eitaa logo
پیشینه
186 دنبال‌کننده
61 عکس
6 ویدیو
15 فایل
مرکز رسام، گروه پیشینه، تاریخ ایران و مطالعات استعماری ارتباط با سردبیر @alireza_azizgol
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم یک حرکتِ عمومیِ معقول و منضبط و صحیح و منتظم و عقلائی اگر بخواهد انجام بگیرد، به چند چیز نیاز دارد: اوّلاً نیاز دارد به اینکه از صحنه یک شناختی وجود داشته باشد؛ یعنی این کسانی که این حرکت را انجام میدهند یا محور این حرکتند یا لااقل تحریک‌کننده‌ی این حرکتند، بایستی صحنه را درست بشناسند، عناصر درگیر در این صحنه را بشناسند. امروز شما در کشور خودتان، در جمهوری اسلامی، میخواهید یک حرکت انجام بدهید؛ خب باید بدانید جمهوری اسلامی امروز در چه وضعی است، با چه کسی روبه‌رو است، با چه کسی مواجه است، فرصتهایش کدامها هستند، تهدیدهایش کدامها هستند، دشمنهایش چه کسانی هستند، دوستهایش چه کسانی هستند؛ این باید دانسته بشود و شناخته بشود. یک عنصر دیگری که لازم است برای این حرکت، این است که این حرکت باید یک جهت‌گیری مشخّصی داشته باشد؛ یک جهت‌گیری منطقی و قابل قبول، که در حرکت عمومی ملّت ایران که ما داریم پیشنهاد میکنیم و مطرح میکنیم، این جهت‌گیری، جهت‌گیری به سمت جامعه‌ی اسلامی یا تمدّن اسلامی است؛ یعنی میخواهیم برویم به سمت تشکیل یک جامعه‌ی اسلامی؛ و حرکت عمومی، ما را باید به اینجا و در نهایت به یک تمدّن پیشرفته‌ی اسلامی برساند. مقام معظم رهبری-1/3/1398
🔰ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه مخاطبان، لازم می‌دانیم که در ابتدای فعالیت رسانه رسام مقدمه‌ای از شرح فعالیت این رسانه خدمت مخاطبان ارائه کنیم. مرکز رصد و مطالعات فرهنگی و اجتماعی بنا دارد در راستای شناخت صحنه فرهنگی کشور در جهت تشکیل جامعه اسلامی ، تولیدات علمی و محتوایی که توسط صاحب نظران و متخصصان تولید شده است را فرآوری و منعکس نماید. این تولیدات در ذیل سرفصل‌های مختلفی تدوین و فرآوری شده است که در ادامه به توضیح و تبیین موردی این سرفصل‌ها می‌پردازیم: 1- بررسی پدیده استعمار فرهنگی و چگونگی کنترل اذهان جهان 2-مسئله شناسی فرهنگی و اجتماعی و روش‌های تغییر فرهنگی 📌رسانه رسام سعی دارد با پرداختن به سرفصل‌های فوق تحلیل صحیح تری از صحنه نزاع ارائه کرده و راهبردهای پیشنهادی جهت مقابله با مشکلات پیش‌رو را منعکس نماید. امیدوار هستیم که این مطالب مورد استفاده و بهره‌برداری جریان‌های فعال در حوزه فرهنگ قرار گرفته و بتواند نقشی ولو کوچک در عرصه فرهنگی کشور ایفا نماید.
📌کتاب"80 سال تکاپوی فرهنگی"، خاطرات جناب آقای مرتضی آخوندی فرزند حاج شیخ محمد آخوندی موسس انتشارات "دارالکتب الاسلامیه"- ناشر با سابقه کتب شیعی – را بازگو می‌کند که از همان سال های ورود پدرشان به عرصه نشر در کنار ایشان بودند. در بخش‌هایی از این کتاب، به شرق شناسی و نحوه تامین اعتبار برای این دانش پرداخته شده که ما قسمتی از آن را به استناد کتاب "80 سال تکاپوی فرهنگی" بازگو می‌کنیم. @m_rasad🆔
🔰روایت اول 🔸خرج از کیسه صاحب‌خانه 📌دکتر رودولف ماخ، یکی از اساتید دانشگاه پرینستون آمریکا بود که بین سال های 1342 تا 1346 با ما در ارتباط بود. او یکی از اساتید بخش شرق شناسی آن دانشگاه بود، شاید هم رییس آن قسمت. کتابخانه خیلی عظیمی در دانشگاه پریستون داشت. در کتاب شناسی بسیار مسلط بود. وقتی جهت خرید کتاب به مغازه ما می‌آمد، متوجه می‌شدیم که اکثر کتب را دارد. آن زمان هم مثل الان نبود که همراهشان تبلت باشد و جستجو کنند، ولی او آمار کتاب هایش را داشت و از حفظ بود. هر کتابی که نداشتند را می‌خواست. هم انگلیسی بلد بود هم عربی. ابوی که به عربی کاملا مسلط بودند، با او به زبان عربی صحبت می‌کردند و من هم به انگلیسی. نامه هایی که برای ما می‌نوشت همه به زبان عربی بود بسیار هم خوش خط. یکبار هماهمنگ شد در تهران خدمت علامه جعفری رسید و مصاحبه مفصلی از ایشان داشت. البته ما بعدها فهمیدیم که بر اساس قراردادهایی که میان دولت‌های ایران و آمریکا بسته شده بود، حتی بودجه شرق شناسی آنها را هم خود ایران پرداخت می‌کرد. هزینه همه این خرید کتاب ها با ایران بود، ولی آنها پول را به صورت دلار ازآنجا می آوردند وخرید می‌کردند. از این خوش خدمتی‌ها در زمان پهلوی زیاد انجام شد. 📚منبع: 80 سال تکاپوی فرهنگی، صفحه 129 🆔@m_rasad
🔰روایت دوم 🔸شرق شناسی اسرائیلی 📌در راستای ارتباطاتی که با برخی از دانشگاه‌های خارجی داشتیم، یک بار از موسسه مایر از اسراییل برای ما نامه آمد. البته جوابشان را ندادیم. ولی از طرف ساواک آمدند و نامه های ما را بردند، با دیدن این نامه مشکوک شده بودند. نامه اش در پرونده ساواک ما موجود است. تا اینکه یک روز مرد قد بلندی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، وارد مغازه ما شد. کتاب های عربی را به خوبی می‌شناخت. فکر می‌کردم که مثلا استاد دانشگاه یکی از کشور های اروپایی یا آمریکایی باشد. مسئله ای که برای من بسیار تعجب آور شد این بود که به دنبال نسخه خطی بقیه تفسیر عیاشی می‌گشت. تفسیر عیاشی یکی از تفاسیر شیعی است که در آن مطالب تندی علیه اهل سنت نوشته شده. البته این تفسیر ناقص بود و کل قرآن را نداشت؛ مثلا تا سوره یوسف بیشتر نبود. به همین خاطر این شخص آمده بود تا بقیه آن را پیدا کند. من بعدا فهمیدم که او استاد دانشگاهی در اورشلیم بوده است، چون تعدادی کتاب خرید و گفت که بروید پولش را از فلان جا بگیرید. تقریبا به یاد دارم که وقتی برای پول گرفتن رفتم، متوجه شدم که گویا یکی از دفاتر نمایندگی اسراییل است. البته به من اجازه ورود داده نشد. طبیعی بود که نمی‌خواستند همه افرادشان شناخته شوند. همان دم در میزی بود و یک یهودی نشسته بود؛ حتی فکر کنم که گفت: این کتاب ها را برای اسراییل می‌فرستیم. امروز بهتر متوجه اهداف و برنامه های سوء آن زمان آنها می‌شوم. 📚منبع: 80 سال تکاپوی فرهنگی، صفحه 131 🆔@m_rasad
📌جناب آقای جواد موگویی در تاریخ 29/9/1401 در جلسه ای که با موضوع تحلیل وقایع و ناآرامی‌های اخیر، که به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شده بود، حضور یافتند و به بیان نظرات خویش پرداختند. مشروح این گفتگو را در ذیل مشاهده نمایید. 🆔 @m_rasad
🔰سازمان‌های مقوایی 📌جناب آقای جواد موگویی در تاریخ 29 /9/ 1401 در جلسه ای که با موضوع تحلیل وقایع و ناآرامی‌های اخیر، که به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شده بود، حضور یافتند و به بیان نظرات خویش پرداختند. ایشان در ابتدای جلسه به چیستی این اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر که از مهرماه سال جاری آغاز شده و تفاوت این اتفاقات با سال 1388 اشاره کردند و گفتند: 🔸اصلا در تاریخ انقلاب ما چنین چیزی را نداشتیم. حتی سفارت آمریکا را هم که گرفتیم، این‌قدر حجم رسانه‌ای علیه ما نبود. همه‌ی رسانه‌های دنیا ریختند سر ما و این اصلا طبیعی نیست. سال 88 ما هیچی نداشتیم دیگر. سپاه هیچ ساختار فرهنگی غیر از پادگان نداشت. قرارگاه خاتمی نبود. سراجی نبود. اوجی نبود. شبکه‌ی افقی نبود. هیچ کدام از این‌ها نبودند. الان دوازده، سیزده سال گذشته. با این همه دم و دستگاه و استان و قرارگاه و سایبر و این‌ها، من معتقد هستم از 88 عقب‌تر هستیم. شما ببین تمام این سفرهایی که من رفتم، نمی‌دانم قرارگاه خاتمش کجاست. قرارگاه رسانه کجاست. آموزشش کجاست. این لشکری که گفتند در استان‌های مختلف راه انداختیم کجا است؟ ایرنایش کجا است؟ ایسنایش کجا است؟ این‌ها همه دفاتر استانی دارند دیگر. مثلا اردبیل اتفاق می‌افتد. دو سه روزه من رفتم، آمدم و نوشتم. فکر کنم موثرترین‌اش همان اردبیل بود که اسرا پناهی و این‌ها ادامه پیدا نکرد و جمع شد. خب ایسنا آن‌جا دفتر دارد. حوزه‌ی هنری دفتر دارد. ایرنا آن‌جا دفتر دارد. همه‌ی این‌ها دفاتر استانی دارند. خب کجا هستند. یک بخشش این است که آرایش جنگی نگرفتند و نپذیرفتند که جنگ شده. در جنگ اولویت‌ها تغییر می‌کند. یک بخشش هم این بود که حتما مسیر اشتباه بوده و همه این ساختارها بوده. در شهریور 1320 ما یک رضا خانی داشتیم که کلی گفت ما ارتش داریم و ..؛ و به بکباره کشور اشغال شد. عملا شبیه این هستیم؛ دوازده سیزده سال است فقط گزارش دادیم که ما قرارگاه داریم. اوج داریم. افق داریم. سراج داریم. خب پس کجا هستند این‌ها؟ با این همه آموزش در استان‌ها و این همه پولی که خرج شد، چرا ما حداقل خبرنگار میدانی در این استان‌ها نداریم؟ شما ببینید هفت صبح این‌ها لیست پزشکی قانونی را پیدا می‌کنند که چه کسانی خودکشی کردند. تا هشت صبح آنالیز می‌کنند. دخترهایش و بچه‌هایش را پیدا می‌کنند. ده صبح بی بی سی اعلام می‌کند. بعد ما باید بیفتیم دنبالش که این خودکشی کرده. این مست بوده. این از بالا پشت بام افتاده. خب این خبرنگارهای استانی می‌توانند این‌ها را در نیم ساعت جواب بدهند. در نیم ساعت سریع می‌توانند یادداشت نویسی کنند و روایت کنند بگویند این دروغ است. این طوری است. شما نگاه کنید در هیچ استانی هیچ کسی را نداشتیم و این‌ها قابل مقابله بود و اصلا سخت نبود. 📌ایشان در ادامه به طبقه بندی مخاطبان رسانه‌های داخلی در کشور پرداختند و گفتند: 🔸من فکر می‌کنم ما در حال حاضر پنج نوع مخاطب در کشور داریم. یک طبقه معتقدین به جمهوری اسلامی هستند. مثلا چیزی در حدود ده میلیون یا پانزده میلیون. همین‌هایی که آمدند. سیزده آبان آمدند. 22 بهمن می‌آیند و این‌ها. یک طبقه‌ی دومی داریم که این‌ها طبقه‌ی خاموش جامعه هستند. طرف می‌خواهد زندگی‌اش را بکند. این‌ها حتی در زمستان سال 56 هم خاموش بودند. یعنی حتی در انقلاب خودمان هم زمانی انقلاب شد که طبقه‌ی خاموش در خیابان آمد. لحظه‌ی آخر انتخاب می‌کند که چکار کند. هزینه ده نیست. واقعا می‌خواهد زندگی کند. اگر تصویر درستی از آینده نداشته باشد شرایط حال را به هم نمی‌زند. این طبقه‌ی خاموش عددش زیاد است. یک طبقه سومی داریم که این طبقه طبقه‌ی مسموم جامعه است. مسموم شده دیگر. ما مسمومش کردیم. دروغ اوکراین مسمومش کرده. اینترنشنال مسمومش کرده. بالاخره این آدم الان مسموم است. یک طبقه چهارم داریم که این مریض است. هر چه می‌گویی، می‌گویند کار خودشان است. اصلا دیگر گوش نمی‌کند. کر شده. آن مسموم با یک سرم و با یک شست و شوی معده می‌شود احیایش کرد. ولی مریض باید برود دو سال شیمی درمانی بشود. یک طبقه‌ی پنجمی هم داریم که برانداز است و تصمیمش را گرفته. فقط نمودهایش با هم فرق دارد. برانداز و مریض نمودش خیلی زیاد است. می‌آید کامنت می‌گذارد فحش می‌دهد. خیلی از این سلبریتی‌ها، ورزشکارها، آدم حسابی‌ها و مداح‌ها مسموم شدند. باید بنشینی صادقانه باآنها صحبت کنی. دروغ نگویی. اشتباهات‌مان را بپذیریم. روایت پنهان ندهیم. این‌ها مسمومیت‌شان برطرف می‌شود. ما باید تلاش کنیم حزب اللهی معتقد به نظام، خاموش نشود. خاموش، مسموم نشود. مسموم، مریض نشود. مریض، برانداز نشود. یعنی شما اگر بایستید بالا سر مریض و نگذارید برانداز بشود، برنده هستید. 🆔 @m_rasad
... 💠 محور وحدت چیست؟ 🔸وحدت این نیست که سرِ یک سفره بنشینیم با هم افطار بخوریم، وحدت به مصافحه و بوسیدن و دست هم را گرفتن نیست؛ وحدت حول ارزش‌ها است، وحدت حول اصول است اگر ما پیرامون موضوعات محوری وحدت نداشته باشیم هر کسی به هر میزانی در تضعیف این محورهای اساسی عزت این ملت نقش داشته باشد او مقصر اساسی است. خوب امروز همه‌مان اعتقاد داریم، همه‌ی طرف‌های سیاسی اعتقاد دارند، همه‌ی آحاد مردم اعتقاد دارند؛ رهبری رکن رکین حرکتِ این کشتی است ، اگر کشور را به یک کشتی تشبیه بکنیم، امروز ناخدای این کشتی مقام معظم رهبری است، همه هم قبول دارند همه بر این اصرار دارند اصلاً بحث قانون نیست که در قانون کجا ولایت فقیه وجود دارد، بحثِ امروز، ضرورت و بقای این کشور و ملت است، بحث، عزت است، بدون رهبری، این کشتی و این سفینه به ساحل نمی‌رسد، راه کَجی می‌رود یا در وسط راه دچار مشکل اساسی خواهد شد، نباید در کشور، کسی کلامی بر خلاف سیاست‌های رهبری، بر خلاف منویات مقام معظم رهبری بگوید، اگر ما شنیدیم کلامی را در این راستا و اعتراض نکردیم، ما در گناه او سهیم هستیم. 🔹 در جامعه‌ی ما بزرگترین خیانت به کشور این است که جامعه تردید پیدا بکند یا ما بذر تردید را نسبت به اصول اساسی [و] پایه‌های نگهدارنده‌ی این نظام بکاریم [و] بپاشونیم این بذر را، این خیانت است. ✳️ سخنرانی شهید سلیمانی در کرمان - تیرماه ۱۳۹۶ ➖➖➖➖➖ ✅مرکز رصد و مطالعات فرهنگی اجتماعی 🆔 @m_rasad
بدهکاران جمهوری اسلامی، صادق شهبازی.mp3
7.19M
🎙 | شما بدهکار جمهوری اسلامی هستید! 🔺️ نشسته‌ایم و می‌گوییم جمهوری اسلامی باید این کار را بکند، اما هیچ‌کدام‌مان برای تغییر شرایط قدمی برنمی‌داریم! 🔺️ ما باید امید ایجاد کنیم، این امید با عدالت و پیشرفت ایجاد می‌شود. 👤 محمدصادق شهبازی 🎙 | شما بدهکار جمهوری اسلامی هستید! 🔺️ نشسته‌ایم و می‌گوییم جمهوری اسلامی باید این کار را بکند، اما هیچ‌کدام‌مان برای تغییر شرایط قدمی برنمی‌داریم! 🔺️ ما باید امید ایجاد کنیم، این امید با عدالت و پیشرفت ایجاد می‌شود. 👤 محمدصادق شهبازی 📎منبع: 🆔 @geraa_ir 🆔 @m_rasad
💢 گفت‌وگویی درباره وقایع اخیر 🔸 فقه آن وضعیت مطلوب زندگی و زیست را بیان می‌کند؛ اما علوم و معرفت‌های کاربردی و دانش‌های تجربی چگونگی برنامه‌ریزی و رسیدن به آن قلمرو را ذکر می‌کنند. 🔸 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر می‌گیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمی‌تواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمی‌شود دیگران را وادار کرد. 🔸 تعبیر قرآن کریم لا اکراه فی الدین است؛ یعنی دین به زور اجرایی نمی‌شود. خداوند وقتی با حضرت موسی سخن می‌گوید، موسی می‌گوید: من خودم و برادرم را می‌توانم عملاً به اجرای احکام الهی دعوت کنم و دیگران را نمی‌توانم. این، امر تکوینی مسائل اجرایی و مدیریت مربوط به خود را به دنبال دارد. اگر در جامعه می‌بینید که برخی موارد قانون، مردم را الزام می‌کند، آن محدوده‌ی الزام را ظرفیت فرهنگی جامعه می‌پذیرد؛ یعنی وقتی که ظرفیتی وجود نداشت، گاهی الزام هم نمی‌توانید بکنید. 👈 ادامه متن رااینجا مطالعه کنید. 🆔 @m_rasad