در رابطه با یک غلط مشهور ، احترام به عقیده دیگران
همه عقیده ها محترم نیستند
مثلاً جنگ جمل ،جنگ تحمیلی ، جنگ غزه دو عقیده متفاوت است آیا هر دو گروه قابل احترام هستند
اصلا تمام تضادها همینند
حاشیه:
گاهی در بعضی از اظهار نظرها در انتخابات گفته میشود همه عقاید ونظرها مورد احترام هستند ، درسته به ظاهر این جمله خیلی زیباست ، ولی یک غلط و مغالطه مشهور است
با درایت فکر کنیم و با واقعیت زندگی کنیم
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
عید قربان مظهر تضادها ست و اون کسی از این تضاد خارج خواهد شد، طرفی که خدا هست را بگیرد
حب فرزند و ذبح او تضاد ابراهیم علیه السلام بود، و خوب ، از این دوگانگی بیرون آمد
البته ابتلای ابراهیم سبب تمام شدنش شد
اصلا ابتلا همان تضادها ست که خود کمکی است برای رشد و بالندگی
سختی ها و فشارها، وسیله ای است برای تکمیل و تهذیب بیشتر نفس و خالص شدن گوهر انسان
لکن مصائب و سختیها و بلاها ، وقتى نعمت هستند كه انسان از آنها بهرهبردارى كند و با صبر و استقامت و مواجهه با دشواريهايى كه مصائب توليد مىكنند روح خود را كمال بخشد.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔹 نمازِ طوافِ واجب باید پشت مقام ابراهیم خوانده شود: «وَ اتَّخِذُوا مِن مَقامِ إِبراهِیمَ مُصَلَّی» (بقره/۱۲۵).
صاحب جواهر و برخی دیگر راجع به معنای کلمه «مِن» در آیه فوق مطالبی را بیان کرده اند که به نظر می رسد اگرچه یک بحث علمیِ ادبی است، اما نیازی به آن نداریم؛ زیرا در روایات صریحه و صحیحه آمده است که نماز باید خلفِ مقام ابراهیم باشد.
🔸 مثلاً در صحیحه معاویة بن عمار آمده است: «إذا فرغت من طوافک فأت مقام ابراهیم فصلّ رکعتین و اجعله أماما» (الکافی ج۴ ص۴۲۳)
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔸 (ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة)
📚 سوره بقره آیه ۷
چرا در این آیه کلمه «القلوب و الأبصار» به صورت جمع و «السمع» به صورت مفرد ذکر شده است؟
✅ مرحوم شیخ_طوسى در تفسیر تبیان از یکى از ادباى معروف چنین نقل مى کند که:
علت مفرد آمدن سمع ممکن است یکى از دو چیز باشد:
1⃣ اینکه سمع گاهى بعنوان اسم جمع بکار میرود و مى دانیم که در اسم جمع معنى جمع افتاده و نیازى به جمع بستن ندارد.
2⃣ اینکه سمع مى تواند معنى مصدرى داشته باشد و مى دانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو مى کند و نیازى به جمع بستن ندارد.
☑️ بعلاوه مى توان وجه ذوقى و علمى دیگرى براى این تفاوت گفت و آن اینکه:
تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و به خاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع به صورت مفرد آمده است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
آیا گفتن (الحمد لله رب العالمین) بعد از سوره حمد فقط برای مأمومین مستحب است، یا برای امام جماعت نیز مستحب میباشد ؟
🔸 آنچه در نماز استحباب آن ثابت است این است که افرادی که پشت سر امام باشند بعد از اینکه امام حمد را قرائت کرد جمله ی (الحمد لله رب العالمین) بگویند نه خود امام جماعت و کسی که سوره قل هو الله احد را شخصا در نماز بخواند جمله (کذلک الله) یا (کذلک الله ربی) بگوید.( نه کسی که پشت سر امام جماعت است )
حاشیه:
بعد از حمد برای ماموم الحمدلله رب العالمین آمده نه بعد از بسم الله الرحمن الرحیم سوره، چون دیده شده تحمید را بعضی بعد از بسم الله الرحمن الرحیم سوره در نمازهای اخفاتیه ( ظهر و عصر) میخوانند که اشتباه است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نکاتی در باب زیارت ناحیه مقدسه
اولاً زیارت جامعه از امام هادی (علیه السلام) است کما اینکه زیارت ناحیه مقدسه هم (که اولین زیارتی است که نام تک تک شهدا را برده است) به ایشان منسوب است
پس زیارت ناحیه مقدسه از امام زمان نیست
ثانیا مراد از ناحیه، سامرا هست و این زیارت علی تقدیر ثبوت، در زمانِ امام هادی (سلام الله علیه) صادر شده است
🔹 زيارت ناحيه مقدسه معروف را سيد ابن طاووس آورده.
