eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
666 دنبال‌کننده
494 عکس
77 ویدیو
28 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67
مشاهده در ایتا
دانلود
قفس آهنین؛ ردای بر دوش حلقه های میانی 1️⃣ روایت اول چند وقت پیش که از یک مجموعه استعفا دادم، در مراسم تودیع ریاست سازمان نکته ای جالب گفت. «فلانی خودش را وقف تربیت انقلاب اسلامی کرده بود گرچه ما می خواستیم که او خودش را وقف سازمان ما کند!» حقیقت این بود که دقیقاً این دوست عزیز من به دقیقترین وجه، صورت بندی از تمایز دستگاه اندیشه ای ما را بیان می کرد. سالها حضور امثال من در سازمان های دولتی و حاکمیتی با این پیشفرض بوده است که هدف ما «کمک به انقلاب اسلامی است و به لوازم این کمک پایبندیم» لذا اگر ابزاری نقش ابزاری خود را عوض می کرد و یا مانعیتی ایجاد می شد از آن عبور می کردیم. بیان یکی از فرماندهان سوریه همواره بر جلوی چشم من است که یک فرمانده به مثابه تانک همواره از موانع عبور می کند نه اینکه پشت موانع ایستاده و در مذمت آن سخن گوید‼️ 2️⃣ روایت دوم درگیر سازی جریانات جوان مردمی در سنوات گذشته در کشور تجربیاتی را داشته است. از الگوی «مشاوران جوان» در دوران احمدی نژاد تا ایده «دستیاران مردمی» در دولت کنونی. اما به راستی محصول این ایده ها چه بوده است؟ جدا از تلاش ها و نتایجی که از حضور برخی از جریانات مردمی در نهادهای حاکمیتی مشاهده می شود،‌عمده این ایده ها منجر به شکست است چرا که افراد نوعاً با ورود در سازمان ها چنان مقهور فرهنگ و مکانیزم های آن سازمان می شوند که امکان تحول را از یاد برده و توانی برای آن ندارند. گزاره هایی مانند «فعلا باید کمی با سازمان مدارا کرد»، «اول باید در سازمان جا بیافتم تا بتوانم کار کنم»، «نباید انقلابیون در سازمان تبدیل به افراد آنارشیسم شوند» و ... عباراتی اند که این افراد شنیده می شود و در عین ظاهر جذاب، مانعی برای تحولات محسوب می شود. در حقیقت حضور جریانات مردمی به این شیوه منجر به دکترین «قورباغه در حال پخت» گردیده و کم کم منجر به مرگ فرد تحولی می شود. 🐸 🌐 قفس آهنین (Iron cage) در جامعه‌شناسی مفهومی است که توسط ماکس وبر ارائه شد.این مفهوم برای توصیف افزایش عقلانیت ذاتی در زندگی اجتماعی، به‌ویژه در جوامع سرمایه‌داری غرب بکار گرفته شد. بر اساس این نظریه، «قفس آهنین» افراد را در نظام‌هایی به دام می‌اندازد که صرفاً بر اساس کارایی غایت‌شناسی، محاسبه عقلانی و کنترل است. به زعم وبر نظم سازمانی فقط باید مانند شنل روی شانه‌های قدیس سبک باشد که هر لحظه بتوان آن را به کناری انداخت ولی سرنوشت مقرر کرد شنل به «قفس آهنین» تبدیل شود و او را در خود محصور سازد. اجرای فلسفه وبر اغلب به قیمت پدید آمدن جنبه‌های منفی بوروکراسی تمام شده است. نظام فلسفی ماکس وبر، ایستایی، خشکی و انعطاف‌ناپذیری را برای سازمان‌های بزرگ به ارمغان آورده است. تکیه محض به مقررات و آیین‌نامه‌ها باعث گسترش ترس و محافظه‌کاری در سازمان گردیده و تشریفات و قاعده‌سازی برتری یافته، تا آن‌جا که افراد با تکیه بر مقررات و قوانین خشک و مخرب از انجام مسؤولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند. مهم ترین جنبه های منفی موجود در این گونه از سازمان ها می توان از خشکی مقررات ، جمود شخصیت ، جابجایی اهداف ، محدودیت در طبقه بندیها ،محدودیت در پذیرش ، خود محوری مقام خواهی ، هزینه های زیاد برای کنترل و نظارت ، اضطراب و نگرانی و….را نام برد. بروکراسی در واقع تیر خلاص تمدن غرب بر تحول در جوامع در حال توسعه است. 🖊محمد رحمانی - اندیشکده مرآت 🆔 @m_rahmani_g
مساله خلاقیت و نوآوری، آن هم معناگرا و آن هم با کمترین لوازم از دغدغه های جمعی از مدیران ارشد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سنوات گذشته بوده که در قالب نمایشگاه کاریحجماتور هر سال برگزار می شود. نمایشگاهی که ظرفیت احداث در هر مدرسه را داراست و می تواند انتقال مفاهیم را همراه با «روایت جذاب» در بهینه ترین حالت ممکن سازد. امسال نیز توفیق داریم تا میزبان دوستان برای افتتاحیه نمایشگاه فوق باشیم. از همین جا دعوت می کنم از دوستان خلاق و نوآور و تیم هایی که به دنبال ظرفیت کنشگری در عرصه تعلیم و تربیت هستند برای حضور در این رویداد... 🆔 @m_rahmani_g
🔆 ترمینولوژی علم و معلمی؛ از Intelect تا Information 🔹با حضور *دکتر محمد رحمانی* 🗓یـکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ 📍دانشکده حضرت زینب (س) *به مناسبت گرامیداشت روز معلم و تجلیل از اساتید برتر دانشگاه* 🆔 @m_rahmani_g
‎⁨نشست روز استاد⁩.m4a
13.43M
نشست ترمینولوژی علم و معلمی؛ از Intelect تا Information ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشکده حضرت زینب (س) 🆔 @m_rahmani_g
ذهن کانتی و کاربست های فرهنگی 1️⃣ روایت اول دوستی نقل می کرد که در سفر اربعین به دلیل تشنگی زیاد به مغازه ای که از دور شُرشُر قرمزی آب میوه آن به چشم می آمد رفتیم و مقداری آب انار خریداری کردیم. اندکی از آن را نخورده بودیم که مزه بد آن باعث شد که سمت سطل زباله مغازه رفته و آن را معدوم کنیم اما با کمال تعجب دیدیم که اناری در مغازه نبود!! بلکه مغازه دار آب انگور قرمز به ما فروخته بود. وقتی این را متوجه شدیم تا انتهای آن آب میوه را با لذت تناول کردیم ‼️ 2️⃣ روایت دوم هارون بن عيسى روایت می‌کند: امام صادق(ع)به فرزندش محمّد فرمود: چقدر از خرجى اضافه آمده؟ گفت: چهل دينار. فرمود: آن را بیرون آور و صدقه بده. عرض كرد: آقا ديگر چيزى برایمان باقی نمی‌ماند. فرمود: صدقه بده، خداوند عوض آن را مي دهد، مگر نمي دانى که هر چيزى كليدى دارد و كليد روزى صدقه است، پس اينك صدقه بده. او به دستور امام عمل كرد، ده روز بيشتر نگذشت كه از جایی چهار هزار دينار رسيد. فرمود: پسرم، در راه خدا چهل دينار داديم و خداوند چهار هزار دينار در عوض آن به ما عطا کرد. شبیه این اتفاقات بارها و بارها در زندگی برخی مومنین رخ داده است اما منطق کمیت گرای واقع نگر چگونه می تواند از این وقایع پشتیبانی کند؟ معقولیت این اتفاقات چگونه قابل توجیه است؟ ▫️ کانت در فلسفه استعلایی خود معتقد است که انسان، چارچوب های ثابتی برای شناخت پیرامون خود دارد که آن محیط را با عینک این مقولات درک می کند. در حقیقت نومن Noumenon یا حقیقت خارجی اشیاء تمایز جدی با فنومن Phenomenon یا ادراک حس بشری دارد. مقولات هستند که ادراک را خلق می کنند و این خلق ادراکات منجر به تغییر در تمایلات انسان می شوند. گرچه این نگاه معرفت شناسانه در فلسفه اسلامی مورد نقد است اما از بعدی دیگر می توان قائل شد که «اندیشه، قالبی برای درک و خلق تمایلات بشری است» به عبارت ساده تر مبادی و نظام اندیشه پیشینی انسان، به شدت می تواند منجر به تغییر در تمایلات و گرایشات او گردیده و حقیقت عینی واحدی را با تغییر در تحلیل، مورد بغض کسی و اقبال دیگری گرداند. دستگاه های اندیشه ای، جهان های معنایی انسان را شکل می دهند و سایر برداشت های انسان از پیرامون خود در چارچوب این دستگاه ها فهم می شود. جهان معنایی یک عارف است که او را در دوران خوش، توصیه به استغفار می کند، چرا که تلقی او این است که خدا توجه اش را از او سلب کرده و در مقابل جهان معنایی یک انسان عامی این است که اتفاقا خدا او را دوست دارد و مشکلی در زندگی او خلق نکرده است. یک جهان معنایی است که جامعه را در قله می بیند و دیگری آن را در قعر درّه. اصولاً مشکل ما در جامعه امروزین، تلقی های متفاوت است جهان پیرامونی است و هر چقدر که نمایش پیرامون را رنگ و لعاب بدهیم، مجدداً مخاطب ما او را با عینک اندیشه خود می بیند و تفسیر می کند. مسئله پردازش عین نیست بلکه مسئله بازآرایی ذهن است. اینجاست که تمایز بین «امر فرهنگی» و «امر تربیتی» واضح می شود. امر فرهنگی به دنبال بزک کردن واقعیت برای تغییر ذهنیت است اما امر تربیتی به دنبال تغییر جهان معنایی برای درک پیرامون و چه بسا در جامعه امروزین ما، اساسی ترین راهبرد مدیریت تمایلات اجتماعی را باید در توسعه امر تربیت در مقابل امر فرهنگ جستجوکرد. 🆔 @m_rahmani_g
أَم حَسِبتُم أَن تَدخُلُوا الجَنَّةَ وَلَمّا يَأتِكُم مَثَلُ الَّذينَ خَلَوا مِن قَبلِكُم ۖ مَسَّتهُمُ البَأساءُ وَالضَّرّاءُ وَزُلزِلوا حَتّىٰ يَقولَ الرَّسولُ وَالَّذينَ آمَنوا مَعَهُ مَتىٰ نَصرُ اللَّهِ ۗ أَلا إِنَّ نَصرَ اللَّهِ قَريبٌ
📣 *راه‌اندازی مدارس مسجد محور در نظام آموزش و پرورش رسمی* 🔷 مدارس مسجد محور گونه ای متفاوت از مدارس است که در سنوات گذشته مورد اقبال بخشی از جامعه قرار گرفته و توانسته است جایگاهی را در زیست بوم تعلیم و تربیت برای خود ایجاد کند؛ جایگاهی که منجر به ایجاد یک دوقطبی شده و طرفداران و مخالفان خود را پیدا کرده است. به بیان دیگر راه اندازی مدارس مسجد محور با توجه به همین اختلاف نظرات، از یک سو قوت قابل ملاحظه ‌ای نگرفته و از سوی دیگر به صورت کامل از میز انتخاب نهاد تعلیم و تربیت کنار نرفته است. از این رو بررسی چندجانبه این موضوع کمک می‌کند تا ابعاد مختلف این مسئله روشن شود تا بتوان با تحلیل بهتری با مدارس مسجد محور برخورد کرد. کلیدواژگان: آموزش پرورش، مسجد محوری 📚 این مطالعه در اندیشکده مرآت با همکاری محمد رحمانی و مهدیه ادیب زارچی در سال ۱۴۰۲ انجام شده ‌است. 💠متن کامل پژوهش: 🔗 iranthinktanks.com/Research832 🏷️ جامعه اندیشکده‌ها در وب I بله I تلگرام
و ظرفیت های تغییر در گفتمان حکمرانی 🔰تاریخ فلسفه و اندیشه انسانی،‌همواره اهمیت دوچندانی را برای زبان و واژگان قائل بوده است و اساساً «تفکر» را چیزی جز گفتگو با خویشتن نمی داند. هایدگر می گوید: ««زبان قرارگاه و خانه وجود است، انسان در خانه زبان سکونت می‌کند و متفکران و شاعران محافظان این خانه‌اند.» و به تعبیر وینکنشتاین «آنچه اصلا گفتنی باشد، می‌توان به وضوح بیان نمود و آنچه نتوان گفت، باید درباره‌اش خاموش ماند.» لذا واژگان همواره قدرتی پولادین داشته و دارند و جان هایی که کلمات در طول تاریخ گرفته اند بسیار بیش از جان هایی است که گلوله ها سلب کرده اند. ♨️ اساساً توجه به واژگان در ادبیات سیاستگذاری فرهنگی ما بسیار روبنایی و سطحی است و به مثابه یک تیغ جراحی است که برای پوست کندن پرتغال استفاده می شود. واژگان می توانند خلق معنا کنند و به تعبیر دقیق تر می توانند پدیدار و واقعیتی را برای مخاطب بازنمایی کنند که تا پیش از آن از نقاط تاریک و ابهام آلود اندیشه ی وی بود. از این رو باید در بزنگاه های تاریخی، از شده نهایت بهره برداری را نمود و چه بسا پارادایم حاکم را تغییر داد. ✅ ریاست جمهور در ادبیات علوم سیاسی همواره با واژگانی از قبیل مقام سیاسی، دوچندان، اجین بوده است و نظام معنایی و واژگانی را ایجاد می کرده که برونداد آن افزایش علاقه قدرت طلبان به تصاحب جایگاه کارگزاری است. اما در این چند روز واژه ی جدیدی در مفاهیم علوم سیاسی ما وارد گردیده که آن است. واژه ای که در سنت دینی و مذهبی ما ریشه دار است و در کنار واژگانی چون ، ، صورت بندی می شود. این تغییر واژگانی می تواند ظرفیت ایجاد و صورت بندی یک دستگاه اندیشه سیاسی نوین اسلامی را خلق نماید. دستگاهی که برونداد آن: ▫️کاهش علاقه قدرت طلبان و افزایش علاقه شیفتگان خدمت به اینچنین جایگاه هایی است ▫️هویت بخشی به مردم و تبدیل شدن به نقش مطالبه گر و پرسشگر ▫️ایجاد نهادهای پاسخگو و افزایش شفافیت در گردش اطلاعات و تصمیمات ▫️تغییر گفتمان موجود در الگوهای حکمرانی ▫️تغییر شایستگی ها و قابلیت های مورد نیاز برای یک مسئول و دهها مولفه دیگر باشد که به خودی خود قابلیت تبدیل شدن به یک نظام اندیشه سیاسی را داراست. حال نوبت نهاد علم ورزی ماست که از دیوارهای خودساخته دانشگاهی و حوزوی خارج شوند و خروش مردم علاقه مند به خدمت را مشاهده کرده و حافظان خانه اندیشه مردم گردند. مردمی که مسائل و چالش های اقتصادی آنها حل نشده اما خادمین خود را دوست می دارند و سرمایه اجتماعی نظام را توسعه می دهند. شهادت ظرفیت تصویرسازی نوین از مرحله را رغم زد، مرحله ای که به دلیل فقدان تئوریک، ریل گذاری لازم برای تحقق آن وجود نداشت و این ریل در بازنمایی اندیشه ای و واژگانی در حال جوانه زدن است. 🆔 @m_rahmani_g
امروز توفیقی شد تا در جمع فعالین جهادی سیستان و بلوچستان باشیم و از نزدیک با فعالیت ها و محدودیت های تعلیم و تربیت در این مناطق آشنا شویم. گاهی حضور در میدان های دشوار تربیتی مناطق محروم برای هر کنشگری نیاز است 😔 🆔 @m_rahmani_g
به نظر می رسد که روزهای دشواری را در پیش روی دارد و می بایست تلاش خود را برای ایجاد تعادل بین و نماید. دوگانه ای قدیمی که ریشه در خطای شناختی و فداسازی مصالح بلندمدت برای مصالح کوتاه مدت دارد. شفافیت در منطق گزینش و تایید صلاحیت کاندیداها، می تواند در بلندمدت منجر به افزایش مسئولیت پذیری مردم نسبت به انتخابات خود و همچنین افزایش مشارکت اجتماعی گردد. در حالیکه عدم شفافیت - ولو با لحاظ مصالح عمومی - نهایتاً‌منجر به کاهش سرمایه اجتماعی در بدنه مردمی خواهد شد. 🆔 @m_rahmani_g
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌توضیحاتی در مورد سرفصل تدوین استراتژی فرهنگی استاد: دکتر محمد رحمانی با ما همراه باشید🌱..... ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🌐 کانال اطلاع رسانی دوره تخصصی مدیریت فرهنگی 🆔 https://eitaa.com/rwaqgroup
48.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌توضیحاتی در مورد سرفصل تدوین استراتژی فرهنگی استاد: دکتر محمد رحمانی با ما همراه باشید🌱..... ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🌐 کانال اطلاع رسانی دوره تخصصی مدیریت فرهنگی 🆔 https://eitaa.com/rwaqgroup
با سلام 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 فراخوان جذب نیروی کار در شتاب‌دهنده متیس🌱🌱 🔷 به یک کارشناس اجرایی نیازمندیم. اگر مایل هستید در این زمینه با ما فعالیت داشته باشید . لطفا رزومتون را برای ما ارسال کنید بعد از بررسی شرایط در صورت پذیرش با شما تماس گرفته می‌شود. 🙏 شماره تماس جهت ارسال رزومه در ایتا یا تلگرام👇 ٠٩٣٩٩۶٩۴١۶۶
🔵 مسعود پزشکیان 🔴 محمد باقر قالیباف 🟡 سعید جلیلی در حالیکه دوستان انقلابی در حال جدال بر روی دوگانه هایی مانند «گفتمانی-مدیریتی»، «نظری-میدانی»، «فسادگریز-فسادپذیر»، «باندباز-شایسته سالار» و ... هستند، حجم توجهات بر کاندیدای دیگر در بدنه عمومی بالاتر است. گرچه حجم توجه برای چهره ای که کمتر شناخته شده بوده است امری طبیعی است اما اگر وفاقی صورت نگیرد، احتمال دارد که این توجهات تبدیل به گرایشات و در نهایت انتخاب گردد. پی نوشت: نتایج جستجوی کاربران در گوگل در هفت روز گذشته 🆔 @m_rahmani_g
🎉منتشر شد 📚 «خوانشی بر دلالت های تربیتی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به همت دوستان عزیزم در اندیشکده مرآت و انتشارات تعالی مبین منتشر شد🙏 در این کتاب تلاش شده تا چهار خوانش مبتنی بر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با پرداختن به «اسلام در میانه دو تیغ»، «نظریه کارخانه انسان سازی»، «سنت های الهی ناظر به تربیت» و «ملاحظاتی در معرفت افزایی دینی» مرور گردد. 🛑این کتاب را به مربیان و فعالین تعلیم و تربیت پیشنهاد می کنم. 🌀 جهت دریافت کتاب با آیدی @ad_merat ارتباط بگیرید. 🆔 @m_rahmani_g
نوجوانان پیشران و امکان سنجی رای گیری در سنین پایین تر ✅ آلفونسو کالدرون پس از زنده ماندن از تیراندازی در دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس، به یک فعال کنترل اسلحه تبدیل شد. در تابستان 2017، چهار نوجوان ساعت صفر، جنبش ملی آب و هوا را تأسیس کردند. اینها تنها تعدادی از میلیون‌ها فعال آگاه و قدرتمند هستند که در سن 16 سالگی تاریخ را تغییر می‌دادند. آنها به سازمان ملل مراجعه کرده‌اند، پرونده‌های دیوان عالی را آماده کرده‌اند، مدارس و جوامع را متحول کرده‌اند، و شرکت‌ها و سیاست‌گذاران را در هر سطحی از دولت به چالش کشیده‌اند. یک کاری که نتوانستند انجام دهند رای دادن است و در دنیا دیدگاه هایی بر این موضوع پافشاری دارند که زمان تغییر آن فرا رسیده است. 🤔 در اکثر ایالت های آمریکا، افراد 16 ساله حق رانندگی دارند. آنها می توانند ازدواج کنند، به اتحادیه کارگری بپیوندند، مدرسه را ترک کنند و تمام وقت کار کنند، مالیات بر درآمد بپردازند، حداقل دستمزد بگیرند، بدون رضایت والدین خود خانه را ترک کنند، خلبان یک گلایدر، ناخدای یک قایق، نجات غریق باشند، رضایت نامه پزشکی. درمان، گرفتن پاسپورت و شرکت در آزمون های آمادگی کالج که اکثر بزرگسالان در آن ها عملکرد ضعیفی دارند. و در حالی که مطالعات نشان می دهد که آنها همان سطح درک افراد 21 ساله از مدنی را نشان می دهند، آنها در مورد اینکه چه کسی جوامع و کشور آنها را اداره می کند - نظری ندارند - حتی اگر آنها کسانی باشند که با عواقب تصمیمات زندگی می کنند. 🌐مطالعات نشان می دهد که رای دادن یک عادت است هنگامی که رای دهندگان در اولین سالی که واجد شرایط هستند رای می دهند، احتمال بیشتری دارد که در هر انتخاباتی در آینده رای دهند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال رای دادن جوانان 16 ساله بیشتر از 18 ساله‌ها است. در صحنه بین المللی نیز سابقه زیادی وجود دارد. از سال 2017، سن رای دادن در برزیل، اکوادور، آرژانتین، نیکاراگوئه، اتریش و اسکاتلند 16 سال بود. قابل توجه است که اتریش سن پایین‌تر رای‌دهی خود را با افزایش آموزش مدنی در دبیرستان‌ها ترکیب کرد و برای اولین بار مشارکت بیشتری را نسبت به سن رای‌دهی 18 سال تجربه کرد. این یک مدل امیدوارکننده برای ماست. حقیقت مطلب این است که تا وقتی که پارادایم فکری ما به نوجوانان نشود و از تهدید محوری به فرصت محوری تغییر نیابد، مطالعه، پیشنهاد و بررسی نسبت به تغییر قوانین پیشین در خصوص نوجوانان نیز صورت نخواهد گرفت. نوجوانانی که به درستی این کم محلی را درک نموده و در یک اقدام متقابل مسیر زیست خود را تغییر می دهند و این واکنشی است طبیعی در قبال رویکردهای ما در حکمرانی. 🆔 @m_rahmani_g
🔰⚜🔰⚜🔰 🔰⚜🔰 🔰 به نام خدا 💠 *گام‌های بلند شهید رئیسی عزیز در تحول آموزش و پرورش و راهکارهای استمرار آن* 🔹 *دورهمی اهالی تعلیم و تربیت با میزبانی کانون مدارس اسلامی* 📆 چهارشنبه ۳۰ خرداد ساعت ۱۷ تا ۲۰ 📡 *پخش زنده* برنامه اطلاع رسانی می‌شود، ان‌شاءالله. 🔸 علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند با شماره زیر در پیام‌رسان بله، هماهنگ نمایند: 👇 ☎️ 0910 744 7900 🍃 ارتباط با *کانون مدارس اسلامی* 👇 تارنما: 🌐 https://kanoonma.ir/ پیام‌رسان بله: 📮@kanoonma_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمد رحمانی درس تدوین استراتژی فرهنگی 📍طراحی نقشه جامع و یا طراحی راهبردی ؟ 📎استراتژی یعنی انتخاب کردن ،یعنی به یک سری امور نه گفتن ! ما با همراه باشید🌱 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🌐 کانال اطلاع رسانی دوره تخصصی مدیریت فرهنگی 🆔 https://eitaa.com/rwaqgroup
🎉نظام آموزش سازمان های مردم نهاد NGO جوانان توسط اندیشکده مرآت تدوین یافت این نظام نامه شامل: ▫️الگو شایستگی ها، نقش ها و انتظارات از سازمان های مردم نهاد جوانان ▫️نیازهای آموزشی این گونه از سازمان ها ▫️فرآیند آموزش و طرح ریزی و برنامه ریزی آموزشی این سازمان هاست این کتاب محصول دو سال فعالیت مطالعاتی با حمایت معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان بوده است. 🆔 @m_rahmani_g
تاملی بر دو واژه «» و «» واژگان بر خلاف تلقی عوامانه ای که از آن وجود دارد و یک امر اعتباری به معنای بی اثر معنا می شود، اتفاقاً امری حقیقی است و تاثیرات شگرفی دارد. ملاصدرا بر این باور بود که کلمات و واژگان مجموعه‌ای از نشانه‌های معنوی و رمزهای الهی هستند که باید به دقت مورد استفاده قرار گیرند. در فلسفه غرب نیز این اهمیت بس دقیق تر مورد توجه قرار گرفته است. ویلارد واِن اورمن کویین فیلسوف تحلیلی می گوید: «هیچ چیز به اندازه ساختار جمله‌ها و واژگان نمی‌تواند بر جهان‌بینی ما تأثیر بگذارد» کویین معتقد بود که ساختار زبانی نقش تعیین‌کننده‌ای در تشکیل دیدگاه‌های فلسفی افراد دارد. نوع بهره برداری ما از واژگان، در حقیقت جهان بینی ما را شکل می دهد و به تعبیر ویتگنشتاین «حدود جهان من محدود به حدود زبان من است و مرزهای زبان من، مرزهای جهان من را نشان می‌دهد.» از این رو توجه به معنای دو واژه «انقلابی» و «مردم» در ده روز گذشته بیان گر این است که ما نیازمند یک بازسازی الهیاتی و جهان بینی در خودمان هستیم. بگذارید با پرسشی شروع کنم: ▫️به راستی وقتی ما واژه «مردم» را استفاده می کنیم چه تصوری از آن داریم؟ کدام مردم اند که اندیشه ها و آراء آنها حجیت دارد و نظر آنها محترم است؟ آن ۶۰ درصدی که رای نداده اند یا ۴۰ درصدی که رای داده اند؟ در بین این ۴۰ درصد آن نزدیک به پنجاه درصدی که به جلیلی و قالیباف رای داده اند و یا آن نزدیک به پنجاه درصدی که به پزشکیان و پورمحمدی رای داده اند؟ به راستی ما در کنشگری اجتماعی و سیاسی و فرهنگی خود، مخاطب خودمان را کدام لایه از فضای اجتماعی می دانیم و نسخه ما برای دیگری چیست؟ ▫️نمایندگان جریان انقلابی در ریاست جمهوری آقایان و و و بودند. حال پرسش این است که نقطه مقابل آنها یعنی و نماینده چه می شوند؟ نماینده جریان غیرانقلابی یا ضد انقلابی؟ این برچسب زنی در فضای اجتماعی چه تاثیری دارد؟ تاثیر آن این است که وقتی ۶۰ درصد مردم رای نمی دهند و از ۴۰ درصد باقی مانده نیمی از آنها به جریانات غیرانقلابی رای می دهند پس مشروعیت ما چگونه قابل صورت بندی است؟ 🔻مساله و چالش اصلی ما در دو گانه «خودی و غیرخودی» است و ما دچار بحران «مرزبندی» هستیم. همان چالشی که در قالب "ما و دیگری" در اندیشه شریعتی مطرح گردیده بود. شریعتی معتقد است که با فراتر رفتن از مرزهای "ما" و "دیگری" و شناخت متقابل، امکان ایجاد گفت‌وگو و تعامل مثبت میان آنها وجود دارد. به اعتقاد او، این گفت‌وگو و تعامل می‌تواند به شکل‌گیری یک هویت مشترک و فراگیر منجر شود. مساله امروز ما این است که خط قرمز تبیین کننده غیریت، روز به روز در حال تنگ شدن است و سرمایه های اندیشه ای و واژگانی ما دائما در حال مصرف شدن برای امور روزمره است. جامعه ما به مثابه طفلی گریزپاست که سرمایه های یک عمر پدر خود را بدون توجه مصرف می کند و نگاهی به آینده و سیر دشوار بازگشت آنها ندارد. بدیهی است که تمایزات در نظامات اجتماعی و سیاسی امری لابد است، تمایزات در بدنه مردم وتمایزات در کنشگران سیاسی. اما این تمایزات از کجا مرز هویتی پیدا می کند و غیریت ها را شامل می شود؟ از کجا این امکان برای ما وجود دارد که این تمایزات را در شیپور واژگانی خود به صورت تمایز هویتی فریاد بزنیم؟ 🆔 @m_rahmani_g
یک پرسش ساده 🤔 * در یک هفته آتی که جامعه به شدت درگیر اوج فضای فعالیت های انتخاباتی است، انتخاب شما چیست؟ 1️⃣ تمرکز برتوسعه مشارکت و افزایش شرکت کنندگان در انتخابات ولو با افزایش رای کاندیدای رقیب 2️⃣ تمرکز بر رای آوردن کاندیدای مطلوب ولو با ثبات در میزان رای دهندگان (۴۰ درصد) حقیقت مطلب این است که در بزنگاه هاست که تصمیم گیری های افراد، جهت دهی های اندیشه ای آنها را نمایش می دهد. در حالت عادی پاسخ قالب فعالین بر این است که: افزایش مشارکت + رای به کاندیدای مطلوب. پاسخی که در حقیقت فرار از مساله و انتخاب است. در حالیکه در نگاه راهبردی «همه چیز یعنی هیچ چیز Every thing is nothing» به نظر شما راه حل برون رفت از این دوگانه چیست؟ پاسخ هوش مصنوعی به این دوگانه هم جالب است: «این یک سوال چالش برانگیز است و فیلسوفان و اندیشمندان نظرات متفاوتی در این مورد دارند. اما در کل، به نظر می رسد که تمرکز بر افزایش مشارکت شهروندان در انتخابات از اهمیت بیشتری برخوردار است. برخی دلایل که چرا تمرکز بر افزایش مشارکت ممکن است مهم تر باشد: ✔️ مشارکت بالا، مشروعیت بیشتری به نظام سیاسی می دهد و نماینده واقعی اراده مردم است. ✔️با افزایش مشارکت، طیف وسیع تری از شهروندان در تصمیم گیری های کلان جامعه نقش ایفا می کنند. ✔️مشارکت بالا، ثبات سیاسی و اجتماعی را افزایش می دهد و اعتماد عمومی به نظام سیاسی را بالا می برد. ✔️کاندیداهای منتخب با مشارکت بالا، مشروعیت و پشتوانه مردمی بیشتری دارند. اما در عین حال، رأی آوردن کاندیدای مورد نظر نیز اهمیت دارد، زیرا سیاست ورزی، رقابت سالم و پیروزی در انتخابات به منزله تحقق اهداف و اصول سیاسی است. بنابراین باید تعادلی بین این دو هدف برقرار شود. به گونه ای که افزایش مشارکت همراه با پیروزی کاندیدای مورد نظر باشد. این موضوع نیازمند برنامه ریزی و تلاش دقیق و هماهنگ است. 🆔 @m_rahmani_g