eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
474 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شهود جامعه بشری 🔸 در جامعه بشری که می تواند انسان را سیراب کند و تشنگی ذاتی او را برطرف کند، مسئله ، ، و است. ◀️ سخنرانی مجازی ماه مبارک رمضان تاریخ: 1400/02/13 🆔 @m_vaezjavadi
💠 شهود جامعه بشری 🔸 انبیای الهی که با وحی رو به ‌رو بودند و خدا را «من وراء حجاب» ملاحظه می کردند یا از پسِ حجاب ملاحظه می کردند، حقایق را می دیدند. وقتی خدای عالم برای حضرت کلیم با جلوه ﴿إِنِّی أَنَا اللَّهُ﴾[1] ظاهر می شود، حضرت کلیم خودش را در مقابل جلوه های برتر الهی می بیند ﴿وَ ما تِلْكَ بِیمینِكَ یا مُوسی‏ ٭ قالَ هِی عَصای أَتَوَكَّؤُا عَلَیها وَ أَهُشُّ بِها عَلی غَنَمی‏ وَ لِی فیها مَآرِبُ أُخْری﴾[2] اصلاً این حرف ها را موسای کلیم، مواجهتاً با جلوه های برتر حق دارد سخن می گوید و یا سایر نمادهایی که در خصوص حضور حق باز می شود ﴿اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ ٭ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ٭ اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأكْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اینها جلوه هایی است که انبیای الهی با این جلوه ها آشنا بودند و مشاهده می کردند؛ اینجا دیگر بحث عقلانیت نیست، بحث است. یک انسان این است که این حقایق را ببیند. خود هنر دان دیدن آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دلّ علی النار الدخان[4] 🔸 اینها آتش را بالعیان مشاهده کردند، نور حق را بالعیان مشاهده کردند یا به عین الیقینی رسیدند یا به حق الیقینی؛ اما از آن مرحله پایین تر وقتی به سطح می رسد، آنچه که می تواند انسان را سیراب کند و تشنگی ذاتی او را برطرف کند، مسئله علم است، آگاهی است، معرفت است، شناخت است، علم الیقینی است و این از درگاه حاصل می شود. [1]. سوره طه, آیه14. [2]. سوره طه, آیات17 و 18. [3]. سوره علق, آیات1 الی 5. [4]. مثنوی معنوی, دفتر ششم، بخش 83. ◀️ سخنرانی مجازی ماه مبارک رمضان تاریخ: 1400/02/13 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه دوم ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی و صلّ اللّهم على هادی سبیل النجاة و الرشاد، و مرشد عبادك إلى طریق السداد، و قائدهم و سائقهم إلى المعاد، محمّد و آله الأطهار و الأمجاد و 4 تاریخ نشست: 1392/09/21 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 منبع معرفت 🔸ما باید در زمینه های بینشی و دانشی فعالیت ها را چند برابر کنیم. از کارهای فرهنگی سخیف و متوسط هم کار بر نمی آید. 🔸 راه این است که ما را به عنوان یک باور کنیم. وحی فقط برای مباحث خدا و ارتباط انسان با خدا نیست! وحی نسبت به همه حقایقی است که ما به آن احتیاج داریم؛ از سیاست، از اقتصاد، از دانش و از فیزیک! فیزیک اسلامی نه یعنی اینکه ما از کتاب و سنت فیزیک بیاموزیم، بلکه را آن مشخص می کند، را آن بیان می کند و را آن برای انسان فراهم می سازد که آن عقلانیت در فهم مسائل طبیعی از یک سو و جهت دار بودن آن مسائل از سوی دیگر مفید و مؤثر است. ◀️ سخنرانی در مراسم رونمایی از کتاب های فطرت و معاد ـ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها ـ تهران تاریخ: 1396/09/27 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه سوم ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی اعلموا رفقائی المجاهدین و إخوانی المؤمنین، أنّ الحكمة الّتی هی معرفة ذات الحقّ الأوّل و مرتبة وجوده، و معرفة صفاته و أفعاله و... تاریخ نشست: 1392/09/28 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مدافع حریم اهل بیت و قرآن ▫️ مرحوم طبرسی روایتی را از نقل می ‌کند، حضرت می ‌فرماید: «إِنَّ مَنْ تَكَفَّلَ‏ بِأَیتَامِ‏ آلِ مُحَمَّدٍ الْمُنْقَطِعِینَ عَنْ إِمَامِهِمْ، الْمُتَحَیرِینَ فِی جَهْلِهِمْ، الْأُسَرَاءِ فِی أَیدِی شَیاطِینِهِمْ»؛[1] هر کس ایتام آل پیغمبر خدا را تکفّل کند... . 👇👇👇👇👇
💠 مدافع حریم اهل بیت و قرآن ▫️ مرحوم طبرسی روایتی را از نقل می ‌کند، حضرت می ‌فرماید: «إِنَّ مَنْ تَكَفَّلَ‏ بِأَیتَامِ‏ آلِ مُحَمَّدٍ الْمُنْقَطِعِینَ عَنْ إِمَامِهِمْ، الْمُتَحَیرِینَ فِی جَهْلِهِمْ، الْأُسَرَاءِ فِی أَیدِی شَیاطِینِهِمْ»؛[1] هر کس ایتام آل پیغمبر خدا را تکفّل کند، ایتام چه کسانی‌ اند؟ صفت می ‌آورد، می‌ فرماید کسانی که «الْمُنْقَطِعِینَ عَنْ إِمَامِهِمْ»؛ از امام جدا هستند، «الْمُتَحَیرِینَ فِی جَهْلِهِمْ»؛ در باتلاق جهل خودشان متحیر هستند هر چه دست و پا می ‌زنند بیشتر فرو می روند. باتلاق ویژگی ‌اش آن است نجات ‌بخش نیست، دست و پای بیشتر در باتلاق جهل یعنی فرورفتن بیشتر در اعماق رذایل و غرق شدن، «الْأُسَرَاءِ فِی أَیدِی شَیاطِینِهِمْ»؛ امروز شیاطین به قول از هوا و فضا شیطان را سرازیر کرده است. ▫️ «الْأُسَرَاءِ فِی أَیدِی شَیاطِینِهِمْ وَ فِی أَیدِی النَّوَاصِبِ مِنْ أَعْدَائِنَا»؛ کسانی که اسیر دست دشمنان اهل بیت ‌اند «فَاسْتَنْقَذَهُمْ مِنْهُمْ وَ أَخْرَجَهُمْ مِنْ حَیرَتِهِمْ وَ قَهَرَ الشَّیاطِینَ بِرَدِّ وَسَاوِسِهِمْ»؛ شیاطین را مقهور کنند. «وَ قَهَرَ النَّاصِبِینَ بِحُجَجِ رَبِّهِمْ، وَ دَلِیلِ أَئِمَّتِهِمْ»؛ یعنی با یک دست و یک دست ، اگر چنین اتفاقی بیافتد «لَیفَضَّلُونَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَی عَلَی الْعَابِدِ»؛ یک چنین شخصیتی بر عابد یک چنین فضیلتی دارد. «بِأَفْضَلِ الْمَوَاقِعِ بِأَكْثَرَ مِنْ فَضْلِ السَّمَاءِ عَلَی الْأَرْضِ وَ الْعَرْشِ وَ الْكُرْسِی وَ الْحُجُبِ وَ فَضْلُهُمْ عَلَی هَذَا الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ لَیلَةَ الْبَدْرِ عَلَی أَخْفَی كَوْكَبٍ فِی السَّمَاء»؛ اگر زمین و زمان و عرش و کرسی و حُجُب و همه جمع بشوند در یک کفه ترازو به قدر و اندازه یک انسان مدافع از حریم و نیستند! [1]. الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏1، ص17. ◀️ سخنرانی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه امام حسن عسکری آمل تاریخ: 1395/06/01 🆔 @m_vaezjavadi
🔹 ادامه جلسات خوانش ملاصدرا با ارائۀ استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ساعت 12 ظهر برگزار می شود. علاقه مندان از طریق لینک زیر می توانند در این جلسات که یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود حضور یابند. https://engage.shatel.com/b/sha-hnm-uy0-upo 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 48 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تكملة اعلم أنّ فی الكتاب الإلهی آیات كثیرة دالّة على دثور العالم و خرابه و اضمحلال وجوده مع بقاء صورها 4العلمیة عند اللّه القویم،حسبما رآه كبراء الحكماء و أساطینهم الأقدمین،ما خلا أصحاب أرسطو و من لحقهم. تاریخ نشست: 1400/04/07 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 سایه عصمت 🔸 قرآن کریم مریم (سَلامُ الله عَلَیها) را به عنوان الگوی طهارت، الگوی عفاف، الگوی حجاب، الگوی [معرفی می کند]. ما جامعه را از طریق زنانمان باید معصوم کنیم. را زن ها به عهده دارند! اگر این شأن اُفت پیدا بکند، عصمت مردها هم از بین می رود، از جایگاه زن در جامعه قرار خواهد گرفت. اگر زن خود را رعایت نکند، کل جامعه مختل هست، کل مرد و زن، فرو خواهد کشید. ◀️ سخنرانی ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/03/26 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 49 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تحقیق عرشی اعلم أنّ هذه الأیام، التی وقع خلقة المكوّنات فیها، لیست من أیام الدنیا الّتی كلّ یوم منها فی دورة الشمس بحركة الفلك الأقصى. تاریخ نشست: 1400/04/13 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 50 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الثّامن فی كیفیة البدو و الإعادة و الإشارة إلى سلسلتی الهبوط و الصعود. تاریخ نشست: 1400/04/14 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 سالک الهی 🔸 یکی از درجات ایمانی از امام معصوم (علیه السلام) است که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»؛[1] اگر انسان در مقام نسبت به امام برنیاید و یا ـ معاذالله ـ در مقابل امام بخواهد سرکشی و طغیان و بغی داشته باشد چنین انسانی هم در حقیقت دارای کفر است.... 👇👇👇👇👇
💠 سالک الهی 🔸 یکی از درجات ایمانی از امام معصوم (علیه السلام) است که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»؛[1] اگر انسان در مقام نسبت به امام برنیاید و یا ـ معاذالله ـ در مقابل امام بخواهد سرکشی و طغیان و بغی داشته باشد چنین انسانی هم در حقیقت دارای کفر است. انسانی که نسبت به امام زمان خودش جاهل باشد یا انسانی که اهل فسق و انحراف عملی باشد اهل گناه باشد در حقیقت اینها هم از اقسام محسوب می شوند. بنابراین گناه, معصیت و نافرمانی مثلاً در قرآن آمده است که آن کسی که را انجام ندهد از کافران است. این کفر، است ممکن است انسان اعتقاد به داشته باشد؛ اما تنبلی کند معصیت کند و بی توجهی داشته باشد بسیار خطرناک است بسیار انسان را در محل و مهبَط سقوط قرار می دهد اما در عین حال مصطلح که ضروری دین را بخواهد انکار بکند نیست; طبعاً این کفر عملی ممکن است انسان را از آن ایمان اعتقادی هم سلب بکند: ﴿الَّذینَ أَساؤُا السُّوای‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ﴾[2] تکذیب از آن اول که نیست اول احیاناً گناه صغیره است، بعد ـ معاذالله ـ گناه کبیره است، بعد کم کم فسق حاصل می شود و فسق انحراف ایجاد می کند که انسان را ـ معاذالله ـ به تکذیب می رساند. فالیحزم السالک و الیراقب ٭٭٭ ایمانه بسنخها لم یشب[3] 🔸 انسان سالک برای اینکه دین خود را و ایمان خود را به درجه بالا نگه بدارد باید که اهل حزم باشد باشد در مقام عمل اهل فسق و انحراف و عصیان نباشد اهل استبداد نباشد خود استبداد ریشه در ایمان به طاغوت دارد و کفر را برای انسان می آورد انسانی که اهل منیت است اهل غرور است اهل خودپسندی است و در مقابل نظر دیگران خاضع نیست فقط و فقط نظر خود را رأی خود را دارد دیکته می کند و دُگم را و به اصطلاح استبداد را برای خودش به ارمغان آورده این انسان بداند که در حقیقت در محل سقوط و مهبَط سقوط است؛ لذا فرمود که «فالیحزم السالک و الیراقب»؛ باید اهل احتیاط باشد و همه این مواردی که بیان شده است را از آن دوری کند «ایمانه بسنخها لم یشُب»؛ که شائبه این کفر در او نباشد. [1]. وسائل الشیعة، ج‏16، ص246. [2]. سوره روم، آیه10. [3]. شرح منظومه, (ملّا هادی سبزواری), ج5, ص265. ◀️ سلسله مباحث اخلاقی تاریخ: 1399/09/13 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 51 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الثّامن فی كیفیة البدو و الإعادة و الإشارة إلى سلسلتی الهبوط و الصعود. تاریخ نشست: 1400/04/15 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 52 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تنبيه لا تظنّنّ أنّ النّبي - صلى الله عليه و آله و سلّم - لم يكن عالما بالروح، فكيف يكون برهانا و مظهرا لجميع الصفات، كما توهّمه جماعة من أنّ الله - تعالى - أبهم علم الروح تاریخ نشست: 1400/04/20 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 معرفت الهی 🔸 اگر اصیل نباشد ریشه در جریان و وحی نداشته باشد یک امر ساختگی و ذهنی باشد، یک امری باشد که انسان آن را اختراع کرده، ایجاد کرده، در فضای تخیل و صورت بندی و وهم برای خودش یک صورتی ایجاد کرده، آن معنا هم یک معنای صوری است، یک معنای بی روح است، حقیقتی برای آن معنا نیست، یک معنای تخیلی و موهوم است. 🔸 حتماً یک که در نهاد نبوت و رسالت ریشه دارد و از جایگاه وحی برای ما فراهم آمده است می تواند با یک و اصیل ارتباط برقرار کند؛ زیرا نسبت معرفت با معنویت مثل نسبت بدن و روح است، آن گاه انسان تعالی می یابد و رشد پیدا می کند. با حقائقی که از راه این معرفت برای انسان فراهم شده است تعالی و تأمین می شود. هر چه این معرفت اصیل تر و در بنیان های اصیل دینی که نبوت و رسالت و وحی آن را دارد پشتیبانی می کند ریشه دوانیده باشد، آن معنویتی که برای انسان حاصل می شود قوی تر و کامل تر و اگر احیاناً یک معرفت وهمی و خیالی باشد طبعاً معنایی را با خود ندارد؛ مثل یک لفظ مهمل در مقابل لفظ مستعمل. لفظ مستعمل لفظی است که با خود معنا را حمل می کند، اما لفظ مهمل معنای را حمل نمی کند، یک ذهنیتی ایجاد می کند، یک خیال و وهمی را ایجاد می کند و امروز باید همه انسان ها خصوصاً فضای جوانان ما باید که به این امر آشنا باشند. ◀️ سخنرانی مجازی برای اتحادیه انجمن اسلامی اروپا تاریخ: 1400/02/12 🆔 @m_vaezjavadi