eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
637 دنبال‌کننده
473 عکس
74 ویدیو
27 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67
مشاهده در ایتا
دانلود
به مرگ بگو تا به تب راضی بشه یکی از دوستان نقل می کرد که در یک مجموعه صنعتی وقتی به عنوان ناظر حضور پیدا کرده بود، برخی از کارگران برخلاف قوانین آنجا ۲ ساعت در شب را استراحت می کردند در حالیکه باید شیفت می ایستادند. وقتی قضیه را به مدیرعامل مجموعه گفتم او بیان داشت که اطلاع دارد ‼️ وقتی از او خواستم که پس چرا قانون رو عوض نمی کنی که کارگران حداقل دچار استرس نشوند🤯، پاسخ داد: «برخی از نکات هستند که نباید شفاف باشد،‌چون سیستم را دچار چالش می کند و انتظارات را بیشتر می کند.🤔 سیستم خودش یک واکنش طبیعی نشان داده و نسبت به آن تنظیم می شود. اما اگر کسی از این حالت عدم شفافی خواست که سوء استفاده کند با وی برخورد می شود.» در حالت عادی اگر کسی تب بگیرد و دمای بدنش بالا برد، می ترسد اما اگر بیماری وضعیتش به گونه ای باشد که به او گفته باشند که احتمال مرگش هست وقتی شب را با تب حتی تب تند پشت سر بگذارد ، خوشحال خواهد شد. حقیقت مطلب این است که اکوسیستم های انسانی در مقابل قوانین و مقررات و هنجارها، خود تنظیم گر هستند و برخی از سیاستگذاران از این ظرفیت استفاده نموده و با عدم شفافی قوانین، عمل جامعه را مبتنی بر یک خودتنظیم گری بین خوف و رجاء اداره می کنند. به طور مثال در موضوع حجاب، بسیاری از مدیران میانی این سیاست را اتخاذ نموده و محیط پیرامونی خود را با کمترین انرژی راهبری می کنند. ✳️ اما با چه اندازه این سبک و روش مشروعیت دارد ⁉️ پاسخ به این سوال در گروه نسبت سنجی بین «قانون»، «شریعت» است. به نظر می‌رسد رهیافت «غایی ابزاری» همان‌ نظر نهایی صدرالمتالهین است. زیرا اولاً با تحلیل دیدگاه ایشان در باب تفاوت سیاست و شریعت از لحاظ مبدا، غایت، فعل و انفعال، متوجه می‌شویم که رابطه‌ی عینیت نفی می‌شود، و رابطه‌ی «غایی ابزاری» اثبات می‌شود. ثانیاً، اگر سیاست به منزله‌ی عبد است و شریعت به منزله‌ی مولا، پس عبد خادم است. و تابع. ثالثاً، اگر شریعت بسان روحی ثابت و غایت است، سیاست به منزله ی پیکری متغیر است و ابزار و زمینه‌ساز. بر این اساس نکته قابل فهم در این است که با وجود کارآمدی عدم شفافیت در قانونگذاری یا پیاده سازی آن در برخی موارد و تنظیم گری طبیعی میدان، اما این سبک از قانونگذاری از مشروعیت لازم برخوردار نمی باشد. خداوند متعال به عنوان یگانه موجودی که ولایت تشریعی ذاتی دارد، «قانونگذاری شفاف در کنار حل چالش های ذهنی و نظارتی» را بر «قانونگذاری غیرشفاف و خودتنظیم گری اجتماعی» ترجیح داده است. 🆔 @m_rahmani_g
مردم فلسطین در مورد حماس چگونه می اندیشند؟ امروز با دوستی در حال گفتگو در خصوص اتفاقات خیر فلسطین بودیم. پرسشی داشت که آیا واقعاً جامعه فلسطین با چنین عملیات های که منجر به شهادت هزاران کودک و فرد عادی می شود همراه اند؟ یا این عملیات ها ریشه در یک جریان مبارز خاص داشته و عقبه اجتماعی ندارند؟ گزارش پیش رو بخشی از پیمایشی است که EuroNews آن را منتشر نموده است. 🆔 @m_rahmani_g
هدایت شده از مصطفی محمدی
🔰رویداد آموزشی مدیران منتخب کانون های تربیت محور مساجد ✅همزمان با آیین اختتامیه طرح تابستانه اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد «مسجد، کانون نشاط» ✅همراه با رونمایی از کتاب جانباز زندگی و خاطرات مجاهد فرهنگی جانباز شهید حاج اصغر عبداللهی ✴با حضور ✔استاد اصغر طاهر زاده ✔دکتر محمد رحمانی/مدرس تدوین راهبردهای فرهنگی ✔علیرضا دوستانی/محقق و پژوهشگر ✔محسن عمادی/نویسنده و مسئول گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی ✔علی جانباز/ رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان ✔حجت الاسلام سید امین موسوی/مسئول کمیته تربیت قرارگاه بین الملل مسجد 📆زمان: 27 و 28 مهرماه 1402 📍اصفهان-خ صائب - جنب آرامگاه صائب-ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد 🌱 بـه مـا بـپـیـونـدیـد 👇👇 🕌 فرهنگ‌وهنرمساجداصفهان 🆔 @Fahma_Esf
امروز توفیقی شد تا خدمت دوستان بودیم و با بیش از ۵۰ مجموعه برتر کشوری آن آشنا شدیم. بحث ما پیرامون «» مبتنی بر سناریوهای قابل پیش بینی برای آینده مساجد و همچنین انتقادی به سناریوی مندرج در ذهن مسئولین حوزه زیست بوم مساجد و ترسیم آينده محتمل و استراتژی مبتنی بر آن بود. 🆔 @m_rahmani_g
هدایت شده از حمید درسی
📚دوره متمرکز استانی تربیت مدرس زن و خانواده ( مرحله پایانی ) ┄┅══••✾ رویداد جان ایران ✾••══┅ ▫️استاد محترم جناب آقای دکتر رحمانی ▫️استاد محترم جناب آقای درسی 🔻تاریخ برگزاری : اول و دوم آبان ماه ( دوشنبه و سه شنبه) 🔸ساعت برگزاری : ۷:۳۰ تا ۱۲ 🔸مکان برگزاری : ستاد سپاه امام حسن مجتبی علیه السلام استان البرز ، سالن اجتماعات ساختمان شهید تمام زاده ✔️ با تقدیم احترام، دوره صرفا ویژه استادیاران، سرمربیان تربیتی و مدعوین دوره می باشد که در مرحله نخست دوره تشریف داشتند . سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام حسن مجتبی علیه السلام استان البرز
اندیشکده مرآت برگزار می کند: ♻️ سلسله نشست های دورهمی / گفتاری پیرامون معماری نهاد تعلیم و تربیت 📑نقد و بررسی الگوهای مربی محور / متربی محور / استاد و شاگردی / توسعه فردی / انضمامی / مهارت محور / برنامه محور و ... 🕟 یکشنبه ها ساعت ۱۵ لغایت ۱۶ مکان: تهران، خیابان شهید مطهری(ره)، بعد از خیابان مفتح، خیابان شهید علی‌اکبری(پارسا)، نرسیده به خیابان شهید بهشتی(ره)، روبروی کوچه مهرداد، پلاک ۱۱۶، زیست‌بوم اندیشه‌ورزی رستا، واحد ۳۱۰، اندیشکده مرآت 🔴جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود. پیش ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/UXJV2vO 📚 اندیشکده راهبردی مرآت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1778712755C8841c08265
متمرکز استانی تربیت مدرس زن و خانواده با هدف آشنایی با تجربیات و الگوهای موفق کنشگری بانوان در عرصه‌ی فرهنگ و تربیت و همچنین شناخت مختصات ، آسیب‌شناسی و آشنایی با راهکارهای عملیاتی کاربردی، آشنایی با اصول برنامه‌ریزی تربیتی و طراحی بوم‌های مسئله‌محور به ویژه در حوزه زن و خانواده در دو مرحله ، مرحله اول در ۲۸ و ۲۹ مرداد و همچنین مرحله دوم در اول و دوم آبان برگزار گردید. در این دوره ۱۵۰ نفر از ارکان تربیتی بسیج شامل استادیاران، سرمربیان و همچنین مدعوین از بسیج دانشجویی و بسیج طلاب و بسیج اساتید شرکت نمودند. 🆔 @m_rahmani_g
📚 نظریات را فقط در کتابها نخوانید بلکه در سپهر شخصیت نظریه پرداز و جامعه جستجو کنید‼️ روایت 1️⃣ دکتر قمی در کتاب «علل دوری غرب از معنویت» ریشه فلسفی دورشدن غرب از جریان معنوی را دیدگاه های فلسفی دکارت و کانت برشماری میکند. رویکردهایی که با اصالت بخشی به انسان در قالب گزاره کوجیتو «می‌اندیشم پس هستم » و همچنین برهان اخلاقی - و نه عقل نظری - کانت برای اثبات وجود خدا در بلندمدت، ریشه های انسان محوری را تثبیت و الهیات را تضعیف می نماید. اما بررسی تاریخی در خصوص این دو فیلسوف نشان می دهد که اتفاقاً انگیزه نظریه پردازی فلسفی آنها، پرهیز از موج شک گرایی مدرن وتضعیف جریان دینداری بوده است. حاکمیت غیرمنطقی کلیسا و گرایش مردم به ناکارآمدی دین در عرصه حکمرانی، منجر به دوری از اصل دینداری می شد که این فیلسوفان در تلاش بودند تا بن مایه های خداشناسی را به گونه ای متفاوت صورت بندی کنند. روایت 2️⃣ یکی از پزشکان نقل می کرد که فلسفی ترین پرسش ها را من از بیمارانی می شنوم که امیدی به زندگانی ندارند و از من می پرسند که : «آقای دکتر، چرا من؟» سوالی که ظاهرا فلسفی و عقلی است و پاسخی مبتنی بر مساله شرور و عدالت الهی دارد و هر دانش آموخته کلام و فلسفه می تواند بدان پاسخ دهد. اما هیچ یک از این پاسخ ها آن بیمار را راضی نمی کند چراکه ریشه سوال او بیش از اینکه یک «شک فلسفی» باشد یک «برونداد روانشناختی» است.🤔 ✅در بررسی هر نظریه و دیدگاهی، برای جدی گرفتن دیدگاه به نظر می رسد که باید علاوه بر متن نظریه، «بسترهای تاریخی» و «بسترهای روانشناختی» آن دیدگاه را نیز بررسی کرد. در طول تاریخ چه بسیار دیدگاه های اجتماعی و الهیاتی که ریشه در کنش ها و واکنش های اجتماعی یا فردی داشته، اما در طول تاریخ بدون در نظر گرفتن این لحاظ، مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته، ساعت ها بر روی آن کار می شود و طرفدارانی را نیز جذب می نماید. برخی از این دیدگاه ها، منجر به «تکثر غیرحقیقی دیدگاه های علمی» گردیده و مسیر شناخت فطری مسائل پیرامونی را از انسان سلب می کند. یکی از نمونه های آن دیدگاه های فروید در تقلیل گرایشات انسانی به مسائل جنسی است که بررسی روانشناختی و تاریخی این دیدگاه نشان می دهد که چرا چنین امتدادات از یک فرد می بایست بیان شود. 🆔 @m_rahmani_g
اولین دوره تخصصی مدیریت فرهنگی CMBA در شروع شد ✌️در این دوره ثبت نام اولیه بیش از ۲۵۰ نفر از فعالین فرهنگی کشور و بررسی روزمه ها و مصاحبه، نهایتا با شصت مدیر فرهنگی شروع گردید و در مدت شش ماهه آینده هم داستان خواهیم بود. مسیری که در عرصه راهبری تخصصی فرهنگی امری نوپدید بوده و می‌تواند جریان مدیریت فرهنگی را بهبود بخشد. آن شالله در نظر داریم به زودی اولین دوره تخصصی مدیریت تعلیم و تربیت EMBA را هم در اندیشکده شروع کنیم 🙏 🆔 @m_rahmani_g