S asfar -0398.mp3
7.99M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 398
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
فتحقق و تبين من جميع ما ذكرناه و نقلناه أن الجنة الجسمانية عبارة عن الصور الإدراكية... .
تاریخ تدریس: 19/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
108. ejteha va taghlid.mp3
7.15M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 108
#ولایت_فقیه
تاریخ تدریس: 19/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0399.mp3
7.41M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 399
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
ثم لما كانت الدار الآخرة دار لا فاعل و لا مؤثر هناك إلا الحق سبحانه إذ الأسباب المتقابلة و العلل المتضادة مرتفعة... .
تاریخ تدریس: 20/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
109. ejteha va taghlid.mp3
5.99M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 109
#ولایت_فقیه
تاریخ تدریس: 20/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0400.mp3
8.36M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 400
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
فلم يشأ إلا ما شاء الله و لم يشأ الله إلا خيرا و كمالا و نعمة و بهجة فكان فی نعمة و بهجة لا غاية فوقها و لا مزيد عليها... .
تاریخ تدریس: 21/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
110. ejteha va taghlid.mp3
5.56M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 110
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
تاریخ تدریس: 21/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
۲۲بهمن با هویت اسلامی، ملی و انقلابی گره خورده است
22 بهمن هویت جامعه اسلامی و انقلابی است، کسی نمی تواند در آن تشکیک ایجاد کند.
حماسه آفرینی ملت ایران درصحنه های مختلف برای حفظ و استمرار نهضت انقلاب اسلامی كه به رهبری امام راحل پایه گذاری شده، ادامه خواهد داشت.
جمهوری اسلامی به دنبال سعادت دنیوی و اخروی بوده و اسلام و جمهوریت از هم جدا نیست و آن هایی كه ناآگاهانه میان جمهوریت و اسلامیت می خواهند تفرقه ایجاد كنند یا جاهل و یا مغرض هستند.
اما آنچه 22 بهمن را می تواند استوار و پایدار نگه دارد، رفتار متولیان و حاکمان است. کسی با 22بهمن مخالف نیست چون 22 بهمن با هویت انقلابی و اسلامی آمیخته است، کسی نمی تواند به لحاظ فکری و معرفتی با آن مقابله کند.
احیانا رفتار نابه سامان و حرکت های ناصحیح در عرصه مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماع باعث می شود، دلزدگی نسبت به این امر پیش بیاید، ولی به لحاظ طبیعی با هویت اسلامی، ملی و انقلاب گره خورده است.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi
S asfar -0401.mp3
5.08M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 401
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
فإذا ارتفع الحجاب بالموت و انكشف الغطاء ظهر أنه واقع فی عقوبة من سخط الله و نار غضبه... .
تاریخ تدریس: 25/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
111. ejteha va taghlid.mp3
7.89M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 111
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
تاریخ تدریس: 25/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0402.mp3
7.82M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 402
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
فقد تبين مما ذكرناه أن دار الجحيم و دار العذاب ليست بدار مستقلة و نشأة حقيقية و منزل حقيقی مباين لعالم الدنيا و عالم الجنان بل هی... .
تاریخ تدریس: 26/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
112. ejteha va taghlid.mp3
6.76M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 112
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
تاریخ تدریس: 26/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_اسفار جلد 9 صفحه 345 تاریخ
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
26 بهمن 1399
#فصل_بیست_و_هفتم
فقد تبين مما ذكرناه أن دار الجحيم و دار العذاب ليست بدار مستقلة و نشأة حقيقية و منزل حقيقی مباين لعالم الدنيا و عالم الجنان بل هی...
ـ دربحث بهشت و جهنم به دلیل روشن نبودن مبانی فهم دشوار است.
ـ مسئله بسیار جدی است!
ـ همه فکر می کنند بهشت و جهنم یک نشاة هستند و حال آن که در عرض هم نیستند.
ـ جهنم دنیا است و باطن دنیاست فله من العرفا...
ـ فهم جهنم برای بسیلری از اهل معرفت معلوم نیست در حقیقت باطن دنیا است.
ـ دنیا تولید کننده جهنم است اما بهشت چنین نیست فضائل اخلاقی و تقوا نمی تواند بهشت بسازد من قال لا اله الا الله خالصا .....
ـ مخلص خیلی خیلی کم داریم عمل خالص که شان بهشتی پیدا کند ما نداریم.
ـ حتی کسانی که مومن و متقی هستند لایه های درونی انان مشکل دارد یا شرک عملی دارند.
ـ ان دار الجهیم و دار العذاب لیس بدار مستقل و منزل الحقیقی.
ـ توجه به عبارت متن راهگشا است حقیقت جنه می فهمند و اصیل است دار مستقل دار یعنی مرحله وجودی یعنی عالم.
ـ ادامه بحث ـ انشاالله ـ فردا
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_فقه اجتهاد و تقلید تاریخ 26 بهمن 99
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی:
ـ بحث در جلسات روی عدل و عدالت حاکم جامعه بود و بررسی روایات . کسی که قیام به عدل داشته باشد و صیانت از جامعه داشته باشد مورد تایید است.
ـ روایت در کتاب صدوق الخصال،ج 1 ص 80 از امام صادق علیه السلام: ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَأَمَّا اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَيْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا اَلثَّلاَثَةُ اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ جَائِرٌ وَ تَاجِرٌ كَذُوبٌ وَ شَيْخٌ زَانٍ.
ـ اگر عدالت رعایت شود الجنه حتی طرف لغزش داشته باشد بدون حساب به بهشت می رود.
ـ روایت دیگر از زید شحام در امالی صدوق ص245: مَنْ تَوَلَّى أَمْراً مِنْ أُمُورِ النَّاسِ فَعَدَلَ وَ فَتَحَ بَابَهُ وَ رَفَعَ سِتْرَهُ وَ نَظَرَ فِي أُمُورِ النَّاسِ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُؤْمِنَ رَوْعَتَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ.
ـ جریان هایی حکومتی در روایات بیان می شود جایگاه امارت سیاسی را معین می کند.
ـ در جامعه اسلامی به دلیل اهتمام کسانی که رای گرفتند اصلا اهتمام به امور مردم ندارند به خصوص معیشت مردم ( در درس علامه جوادی املی امروز اشاره به این امر در بحث ارث شد که داستان معاویه با جبریه داشتند که جبریه به معاویه گفتند خدا به اندازه رزق داده شما ان را در خزانه مخفی کرد و مثال به روز زدند و فرمودند به اندازه همه مردم رزق است ولی عده ای اختلاس و عده ای خزانه را از ان خود می دانند.
ـ کسانی که در جامعه مدیر هستند و به امور جامعه اهتمام نداشته باشند مصداق روایات مرگ جاهلی هستند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi