eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
592 دنبال‌کننده
443 عکس
58 ویدیو
26 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67 سایت رسمی Mohammadrahmani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
🎉 💯 اندیشکده تربیتی مرآت در نظر دارد جهت تکمیل کادر پژوهشی خود، برای حضور تمام وقت دعوت به همکاری نماید. 📣محورهای همکاری: ▪️پژوهشگر حوزه داده کاوی و پیمایش کمی ▪️پژوهشگر حوزه سیاستگذاری و راهبرد نگاری فرهنگی 🔆در صورت تمایل پرسشنامه زیر را تکمیل نمایید: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/Wd50ddc ☘️ اندیشکده مرآت 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1778712755C8841c08265
✅ الهیات انتخابات جایگاه انتخابات در اندیشه اسلامی ▫️انقلاب اسلامی به راستی یک حکومت «تئوکراسی» است یا «سزاروپاپیست»؟ دوگانه سازی که با کانالیزه کردن ذهن مخاطب تلاش می کند تا در هر صورت انقلاب اسلامی را یک حکومتی تعریف کند که یا شبه قرون وسطی (دین سالار) است و یا شبه حکومت سزار (دین به مثابه ابزار قدرت). این تلاش تنها یادداشتی است که این ایام توسط یک اپوزوسیون در خصوص الهیات انتخابات نگارش یافته است و کماکان فلسفه دوستان ما به دنبال حل تناقضات حکمت صدرایی😞 اما به راستی جایگاه انتخابات در اندیشه اسلامی چیست؟ ▫️سیر امتداد اندیشه الهیاتی در اسلام به صورت ساده با توحید ذاتی و صفاتی شروع و به توحید تشریعی می رسد. رویکردی که یگانه موجودی که شانیت قانونگذاری دارد را خدای متعال دانسته و پیامبران و امامان معصوم را ابلاغ کننده و تفسیر کننده قانون می داند. مبتنی بر این رویکرد هیچ عرصه و ساحتی در مدیریت زندگی بشری نیست که فاقد قانون باشد و حتی منطقة الفراغ نیز تحت مشروعیت حاکمیت الهی است. با این اوصاف است که فقیه امروزین می بایست نسبت خود را با امر انتخابات مشخص نماید. منطقی که مبتنی بر احکام شرعی حکم به وجوب آن داده شده و ریشه این استنباط به ادله ای مانند «عمومات امر به معروف و نهی از منکر» و «اصل حفظ نظام اجتماعی» و ... باز می گردد. همین چند بند به ظاهر بدیهی نیازمند تبیین و تشریح در نزد فیلسوفان و الهیدانان و فقهای معاصر است و عدم ورود در تحلیل این مسائل است که امروزه در درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم این تبیین یک «اظهار جاهلانه» قلمداد می شود‼️ (رجوع شود به درس خارج فقه و اصول سروش محلاتی) ▫️عمده رویکرد های رقیب در حوزه الهیات انتخابات به چند موضوع بازگشت دارد: - دیدگاه برخی فقهای معاصر در حوزه ولایت مطلقه فقیه و مقید سازی فقیه حاکم در صدور احکام در مواضع محدود - تشکیک در مصداق حاکم دینی و ایجاد شبهه در عدالت و عدم تعارض منافع ایشان - ضرورت بسنده کردن فقها به صدور احکام کلی و ضرورت شناخت مسائل و موضوعات توسط مردم حقیقت مطلب این است که بحث ولایت مطلقه یا مقیده فقیه امری علمی است که فقیه مبتنی بر حجت شرعی خود بدان قائل می باشد اما امروزه این دیدگاه فقهی تبدیل به دستاویز دشمنان انقلاب اسلامی برای تشکیک نظری شده است. «کلمه حق یراد به الباطل». در خصوص مصداق حاکمیت دینی نیز فقط نسبت به عمده تشکیک کنندگان باید گفت «نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش این است». اما در خصوص سومین نقطه تمرکزی باید بیان کرد که در نگاهی کلی به «مصادیق موضوعات» احکام شرعی، می بینیم که آن ها سه قسم هستند: 1. موضوعاتى كه تطبيق و تشخيص مصاديق آن نياز به نوعى تخصّص دارد و بايد آن را از متخصّصان آن موضوع دریافت کرد. مثل تشخیص مرگ حتمی در مرگ مغزی. 2. موضوعاتى كه براى تطبيق و تشخيص مصداق آن بايد به عرف مراجعه كرد ولى تشخيص اينكه عرف در اين رابطه چه مى گويد و از چه ارتكازى برخوردار است تنها از فقيه بر مى آيد. مثل تعیین معیار تغییری که منجر به نجاست آب می شود. 3. موضوعاتى كه تشخيص آن براى عرف عام كار پيچيده اى نيست مثل اينكه آيا اين مايع رنگين خون است يا نه؟ يا فلان آب گل آلود مضاف است يا مطلق؟ و ... اين گونه موضوعات نياز به تبعيّت از نظر مجتهد يا متخصّصان ندارد. شكّى نيست كه قسم دوم از اين اقسام سه گانه نيز همانند بحث از عناوين كلّى موضوعات، جزء «فقه» است و مسئوليتش را فقيه به عهده دارد. 🆔 @m_rahmani_g
✅ موج سوم سوفسطایی گری چگونه ما هرچه را که بخواهیم توجیه و اثبات می کنیم؟! ▫️وقتی الوین تافلر در کتاب مشهور «موج سوم» خود از تغییر پارادایم بشریت و گذار به سومین مرحله از آن سخن گفت و تغییر پارادایمی را در موضوعات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بیان کرد، کسی ذهن اش به امکان تحقق موج سوم در مسئله ای به نام سوسفطایی گری نرفته باشد! اما این موضوع شاید مبتلی به ترین موضوع در جامعه بشری است. 1️⃣ در طول دو هزار سال گذشته، موج اول سوفسطایی گری در زمان یونان باستان و توسط اهالی اندیشه و به واسطه تسلط بر استدلالات جدل گونه و مقهور سازی مردم رخ داد. ایامی که بزرگانی چون سقراط و ارسطو تلاش خود را کردند تا با انتظام بخشی به عقلانیت بشری بدان پاسخ دهند. 2️⃣ موج دوم سوفسطایی گری در دوران پایان سلطه کلیسا و براساس یک بازخورد طبیعی جریان بشریت به رویکرد دگماتیسم در آن دوران صورت پذیرفت و تلاش بزرگانی چون دکارت و کانت بر نفی و تعدیل این جریان بود. 3️⃣ امروزه در دنیای معاصر،‌بشریت با پدیده ی سوفسطایی‌گری مجدداً مواجه شده است. در دورانی که به واسطه حجم داده ای که در اطراف ما وجود دارد ما تقریبا هر چیزی را می توانیم توجیه کنیم و می توانیم داده هایی برای اثبات این موضوعی که مد نظرمان هست را گردآوری کنیم و آن ها را بهتر ببینیم. لذا افراد گاها حاضرا دروغ هایی که باورهایشان را تایید کنند بپذیرند تا راست هایی که موید آنها نیست. 🛑 امروزه نسل جوان ما با دنیایی مواجه است که به هر گوه بیاندیشد و فکر کند و حرف بزند، Google همان محتوا و هم سنخ های آن را به وی نشان می دهد و این چیزی به معنای ورود جریان سفسطه به لایه ی نوینی از زندگی بشری است که فهم حق و باطل را در آن دشوار تر نموده است. اما به راستی راه حل برون رفت از این فضا چیست؟ کدام جریان است که می تواند عقلانیت بشر را مجدداً احیاء نموده و حیاتی دوباره بدان بخشد؟ پاسخ قرآنی این پرسش آیه ۲۹ سوره انفال است که خدای متعال در آن، تقوا را عامل شناخت حق از باطل معرفی کرده است؛ زیرا با تقوا پرده های حرص و شهوت و... از اندیشه انسان زدوده شده، نیروى عقل براى درک حقایق آماده می شود. ضمن اینکه همه دانایی ها از خداوند سرچشمه مى گیرد و تقوا موجب تقرب و بهره مندی بیشترى از آن خواهد شد و لذا در فتنه ها، ظاهر فریبنده باطل را تشخیص خواهد داد. تجربه نیز ثابت کرده جوامعى که بر محور هوا و هوس مى گردد تمییز حق و باطل در آن مشکل است. 🆔 @m_rahmani_g
جمعی از فعالین تعلیم و تربیت رسمی و مردمی روز گذشته میهمان دبیر محترم ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرکارخانم دکتر علم الهدی بودند. در این نشست ضمن تبادل دیدگاه ها پیرامون اولویت های موجود در میدان تعلیم و تربیت در حوزه قانون گذاری و سیاستگذاری، آخرین اتفاقات میدان نیز توسط برخی از نمایندگان تشکل های مردمی ارائه گردید. 📌 خبرگزاری جبهه تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2001994339C4d937ea08b
🔻 حسینیه ارشاد برگزار می‌کند: مراسم شب‌های قدر و حقیقت زیستن 🕙جمعه ۱۰ تا سه‌شنبه ۱۴ فروردین از ساعت ۲۲ 🔺سخنرانان: دکتر بابایی، دکتر رحمتی، استاد عشایری‌منفرد، دکتر رحمانی و استاد شاکرین @hershad 🆔 @m_rahmani_g
حیات از منظر اندیشمندان معاصر به چه معناست؟ چگونه الحاد مدرن باعث مرگ معنوی جامعه امروزین گشته است؟ حیات از منظر حیات بخش و انسان کامل چگونه تصویر می شود؟ مرگ آگاهی با حیات معنوی چه نسبتی دارند؟ حیات امری فردی است یا اجتماعی؟ اینها پرسش هایی است که در این پنج شب توسط اساتید خودم مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت. دوستان تعلیم و تربیتی حتما حضور داشته باشند.
هدایت شده از تدبیر|| امیرحسین نبی
با سلام و عرض خداقوت اندیشکده مرآت در نظر دارد برای توسعه ی فعالیت‌های خود، اقدام به راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی نماید. برای این منظور عزیزانی که تمایل به همکاری و عضویت داوطلبانه در این کارگروه ها دارند، فرم ذیل را تکمیل نمایند. ▫️ترجیح اندیشکده بر جذب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از رشته‌های مرتبط با عناوین کارگروه‌ها است. 🔻عناوین کارگروه‌ها: ۱- کارگروه سیاستگذاری تعلیم و تربیت ۲- کارگروه سیاستگذاری فرهنگی ۳- کارگروه سیاستگذاری رسانه ۴- کارگروه سیاستگذاری خانواده ۵- کارگروه مطالعات نوجوانان 🔻خدمات متقابل اندیشکده مرآت: 🔹صدور مدرک و گواهی نامه همکاری 🔹تکمیل رزومه کاری و تجربیات همکاری با اندیشکده 🔹گسترش ارتباطات و تعاملات با اساتید و کارشناسان مربوطه، در بستر فعالیت تخصصی 🔹 کسب آموزش های مرتبط به صورت رایگان و یا با تخفیف ویژه(به همراه مدرک) 🔺همکاری به صورت حضوری یا مجازی یا به هر دو صورت امکان پذیر است. لینک ثبت‌نام و ورود اطلاعات: https://survey.porsline.ir/s/1NxssF3 ▪️در صورت وجود ابهام یا پرسش پیام دهید: @mahdieadib 🌐 اندیشکده مرآت: https://eitaa.com/joinchat/1778712755C8841c08265 🔸🔹🔸🔹🔸