبه به تا آخر عمر، خواسته یا ناخواسته سرو کارش با دروس حوزوی بوده و معظم وقت خویش را صرف تدریس و تدرّس آن‌ها می‌نماید؛ زیرا طلبه یا مشغول فراگیری آن‌ها است؛ کلاس می‌رود، مباحثه، مطالعه، تقریر، تکرار و... می‌کند و یا مشغول نشر و انتشار آن‌ها به دیگران است؛ تدریس می‌کند، تعلیم می‌دهد، پیش مطالعه می‌کند، شرح و تفسیر می‌خواند، می‌نویسد و... . 🔻با این وجود اگر دروس حوزه ساماندهی نشوند طلبه یعنی جوانی او، بدون به دست آوردن ثمرۀ مناسب تلف خواهد شد، حال در روزها، ماه‌ها و سال‌ها چندین هزار به باد فنا خواهد رفت و هیچ گاه باز نخواهند گشت! و البته کسی هم مسئولیت آن‌ها را به عهده نمی‌گیرد. ✅باید مجاهدانی کمر همت بسته، با سربند یا زهرا به این عرصۀ وارد شده، به معنای واقعی کلمه دروس حوزه را ساماندهی نمایند. ❇️حیطۀ آموزشی حوزه از دو جهت باید ساماندهی شود؛ 1️⃣از جهت اندازۀ ارائه و چگونگی کمّ تفهیم دروس به طلبه 2️⃣از جهت نوع علوم ارائه شده به عبارت دیگر کمیّت و کیفیت دروس ارائه شده باید مورد بررسی قرار بگیرند. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🟧 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔶 فصل اول: بایستگی‌های آموزشی 🔸گفتار اول: ساماندهی دروس حوزه 🔰امام خمینی می‌فرمایند: «در هر صورت وصيت اينجانب آن است كه در همه اعصار خصوصاً در عصر حاضر كه نقشه‏‌ها و توطئه‏‌ها سرعت و قوّت گرفته است، قيام براى نظام دادن به حوزه‏ها لازم و ضرورى است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم‏ الشأن صرف وقت نموده و با برنامه‏ دقيق صحيح حوزه‏ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه‏هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.» . 📕 آيين انقلاب اسلامى، گزيده‏اى از انديشه و آراى امام خمينى ج‏2؛ ص350. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲 از ذات اقدس اله می خواهیم به حق علی و اولاد علی ریشه این‌ها را بکند. این آرزوی ماست. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🤲 قبل از شروع طلب یاری می کنم از خدای قیّومی که: 🔺با اسم او قیام می‌کنیم؛ 🔺با قوّت او _ که آسمان روی زمین قائم شد و مشغول تسبیح و سجده و رکوع گشت _ نماز خوانده و روزه می‌گیریم. ▫️مقصود ما اوست و رفتن ما، حرکت و سکون و بقاء و دوام ما به سوی او است. ▫️به نبیّ او اقتدا کرده و در اعمال و علوم بدو اکتفا می‌کنیم. ✅ انسان است هر چند در بدو بودنش در مرتبه‌ای سافل و ناقص بود اما ذاتاً دارای قوه ترقی به حد کمال و ارتقاء سوی حضرت مبدا متعال می‌باشد. ❓ در چیست؟ 🔅کمال او در ادراک مقامات الهی و رسیدن به معارف کلی عقلی است، البته مشروط به چند امر: 🔸جدایی از محسوسات مادی 🔸دوری از پستی‌های دنیوی 🔸خلاصی از شر خواهش‌های نفسانی 🔸رهایی از قید و بند شهوانی و غضبانی ❓راه دوری از این امور چیست؟ 🔅امور چهارگانه زیر: 🔸هدایت (به سوی الله تبارک و تعالی) 🔸تعلیم (مسائل فرستاده شده از سوی حضرت الله جلّ و علا) 🔸تهذیب (تربیت نفس طبق سنن عملی اسلام) 🔸تقویم (تقویت ارتباط مبدا تعالی) 🟢 برای حصول این امور چهارگانه خداوند رسول هادی و قرآن الهی را فرستاد. ✔️ پس ای برادران با گوش جان به سخنان قرآن گوش فرا دهید، اوامر و دستورات او را با قلبی صاف و بی آلایش اطاعت کنید. 📚 تفسير القرآن الكريم، صص۱_۳. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
✅ مؤمن واقعي حكيم متأله مي باشد. 🔰 «همانطور كه عنصر اصلي حكمت متعاليه را برهان، عرفان و قرآن تشكيل مي دهد، حكيم متألّه را تحقّق به امور ياد شده مي سازد، به نحوي كه اين امور به منزله صورت نوعيه و فصل مقوّم او باشند، و به همان جهت كه رئيس همه علوم است، حكيم متألّه نيز سيّد علماء مي باشد، زيرا «قيمة كلّ امرءٍ ما يُحْسِنُه». 🟢كسي كه اهل برهان يا عرفان و يا قرآن نيست و يا اين امور براي او به صورت حال است نه ملكه و به نحو عرضي است نه ذاتي، هرگز نخواهد بود. 🟢چون این معارف (مطالب ماوراءالطبیعة) نزد ارباب شريعت به ايمان و پيش گروهي از پيشوايان علوم رباني به حكمت الهي ناميده مي شود، حكيم متألّه همان مؤمن حقيقي است، چه اينكه مؤمن واقعي حكيم متأله مي باشد.» 📚رحيق مختوم جلد 1-1 - ص 13. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 مخلوقات حضرت حق تبارک و تعالی را از جهتی می‎توان به سه دسته تقسیم نمود: 1️⃣ ملک: خداوند متعالی ملائکه را با عقل بدون شهوت خلق نمود؛ 2️⃣ حیوان: حضرت باری تعالی حیوانات را با شهوت بدون عقل آفرید؛ 3️⃣ انسان: الله تبارک و تعالی انسان‎ها را با عقل و شهوت به وجود آورد. ⭕️ باید توجه داشت اگر انسانی عقلش بر شهوتش پیشی بگیرد به بالاتر از ملائکه صعود می‎کند و اگر کسی شهوتش بر عقلش پیشی بگیرد به پایین‎تر از حیوانات تنزّل پیدا می‎کند. ⚠️بنابراین عقل از اهمیت وافری برخوردار است و در زندگی یا باید خود عاقل بود _ که بهترین انتخاب همین است - و یا از عاقل دیگر بهره جست و در غیر این دو صورت شخص یا باید دائماً در حال سکوت باشد یا مرگ برای او بهتر است از حیات او. از حضرت علی سؤال شد: بهترین عطاشده به انسان چیست؟ فرمود عقل. گفت اگر عقل نبود؟ فرمود برادر مشورت دهنده. گفت اگر این نبود؟ فرمود سکوت در مجالس. گفت اگر این نیز نبود؟ فرمود مرگ سریع. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
❓سؤال: برای دست آوردن ، چه باید کرد؟ 📝پاسخ: یکی از شروط لازم برای دست آوردن این علوم و می‎باشد. طبیعتاً رسیدن به مخزن علوم الهی برای شخص بی‎فکر ممکن نخواهد بود و به قول فکر کردن جهت استنزال علوم الهی مانند تضرّع است جهت استنزال نعمت‎ها و حاجات از نزد حضرت باری. 🔅 «الفكر في استنزال العلوم من عند الله يجري مجرى التضرع في استنزال النعم و الحاجات من عنده.»1 📚 1. الحكمة المتعالية، ج3، ص 396. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🟢 برای یادگیری معارف باید آن‌ها را بر نقش‌بندی کرد نه صرفاً بر صفحه کاغذ. 🔰 علامه حسن زاده می نویسند: به افلاطون گفتند که شما چرا چیزی نمی نویسید؟ (آن وقت‌ها چون پوست را دباغی می‌کردند و به جای کاغذ به کار می‌بردند) ایشان در جواب فرمود من علم خویش را در پوست میش نمی‌گذارم شما جانتان را آماده کنید تا در آن قرار دهم. ⭕️ باید توجه داشت "العلم صید و الکتابه قید" نوشتن علم بر روی کاغذ نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح است، آنچه مذموم است اکتفا به نوشتن معارف بر روی کاغذ بدون نقش‌بندی آن بر جان است. 📚 دروس شرح فصوص الحکم، ج۱، ص۳۱۹. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
⁉️ سوال: با اینکه پیامبر اکرم و حضرات معصومین بالاترین مقام و منزلت را نزد خدای سبحان داشته و با تقواترین مردم بودند، علت این همه ناله‎ها و آه‎ و اشک‎ها برای چه بوده است؟ 📜 جواب: حضرات معصومین قبل از خلقت در که لقای خداست بوده‎اند در این مرتبه نه تنها به موجودات دیگر توجه نداشتند بلکه به خودشان نیز بی‌توجّه بودند. پس از خلقت از این مرتبه به و کثرت برگشت می‎کنند این ناله‎ها و فریادها راجع به این بوده است که خدایا مرا از جوار خودت برگرداندی به . ▫️توجه به این با اینکه در نظر آن‌ها جلوۀ خداست، امّا آن‌ها را از جلوۀ باطنی و مرتبۀ غیرحضرت الوهیت، واداشته است، از این جهت ناله می‎زدند. ⭕️ البته باید توجه داشت این مساله‎ای است که ما نمی توانیم به صورت کامل درکش کنیم. 📕 امام علی از دیدگاه امام خمینی، ص ۷۶. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
✅ برای فهم و درک کامل مسائل عقلی باید عقل خود را از شوائب اوهام تجرید کرد. 🔰 باید معقول را قوه عاقله درک کند. چون معقول مجرّد است و مدرِک مجرّد نیز باید مجرّد باشد. ▫️رو مجرّد شو مجرّد را ببین دیدن هر چیز را شرط است این 📚 نمط اول. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 باید باشد، مبیِّن حقایق اشیاء عالم باشد زیرا؛ 🔹انسان نهال وجودی‌اش را نباید به دست هر کسی بسپارد: 🔺باید مربّی او آگاهی به تمام نیازهای جسمی و روحی او داشته باشد؛ 🔺آگاهی به تمام اسرار وجودی او داشته باشد. ❇️ چنین کسی که امام و راهنمای انسان است است چون علم به حقایق اشیاء است. 📚 دروس اشارات و تنبیهات، نمط اول، فصل۲۴. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 افلاطون می گوید: نیرویی درونی است که از وسوسه‌های خواهشی و صورت‌های ذهنی طبیعت انسان به وجود می آید. ❇️ شخص شجاع را ترسو و فرد ترسو را شجاع می‌کند. یعنی در درون هر کسی باشد، صفتی بر ضد آن چه در او هست به وجود می‌آورد. 📕 . ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام