💠 متْجَر اولیا
🔹 علی بن ابی طالب (عَلَیهِ السَّلام) دنیا را #متجر_اولیا[1] می داند، جای رشد و ترقی و سعادت می داند. با دنیا باید دو گونه معامله کرد؛ در دنیا بود، امّا برای دنیا نبود. آن کسی که برای دنیا و در جهت تحصیل دنیا بخواهد تلاش کند، این تلاش او بازندگی دارد، تلاش او، محصول او نتیجه ای برای او نخواهد داشت: ﴿قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالا ٭ الَّذینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعا﴾،[2] ما علی بن ابی طالب را برای چه می خواهیم؟ برای همین هم می خواهیم كه برای ما تشریح کند که دنیا چه هست، سلوک او، سنّت او، راه و روش او را ما بیاموزیم و الّا علی بن ابیطالب به عنوان یک انسان خوبِ قشنگِ زیبای شجاع به درد ما چه می خورد؟! ما یک انسان می خواهیم که بلد راه باشد، ما را راهنمایی کند، دست ما را بگیرد، بگوید این بد است، این خوب است، این حق است، این باطل است، این زشت است، این زیباست و علی بن ابی طالب این است؛ یک روشنگری است، یک خورشید تابناکی است که #مسیر_سعادت را دارد برای ما روشن می کند، از این بهتر دنیا را تشریح کردن؟!
🔹 والد بزرگوار ما می فرمود که کدام مدرسه است که دنیا را تشریح کند و برای ما بفرمایید دنیا چیست؟! حوزه؟ دانشگاه؟ آن که می تواند دنیا برای ما تشریح کند [امام است] که لایه های دنیا را برای ما باز کند، خوبی ها و زیبایی های دنیا را از یک سو، زشتی ها و تباهی های دنیا را از سویی دیگر برای ما باز کند، این را ما می خواهیم، ، اگر ﴿أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾[3] هست، این را برای ما باز کند.
🔹 «لهو و لعب» یعنی چه؟ «زینة» یعنی چه؟ «تفاخر» است یعنی چه؟ چرا اینها به شدّت از دنیا دوری می جستند؟ زیرا دنیا مار است، بعضی ها را دیدید که با مار بازی میکنند، آخر هم شکار همین مار می شوند، با دنیا کسی بازی نمی کند، با دنیا بازی کردن یعنی با دم شیر بازی کردن. دنیا یک دفعه محبّت خود را در دل انسان می اندازد و دیگر آدم نمی تواند و #فلج می شود. این همه امکانات، این همه شرایط یک خیر ندارد، یک اقدامی ندارد، فلج است، ذهن فلج است. دست و پا فلج نیست، #ذهن_و فکر فلج است، روح فلج است. مار دنیایی دست و پا را فلج می کند، دنیا روح را فلج می کند، فکر را فلج می کند، عقل را فلج می کند، دیگر آدم نمی تواند #محبت_آل_رسول_الله را در دل داشته باشد.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت127؛ «مَتْجَرُ أَوْلِیاءِ اللَّه».
[2]. سوره کهف، آیه103 و 104.
[3]. سوره حدید، آیه20.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1395/04/07
🆔 @m_vaezjavadi
J-745 1400-02-17-24.mp3
10.65M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 24
تاریخ: 1400/02/17
#روز_قدس
#غفران_الهی
#بقیة_الله
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 24 S moredi _0745 p0+.pdf
1.74M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 24
تاریخ: 1400/02/17
#روز_قدس
#غفران_الهی
#بقیة_الله
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0746.mp3
11.24M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 25
تاریخ: 1400/02/18
#محبت_اهل_بیت_علیهم_السلام
#غفران_الهی
#زیستن_سعادتمندانه
#عدالت_اجتماعی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 25 S moredi _0746 p0+.pdf
1.72M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 25
تاریخ: 1400/02/18
#محبت_اهل_بیت_علیهم_السلام
#غفران_الهی
#زیستن_سعادتمندانه
#عدالت_اجتماعی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0739.mp3
7.84M
💠 سخنرانی موضوعی
#صوتی
🔸 موضوع: نسبت «معرفت» و «معنویت»
#مجازی
تاریخ: 1400/02/11
🔸 مخاطبین: انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
#شب_قدر
لینک سایت:
🌐 https://zaya.io/uim9f
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0747.mp3
10.44M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 26
تاریخ: 1400/02/19
#فیض_الهی
#استغفار
#سلوک
#شکوفایی_فطرت
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 26 S moredi _0747 p0+.pdf
1.79M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 26
تاریخ: 1400/02/19
#فیض_الهی
#استغفار
#سلوک
#شکوفایی_فطرت
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 کشنده ترین دشمن
🔹 رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) فرمود: همه انسان ها #شیطان دارند. یک ابلیس وجود دارد، #ابلیس اسم همان شیطانی است که در حقیقت در مقابل اراده خدا ایستاد و سجده نکرد و نافرمانی کرد، اسم او ابلیس است؛ امّا آن نوع، آن جنس از وجود که #شیطنت_و_مکر_و_فریب هست، فراوان هستند؛ مثل الآن هفت میلیارد ما انسان داریم، ممکن است هفتاد میلیارد ما شیطان داشته باشیم، اینها جنس آنها، نوع آنها متفاوت است و ممکن است هر انسانی چندین شیطان داشته باشد. این شیطان ها چه می کنند، شما می بینید در هر خیری می خواهید وارد شوید، اینها کارشان نفوذ است، کار آنها وسوسه است، کار آنها #دسیسه است. به پیغمبر گرامی اسلام عرض کردند یا رسول الله، شما هم شیطان دارید؟ فرمود بله، من هم دارم؛ امّا «اسْلَمَتْهُ»،[1] من شیطان خودم را تسلیم کردم. اینها قدرت به زیر کشیدن شیطان خود را به راحتی دارند.
🔹 امّا #نفس را نمی شود کنترل کرد، شیطان قابل کنترل هست، نفْس قابل کنترل نیست؛ اتفاقاً شیطان هم از طریق همین نفْس و نفْس امّاره وارد می شود، این نفْس أمّاره است که ده ها شیطان را درس می دهد، این نفس أماره است که ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها﴾،[2] آن قدر دقیق است؛ «چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا»؛ این نفْس اول عقل را #اسیر می کند، بعد می گوید عقل به تحت فرمان من بیا، قدرت تو را بیاور زیر میز من؛ «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَی أَمِیرٍ»،[3]
🔹 اول کاری که نفْس أماره می کند، #عقل شکار می کند، چه کار می کند؟! عقل که شکار شد، عقل افسر ارشد است؛ مثل اینکه شما در یک جنگ نظامی یک افسر دشمن را دستگیر کنید، همه راهها را بلد است، همه چاه ها را بلد است، همه مسیرها را بلد است، از آن یاد می گیرند. «چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد كالا»،[4] چراغ عدل در خدمت نفْس، هر کجا که انسان بخواهد، این عقل می برد: «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَی أَمِیرٍ» از این بترسید، هوا و هوس از خاستگاه نفس، بدترین و #کشنده_ترین_دشمن است.
[1]. آل ابی طالب علیهم السلام (لابن شهر آشوب)، ج1، ص229؛ «إِنَّ اللَّهَ أَعَانَنِی عَلَی شَیطَانٍ حَتَّی أَسْلَمَ عَلَی یدَی».
[2]. سوره شمس، آیه8.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت211.
[4]. دیوان اشعار سنایی، قصیده7. «چو علم آموختی از حرص آنگه ترس کاندر شب ٭٭٭ چو دزدی با چراغ آید گزیدهتر برد کالا».
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1395/04/07
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0748.mp3
10.88M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 27
تاریخ: 1400/02/20
#جلوه_های_رمضان
#مصاحبت_با_صادقین
#حفظ_حرمت_ها
#اختلاف_مایه_رحمت
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 27 S moredi _0748 p0+.pdf
1.97M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 27
تاریخ: 1400/02/20
#جلوه_های_رمضان
#مصاحبت_با_صادقین
#حفظ_حرمت_ها
#اختلاف_مایه_رحمت
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
50.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی موضوعی
#تصویری
🔸 موضوع: نسبت «معرفت» و «معنویت»
#مجازی
تاریخ: 1400/02/11
🔸 مخاطبین: انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
#شب_قدر
لینک سایت:
🌐 https://zaya.io/uim9f
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 نعمت هدایت
🔹 سرآمد نعمت هایی که از ناحیه پروردگار عالم برای بشر رسیده است، #نعمت_هدایت است که اگر این هدایت نباشد و در جای آن ضلالت و گمراهی باشد انسان همواره در حال حیرت و سرگشتگی و ناکامی است. اگر بخواهیم هدایت را به عنوان یک مثال و نمونه مادی و طبیعی یاد بکنیم #مثل_نور است؛ اگر نور در فضای انسانی و اجتماعی نباشد هیچ چیزی مشخص نیست. در وادی تاریکی در صحرای ظلمت و کدورت همه چیز به رغم اینکه وجود دارد چون ناشناخته و نادانسته است، طبیعی است که بهرهای انسان از آن نخواهد برد.
🔹 این #نعمت_هدایت را خدا در جلوه ها و پرده های مختلفی به بشر اهدا و عنایت فرموده است. بالغ ترین و رساترین چهره ای که خدای عالم برای هدایتش در نظر گرفته است مسئله #رسالت_و_نبوت است که انبیای الهی در یک شرایط ویژه و استثنایی مثل آدم مثل موسی مثل عیسی مثل خود رسول گرامی اسلام ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأكْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یعْلَم﴾،[1] یا وقتی با موسای کلیم در کوه طور به سخن می ایستد می فرماید من خدا هستم ﴿إِنِّی أَنَا اللَّه﴾[2] یا جلوه های مختلفی که برای سایر انبیاء هست عیسای مسیح می گوید: ﴿إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِی الْكِتابَ وَ جَعَلَنی نَبِیا﴾[3] و همین طور سایر انبیای الهی.
🔹 پس رساترین، بلیغ ترین و کامل ترین چهره هدایت همان است که از طرف انبیای الهی برای ما رسیده است. گرچه ـ متأسفانه ـ بشر در طول تاریخ از زمان آدم تا خاتم تا حتی زمان خاتم الأوصیاء حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی له الفرج) بشر مجادل کینه توز اهل غرور و عُجب و خودپسندی، در مقابل حق می ایستد و #حق_پذیر نیست، چه بسا حق گریز و بلکه حق ستیز باشد. انسان ها اوّل در مقابل حق تمکین نمی کنند، وقتی یک مقدار هوی و هوس غالب شد سعی می کنند که از هدایت و نور بگریزند و اگر هم توانشان رسید نهایتاً با نور بستیزند ﴿یریدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِم﴾[4] تمکین نکردن مرحله اول است، گریختن و فرار کردن مرحله ثانیه است و نهایتاً تکذیب و ستیز و مبارزه با حق کاری است که بشر یکی پس از دیگری طبق اعتقادات و باورهای الحادی که پیدا می کند، در مقابل حق و وحی موضع می گیرد.
[1]. سوره علق، آیات3 ـ 5.
[2]. سوره قصص، آیه30.
[3]. سوره مریم، آیه30.
[4]. سوره صف، آیه8.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1398/03/04
🆔 @m_vaezjavadi
قطعا سردارانی که در میادین مختلف نظام از دیپلماسی و غیره تلاش می کنند، انسان های شریف و دلسوزی هستند که برای سعادت کشور کار می کنند. اختلاف ها پیش از تصمیم گیری خردمندانه ای که از گذرگاه عقل جمعی گذشته، بسیار خوب و مناسب است و بعد از آن دیگر جایی برای اختلاف نظر وجود ندارد و قطعا سردارانی که در میادین مختلف هستند بعد از تصمیم گیری جمعی، به تصمیم گرفته شده تمکین می کنند.
بخش عظیمی از جامعه خبر ندارند که این اختلاف به دلیل آنکه قبل از تصمیم گیری نهایی است، برای دو طرف نشان دهنده کمال است و شکنندگی ندارد. لذا میدان و دیپلماسی در کمال دوستی و صمیمیت نسبت به هم این مواضع را اظهار می کردند. اگر فضای دشمنی و خصومت بود که رابطه آقای ظریف با سردار شهید سلیمانی هیچ گاه این گونه نمی شد. آنها مانند دو برادر در عین داشتن اختلاف نظر، مترصد بودند که بعد از تصمیم نهایی مصالح کشور را دنبال کنند.
مصاحبه با جماران
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1509068
#مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
ظریف تمام شدنی نیست، همانطور که سردار سلیمانی تمام نشد
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با جماران، در خصوص هجمه های صورت گرفته به وزیر امور خارجه کشورمان پس از افشای فایل صوتی او گفت: هیچ بحثی در این نیست که آقای ظریف جزو افرادی است که در سطوح عالی نظام موثر بوده و در مسیر عزت و شکوفایی جامعه و نظام اسلامی گام برمی دارد. از سوی دیگر، اینکه همه بخواهند «واحد» فکر کنند و اندیشه ای یکسان داشته باشند، شدنی نیست. قطعا اختلاف دیدگاه ها می تواند در جهت پیروزی یک مجموعه موثر باشد. زیرا وقتی گفته می شود «اختلاف امتی رحمه» یعنی همین.
