#خلاصه_درس_فقه اجتهاد و تقلید تاریخ 26 بهمن 99
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی:
ـ بحث در جلسات روی عدل و عدالت حاکم جامعه بود و بررسی روایات . کسی که قیام به عدل داشته باشد و صیانت از جامعه داشته باشد مورد تایید است.
ـ روایت در کتاب صدوق الخصال،ج 1 ص 80 از امام صادق علیه السلام: ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَأَمَّا اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَيْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا اَلثَّلاَثَةُ اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ جَائِرٌ وَ تَاجِرٌ كَذُوبٌ وَ شَيْخٌ زَانٍ.
ـ اگر عدالت رعایت شود الجنه حتی طرف لغزش داشته باشد بدون حساب به بهشت می رود.
ـ روایت دیگر از زید شحام در امالی صدوق ص245: مَنْ تَوَلَّى أَمْراً مِنْ أُمُورِ النَّاسِ فَعَدَلَ وَ فَتَحَ بَابَهُ وَ رَفَعَ سِتْرَهُ وَ نَظَرَ فِي أُمُورِ النَّاسِ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُؤْمِنَ رَوْعَتَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ.
ـ جریان هایی حکومتی در روایات بیان می شود جایگاه امارت سیاسی را معین می کند.
ـ در جامعه اسلامی به دلیل اهتمام کسانی که رای گرفتند اصلا اهتمام به امور مردم ندارند به خصوص معیشت مردم ( در درس علامه جوادی املی امروز اشاره به این امر در بحث ارث شد که داستان معاویه با جبریه داشتند که جبریه به معاویه گفتند خدا به اندازه رزق داده شما ان را در خزانه مخفی کرد و مثال به روز زدند و فرمودند به اندازه همه مردم رزق است ولی عده ای اختلاس و عده ای خزانه را از ان خود می دانند.
ـ کسانی که در جامعه مدیر هستند و به امور جامعه اهتمام نداشته باشند مصداق روایات مرگ جاهلی هستند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0403.mp3
7.18M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 403
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
و مما يؤيد ما ذكرناه من أن جهنم ليست بدار حقيقية متأصلة أنها صورة غضب الله كما أن الجنة صورة رحمة الله و... .
تاریخ تدریس: 27/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
113. ejteha va taghlid.mp3
7.77M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 113
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 27/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_اسفار
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
🔹 جلسه : 403
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
و مما يؤيد ما ذكرناه من أن جهنم ليست بدار حقيقية متأصلة أنها صورة غضب الله كما أن الجنة صورة رحمة الله و... .
در ادامه بحث جنه و نار فصل 27 ص 345 در باب ماهیت جنه و نار
ـ آنچه صدر متالهین از ابو علی و ... ابن عربی نقل می کند کمک به اتقان موضوع دارد
ـ ما یک موجود به ذات دارم و یک موجود بالعرض اگر باحکمت رحمت و غضب را را حلاجی کنیم جنه نار هم روشن می شود رحمت الهی به ذات است وقتی نبود غضب است (یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ)
ـ رحت از جانب حق تعالی است امکان فلسفی دارد ولی غضب به ذات است
ـ در عبارت متن تصریح دارد لابد ان یکون الجنه موجوده بالذات و النار مقدره بالتبع
ـ صغری جهنم از مصادیق غضب و بهشت از مصادیق رحمت است کبری بهشت نماینده رحمت خدا و جهنم نمایش غضب خداست
ـ هیچ کمالی در دنیا نیست که در بحث دیروز هم به ان پرداخته شد و باطن دنیا جهنم است که نمودار خواهد شد
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_فقه
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
🔹 جلسه : 113
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
ـ ادامه بحث شأن ولایت سیاسی عدالت و بررسی روایات برای حاکم است.
ـ استاد به مبحث بسیار مهمی پرداختند که ولایت و وکاله باشد ولایت از خدای عالم است إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ولایت موهبت الهی است.
ـ ایشان فرمودند دین کانونی برای اجتماع است دین قدرت سیاسی و امارت سیاسی دارد و جمعی ادله نقلی معتبر و به تواتر آمده است اسلام شناسی از این بعد اعتقادی و کلامی عبادی و فقهی.
ـ آیا شان سیاسی هویت جمعی دارد فرمانروا باید قائم به عدل باشد اگر بر مبنا فقه احکام را استنباط و حرکت کند باید نظر فقها گرفته شود مثل که امام رحمه الله در باب قضا عمل کردند.
ـ نباید سلیقه ای عمل شود جامعه نباید از حاکمیت سیاسی فارغ باشد عدالت کف اسلام است تا عدالت نباشد تقوا معنا ندارد.
ـ اصول دین توحید بعد عدالت است و بعد معاد یا توحید و نبوت عدالت حکمومتی که زبان عدالت نداشته باشد مردود است.
ـ رحمت با صداقت عمل به عدالت باید باشد...
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0404.mp3
6.72M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 404
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
ذكر تنبیهی: ذكر بعض العرفاء فی قوله تعالى فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أن النار قد تتخذ دواء لبعض الأمراض و هو الداء الذی لا یتقى إلا بالكی... .
تاریخ تدریس: 28/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
114. ejteha va taghlid.mp3
5.78M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 114
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 28/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_اسفار
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
🔹 جلسه : 404
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
ـ ذكر تنبیهی: ذكر بعض العرفاء فی قوله تعالى فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أن النار قد تتخذ دواء لبعض الأمراض و هو الداء الذی لا یتقى إلا بالكی... .
ـ شناخت فعل الهی باعث معرفت بیشتر به الله است ذات اقدس الهی اطلاق و بسیط است در حوزه فعل واجب و فعل حضرت حق تعالی که هو الاول و الاخر در صورت شناخت درجه قرب معرفت می آورد
ـ استاد اشاره به ربک المنتهی داشتند که بسیار عمیق است ایشان فرمودند همه به سمت خدا می روند ولی همه به یک جا نمی رسند ....
ـ در ادامه ذکر تنبیهی عبارات فتوحات مکیه ص 81 را خوانده و چنین توضیح دادند آتش دوا و دارو است اخر دوا الکی که همان جراحی فعلی است اشاره به ایه 35 سوره توبه کردند
ـ آخرین درمان سوزاندن است ایشان از خدا توفیق فهم ان را برای ما داشتند و فرمودند دائ الذی ... آتش درمانی است برای دردی که آرامش نمی یابد مگر به آتش!
ـ برای اهل کبائر آتش مصونیت می آورد انسان معصیت می کند و غضب و سخط به همراه دارد برای اهل کبائر آتش را دوا قرار داده خدا به وسلیه آتش اهل کبائر را نجات از غضب خودش می دهد انسان به آتش جراحی می شود فرمودند جهنم لیس دار العذاب ما به آتش از عذاب و قهر الهی مصون می شویم.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0405.mp3
7.96M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 405
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
و فيه تأييد لما قلناه من أن جهنم ليست من حيث كونها دار العذاب مما له وجود حقيقی بل منشؤها وجود الضلال و العصيان فی النفوس حتى إنه لو لم يكن معصية بنی آدم لما خلق الله النار... .
تاریخ تدریس: 29/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 حضور ریاست محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم و حیانی اسراء در مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت نظری خادم الشریعه
🔹 پنج شنبه ۹۹/۱۱/۳۰ _ مسجد امام حسن عسکری علیه السلام شهر مقدس قم
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#خلاصه_درس_اسفار
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی
🔹 جلسه : 405
تاریخ تدریس: 29/11/1399
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
ـ و فيه تأييد لما قلناه من أن جهنم ليست من حيث كونها دار العذاب مما له وجود حقيقی بل منشؤها وجود الضلال و العصيان فی النفوس حتى إنه لو لم يكن معصية بنی آدم لما خلق الله النار.
ـ اگر معصیت بنی آدم نبود جهنم خلق نمی شد در بحث جهنم با نگرش عرفانی بررسی میشود که جهنم دواء و اگر نباشد ما به سخط و غضب خدا گرفتار می شویم جهنم رقیق است و غضب شدید //در صورت اجرای حدود الهی دیگر عذاب نیست پس اگر شلاق کفاره است جهنم هم کفاره خواهد بود سخط و غضب خدا یا وصف است یا فعل مرحله فعل جهنم است البته غضب مجعول به ذات نیست و رحمت مجعول به ذات است رحمتی وسعت کل شئی بهشت و جهنم زیر مجموعه رحمت الهی است.
ـ استاد در ادامه فرمود تجرد و ثبات مجعول نیستند بلکه وجود مادی از ذات اقدس الهی نشات می گیرد موجود هست نه وجود // غضب اصیل نیست جنبه وجود ندارد بلکه عدمی است طغیان و غضب عدمی است.
ـ آنچه در هستی اصاله دارد وجود است علم کمال هست و جهل کمال نیست جهنم بالعرض است اگر بینائی نبود نابینائی است بهشت نبود جهنم است صحت کمال است مرض و عدم صحت کمال نیست استاد فرمود شرور و آفات مثل لیس تامه است حیات کمال تامه است مرگ لیس تامه است.
ـ جهنم نتیجه عدم بهشت است اگر معاصی بنی آدم نبود نار خلق نمی شد که نیاز به دقت دارد!«فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ».
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0406.mp3
7.58M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 406
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هشتم: في كيفية خلود أهل النار فی النار
هذه مسألة عويصة و هی موضع خلاف بين علماء الرسوم و علماء الكشوف و كذا موضع خلاف بين أهل الكشف... .
تاریخ تدریس: 02/12/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
115. ejteha va taghlid.mp3
3.5M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 115
#ولایت_فقیه
#شئون_مجتهد
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 02/12/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi