✔️ مرحوم آیت الله #بهجت (رضوان الله علیه):
🔸 در تعبدیات کوه کندن (کار دشوار و طاقتفرسا) از ما نخواستهاند، سختترینش نماز شب خواندن است، که در حقیقت، «تغییر وقت خواب» است، نه اصل بیخوابی، بلکه نیم ساعت زودتر بخواب تا نیم ساعت زودتر بیدار شوی. آیا میترسی اگر بیدار شدی، دیگر خوابت نرود و بمیری؟! اگر خواب بمانی، در خواب هم ممکن است بمیری.
📚 در محضر بهجت، ج۲ ص۱۷۰
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✅ باطن جهنّم، لطف خدا
✔️ امام خمینی روحی فداه:
🔹 جهنم، باطنش صورت لطف و رحمت الهی است که برای تخلیص مؤمنان معصیت کار و رساندن آنها را به سعادت ابد، چاره منحصره است... جهنم، برای کسانی که فطرتشان بکلی محجوب نشده و به کفر و جهود و نفاق نرسیده باشند، رحمت است در صورت غضب.
🔸 «تقسیم الدّار الاخرة الی الجنّة و النّار و إن کان صحیحاً، الاّ انّ النّار حقیقةً صورة الرّحمة الالهیّة لأهل التّوحید فانّها توجب وصولهم الی الکمالات المترقّیة بالقاء الغرائب و الهیئات المظلمة و تصیّرهم قابلین للشّفاعة بل عند الشّیخ و اتباعه للکفّار ایضاً، فانّ العذاب عنده مِنَ العذب».
🔹 «اگر چه تقسیم نمودن سرای آخرت به بهشت و جهنّم صحیح است؛ ولی آتش هم در حقیقت برای موحدین، صورت رحمت الهی است؛ زیرا آتش با دور کردن غرایب و هیئات مظلمه اعراض جسمانی از آنان، موجب رسیدن ایشان به کمالات نهایی شان می شود و آنان را قابل و لایق [نیل به] شفاعت می گرداند...
✔️ «آتش، صورت رحمت حق»
🔸 «حکومة أرحم الرّاحمین حکومة غیر مشوبة بالانتقام و السّخط و ان کانت صورة الرّحمة هی النّار.»
🔹 «حکومت ارحم الرّاحمین، حکومتی است که ذره ای با انتقام و خشم آمیخته نشده است؛ هرچند که صورت رحمت، آتش باشد»
📚 تعليقات على شرح« فصوص الحكم» و« مصباح الانس» الخمینی، السید روح الله ج1 ص76
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔹 نماز در کربلا افضل از نماز در مسجد الحرام است.
🔸 این مطلب در مسئله 638 مجمع الرسائل مرحوم صاحب جواهر آمده و بزرگانی که بر این رساله شریفه حاشیه دارند (یعنی مرحوم شیخ انصاری، مجدّد شیرازی، آخوند صاحب کفایه، سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه، آشیخ محمد تقی شیرازی، میرزای نائینی، آقا ضیاء عراقی و آشیخ عبدالکریم حائری) آن را تایید نمودهاند.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقسام صبر
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
استاد رسول جعفریان محقق تاریخ ؛
🔸 کتاب ناسخ التواریخ به غیر از بخش تاریخ قاجاریه، فاقد ارزش تاریخی و در اصل، منسوخ التواریخ است.
حاشیه :
کتاب ناسخ التواریخ یک دوره تاریخ جهان از حضرت آدم تا عصر مؤلف است که محمدتقی سپهر (۱۲۱۶_۱۲۹۷ق) آن را نگاشته است
او به دستور محمد شاه قاجار (سومین شاه سلسله قاجار) و با حمایت حاج میرزا آقاسی (صدراعظم محمد شاه) به نگارش تاریخ مفصل جهان همت گماشت. او این کار مهم را در سال ۱۲۵۸ قمری در اواسط سلطنت محمد شاه آغاز کرد و تالیف دو جلد اول آن به قطع رحلی تا سال ۱۲۶۳ قمری طول کشید.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
درسنامه غدیر.pdf
2.73M
این درسنامه کار بچه های حوزه است
در مورد غدیر خم است
قابل استفاده است
کار برای غدیر شما را قدیر خواهد کرد
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ آیتالله شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 معمولاً آقای بروجردی در پایان درس چند جملهای موعظه میکرد و پیدا بود که از روی قلب موعظه میکند و به گونهای بود که در مخاطب اثر میکرد. به یاد دارم این عبارت را با حال خاصّی میگفت: «الدُّنْیَا یَمُرُّ و یَغُرّ» یعنی دنیا میگذرد و انسان را میفریبد.
📚 جرعهای از دریا ج3 ص437
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✍ کتمان اسرار
✅ کتمان اسرار و بازگو نکردن مقامات و کرامات از واجبات اهل عرفان است،مگر به عده ای خاص الخاص از باب لزوم و قابلیت.
اگر خوابی و یا الهامی به شما میشود بر اثر یکی از موجبات ، دهان را باید بست ، حتی به صورت کنایه هم گفته نشود
گاهی ممکن است سالیان دراز این موهبت بر اثر گفتن بیجا از شما سلب گردد
صبربر نگفتن باید داشت همانطور که گاهی صبر بر گفتن باید داشت
چه کنیم الهامات زیاد شود
یکی از آنها ،ارتباط با قبرستان مسلمانان در بین الطلوعین است بالاخص روزهای دوشنبه و جمعه ، خخخخووووووب ارتباط میگیرند فقط قابلیت و زمینه را در خود ایجاد کنیم
✅ آ شیخ محمدتقی آملی رحمهالله به آقای قاضی که آشیخ جزء اصحاب سر آقای قاضی بود فرمود این همه کرامت خوش ضمیری و الهام از کجاست آقای سید علی آقای قاضی فرمودند: این از اثرات بین الطلوعین وادی السلام است.می فرمودند: آقای قاضی معمولاً بین الطلوعین به وادی السلام می رفتند چرا که روایت دارد که مردگان در این ساعت "یَسمع ویَری ویُخبِر"؛ می شنوند و می بینند و خبر می دهند.
حاشیه:
مرده ها زنده اند و خوب میفهمند
حال ، شهدا چه هستند حتما سر قبور شهدا سر بزنین و به آن بزرگواران ، توسلات و خیرات داشته باشین
حال اگر مرده ها خوب میفهمند و شهدا زنده ی زنده ی زنده هستند پس سید الشهدا علیه السلام چیست
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حواله ۱
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حواله ۲
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
زحمت و رحمت تهیه کلیپ ها از دوست عزیزمون فاضل گرامی جناب آقای جوانی است از رفقای دانشگاه امام صادق علیه السلام
ان شا الله نعمت هدایت خاص نصیبشان ونصیبتان
در بیان عدد ماثور در بعضى ادعیه و اذکار
در بعضى از ادعیه و اذکار بیان عدد دعا و ذکر و یا عدد ایام آنها از معصوم علیهم السلام صادر شده است .نباید در حفظ عدد سهل
انگارى شود با اینکه اعمال مستحبه اند .
و باید به دستور اهتمام داشت چه در حفظ و مراعات صورت آن و چه
در عدد آن , یعنى هر چه دستور العمل است به هر صورت و عدد باید به همان منوال عمل شود و هیچ نحوه
تخطى و مداخله در آن روا نبود چه عمل به دستور عددى خود یک نحو تادیب و تعوید نفس است . علاوه اینکه
عالم جلیل محمود بن محمد دهدار متخلص به عیانى و صاحب مفاتیح المغالیق در اول رساله خلاصه
جواهر الاسرار گوید : حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق علیه السلام فرموده است که :
بدانید اسماء االله به منزله دفائن اند و عدد به منزله ذراع آن مساحت , اگر ذراع کمتر فرانهى به دفین نرسى و اگر
زیاده بگیرى نیز نرسى بلکه در گذرى.
فاضل شوشترى فتح االله بن محمد رضا حسینى مرعشى در اوائل کتاب شریف وفق المراد فى علم الاوفاق و
الاعدادگوید اکابر اهل تحقیق گفته اند که عدد به منزله حوض آبى است که در آن غسل ارتماسى کنند
اگر عمق آب زیاده از حد باشد موجب غرق مى شود و اگر کم , غوطه خوردن میسر نیست .
و گفته اند که عدد حکم دندانه کلید دارد که به زیاد یا کم نمودن آن در وا نمى شود کما قیل الاعداد ارواح و
الحروف اشباح , والعدد کاسنان المفتاح اذا نقصت او زادت لا یفتح الباب . و الزیاده على العدد المطلوب اسراف
نور علی نور ص ۲۹ علامه حسن زاده آملی رحمهالله
حاشیه ۱:
تعوید: به چیزی عادت داشتن
حاشیه ۲:
دفائن: گنجها
و ذراع : اینجا کنایه از اندازه است
حاشیه ۳:
درست است عدد بسیار مهم است اما بیش از عدد به فکر معدود باشید و مواظب باشیم به سبب اعداد خود این ، حجاب برای ما نشود
ملاک :
اگر أعمال ما ولو عمل به ظاهر الهی مانند اذکار و توسلات، من وجودی را به عنوان ذکر گفتن بزرگ کند یعنی نفست را قلقلک دهد که من چه و که هستم در این صورت ذکر شما ، ذکر الله نیست ، ذکر خودت می باشد
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
جان عالمی به فدایت امام باقر علیک السلام
الهی بمیرم مدینه الان شاید زائر زیادی نداشته باشه
حاجی ها کثیرشان در مکه هستند
امشب با شما کربلا خواهیم بود ان شا الله
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
وای بر شما نکند فریفته شوید!!
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: ... لَا نَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ وَلَايَتُنَا وَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ عَاصِياً لِلَّهِ لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا.
📘الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص75
امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كس از شما كه مطيع خدا باشد دوستى و ولایت ما سودش دهد و هر كس از شما نافرمانى خدا كند دوستى و ولایت ما سودش ندهد، واى بر شما! مبادا فريفته شويد. واى بر شما مبادا فريفته شويد.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
در انتها میتوان آغاز شد
مردن ، اول دویدنهاست
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
روایت هشدار دهنده
🔹 « حماد بن عیسی میگوید: در محضر امام صادق (علیه السّلام) بودم، به من فرمود: آیا می توانی نماز را خوب بخوانی؟ عرض کردم: چگونه نمی توانم و حال آنکه کتاب «حریز» را که درباره نماز نوشته شده است، از حفظ دارم. حضرت فرمود: برخیز و نمازی بخوان تا من ببینم که چگونه میخوانی.
رو به قبله ایستادم و شروع به خواندن نماز کردم. تمام نماز را از نظر رکوع و سجود به جای آوردم، اما حضرت آن را نپسندید و فرمود: نماز را خوب نخواندی. واقعا چقدر زشت است برای مردی که شصت هفتاد سال از عمرش می گذرد و حال آنکه نمی تواند یک نماز کامل با مراعات حدود کامله آن بخواند...»
🔸 یکی سخنرانان مشهور نقل میکرد که از آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله) پرسیدم که چطور حماد بن عیسی با آن جایگاه و موقعیت نمازش مشکل داشته است؟!
ایشان جواب داده بودند:
«خیر، امام (علیه السلام) انتظاری که از حماد بن عیسی داشته، بالاتر از این حرفها بوده است»
حاشیه :
نماز ما چقدر خریدار دارد صاحبمون می پسندد ؛ چه کنیم ......
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔸 گاهی یک کتاب میمیرد و نیازمند إحیاء است. مثلاً کتاب «عوالم العلوم» مرحوم بحرانی مُرده بود و مرحوم ابطحی (رضوان الله علیه) آن را إحیا کرد.
🔹 خداوند به مؤسسه وحید بهبهانی(ره) خیر دهد که کتاب «خیراتیه» را زنده کرد. بسیار کتاب جالبی است.
🔸 یا مثلاً کتاب «طُرَف» سید بن طاووس کتاب ارزشمندی است. مرحوم مجلسی قطعاتی از آن را در بحار آورده است اما این کتاب حدوداً 25 سال پیش چاپ شد و قبل از آن در دسترس نبود. با تحقیق شیخ قیس العطار در سال ۱۴۲۰ هجری قمری این کتاب إحیاء شد.
🔹 پس برخی کتاب ها مُرده است و نیازمند زندهشدن و إحیاء است.
قرآن امروزه مُرده است و باید إحیاء شود، لذا در ادعیه میخوانیم:
«اللهُمَّ وَ أَحْیِ بِوَلِیِّکَ الْقُرْآنَ» قرآن را با ولی خود زنده کن.
مهدی (عجل الله فرجه) خواهد آمد، باش تا صبح دولتش بدمد. ما معتقدیم که پایان شبِ سیه، سپید است.
