eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
592 دنبال‌کننده
443 عکس
58 ویدیو
26 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67 سایت رسمی Mohammadrahmani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
حدود چهار سال پیش بود که مبتنی بر ایده ای که استاد در خصوص تمرکز بر مساله تکلیف و سن تکلیف مطرح نمودند، طرحی را برای نگاشتیم. طرحی که به صورت مساله محور و با پرهیز از تمامیت خواهی در نظام اهداف تربیتی، مساله تکلیف را به عنوان گرانیگاه تربیت دینی در نظر گرفته بود و مجموعه ای از کنش های تربیتی را در پیش از سن تکلیف و حین و پس از آن تعریف نموده و به مربیان آموزش می داد. بحمدالله با وجود یک فطرت چند ساله، ظاهرا از سال جاری با تکمیل ابعاد نظری و اجرایی این طرح در قالب در برخی استان های کشور در حال برگزاری است و امیدوارم که به همت دوستان اتفاقات خوبی را در کشور شاهد بوده و جریان نوینی را در عرصه تربیت دینی شاهد باشیم. 💢ویژه مربیان و معلمان و فعالان تربیتی در حوزه کودک و نوجوان در رده سنی دوران تکلیف و بلوغ💢 محل برگزاری دوره: شهر تهران و شهر مقدس قم ثبت‌نام در لینک: https://survey.porsline.ir/s/kyrMTkQT 🆔 @m_rahmani_g
وزیر آموزش و پرورش و مساله عدالت آموزشی چند روز گذشته کلیپی از گفتگوی وزیر آموزش و پرورش با یکی از مجریان محترم صدا و سیما وایرال فضای مجازی شده است که در آن مجری محترم - که سابقه گلایه از وضعیت ثبت نام فرزندان خودش را در مدارس غیر انتفاعی در توییتر داشت - با به چالش کشیدن وزیر در مورد چرایی وجود مدارس غیر انتفاعی، منجر به بیاناتی شد که فرصت ماهیگیری را برای همه دوستان و دشمنان مهیا نمود. اما حقیقت ماجرا چیست؟ «1️⃣» آنچه مورد دغدغه همگانی است این است که مبتنی بر قانون اساسی، آموزش رایگان می بایست در اختیار همه دانش آموزان کشور قرار گیرد و مدارس غیرانتفاعی در حکم اولی خود مبنای شرعی و حقوقی نداشته و قابل دفاع نمی باشند. این قاعده را همگان باور دارند و وزیر آموزش و پرورش نیز در نشست با فعالین تربیتی به همین نکته اذعان نمود. «2️⃣» با یک نگاه واقع نگرایانه در برخی از نقاط به دلیل چالش های زیرساختی و مالی، امکان ایجاد به یکباره مدارس دولتی و پوشش از مخاطبین وجود نداشته است. - حال به دلیل سوء تدبیر یا کمبود منابع - لذا مدارس غیردولتی جهت ایجاد پوشش صد درصدی مخاطبین و صرفاً برای ارائه خدمات مشابه مدارس دولتی ایجاد شده و در حقیقت یک نسخه کوتاه مدت و ثانویه قلمداد می شوند. 🧐 بدیهی است که این پدیده یک اضطرار در ناحیه سیاستگذاری آموزشی و تربیتی بوده است. چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با فعالان تربیتی به وجه این اضطرار اشاره نمودند و جمع کردن کلیه مدارس غیر دولتی را امری ناشدنی قلمداد نمودند. «3️⃣» برخی از مدارس غیردولتی به دلیل انتخاب بهینه معلمان و فضاسازی مناسب تر در رقابت با مدارس دولتی با وجود یکسان بودن سیر تربیتی و آموزشی، عملکرد بهتری را نشان دادند. 😔 چنانچه برخی مدارس دولتی نیز در همین رقابت بهتر از مدارس غیردولتی دیگری عمل می کنند. این موضوع گلایه دایمی خانواده های ایرانی را دارد و این مساله ریشه در دوگانه دولتی-غیرانتفاعی ندارد بلکه ریشه اصلی آن ضعف در بدنه مدیریتی و آموزشی برخی مدارس دولتی است که راهکار آن هم بهبود در نظام گزینش و آموزش آموزش و پرورش است. «4️⃣» حتی در صورتی که مدارس دولتی پوشش صد در صدی را شامل شوند، ممکن است برخی خانواده ها بخواهند که علاوه بر نظام فعلی آموزش و پرورش رسمی، مهارت ها و قابلیت های مازادی را نیز در دانش آموزان ایجاد کنند. مانند مدارس قرآنی یا مدارس رسانه ای و ... . بدیهی است که این وظیفه مهارت های مازاد بر سند تحول بر گردن آموزش و پرورش نیست و اگر خانواده ای بخواهد کودک خود را با مهارت های دیگری آماده کند می بایست او را به آموزشگاه ها و مدارس خاص پولی بفرستد. این انتخاب گری خانواده است و نمی توان از آموزش و پرورش در این وضع کنونی انتظار چنین قابلیت هایی را داشت. وضعی که کماکان سند تحول در آن پیاده سازی نشده است. در این حالت مدارس غیر دولتی به عنوان مدارسی که نظام آموزش فراتر از سند تحول دارند امر به کلی مذمومی نیست. ⭕️ به نظر می رسد عدم حلاجی نکات بالا باعث شد که در گفتگوی وزیر، نکته اول و سوم در ذهن مجری و مخاطب پر رنگ باشد ولی وزیر ناظر به نقطه دوم و چهارم اظهار نظر کرد و این تمایز ایجاد یک بدفهمی برای دوستان و مغالطه برای دشمنان را فراهم نمود. ای کاش وزیر محترم کمتر در رسانه ها حاضر شوند 😞 🆔 @m_rahmani_g
نهادهای تربیتی در کشور متاسفانه به حدی دچار اصالت فرم شده اند که سیاستگذاری محتوایی را که به عنوان اصل اصیل راهبری جریان فرهنگ و تربیت است به فراموشی سپرده اند. کافی است از یک مدیر ارشد سازمان فرهنگی بپرسید که مهم‌ترین نکته و مفهومی که می خواهید در سال جاری در ذهن مخاطبین القا کنید چیست⁉️ متوجه می شوید به حدی درگیر شکل برنامه ها و شبکه سازی و برنامه سازی اند که فرصتی برای این مباحث برایشان باقی نمی ماند. یکی از چالش هایی که منجر شده امروز مساله در کشور کنترل نشود، فقدان روحیه قانون گرایی در نسل جوان است. 🆔 @m_rahmani_g
ماهیت شعائر دینی-سیاسی و فلسفه بزرگداشت آن.pdf
1.18M
آیا هر پدیده ای که یک سیاستگذار فرهنگی به عنوان یک پدیده رفتاری در جامعه ترویج می کند را می توان به عنوان یکی از شعائر دینی در جامعه قلمداد نمود و ترویج کرد⁉️ ☘️ نویسنده این مقاله معتقد است که شعائر دینی امر توقیفی بوده و ناشی از عرف نیست و باید یقین نمود که ریشه شرعی دارد. لذا گرچه پدیده هایی مثل اربعین که ریشه در سنت دینی و روایات دارد را می توان از جمله شعائر دینی محسوب نمود اما هر رفتاری در جامعه لزوماً از مصادیق این مهم دینی نیست. 🆔 @m_rahmani_g
