🟤 فرق «نَقِی» و «نَقِیّ» چیست؟
🔹«نَقِی» به تخفیف و سکون یاء، از ریشهٔ «و_ق_ی» و لفیف مفروق و فعل مضارع صیغهٔ ۱۴ (نگه می داریم ما دو مرد یا دو زن یا مردان یا زنان) و بر وزن «نَعِلُ» است و اصل آن، «نَوْقِیُ» بوده است
🔹«نَقِیّ» به تشدید یاء از ریشهٔ «ن_ق_و» و ناقص واوی و صفت مشبهه و بر وزن «فَعِیْل» (که «نَقِیْو» بوده و واو تبدیل به یاء و در یاء إدغام شده است) و به معنای «پاک» و پاکیزه» است؛
(این کلمه اگر عَلَم و اسم برای شخص واقع شود، به تشدید یاء است).
📙القاموس المحیط ج۴ ص۳۹۹؛ فرهنگ معاصر عربی_ فارسی ص۷۱۳؛ دانش صرف صص۱۷۷ و ۳۶۵
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/Adabiat_arabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زن، زندگی، آزادی واقعی که نتانیاهو میگه این شکلیه
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
سلام علیکم،
جلسه دهم شرح صحیفه کامله سجادیه به کلام استاد شیخ محمود صنیعی تهرانی برگزار می گردد.
مکان: میدان منیریه، خ معیری، خ صداقت، کوچه شمس، پ ۲- حقایقی
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۳۰ - حدود ساعت ۱۹:۳۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵نوای ملکوتی مرحوم علامه
آیتالله حاج سید محمدحسین حسینیطهرانی
(افاض الله علینا من برکات تربته)
تذکر
همیشه اونی که دنبالت میکنه دوستارت نیست
باید فرار کرد
شاید از پشت بهت حمله بکنه
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
چرا با آمریکا درافتادید؟!
امام خمینی: آنهایی که میگویند چرا با آمریکا درافتادید، باید به پیغمبر اشکال کنند که چرا با ابوسفیانها درافتاد. اگر #انبیاء اشتباه کردند که با قلدری درافتادند، ما هم اشتباه کردهایم.
مانند حضرت کلیم الله علیه السلام با فرعون
مانند ابراهیم علیه السلام با نمرود
امام حسین علیه السلام با یزید و
و.......
جریان حکمیت یعنی دیدن ظاهر و ندیدن باطن
حال این حکمیت و فریب گاهی با قرآن است گاهی با لباس دین ، گاهی با نهج البلاغه و.......
اگر رب تال القرآن ،والقرآن یلعنه
همین حکم در تالت الصحیفة وتال الدعا وتال النهج البلاغة جاری و ساری است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔸استغفار کن!
❖ محمد بن ریّان گوید:
نامهای به حضرت امام هادی (علیهالسلام) نوشتم و از آن حضرت خواستم برای رهایی از سختیها و بلاهایی که نازل میگردد و برای امور مهم و برآورده شدن درخواستهای دنیایی و آخرتی، دعایی به من بیاموزند. و همانگونه که پدران گرامیشان مطالب خاصّی را به پیروانشان میآموختند، به من نیز دستور ویژهای بیاموزند.
آن حضرت در جواب مرقوم فرمودند:
«اِلْزَمِ الِاسْتِغْفَار؛
همیشه و در همه حال، مغفرت و آمرزش را طلب کن»
[عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الرَّيَّانِ قَالَ كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیهالسلام أَسْأَلُهُ أَنْ يُعَلِّمَنِي دُعَاءً لِلشَّدَائِدِ وَ النَّوَازِلِ وَ الْمُهِمَّاتِ وَ قَضَاءِ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَنْ يَخُصَّنِي كَمَا خَصَّ آبَاؤُهُ مَوَالِيَهُمْ فَكَتَبَ إِلَيَّ الْزَمِ الِاسْتِغْفَار]
📘سلوة الحزين، ص: 49
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
حجاب قانون قطعی الهی است
وظیفه حکومت الهی اجرای قانون است البته نه فقط حجاب ،بلکه فرقی بین لزوم اجرا قوانین الهی وجود ندارد
سستی در اجرای فرمان الهی حرام است
کیفیت وشیوه اجرا ، باید مطابق قوانین الهی باشد نه افراط نه تفریط
راه حل اساسی در رابطه با نوع اجرای قانون حجاب در مرحله اول گفتگو با مجریان است ، زیرا اگر مجریان قانون را رعایت نکنند ، ابتر خواهد شد
باید در این رابطه جذب حداکثری اتفاق افتد و احتمال تاثیر در نظر گرفته شود
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
ایام شهادت حضرت ام الخلائق زهرای اطهر سلام الله علیها را محضر نفس عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه تسلیت عرض میکنم
عالِم ربّانى و عارف صمدانى، مرحوم آیت اللّه ملاعلى معصومى همدانى، فرموده بودند كه براى برآورده شدن حاجات و توسل به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، 530 بار بگویید: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى فاطِمَةَ و أَبیها و بَعلِها و بَنیها بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُكَ؛ خدایا! به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد، بر فاطمه و پدر و همسر و فرزندانش درود فرست.» یا 530 بار بگویید: «إِلهى بِحَقِّ فاطِمَةَ و أَبیها وبَعلِها وبَنیها والسِّرِّ الْمُسْتَودَعِ فیها.
شایان توجه است نام مبارك فاطمه كه حرف پایانى آن تاء گِرد عربى است، طبق حساب حروف اَبجَد با عدد 530 برابر است. همچنین طبق همین حساب، نام «زهراء» با عدد 214 و «یا زهراء» با عدد 225 برابر است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
‼️‼️توجه ؛ توجه ‼️‼️
🔆انجمن علمی مدرسی معارف اسلامی با همکاری معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران تقدیم می کند :
💢کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
(مناسب برای تمام پژوهشگران، دانشجویان و طلاب)
♨️حضوری-آنلاین
✅مدرس: دکتر جواد حقگو دانشیار و پژوهشگر برتر دانشگاه تهران
🕔 زمان دوره: یک روزه
📆شروع دوره: هفته اول دی ۱۴۰۳
♨️سرفصلهای اصلی دوره:
تکنیکهای انتخاب عنوان علمی؛
مساله نویسی در تحقیق؛
تنظیم پیشینه پژوهشی؛
تفاوت مساله با سوال
جایگاه مفروضات در تحقیقات علوم انسانی؛
مبانی نظری تحقیق ؛
آشنایی با انواع تکنیکهای گرداوری داده؛ سازماندهی و فصل بندی پژوهش؛ آشنایی با انواع شیوه های رفرنس نویسی؛ آشنایی با برخی منابع دیجیتال فارسی و انگلیسی؛
آشنایی با انواع مقاله و رویدادهای علمی(چرخه تولید علم)
کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش(مقدماتی) و .....
❇️با اعطای گواهی رسمی
🔶جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید
@Teimouri66
🌐https://eitaa.com/ANGOMANELMI_MODRRESI_MAAREF_UT
تو اگر راه بیفتی دنیا با همه وسعتش میشود زندان تو
ع.ص
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ،( سوره مبارکه آل عمران آیه 120)
اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگين سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مىشوند و اگر (در برابرشان) صبر كنيد و پرهيزكار باشيد، حيلهى بدخواهانهى آنان هيچگونه آسيبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مىدهند احاطه دارد.
حاشیه۱:
یعنی باید در درون پیروز شویم بعد دشمن بیرونی
کسی که ذلیل درون خود شده است عزیز بیرونی نخواهد شد
کسی که از خودش شکست خورده قطعا از دشمن بیرونی شکست میخورد
حاشیه ۲:
اگر دشمنان خدا رو دوست دارید قطعا آنها شما را دوست ندارند
به آیات بعد از این آیه مراجعه فرمایید
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
هدایت شده از شرح صحیفه مبارکه سجادیه
سلام علیکم،
جلسه بیستم شرح صحیفه کامله سجادیه به کلام دکتر شیخ محمودصنیعی تهرانی برگزار می گردد.
مکان: میدان منیریه،خ معیری،خ صداقت،کوچه شمس،پ ۲-حقایقی
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۱-حدود ساعت ۱۹:۳۰
یک بار رهبری سال فکر میکنم ۸۸ در درس خارج فرمودند:
افضل الاعمال انتظار الفرج
اینکه بهترین اعمال انتظار فرج است در اوجش قضیه مهدویت است
یک نگاه دیگری وجود دارد که در همه ی کارهایتان انتظار گشایش داشته باشین وامید به آینده داشته باشین
خود ایشان واقعا بر اساس این مورد و غیره در جانشان این کلام نشسته است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره آیت الله وحید
از میرزا احمد کفایی
و ملاقاتش با کسی که استاد رمل و علوم خفیه بود
https://eitaa.com/bigharar60
خواطر چیست؟
خواطر (جمع خاطر)، اصطلاحی در تصوف و عرفان ، به معنای اندیشه و خطابی که به سرعت بر دلِ سالک میگذرد بدون اینکه خود او اراده کرده باشد، هرچند قدرت دفع آن را از دل دارد.
خواطر (شیطانی و نفسانی): هر آن چه ، که به ذهن خطور کند و انسان را از از خط عبودیت و بندگی خارج سازد خواطر است.
امام خمینی رحمه الله علیه خواطر و القائات را به ۴ دسته تقسیم میکند.
۱. خاطر حقانی
۲. خاطر ملکی
۳. خاطر نفسانی
۴. خاطر شیطانی
و معتقد است اگر جهت قلب سمتوسوی ملکوت پیدا کند و به تعمیر دار آخرت پرداخت و تناسبی با ملکوت اعلی پیدا کرد، علوم رحمانی و ملکی و عقاید حقه و القائات و خواطر الهی بر او افاضه میگردد و از شک و شرک منزه و پاک میگردد و حالت استقامت و طمانینه در قلب ایجاد میشود.
اما اگر جهت قلب به دنیا و ملکوت سفلی که منزل ظل ظلمانی عالم طبیعت است، تعلق گرفت القائات و واردات و تصرفات شیطانی غلبه پیدا میکند و در این حالت اشتیاق به تخیلات باطله پیدا میکند و تمام اعمال قلبی و قالبی او از سنخ اعمال شیطانی نظیر وسوسه، شک و تردید میشود.
✍شرح چهل حدیث، ص۴۰۰
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دگر مرا ام البنین نخوانید
سلام علیکم
به گروه انجمن علمی دانشکده اندیشه و معارف اسلامی دانشگاه تهران اگر مایل بودید عضو شوید
بعضاً مطالب خوبی منعکس میشود
https://eitaa.com/ANGOMANELMI_MODRRESI_MAAREF_UT
حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند؛
مَن عَذَرَ ظالِماً بظُلمِهِ سَلَّطَ اللَّهُ علیه مَن يَظلِمُهُ، فإن دَعا لم يُستَجَب له، ولم يَأجُرهُ اللَّهُ على ظُلامَتِه...
هر کس برای ظلم ظالمی بهانه ای بیاورد (و آن را توجیه کند)، خداوند ظالمی را بر او مسلط می کند، آن وقت، اگر دعا (و نفرینی علیه ظالم) کند مستجاب نمی شود و خدا بخاطر مظلومیتش اجری به او نمی دهد
کافی، ج۲، ص۳۳۴
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
هدایت شده از عزاداران سیده رقیه (س)
سلام علیکم
احتراما به استحضار می رساند
» جلسه شرح معارف قرآنی،
جمعه ۳۰ آذرماه
ساعت ۷ صبح برگزار می گردد.
ان شاءالله
امام سجّاد علیه السلام:
پس حقّ مادرت اين است كه بدانى او تو را در جايى حمل كرده است كه هيچ كس فردى ديگر را در آنجا حمل نمىكند، و ازظ ميوه دل خود چيزى بتو خورانده است كه هيچ كس بديگرى نميخوراند. و با گوش و چشم و دست و پا و مو و پوست [و خلاصه] تمام جوارحش تو را حفاظت نموده و از تو نگهدارى كرده، و از اين كارش هم خرّم و شاد بوده، و در عين حال مراقب بوده، و در ايّام باردارى هر ناگوارى و درد و سنگينى و غم و اندوهى را بجان خريده و تحمّل نمود، تا آن موقعى كه دست قدرت الهى تو را از او فارغ ساخت و بر پهنه زمين آورد، از آن ببعد خوش داشت كه تو سير باشى و او گرسنه، تو پوشيده باشى و او برهنه، تو سيراب باشى و او تشنه، و بر تو سايه بگستراند و خود در برابر آفتاب باشد، و با سختى خود تو را به رفاه اندازد، و با بيخوابى خود خواب را بر تو شيرين كند، مادر اندرونش ظرف تو، و دامنش محلّ آرامش تو، و پستانش ظرف آب تو، و جانش پناه تو بوده است. و فقط بخاطر تو متحمّل گرم و سرد دنيا شده است، پس بهمان اندازه هم تو از او تشكّر كن، و آن را جز بيارى و توفيق خداوند نتوانى!
تحف العقول، صفحه 242 و 243
سلام علیکم
احتراما به استحضار می رساند، بیست و دومین جلسه شرح صحیفه کامله سجادیه برگزار می گردد.
۱. قرائت زیارت آل یاسین، ساعت ۱۹:۰۰
۲. شرح صحیفه کامله سجادیه به کلام استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین دکتر شیخ محمود صنیعی تهرانی ساعت ۱۹:۳۰
نکته؛ برادران و خواهران لطفا قلم و کاغذ به همراه داشته باشند.
مکان: میدان منیریه، خیابان معیری، خیابان صداقت، کوچه شمس، پلاک ۲- حقایقی
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۰۵ - حدود ساعت ۱۹:۳۰