ادامه متن بالا
حاشیه 1:( سند این عبارت ، قرآن را امام زمان علیه السلام زنده میکند)
سید ابن طاووس در کتاب «جَمال الاسبوع»، پس از ذکر دعاهای وارده بعد از «نماز عصر جمعه» و «صلوات کبیره»، این دعا را ذکر نموده و گفته: اگر برای تو، از تمام آنچه ذکر کردیم عذری باشد، پس بپرهیز از اینکه خواندن این دعا را واگذاری، به درستی که ما داشتن این دعا را از احسان خدا «جل جلاله» میدانیم که ما را به آن ممتاز ساخته، پس به آن اعتماد کن؛
حاشیه 2:در مورد کتاب عوالم العلوم
این کتاب از حضرت زهرا سلام الله علیها شروع و به امام جواد علیه السلام ختم میشود ، دلیل داشته مرحوم بحرانی از اینکار ، برای اهلش معلوم است
حاشیه ۳:کتاب خیراتیه
کتابی است در رد عقائد صوفیه
حاشیه ۴: کتاب طرف
این کتاب از جمله آثار سید بن طاووس (م ۶۶۴) است که مشتمل بر اخبار و حکایاتی در باره اهل بیت و مناقب امیرالمؤمنین علیهالسّلام است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
یوم الترویة در لسان اهل الله روز مبارکی است که روز هشتم ذی الحجة می باشد
مهمترین عمل بعد از عدم معصیت الهی ، روزه و غسل است
در بعضی از روایات روزه این روز کفاره یک سال معاذ الله گناه است( بحار ج ۹۷ ص ۱۲۴ به نقل از ثواب الاعمال شیخ )
ودر بعضی از روایات دیگر کفاره معاذ الله گناه شصت ساله .( اقبال الاعمال سید ، ص۶۳۴)
در بعضی دیگر از روایات ، روزهای برگزیده خداوند ، جمعه وترویه و عرفه و قربان است
قدر این لحظات را باید دانست
خداوند منان دیان ،دنبال بهانه میگردد
بهشت را به بهانه میدهند نه بها
بهانه او بهای ماست( برعکس آنچه مشهور است)
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نم نم باران معلول انا (من) ندیدن است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
شب عرفه ، شب شناخت است شناخت خود ، خدا و بندگان صالح
امشب شب شهادت باب الحوائج مسلم بن عقیل است که خانواده ایشان نوعشان شهید شدند
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم خطاب به امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند: ان ولده مقتول فی محبة ولدک
فتدمع علیه عیون المومنین وتصلی علیه الملائکة المقربون
به راستی فرزند او (عقیل) در را محبت پسرت (حسین ) کشته میشود پس چشمان مومنین براو میگریند وفرشتگان مقرب بر او درود می فرستند
امالی صدوق ج۱ ص ۲۲۰
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
بسم الله الرحمن الرحیم
اعوذ بالله من نفسی و من الشیطان الرجیم
شب مناجات و دعا و استغفار...
✨ رسول رحمت صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
أَنَّ الدُّعَاءَ فِی لَیْلَةِ عَرَفَةَ مُسْتَجَابٌ،
وَ مَنْ أَحْیَاهَا بِالْعِبَادَةِ فَلَهُ أَجْرُ عِبَادَةِ مِائَةٍ وَ سَبْعِینَ سَنَةً،
وَ هِیَ لَیْلَةُ الْمُنَاجَاةِ مَعَ قَاضِی الْحَاجَاتِ،
وَ مَنْ تَابَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ قُبِلَتْ تَوْبَتُهُ:
🔸 دعا در شب عرفه مستجاب است.
←هرکس شب عرفه را به عبادت به سر آورد و احیا نگه دارد، اجر و ثواب عبادتِ ۱۷۰ سال را دارد.
←شب عرفه شب مناجات با خداوندِ قاضی الحاجات است.
←و هرکس در آن شب توبه کند، توبه اش قبول میشود.
📚 زادالمعاد، ص۱۶۶.
📿 تسبیحات عَشْر ×1000
✍ و نیز آن حضرت فرمود:
✨ مَا مِنْ عَبْدٍ وَ لاَ أَمَةٍ دَعَا لَيْلَةَ عَرَفَةَ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ وَ هِيَ عَشْرُ كَلِمٍ أَلْفَ مَرَّةٍ لَمْ يَسْأَلِ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ إِلاَّ قَطِيعَةُ رَحِمٍ أَوْ إِثْمٌ؛
✨ هیچ مرد و زنی نباشد که این دعا را که ده کلمه است، هزار مرتبه در شب عرفه بخواند و از خدا درخواستی نکند مگر اینکه خداوند حاجتش را میدهد به شرطی که در مورد قطع رحم یا گناه نباشد.
🤲 دعا (تسبیحات) این است:
سُبْحَانَ مَنْ فِي اَلسَّمَاءِ عَرْشُهُ
سُبْحَانَ اَلَّذِي فِي اَلْأَرْضِ سَطْوَتُهُ
سُبْحَانَ اَلَّذِي فِي اَلْبَحْرِ سَبِيلُهُ
سُبْحَانَ اَلَّذِي فِي اَلنَّارِ سُلْطَانُهُ
سُبْحَانَ اَلَّذِي فِي اَلْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ
سُبْحَانَ اَلَّذِي فِي اَلْقُبُورِ قَضَاؤُهُ
سُبْحَانَ اَلَّذِي فِي اَلْهَوَاءِ أَمْرُهُ
سُبْحَانَ اَلَّذِي رَفَعَ اَلسَّمَاءَ
سُبْحَانَ اَلَّذِي وَضَعَ اَلْأَرْضَ
سُبْحَانَ مَنْ لاَ مَنْجَى مِنْهُ إِلاَّ إِلَيْهِ
📚 الاقبال ص۳۲۹
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14