برنامه ویژه برنامه دهه اربعین شبکه امید سیما ☘️ محور اصلی گفتگو: جهان بینی با عینکی از جنس اربعین در این گفتگوی زنده تلویزیونی تلاش شد تا با بهره گیری از معارف اربعین، نوع جهان بینی الهی که می بایست نوجوان مبتنی بر آن به بازآرایی زیست فردی و جمعی خود بپردازد،‌مرور گردد. 🎥 مشاهده برنامه از تلویبیون: https://telewebion.com/program/all-episodes/0x861df53 🆔 @m_rahmani_g
اندر مصائب نام گذاری یک وزارتخانه ‼️ 🧐 چند وقتی است که زمزمه هایی از تغییر نام به گوش می رسد. نام وزارتخانه در پیش از انقلاب ابتدا «فرهنگ وهنر» بود و بعد به « اطلاعات و جهانگردی» تغییر یافت و در دوران وزارت دکتر ناصر میناچی از بنیان گذاران حسینیه ارشاد به « ارشاد ملی» تبدیل شد تا یادآور نام دکتر علی شریعتی و حسینیه ارشاد باشد. نام گذاری که تقلیل و فروکاست آن به صرف نگه داشت «حسینیه ارشاد» شاید ظلم به بنیانگذاران باشد بلکه دقیق‌تر آن است که این نام گذاری - چنانچه در حسینه ارشاد نیز وجود داشت - ریشه در یک نگرش تبلیغی به حوزه اندیشه ای و آن هم از جنس روشنفکری و آزاداندیشانه ی آن داشت. 🔴 اما ظاهراً امروزه دوستان که هر یک به دنبال پرهیز از حاشیه هستند، به بهانه پرهیز از خلط مفهومی بین «» و «وزارت فرهنگ و ارشاد» به دنبال تغییر نام وزارتخانه اند؛ گویا «گشت ارشاد» پدیده ی نحسی است که از ناکجاآباد آمده و دامن دوستان را آلوده نموده است. پدیده ای که ریشه در قوانین بالادستی داشته و اتفاقا کوتاهی دوستان دولتی در سایر دستگاه ها منجر به کاهش اثربخشی آن شده، امروز به گونه ای است که مورد بی مهری بانیان وضع موجود قرار می گیرد. 😬 وزارت خانه ای که بر خلاف تمام اسناد بالادستی، رویکرد ایدئولوژیک خود را در نشر حداقلی دیده و در چهل سال گذشته، رویکردهای دینی را صرفاً در ظاهر خود ترویج نموده و برنامه بلند مدتی برای انقلاب فرهنگی در کشور رونمایی و اجرا ننموده است. این تغییر نام با این اوصاف، ریل گذاری است برای سکولارتر شدن کنش های وزارتخانه فوق و تغییرات ساختاری دیگری که در کشور در حال تصویب است - از قبیل تفویض شورای توسعه قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی - خوف این موضوع را ایجاد می کند که وزارت فرهنگ و ارشاد، در مقابل به یک دوگانه ایدئولوژیک رسیده و در نتیجه بار ارزشی فرهنگ را کاملاً تفویض نماید. 🆔 @m_rahmani_g
📚 جهان های اجتماعی؛ اثر دکتر پارسانیا ✅ کتابی که برای علاقه مندان به حوزه فلسفه علوم اجتماعی بسیار جذاب و روان است و دیدگاه های ایشان را در خصوص اصالت جامعه و حقیقی بودن آن - که در حوزه تربیت اکوسیستمی بسیار کلیدی است - بیان می نماید. گرچه با الگوی تصوری ایشان نسبت به اصالت جامعه همراه نیستم اما کتاب فوق را از حیث آموزشی بودن و روان بودن بسیار قابل استفاده می دانم. 📖 بخشی از محتوای کتاب : «ابن سینا در فصل سوم از مقاله اول برهان شفا، تعلیم و تربیت را به دو قسم ذهنی و غیرذهنی و تعلیم و تربیت غیر ذهنی را به اقسامی تقسیم می کند؛ مثل صناعی، تلفیقی، تادیبی، تقلیدی و تنبیهی. او این اقسام را استقرائی دانسته و به اصناف دیگری از تعلیم و تربیت نیز اشاره می کند که ذهنی یا فکری نیستند…» 🆔 @m_rahmani_g