مدیریت کردن اختلافات نیاز به همفکری و مشورت بیشتر دارد
وی افزود: البته مراد از اختلاف، مخالفت نیست. بلکه آراء و نظرات گوناگونی است که صاحب نظران از منظرهای مختلف بیان می کنند. شرایطی که برای یک مسئول در این خصوص وجود دارد با شرایطی که دیگران دارند، یکسان نیست. طبیعی است که هرکدام هم خود را محق یا محق تر ببینند. وجود این اختلاف نظرها برای جامعه جای نگرانی ندارد ولی مدیریت کردن این اختلافات و بردن آن به سطحی که بتواند عزت کشور را حفظ کند، نیازمند همفکری و مشورت بیشتری با اهل حل و عقد است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ادامه داد: در نظام اسلامی که با چالش های جهانی مواجه است و در میدان های بین المللی حضور دارد، کسانی که دارای اختلاف نظر هستند باید برای رساندن سخن به مجموعه خردمندی که مشورت های بالادستی را به درستی فهمیده و مصالح امت اسلامی را به درستی یافته است، همفکری و مشورت دهند.
اختلاف ها پیش از تصمیم گیری خردمندانه ای که از گذرگاه عقل جمعی گذشته، بسیار خوب و مناسب است
او گفت: اختلاف قبل از تصمیم گیری نهایی را اختلاف قبل از علم می گویند. این اختلاف بسیار ممدوح و شایسته است و هیچ جای نگرانی نیست. وقتی خردمندان و کسانی که مسائل امت را از مناظر مختلف می بینند و همفکری می کنند و در نهایت عقل جمعی تصمیم گیری می کند، همگان به آن تصمیم احترام می گذارند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: قطعا سردارانی که در میادین مختلف نظام از دیپلماسی و غیره تلاش می کنند، انسان های شریف و دلسوزی هستند که برای سعادت کشور کار می کنند. اختلاف ها پیش از تصمیم گیری خردمندانه ای که از گذرگاه عقل جمعی گذشته، بسیار خوب و مناسب است و بعد از آن دیگر جایی برای اختلاف نظر وجود ندارد و قطعا سردارانی که در میادین مختلف هستند بعد از تصمیم گیری جمعی، به تصمیم گرفته شده تمکین می کنند.
هر دو سردار می توانند در جایگاه خودشان سخن حقی را مطرح کنند
ایشان با اشاره به دوقطبی میدان و دیپلماسی در سطح رسانه ها اظهار داشت: نسبت آنهایی که صادقانه مسائل را دنبال می کنند بسیار بیشتر از کسانی هستند که بر اساس سیاست بازی و فریب مسائل را بازگو می کنند. البته متاسفانه تریبون و قدرت با دسته دوم است. عمده کسانی که دچار چنین چالشی هستند باید متوجه باشند که اختلاف میان میدان و دیپلماسی، اختلاف قبل از علم است و هیچ اشکالی هم ندارد. هر دو سردار می توانند درجایگاه خودشان سخن حقی را مطرح کنند.
وی افزود: آنهایی که به این اختلافات دامن می زنند دو دسته هستند. یا کسانی که به مصالح و منافع ملی نمی اندیشند و درصددند که تنها اختلاف را در جامعه برجسته کنند و یا کسانی هستند که علاقه مند به کشورند اما نمی دانند که اختلاف قبل از علم برای جامعه و نظام بسیار مفید است. اختلافی به زیان کشور است که بعد از حرف نهایی ناشی از خرد جمعی همچنان پابرجا بماند.
آقای ظریف تمام شدنی نیست
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بخش عظیمی از جامعه خبر ندارند که این اختلاف به دلیل آنکه قبل از تصمیم گیری نهایی است، برای دو طرف نشان دهنده کمال است و شکنندگی ندارد. لذا میدان و دیپلماسی در کمال دوستی و صمیمیت نسبت به هم این مواضع را اظهار می کردند. اگر فضای دشمنی و خصومت بود که رابطه آقای ظریف با سردار شهید سلیمانی هیچ گاه این گونه نمی شد. آنها مانند دو برادر در عین داشتن اختلاف نظر، مترصد بودند که بعد از تصمیم نهایی مصالح کشور را دنبال کنند.
وی در پاسخ به این سوال چالشی که آیا ظریف پس از این اتفاق تمام شد، گفت: نه خیر، آقای ظریف تمام شدنی نیست و شخصیتی است که بعدها روشن خواهد شد چه خدمتی به کشور و جامعه اسلامی داشته است و میزان دوستی و برادری ایشان هم با سردار بزرگوار قاسم سلیمانی روشن خواهد شد. به نظرم مقداری طول می کشد تا جامعه اسلامی به عمق این رابطه پی ببرد. همانطور که شهید قاسم سلیمانی تمام شدنی نیست، آقای ظریف هم تمام نخواهد شد.
مصاحبه با جماران
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1509068
#مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavad