شهادت حضرت زین العابدین علیه السلام را تسلیت عرض می کنم
روایتی است از حضرت عشق ، زینت عارفان ، سید الساجدین علیه السلام
وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بهِم وَ السُّخریَّةُ مِنهُم»
گناهانى که باعث نزول عذاب می شوند، عبارت است از: ستم و ظلم کردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم،( چه مالی ، چه عرضی و آبرویی چه جانی و نفسی) و دست انداختن و مسخره کردن آنان
معانى الاخبار ، ص 270
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غیب 1
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غیب ۲
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
زیارت عاشورا و برداشتن عذاب قبرستان
علامه نورى نوشته: مردى صالح بود که همیشه در اندیشه آخرت شبها در مقبره بیرون شهر معروف به «مزار» كه جمعى از صلحا در آن دفن شده بودند، به سر می برد. او همسایه اى داشت كه دوران خردسالى را با هم گذرانده بودند و در بزرگى گمركچى شده بود، پس از مرگ، او را در آن گورستان كه نزدیك منزل آن مرد صالح بود به خاك سپردند.
بیش از یك ماه از مرگ گمركچى نگذشته بود كه مرد صالح او را در خواب می بیند كه او حال خوشى دارد و از نعمتهاى الهى بر خوردار است! به او می گوید: من از آغاز و انجام و درون و بیرون تو باخبرم، تو كسى نبودى كه درونت خوب باشد و كار زشتت حمل بر صحت شود،...كارت عذاب آور بود و بس، پس از كجا به این مقام رسیدى؟
گفت: آرى! چنان است كه گفتى، من از لحظه مرگ تا دیروز در سختترین عذاب بودم، اما دیروز، همسر استاد اشرف آهنگر از دنیا رفته و در اینجا (اشاره به جایى كرده كه پنجاه قدم از گورش دورتر بوده) به خاكش سپردند، دیشب سه مرتبه امام حسین علیه السلام به دیدنش آمدند. بار سوم فرمودند: عذاب را از این گورستان بردارند، لذا من آسایش قرار گرفتم.مرد صالح از خواب بیدار شده و در بازار آهنگران به جستجوى استاد اشرف می رود، او را یافته و از حال همسرش می پرسد، استاد اشرف می گوید: دیروز از دنیا رفته و در فلان مكان به خاكش سپردیم. مرد صالح می پرسد: به زیارت امام حسین علیه السلام رفته بود؟ می گوید: نه. می پرسد: ذكر مصیبت او می كرد؟ جواب می دهد: نه. سؤال می كند روضه خوانى داشت؟ می گوید: نه، از این سؤالات چه مقصودى دارى؟ مرد صالح خوابش را نقل می كند و می گوید: می خواهم بدانم میان او و امام حسین علیه السلام چه رابطه اى بوده؟ استاد اشرف پاسخ می دهد: زیارت عاشورا می خواند
اربعونیات حاشیه بر کلمه طیبه ص۲۲۱
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
شهادت آرزوی مجاهدان راه حق است
حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند؛
خيرُ إخوانِك مَن نَسِى ذَنبَك و ذَكَر إحسانَك إليه
بهترين برادرانت آنانند كه گناه و بدى تو را فراموش كنند و نيكى و احسان تو را در حق خود به ياد داشته باشند.
بحار الانوار، ج 75، ص 378، حديث 4
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
غصه ها ، غم ها ، وبلاها در دنیا تمامی ندارند و کم نمیشوند
پس چاره چیست ؟!!
خودت را باید زیاد کنی
یکی از راه ها ،راهش شکر نعمت است
شکر نعمت فقط نعمت افزون نمیکند ، شاکر ، را زیاد میکند لان شکرتم لازیدنکم
+خودتان زیاد میشوید نه نعمت+
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رضایت به وکالت پروردگار عزیز
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فقه
🔹 اگر کسی گردنبند و دستبند دارد ولو احتياج هم به آن دارد خمس ندارد، اما مستحب است که زکاتش را بدهد و زکاتش اين است که به کسی که میخواهد به مهمانی برود، بدهد و او به مهمانی برود و برگردد و بعد پس بدهد. روايتی هم داريم که «زَكَاةُ الْحُلِيِّ عَارِيَّتُهُ» مرحوم سيد اين روایت را گرفتهاند و گفتهاند: زکات حُلی مستحب است و زکاتش اين است که به ديگران بدهد تا از آن استفاده کنند.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظلهالعالی):
🔸 مرحوم آشیخ محمّد تقی آملی از علمای خیلی موجّه و صاحب کرامت بود. از آقای آقا رضی شیرازی شنیدم که آشیخ محمّد تقی آملی گفته بود: «من اموات را دیدم که روی قبر خودشان نشسته بودند»
🔹 شنیدم آقای[مرحوم امام] خمینی در تهران در نماز ایشان شرکت میکرد.