🔸 الآن در ألسنِ ما معروف شده که این زيارت از بقية الله(عج) صادر شده در حالی که این روایت در سال ۲۵۲ یا ۲۵۳ صادر شده و اگر آن را بپذیریم باید بگوییم از امام هادی (علیه السلام) است
زیارت ناحیه مقدسه از حیث سندی مشکل دارد اما معتقدیم در زيارات این گونه سندها قبول می شود
اولین باری که از سامرا تعبیر به ناحیه شده است در زمان حضرت هادی (علیه السلام) است که در همان زیارت معروف به زیارت ناحیه مقدسه است.
امام هادی علیه السلام یک زیارت نامه هم دارند ، به نام زیارت غدیریه ، منشور امامت امیرالمومنین علیه السلام است و بسیار حاوی نکات بلیغ و رسا و علمی است
پیشاپیش میلاد حضرت هادی علیه السلام را محضر امام زمان علیه السلام و شما عزیزان تبریک عرض میکنم
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسباب اتصال و ولایت
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز شهادت آقا مصطفی چمران
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
❇️ تفسیر به رای!
✅ سلام بر حقیقت جویان.
استفاده ابزاری از آیات قرآن و استفاده تحریف گونه از آن توسط برخی نامزدها و مشاوران ایشان در مباحثی که غالبا ربط مستقیم یا غیر مستقیم به موضوعات مناظره و میزگردها ندارد، علاوه بر تحریف، نوعی تفسیر به رای و ایجاد انحراف در اذهان است.به هوش باشیم که شیطان در کمین است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
اهل معرفت تعبیری دارند که آخرین چیزی که از دل سالک الی الله خارج میشود حب ریاست است
من طلب الرئاسة مجنون
من طلب الرئاسة هلک
حاشیه
بیچاره کسی است میلیارد ها خرج کند تا بشود مسئول ، یعنی مورد سوال واقع شود
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اراده و ابدیت
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
إنّما اتّخذ اللّه عزوجلّ إبراهیم خليلاً لِكَثرَةِ صَلاتِهِ على محمد و أهلِ بَيته عليهم السلام
حضرت امام هادی علیه السلام می فرمایند:
خداوند متعال ، ابراهيم عليه السلام را دوست خود برگرفت ؛ زيرا او بر محمّد و اهل بيت او بسيار درود مى فرستاد
علل الشرائع ج 1 ، ص 34
جان عالمی به فدایت ابن الرضای ثانی علیهما صلوات الله
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و الصبح اذا تنفس
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
علامات نفاق و منافق
قال رسول الله صلى الله عليه و آله :
ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ كانَ مُنافِقا و إن صامَ و صلّى و زَعَمَ أنّهُ مُسلِمٌ : مَن إذا ائتُمِنَ خانَ ، و إذا حَدَّثَ كَذَبَ ، و إذا وَعَدَ أخلَفَ ، إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ قالَ في كِتابهِ : «إنّ اللّه َ لا يُحِبُّ الخائِنينَ» .(الأنفال 58 )و قالَ : «أنّ لَعْنَةَ اللّه ِ علَيهِ إنْ كانَ مِن الكاذِبينَ» .(النور 7 )، و في قولهِ عَزَّ و جلَّ : «و اذْكُرْ في الكِتابِ إسْماعِيلَ إنّهُ كانَ صادِقَ الوَعْدِ و كانَ رَسُولاً نَبِيّا» .(مريم 54 ) .(الكافي 2 / 290 / 8)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه خصلت است كه در هر كه باشند منافق است، هرچند اهل روزه و نماز باشد و خودش را مسلمان بداند : كسى كه هرگاه به او اعتماد شود خيانت ورزد و هرگاه سخن گويد دروغ گويد و هرگاه وعده دهد خُلفِ وعده كند. خداوند عزّ و جلّ در كتاب خود فرمود : «براستى كه خدا خيانتكاران را دوست ندارد» و فرمود : «لعنت خدا بر او اگر از دروغگويان باشد» و در آنجا كه فرمود : «و در اين كتاب از اسماعيل ياد كن كه او راست وعده و فرستاده اى پيامبر بود».
حاشیه:
یکی از علامات منافق در بعضی دیگراز آیات و روایات این است که منافق با مومنین خشن برخورد میکنند و با کفار خوشرو
«بَشِّرِ الْمُنافِقینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلیما؛ الَّذینَ یَتَّخِذُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جمیعاً
( نساء/۱۳۸-۱۳۹)
فتامل جدا
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✅ مراد نحویون از جمله مشهور «ضَرَبَ زیدٌ عمْرًا»
🔸 آنچه به خاطر قاصر می رسد و احتمال می دهد آن است که: مراد به زید حضرت امیرالمومنین(ع) و مراد به عمرو، عمرو بن عبدود لعین است، و مراد به ضرب همان ضربتی است که آن حضرت در جنگ خندق و احزاب به آن مردود مرتاب زد و به جهنم فرستاد، و حضرت رسالت(صلی الله علیه و آله) در مدح آن حضرت لعل گوهربخش گشاد و فرمود: «لضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین».
🔹 و بیان این مدعی آن است که: آن حضرت را چندین اسم بوده از جمله آنها «زید» است چنانچه شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی(482 حدیث 2) روایت کرده است.
📚مقامع الفضل، آقا محمد علی کرمانشاهی ج1ص472
حاشیه: اما سر بریدن عمر بن عبدود فیه ما فیه است یعنی سندا دارای اشکالاتی است فتامل
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
بسم الله الرحمن الرحیم
یا قادر مختار
مهم
انتخابات
1.انسان موجودی مختار است بالوجدان
2.اختیار از ماده خیر به معنای خوب انتخاب کردن است
3.پذیرش دین امری انتخابی است وکسی که دین را انتخاب نکند ، اختیار نکرده بلکه انتخاب نموده
4. علت اختیاری نبودن آن است که بر اساس قانون عقلی دفع ضرر محتمل عمل نکرده پس خوب انتخاب ننموده است (یعنی اختیار نداشته) همانطور که پاسکال به این نکته اذعان داشته است
5.دین امری مرکب از اصول و فروع است
6. اصول یعنی آنچه به عقل وابسته است و فروع یعنی برنامه عملی ( آنچه به نقل و اعتبارات وابسته است)
7.برنامه های عملی فقه (احکام) و اخلاق است
8. فقه دارای احکام اجتماعی و فردی است
9. معظم احکام فقهی دین ، اجتماعی است
10. پیاده کردن احکام اجتماعی واجب است
11. احکام اجتماعی بستر ومقدمه میخواهد و آن تشکیل حکومت است
12. تشکیل حکومت از باب مقدمه واجب است
13.مقدمه واجب عقلا واجب است
14. پس تشکیل حکومت اسلامی ، عقلا واجب است
15.هر آنچه در تضاد با حکوت الهی باشد حرام است و هر آنچه تقویت کند واجب است
16. انتخابات چون قوام حکومت را تقویت میکند واجب است
17. وبر اساس آیه 120توبه هر عملی که غیظ کفار را در آورد عمل صالح است
18.انتخابات حرص و غیظ کفار را در میاورد
۱۹. پس انتخابات عمل صالح است
۲۰. رای سفید تضعیف نظام است و خلاف اختیار
۲۱. اولویت اول حضور حداکثری است برای تقویت حکومت اسلامی
۲۲. همه افراد در این کاندیدا در جبهه انقلاب هستند اما مقول به تشکیکند
۲۳. مقول به تشکیک یعنی ذومراتب و رتبه رتبه
۲۴. اما وظیفه ما آن است چه کسی این حکومت الله را مقاوم تر خواهد نمود
۲۵. ملاکات در لسان رهبری بسیار روشن است
۲۶ . انا هدیناه السبیل اما شاکرا واما کفورا
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🌄 به ریشه است...
همیشه استاد عزیزمون حاج آقا مجتهدی رحمه الله می فرمودند : به ریش نیست به ریشه است
اما نکته ای ظریف اینجاست به قول مرحوم ع.ص
وقتى كه هنوز ريشهاى ندارى، شيطان ديگر با تو كارى ندارد. ولى وقتى كه ريشهها در انسان شكل مىگيرند به همان اندازه كه محكم مىشوند، به همان اندازه هجوم وساوس زياد مىشود.
هرچه قدر ایمان و عملت بالاتر هجوم بیشتر
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
ولایت یعنی قرب
ولایت از ناحیه خداوند متعال محقق شده از باب یا من یحول بین المرء وقلبه،
سالک الی الله وقتی شروع به سیر میکند ولایتش شروع میشود ، خداوند عزیز ، وقتی میگوید ولی علی علیه السلام است یعنی از آنجاکه خداوند ولی است او هم ولی است
نتیجه : وقتی اتصال دو قرب اتفاق بیفتد یعنی آنچیزی که آخر دید اول داشته این به چه معناست؟ به این معنا که ولایت و قرب علی علیه السلام از ناحیه او محقق شده فقط ما باید به سمت قرب و ولایت حرکت کنیم .
عید غدیر ولایت ما هم هست
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
عید غدیر مبارک
السلام علیک یا باب العلم
🔸 هو ولی کل مؤمن بعدی
🔹 علمای شيعه و حتی اهل سنت که اين حديث را ذکر کرده اند «بَعد» را زمانی گرفته اند اما به نظر ما در این حدیث بايد «بعد رتبی» باشد نه زمانی! ماجرا این بوده که علی ابن ابی طالب يمن تشريف برده بود.
خالد بن وليد هم رفته بود. يک کنيزی را حضرت امير برای خودشان گرفته بود از غنائم. خالد عصبانی می شود و نامه می نويسد به رسول الله (صلی الله علیه و آله). می دهد به دست برير اسلمی که اين نامه را ببر پيش رسول الله.(ص).
برير هم نامه را پیش رسول خدا می آورد. و در نامه نوشته شده که من اصلاً علی(ع) را دوست ندارم و علی ابن ابيطالب اين جور کرد و ...
رسول الله از شدت ناراحتی قرمز شدند. همه اين ها در روايات اهل سنت هست. فرمود: «ما لکم و لعلی» در يک متن «ما تريدون من علی هو ولی کل مؤمن بعدی». ايشان ولی شما است. چرا اين حرفا را می زنيد؟
خب اين بَعد اگر «بعد زمانی» باشد، به ماجرای يمن چه ربطی پیدا خواهد کرد؟
اگر بعد زمانی باشد اصلاً بر مورد قابل انطباق نيست. الآن دعوا داريد الآن خالد اختلاف دارد الآن مشکل در يمن پيدا شده. پس بايد قطعاً بعد را اينجا «بعد رتبی» در نظر بگيريم. يعنی در هرجا زمان و مکان که من هستم من ولي شما هستم، اگر من نباشم علی ابن ابي طالب (علیه السلام) ولی شما است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔹 اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج ۳۰)
🔸 زور در لغت به معنای کج بودن است و به کجی دنده های پهلو زور میگویند و به بغداد هم که زورا میگویند علتش این است که روی پیچ به نظرم دجله است و تیسفون نزدیک این شهر است و به غیبت و کذب هم زور گفته شده چون از طبیعت فطرت الهی کج هستند.
🔹 فقها برای حرمت غنا به این آیه استناد می کنند.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
#
میلاد باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام مبارک
🔸 نقل شده که مردی نزد امام کاظم (علیه السلام) آمد و گفت: میخواهم به مسافرت بروم. برایم دعا کن. امام پرسید: «چه روزی میخواهی از شهر خارج شوی؟»
جواب داد: روز دوشنبه.
امام دوباره از او پرسید: «چرا این روز را انتخاب کردهای؟»
او گفت: برای طلب برکت؛ زیرا پیامبر خدا(ص) در روز دوشنبه به دنیا آمدند.
آنحضرت فرمود: «آنها دروغ گفتهاند. پیامبر خدا در روز جمعه به دنیا آمد. هیچ روزی شومتر از روز دوشنبه نیست ؛ زیرا این روزی است که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) در آن از دنیا رفت و وحی آسمانی قطع شد و حق ما غصب گردید». سپس فرمود: «آیا میخواهی یک روز آسان و خوبی برایت نشان دهم؟ روزی که خدا آهن را برای داود نرم ساخت؟» گفت: بله. امام فرمود: «روز سهشنبه به سفر برو».
📚 #بحار_الانوار , جلد 73 , صفحه 223
✅ سفر در روزهایی مثل دوشنبه و چهارشنبه کراهت دارد و از آن نهی شده است، بدین معنا که اقتضاء شرّ در آن هست لکن در برخی روایات دفع آن مفسده، توسط صدقه دادن سفارش شده است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
به مناسبت ایام
قرآن کریم انسان را به قول سدید سفارش کرده است نه قول شدید
(وقولوا قولا سدیدا) (احزاب ۷۰)
گاهی انسان فریاد می زند و نعره و عربده می کشد و اینها قول شدید وبی اثرند
قول سدید: یعنی محکم ،متقن وسدگونه سخن بگویید که قابل نفوذ یاجوج و ماجوج نباشد
اگر کلاممان سدید نباشد یاجوج و ماجوج مغالطات در آن رخنه میکنند
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
توکل و توسل چاره کار است
علمدار فرموده آرام باشید
الصبح بقریب
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14