eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
533 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
280 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
27.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. آپارات: https://aparat.com/v/ghvT0 جلسه: بیستم تاریخ: محرم و صفر 1401 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-121 1401-07-12.mp3
9.79M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 121 فصل (9) فی الوجود الرابطی‌ و الثانی‌ ما هو أحد اعتباری وجود الشی‌ء الذی هو من المعانی الناعتیة و لیس معناه إلا تحقق الشی‌ء فی نفسه و لكن على أن یكون فی شی‌ء... . تاریخ تدریس: 1401/07/12 تذکر: به مناسبت ایام شهادت امام حسن عسکری (ع) جلسه بعدی شنبه شانزدهم مهر برگزار می گردد. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-202 1401-07-12.mp3
7.99M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 202 🔹 بررسی دلایل نقلی محض بر ولایت فقیه تاریخ تدریس: 1401/07/12 🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
آغاز سال تحصیلی 1401 - 1402 مدرسه و مؤسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (ع) تهران پایگاه اطلاع رسانی اس
بدون توجه به قرآن کسی اسلام شناس نمی شود 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در آیین آغاز سال تحصیلی 1402-1401 مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی امام حسن عسکری علیه السلام ابراز داشتند: در گذشته تفسیر به عنوان یک دانش فرعی شناخته می شد. اما اکنون با این حضور با این تبیین و با این دقت و اهتمام که اصلاً در درس خارج فقه در درس اخلاق در هر درس دیگری اول آیات الهی مطرح می شود اول مطرح می شود و بعد به مباحث دیگر پرداخته می شود. این خیلی مهم است نه تنها در سطح تفسیر زیرا تفسیر هنرش این است و قصد و غایتش این است که آیات الهی را تبیین کند. 🔹 وی افزود: تفکر و منطق فکری و فرهنگی که حضرت استاد آیت الله جوادی آملی برای اندیشه دینی عموماً و حوزه های علمیه به صورت خاص آوردند بسیار شریف است و بنده به عنوان کسی که بالاخره سال ها در خدمت حوزه بودم و مشخصاً در تحت این اندیشه، این را باور دارم که اگر حوزه علمیه بدون این بخواهد ادامه پیدا کند حتماً به یک نقص و ضعفی دچار خواهد بود. 🔹 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه بیان داشتند: حضرت استاد یک اقدام اساسی انجام دادند و آن اقدام اساسی عبارت است از آوردنِ در معرفت دینی. خصوصاً در حوزه های علمیه. مستحضرید که حضرت استاد از همان روز اول که پا به عرصه فرهنگ و تبلیغ بعد از انقلاب گذاشتند، با پرچمداری قرآن عزیز و قرآن کریم آمدند و این چهل سالی که در حقیقت از این انقلاب می گذرد همه استاد را با قرآن و تفسیر قرآن یا تفسیر موضوعی یا تفسیر ترتیبی می شناسند و خصوصاً تفسیر مبارک تسنیم. 🔹 وی با بیان اینکه منبع اصلی فقه، قرآن است تاکید داشت: بحث تفسیر فقط مربوط به علوم قرآن نیست، بحث آوردن در حوزه معرفت است زیرا بدون قرآن هرگز ما فقیه نداریم حکیم نداریم آشنای به فنّ دیانت و فرهنگ دیانت نداریم، فرهنگ قرآن در همه علوم به صورت یک جریان اصیل معرفتی و رکن رکین راه پیدا کرده است. ما نمی توانیم امروز یک فقیهی داشته باشیم که مفسر نباشد آشنای به قرآن و آیات الهی نباشد. حضرت استاد هنگام تدریس وقتی به مباحث فقهی می رسند، اول به عنوان اولین منبع و اصلی ترین منبع، قرآن را می آورند به صحنه درس خارج فقه و مسئله را از زاویه قرآن مطرح می کنند. 🔹 رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء ادامه داد: قرآن به عنوان اصلی ترین منبع معرفتی دین باید در صحنه معرفت حضور پیدا کند و بدون قرآن نه داریم نه داریم و نه داریم و نه هیچ. منبع: 🌐 https://esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم بزرگداشت اولین سالگرد حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم گرامیداشت اولین سالگرد حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری مدیرکل مرکز خدمات استان قم، شامگاه پنج شنبه 14 مهر 1401 با حضور جمع کثیری از مومنین مسجد حضرت امیرالمؤمنین شهر قم برگزار شد. 🆔 @m_vaezjavadi
دغدغه آیت‌الله ناصری(ره) احیای فضائل اخلاقی بود 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله ناصری(ره) در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بیان داشتند: آیت‌الله ناصری(ره) به‌درستی تشخیص داده بودند که اخلاق و فضائل انسانی است و جامعه آشوب‌ زده‌ ی ما از انسانیت و جایگاه رفیع انسانی خود دور شده و برای رسیدن به جایگاه انسانی باید بر اخلاق اهتمام داشته باشد، ازاین ‌رو تلاش و کوشش این عالم ربانی برای بود... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
مردم‌ داری از خصوصیات بارز مرحوم آیت‌الله ناصری (ره) بود، به‌طوری‌که درب منزل ایشان همواره به روی مردم باز بود و هرگز از توجه به مردم غافل نشدند. این ویژگی یعنی با مردم و برای مردم بودن، در آینه زندگی علمای شیعه از جمله مرحوم آیت‌الله ناصری نشان‌دهنده چیست و داشتنِ این ویژگی برای علما چقدر اهمیت دارد؟ آیت‌الله ناصری(ره) ویژگی‌ های خاص و مهمی داشتند و باید همایش و کنگره‌ هایی برای بررسی و روشن شدن ابعاد شخصیتی و ویژگی‌ های بارز این شخصیت برگزار شود، این ویژگی‌ ها را باید به مردم نشان داد، چراکه چنین شخصیت ‌هایی که زندگی خود را وقف تفکر دینی و جنبه‌ های آن در جامعه کرده‌ اند باید به‌عنوان ، علما، روحانیون و حوزویان مطرح شوند. ایشان جنبه‌ های مختلف شخصیتی داشتند و علم، شناخت و آگاهی فقیهانه نسبت به دین را با جهاد دینی آمیخته بودند. خداوند ملاکی برای عالمان دینی قرار داده است که اگر این ملاک موردتوجه قرار گیرد، جامعه رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت، این ملاک برخورداری از تفکر است که در آیه ۷۹ سوره آل‌عمران «کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَ بِمَا کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» مطرح ‌شده است. خداوند در این آیه بیان می ‌کند که عالمان همراه با فقاهت و شناخت دینی باید مردم را به سمت خداوند بخوانند و عالم ربانی باشند. ربانی به لحاظ لغوی یعنی به‌شدت مربوط و منتسب به خداوند بودن. آنچه عالمان باید از آن پرهیز کنند این است که با ، مردم را به سمت خود فرابخوانند. عده ‌ای که علم را فرامی‌ گیرند و با آن مردم را به ‌سوی خود خوانده و مرید و مرادگونه رفتار می‌ کنند، حتماً عالم دینی نیستند، عالم دینی کسی است که از خودمحوری بپرهیزد، علم، معرفت و شناخت دینی را برای ارتباط خود با خدا ملاک قرار دهد و مردم جامعه را نیز به ‌سوی آن دعوت کند. همین آیه شریفه، مبنای کار مرحوم آیت‌الله ناصری(ره) بود، ایشان مردم را نه به خود که به خدا می‎ خواند، هم خودشان خدایی و ربانی بودند و هم جامعه دینی را به سمت خداوند سوق می ‌دادند و همین ویژگی، رمز ارادت مردم به آیت ‌الله ناصری(ره) بود. این عالم ربانی در جنبه نظر، دین را به‌ صورت فقیهانه، آگاهانه، جامع و همه‌ جانبه و نه قشری، سطحی و ظاهری فراگرفته و در عرصه عمل، به دنبال و رفع مشکلات آن بودند و به همین دلیل هم بود که با این شکوه و عظمت توسط مردم تشییع شدند. در واقع عالم دینی غیر از کسی است که صرفاً علم و شناختی از دین دارد. برخی فقیه هستند و از احکامِ واجب و حرام شناخت دارند، اما هدایتگر و مصلح جامعه نیستند، حال‌آنکه عالم دین دغدغه نجات جامعه از ظلم، ظلم‌پذیری، انحراف و گمراهی و جهل را دارد و برای رسیدن به این مهم تلاش می‌ کند؛ وجود این ویژگی به ‌صورت برجسته در آیت‌ الله ناصری موجب احترام و ارادت مردم به ایشان پیش و پس از ارتحال شد. 👇👇👇👇
مراسم خاکسپاری آیت‌الله ناصری با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد که نشان می ‌داد مردم با روحانیت مردمی پیوند عمیقی دارند. اگر چنین ارتباطی میان مردم و روحانیت وجود ندارد، چطور می ‌توان آن را ایجاد کرد و اگر مانند مرحوم آیت‌الله ناصری چنین پیوند عمیقی بین مردم و روحانیت وجود دارد چگونه می ‌توان آن را حفاظت کرد؟ خصلت‌ های عالم ربانی، تصنعی، بازی و در حد مرید و مرادبازی نیست، همان‌طور که در جامعه مشاهده می ‌کنیم برخی عالم دین هستند، ادای آن را هم به‌ طور تصنعی در می ‌آورند و حتی مریدانی دارند، اما مورد تکریم مردم نیستند، اگرچه عده ‌ای از سر جهل با این افراد همراه هستند، اما عمده مردم آگاه هستند و با دروغ و تزویر همراه نمی ‌شوند؛ آیت‌الله ناصری (ره) نیز ازاین‌گونه مواردی که متأسفانه بعضاً شاهد هستیم، منزه بودند و این نزاهت در چشم مردم برجسته و آشکار بود، از سوی دیگر برای تشخیص این ویژگی ‌ها و همراهی با آن نیاز است که مردم نیز این ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنند، چنانکه آیت‌الله ناصری(ره) پیش از دعوت مردم به اخلاق، خود بودند؛ در پیام تسلیت خود از ایشان با عنوان «عالم متخلق» یاد کردند، عالم متخلق عالمی است که اخلاق در جان او نشسته، مستقرشده و هرچه می ‌کند براساس اخلاق است و تا انسان به این مرحله نرسد نمی ‌تواند با رفتارهای اخلاقی جامعه را اصلاح کند، بلکه خلقیات نفسانی و ملکات نفسانی فاضله است که می‌تواند این ویژگی را ایجاد کند. خداوند درباره پیامبر اکرم (ص) این امتیاز را به‌صورت شفاف و برجسته بیان کرده که ﴿اِنّکَ لِعَلی خَلق عَظیم﴾ این آیه نشان‌دهنده فضائل پیامبر(ص) است که نه ‌تنها اخلاق داشت، بلکه بود و همه کارها، رفتار و اعمال او از سرچشمه اخلاق جاری می‌شد. حضرت آیت‌الله ناصری نیز ضمن دارا بودن این ویژگی، سعی بر با اخلاق داشتند؛ ایشان به‌درستی تشخیص داده بودند که گمشده جامعه امروز اخلاق و فضائل انسانی است، جامعه آشوب ‌زده ما درگیر مسائل مختلف شده و از انسانیت و جایگاه رفیع انسانی خود دور شده و برای رسیدن به جایگاه انسانی باید بر اخلاق اهتمام داشته باشد، آیت‌الله ناصری(ره) به ‌درستی تشخیص داده بودند که جامعه از مسیر اخلاقی خارج ‌شده و شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باعث شده انسان‌ ها از فضائل انسانی دور شوند و تلاش و کوشش ایشان برای بود. 👇👇👇👇