📚 جرعهای از دریا ج2 ص616
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ لقب «قدوسی» آوردن ملاصدرا شیرازی برای فردوسی
🔹 و قال فردوسي القدوسي في ديباجة كتابه-
جهان را بلندى و پستى توئى
ندانم چه هر چه هستى توئى
📚 الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة، الملا صدرا ج2 ص334
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
جابر جعفی از امام باقر (ع) روایت میکند «قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ مَتَی یَکُونُ فَرَجُکُمْ فَقَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لاَ یَکُونُ فَرَجُنَا حَتَّی تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا یَقُولُهَا ثَلاَثاً حَتَّی یُذْهِبَ [اَللَّهُ تَعَالَی] اَلْکَدِرَ وَ یُبْقِیَ اَلصَّفْوَ».
جابر جعفی گفته است: به محضر مبارک امام باقر علیه السّلام عرض کردم: فرج شما اهل بیت علیهم السّلام چه زمانی خواهد بود؟ حضرت فرمودند: هیهات، هیهات! فرج واقع نخواهد شد؛ مگر بعد از آنکه شما غربال شوید، بعد [دوباره] غربال شوید، بعد [بار سوم] غربال شوید-این جمله را سه مرتبه تکرار کردند- تا اینکه خداوند کدورتها را از بین برده، صفا و پاکی باقی بماند.
غیبت نعمانی،باب 12،فصل1،ح12
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ مراد از حَرَج چيست؟
🔸 بين فقها در مورد مراد از «حرج» اختلاف است:
مشهور «حرج» را مشقت شديدهای میدانند که عقلا آن را در تحصيل اغراض لزوميه، عادة تحمل نميکنند. مؤيد اين قول تعبيرات برخي از لغويين میباشد: «الحرج: أضيق الضيق»
🔹 برخی «حرج» را مساوی «عجز عرفی» میدانند.
🔸 و برخی مثل امام خمینی آن را «مطلق مشقت زائد بر اصل تکليف» میدانند هر چند عادة تحمل شود، زيرا:
اولاً: بسياري از لغويين حرج را به معناي ضيق و مشقت ميدانند (نه مشقتي که عادة تحمل نميشود)
ثانيا: لسان ادله نفي حرج که در مقام امتنان است، رفع مطلق ضيق میباشد.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔸بعضی از اعلام میگویند ما یک آیات و روایاتی داریم که ظاهرش این است که واجب موسع وجود دارد، مثلا: «أقم الصلاة لدلوک الشمس الی غسق اللیل»
🔹 آقایانی که واجب موسع را قبول ندارند این روایات را توجیه کردهاند. کم کسانی هم نیستند! مثل شیخ مفید و شیخ طوسی! میگویند نماز اول وقت واجب است.
🔸 توجیههای قائلان به امتناع واجب موسع را طلبه های عزیز در کتاب معالم ببینید
حاشیه۱:
واجب موسع، از اقسام واجب موقت و مقابل واجب مضیَّق بوده و به واجبی گفته میشود که مقدار زمانی که شارع برای آن معین نموده است بیشتر از مقدار زمان لازم برای انجام آن است؛ برای مثال، زمان لازم برای خواندن نماز ظهر و عصر پانزده دقیقه است، ولی زمان تعیین شده برای آن، پنج الی شش ساعت میباشد.
حاشیه۲:
نماز اول وقت همان وقت فضیلت است
حاشیه ۳:
فضیلت نماز صبح از اول فجر دوم است تا زمانی که ستاره ها دیده نشود
فضیلت نماز ظهر تقریبا از اول وقت تا حدود ۴۵ دقیقه
فضیلت نماز عصر اختلاف است
بعضی بلافاصله بعد از نماز ظهر میگویند
و بعضی هنگام عصر شرعی
تشخیص عصر شرعی تقریبا ساعت باد صبا خوب است
نماز مغرب دو مبنا دارد یکی غیابت شمس ( حدود بیست دقیقه قبل از اذان مغرب )
یاذهاب حمره (رفتن قرمزی آسمان بالای سر )
نماز عشا فضیلتش رفتن تمام نور از آسمان است
حاشیه ۴:
اساسا زندگی دنیا مضیق است فرصت نداریم ....
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نحوست و میمنت ایام
نحوست و سعادت ایام وارد شده بیش از این دلالت ندارد که سعادت و نحوست به خاطر حوادثی دینی است، که بر حسب ذوق دینی و یا بر حسب تاثیر نفوس یا در فلان روز ایجاد حسن کرده، و یا باعث قبح و زشتی آن شده، و اما اینکه خود آن روز و یا آن قطعه از زمان متصف میمنت و یا شئامت شود، و تکوینا خواص دیگری داشته باشد، سایر زمانها آن خواص را نداشته باشد، و خلاصه علل و اسباب طبیعی و تکوینی آن قطعه از زمان را غیر از سایر زمانها کرده باشد از آن روایات بر نمیآید، و هر روایتی که بر خلاف آنچه گفتیم ظهور داشته باشد، باید یا حمل بر تقیه کرد و یا به کلی طرح نمود.
اینکه شیخ النیر عبد صالح خدا آیت الله بهجت رحمه الله و روحی فداه فرمودند نحوست ماه صفر فی الجمله ثابت است مستند روایی صحیح ویا دلیل عقلی نیافتیم
بله ، در روایت دارد چهارشنبه آخر ماه صفر نحس است ، آن به خاطر شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم است
حاشیه ۱:
ماه صفر، دومین ماه قمری پس از محرم الحرام است. در دوران جاهلیت این ماه را « ناجز» می نامیدند. در دلیل نام گذاری این ماه، دو جهت ذکر شده است؛ یکی این که از« صفره» به معنای زرد گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب این نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است(راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القران، ص251)
دوم آن که از «صفر» به معنای تهی و خالی گرفته شده است، چرا که مردم پس از پایان ماه های حرام، روانه جنگ می شدند و شهرها خالی می شد(ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1408 ق ، ج 1، ص 167)
حاشیه ۲:
بر اساس معنای دوم شهرهای فلسطین اشغالی در این زمان حقیقتا صفر شده است چرا که منتظر سیلی انصار امام زمان علیه السلام هستند
ولله الحمد
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✅برخی نامهای مذهبی رایج میان اروپاییان
❤️ژوزف همان یوسف است
❤️آبراهام همان ابراهیم است
❤️جِیک یا جِیمز همان یعقوب است
❤️ماری یا ماریا همان مریم است
❤️ایزاک همان اسحاق است
❤️دیوید همان داود است
❤️آدام همان آدم است
❤️زاخاری همان زکریا است
❤️مایکل همان میکائیل است
❤️گابریِل همان جبرائیل است
❤️پیت یا پیتر همان پطرس است
❤️سوزان همان سوسن است
❤️سایمون همان شمعون است
❤️ساموئل همان اسماعیل است
❤️دَنیِل همان دانیال است
❤️سالمون همان سلیمان است
❤️یوهان همان یحیی است
❤️موشه همان موسی است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔹 مرحوم خویی فرمودهاند کبائر و صغائر نداریم و همه معاصی کبائرند و تنها برخی از برخی أکبر هستند و کبیرهبودن نسبی است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ درس خارج فقه آیت الله نوری همدانی
94/07/1
🔹...مادرِ «ابن زیاد» ایرانی بود، زیرا «مرجانه» اصلش «مهرگان» است. زیاد در زمان عُمَر در شیراز والی بود و از همانجا زنی به نام مهرگان گرفت که نامش را در عربی «مرجانه» نامیدند...
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
❇️این عکس یکی از غریب ترین و باعزت ترین عکسای تاریخ ایرانه!!!!
⭕️اینجا مرز عراق و کویت هست!
بعثیا با شاه بستن و امام رو دیپورت کردن و ازون طرف کویتیا هم راهش نمیدادن!!!پیرمرد نورانی ما جایی جز بیابون و لب مرز نداشت!
اما خم به ابرو نیاورد به سید احمد گفته بود حاضر نیست سکوت کنه و تا آخرش ایستاده!!!
...مسلمان را چه باک مظلوم واقع شود مادامی که در دین خود تردید نداشته باشد و در یقین خود شک نکند !!!
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نماز مستحبی در روز سوم صفر (زاد المعاد) و ( اقبال الاعمال)
اعمال ماه صفر؛ روز سوم، سید بن طاووس از بعضى از کتب معتبره روایت کرده است که روز سوّم این ماه (صفر )مستحب است که دو رکعت نماز به جا آورند و در رکعت اوّل بعد از حمد سوره انّا فتحنا بخوانند و در رکعت دوم بعد از حمد ،سورۀ توحید و بعد از سلام صد مرتبه بگویند:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و صد مرتبه
اللَّهُمَّ الْعَنْ آلَ أَبِی سُفْیَانَ
و صد مرتبه
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
وپس از آن حاجت خود را بخواهد
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
ان شا الله سعی میشه در جهت آموزش روزانه سوال و جواب تستی آموزشی ایجاد شود
👇اولین سوال
فقه
🔹 در سه مورد ربا دادن و ربا گرفتن، هیچ کدام حرام نیست و انجام آن، صحیح و جایز میباشد:
الف) ربا بین پدر و فرزند؛ چه اینکه فرزند، پسر باشد یا دختر؛ بالغ باشد یا نابالغ؛ امّا ربا بین مادر و فرزندش، جایز نیست.
ب) ربا بین پدربزرگ پدری یا مادری و نوۀ او.
ج) ربا بین زن و شوهر؛ چه اینکه عقد، دائم باشد یا موقّت.
شیخ محمود صنیعی
https://eitaa.com/m_s_t14
فقه
مختص به طلاب عزیز
❓در تحریر الوسیله، جلد 2 ص 510 این چنین آمده: «الخامس ـ کلّ من ترک واجباً أو ارتکب حراماً فللإمام علیه السلام و نائبه تعزیره بشرط أن یکون من الکبائر» و در جلد 2 ص 514 ذیل مسأله چهار چنین آمده: «ولو ارتکب شیئاً من المحرمات غیر ما قرّر الشارع فیه حدّاً عالماً بتحریمها لا مستحلاً عزّر، سواء کانت المحرمات من الکبائر أو الصغائر» جمع بین دو عبارت چگونه است و کدام صحیح است؟
✔️ پاسخ:
🔹 مورد مسأله دوم محرماتی است که بر تحریم آن اجماع است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14