j-101 1401-03-09.mp3
9.85M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 101
#فصل_هفتم
توضیح و تنبیه
و عدم ظهوره و سطوعه إما من جهة ضعف الإدراك عقلیا كان أو حسیا أو لاختلاطه بالظلمة الناشئه من مراتب تنزلاته بحسب اصطكاكات وقعت بین مراتب القصور الإمكانی و شوائب الفتور الهیولانی..... .
#ص64
تاریخ تدریس: 1401/03/09
فهرست
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-199 1401-03-09.mp3
7.84M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 199
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/03/09
فهرست
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🔸 حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بهره مند از #حقیقت_ولایت بوده و سلامی که به ساحت آن حضرت عرض می کنیم صِرفاً به عنوان دختر موسی بن جعفر «باب الحوائج الی الله» نیست، بلکه عرض می کنیم سلام بر آن کسی که خود #ولی_الهی است، فرزند رسول الله است، فرزند ولایت علی بن ابی طالب و همچنین «بنت الولایة» است، «أخت الولایة» است و «عمة الولایة» است.
عمه امام جواد (علیه السلام) بودن یک بحث است؛ اما عمه کسی بودن که او «ولی الله» است یک بحث دیگر است.
🔸 در زیارتی که برای آن حضرت است او را صاحب مقام ولایت می شناسیم و معرفی می کنیم و از آن حضرت هم ـ إن شاء الله ـ #سعادت_و_نجات از همه انحراف ها و تباهی ها را برای خود و جامعه خود و نظام اسلامی مسئلت می کنیم.
📚 سلسه مباحث اخلاقی
تاریخ: 1399/09/06
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-198 1401-03-08.mp3
5.12M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 198
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/03/08
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-102 1401-03-10.mp3
8.55M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 102
#فصل_هفتم
توضیح و تنبیه
و الوجودات الإمكانية هوياتها عين التعلقات و الارتباطات بالوجود الواجبي لا أن معانيها مغايرة للارتباط بالحق تعالى كالماهيات الإمكانية..... .
#ص65
تاریخ تدریس: 1401/03/10
فهرست
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 گزارش تصویری حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در آیین نکوداشت هفتادمین سال تألیف کتاب #منتخب_الاثر_فی_امام_الثانی_عشر، نوشته مرجع فقید آیت الله صافی گلپایگانی و رونمایی از کتاب «ارج نامه منتخب الاثر».
تاریخ: 1401/03/10
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-103 1401-03-11.mp3
8.95M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 103
#فصل_هفتم
فإن نسبة الوجود الانتزاعي إلى الوجود الحقيقي كنسبة الإنسانية إلى الإنسان و الأبيضية إلى البياض و نسبته إلى الماهية كنسبة الإنسانية إلى الضاحك و الأبيضية إلى الثلج و مبدأ الأثر و أثر المبدإ ليس إلا الوجودات الحقيقية التي هي هويات عينية موجودة بذواتها لا الوجودات الانتزاعية التي هي أمور عقلية معدومة في الخارج باتفاق العقلاء و لا الماهيات المرسلة..... .
#ص65
تاریخ تدریس: 1401/03/11
فهرست
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
28.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کریمه بیت
▫️ بیانات حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی پیرامون سجایای اخلاقی و #حیات_کریمانه همسر گرامی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی.
#کریمه_بیت
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
امام خمینی(ره) مخالف تقابلافکنی در جامعه بود
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اصرار امام خمینی (ره) همواره بر وحدت و اتحاد بین مردم بود؛ اینکه کشور را دو یا چند دسته نکنیم و این مسئله ای بود که امام آن را در همه سطوح مورد توجه قرار می دادند و اینطور نبود که یک گروه بر اساس یک سیاست، انقلابی و بقیه غیر انقلابی نامیده شوند.
امام خمینی(ره) از شخصیت های تاثیرگذار #تاریخ_معاصر_ایران است، انقلاب اسلامی ایران که برپایه شعارهای اصیل #استقلال، #آزادی و #جمهوری_اسلامی به پیروزی رسید، از دستاوردهای رهبری ایشان است.
▫️ در آستانه رحلت امام خمینی(ره)، درباره بازخوانی اندیشههای ایشان با حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دین و فلسفه، به گفتوگو نشستهایم؛ اینکه میراث امام(ره) برای امت چه بود؟ حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام در عین تشتت آرا چگونه ممکن است؟ و چگونه میتوان به حبل متین آرمانهای امام در جامعه اسلامی رسید؟
👇👇👇👇
🆔 @m_vaezjavadi
مهمترین میراث امام خمینی(ره) در پرتوی انقلاب اسلامی چه بود و برای تحقق کامل آن چه باید کرد؟
▫️ امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را با پیشینهای لااقل ۱۰ ساله از سال ۱۳۴۲ آغاز کردند و تا ۱۳۵۷ قدم به قدم این مسیر را با مردم طی کردند، و نه تنها مردم را هر لحظه در جریان حرکت انقلابی خود قرار دادند، بلکه با توجه به آنکه جامعه ما اسلامی و برخواسته از مکتب قرآن و عترت است، از مردم خواستند تا در شکلگیری حرکت جامعه، مبتنی بر اندیشههایی از همین دست تلاش کنند. ایشان اهداف و چارچوبها، اصول و پارادایمهای انقلاب را به خصوص در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی برای مردم به روشنی تعیین و بیان کردند و وقتی انقلاب به پیروزی رسید، در مرحله بعد یعنی تشکیل نظام اسلامی، از شخصیتهای ممتازی مانند مرحوم شید مطهری، شهید بهشتی و دیگر شخصیتهای ممتازی که با ایشان همفکر بودند، استفاده کردند و مسیر انقلاب را با تلاش و کوشش و مجاهدتهای فراوان به سرانجام رساندند.
▫️ با این همه امام از سال ۵۷ و ۵۸ که نظام اسلامی شکل گرفت تا زمان رحلت یعنی تقریبا ۱۰ سال حضور مستمر و لحظه به لحظه در تمام مقاطع زندگی ملت داشتند، در سرد و گرم و تلخ و شیرین این انقلاب، همراه مردم بودند و لحظهای از راهبری این انقلاب غافل نشدند. بنابراین این انقلاب و نظام همواره صاحب داشت. معرفت اصیلی او را راهبری میکرد و در تمام مقاطع سرنوشتساز از حمایت و هدایت فردی بهره میبرد که حکیم، فقیه و سیاستمدار و آشنا با جامعه بود، درد جامعه را با تمام وجود حس میکرد، نیازهای جامعه را کاملا میدانست و انسان خبیر و بصیر به معنای واقعی کلمه بود. معنای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را با همه وجود احساس میکرد و برای تحقق شعارهای نخستین انقلاب که برخواسته از جان و قلب مردم بود، تلاش میکرد.
▫️ در بین اصول انقلاب، هم استقلال برای حضرت امام حیاتی بود و هم آزادی و رها شدن همه جانبه جامعه اسلامی از قید و بندهای استعمارگران و استبدادگران. یکی از بهترین دستاوردهای مورد تاکید امام مسئله جمهوریت در کنار اسلامیت بود. این دو دستاورد در کنار هم با خوانش مورد نظر حضرت امام، بی سابقه و ارزشمند بود. تا پیش از آن، دین تا این حد نمیتوانست در سیاست وارد شود و در چنین شرایطی امام خمینی از جمهوری اسلامی آن هم نه یک کلمه بالاتر و نه یک کلمه پایینتر بهعنوان مدلی برای پیاده سازی نظام اسلامی سخن گفت. اگر به دنبال حفظ میراث امام هستیم باید انقلاب مورد نظر ایشان را حفظ و پاسداری کنیم. مجموعه رهنمودهای امام خمینی(ره) پیش از انقلاب، آنچه ایشان در زمان حیات بهعنوان راهبری جامعه پیش بردند و وصیتنامه سیاسی و عبادی حضرت امام سه سند برتر و بالادستی برای عمل به میراث شفابخش ایشان در زمان رحلت ایشان است، این تنها چیزی است که میتواند ارزشهای انقلاب را به عالیترین شکل خود حفظ کند و آن را در اوج قدرت نگاه دارد.
👇👇👇👇
با این همه برخی معتقدند پس از گذشت چهار دهه از انقلاب در بخشهایی از اهداف، آرمانها و میراث امام فاصله گرفتهایم، به نظر شما این نشات گرفته از چیست؟
▫️ انحراف کم کم آغاز میشود و وقتی زاویه بزرگ شد، دیگر جمع کردن آن سخت میشود. قبول کنیم که ما از مسیر و مواضعی که امام خمینی(ره) برایمان بازگو کردند، کم کم در اکثر سطوح فاصله گرفتهایم. امام در زمان حیات خود هر جا مسیر اشتباهی از ارزشها و چهارچوبهای انقلاب را احساس میکرد، میخروشید، تشر میزد و هیچ مسئولی در هیچ ردهای حتی قوای سهگانه، مجموعههای نظام و یا حتی نهادهای زیر مجموعه خود هم برایشان فرقی نداشت. اعلامیهها و بیانیههای امام را فراموش نمیکنیم؛ همه اینها به این دلیل بود که حضرت امام مواظب بر انقلاب اسلامی و مراقب چارچوبها و اصول پذیرفته شده در انقلاب و مورد توجه مردم بود. اما بعد در مواردی گرایش به سمت برخی نظرات و ایدهها باعث شد، تا بخشهایی از آنچه امام خمینی(ره) در وصیتنامه سیاسی و الهی خود تاکید کرده بود، کمی فاصله بگیرند، بخشهایی در جایگاه خود نباشند، سوگیریهای جدید اتفاق بیفتد و هر کس بر اساس تحلیل خود عمل کند و اینطور به نظر برسد که مسائل به نام امام و به کام دیگران است، در حالی که مسیر تعیین شده انقلاب مشخص است.
▫️ کشور با دو جهت منفی روبرو است؛ یک جهت دشمنانی که از بیرون حاضر به پذیرش ایران قدرتمند، با عزت و مستقل نیستند، از جمله جریان نفاق، استکبار و صهیونیست بینالمللی، و یک جریان در داخل که به دلیل برخی مصلحتاندیشیها دست به نهادسازی و مردمسازی زده و از اسماء انقلابی هم مدد گرفته و طبیعی است که این به انقلاب آسیب میزند و باعث میشود تا در دراز مدت آنچه امام بهعنوان نقشه راهبردی برای اداره این نظام داشتند، از دست برود.
👇👇👇👇
اما راهکار منطقی برای احیا و توسعه اندیشههای حضرت امام در وضعیت کنونی چیست؟
▫️ ما چارهای نداریم جز اینکه از درون، خود را اصلاح کنیم و به مواضع امام بازگردیم؛ چون نه در بیرون کسی به فکر ما است و میتواند برای ما فکر چاره کند و نه برخی از رویکردهای فعلی میتواند نجاتبخش جامعه باشد؛ به نظرم راهی جز احیای نهادهای اسلامی بر مبنای آموزههای وحیانی در نظام اسلامی نیست. بنابراین باید حوزه اصیل، دانشگاه، بازار اصیل و تمام نهاد و قدرتهای فعال در نظام اسلامی را بهصورت اصیل حفظ کنیم. اما اکنون شاهدیم که برخی نهادهای جدید ساخته شده نمیتوانند مسیر انقلاب را به درستی طی کنند. ما نمیتوانیم با یک حوزه و دانشگاه ساختگی و نهادهایی که خود آنها را ایجاد کردهایم، بدون اینکه از ریشه و اساس خود الهام گرفته باشند، آینده انقلاب را حفظ کنیم.
▫️ به اعتقاد من تنها راه احیا و توسعه اندیشههای حضرت امام #بازگشت_به_اصالت است؛ ما اگر از "جمهوری اسلامی" حرف میزنیم، پس باید همه جمهور را به میدان بیاوریم، زیرا جمهوری که در آن ۲۰ تا ۲۵ درصد حضور داشته باشند، ساختگی و تصنعی میشود، زیرا وقتی مسیر سیاستمداران و مردم برای حضور در عرصه بسته شود، جمهوریت تجلی پیدا نمیکند. گاه دیده شده کسانی به عرصه سیاست راه پیدا میکنند و بر کرسیهای مهم مینشینند که پیشینه اصیلی برای وظیفه خود ندارند، درس آن را نخواندهاند، از تجربه کافی برخوردار نیستند و در میدانهای جهانی این گونه مسائل را ندیدهاند و اینجا است که هدف امام در انقلاب و تشکیل نظام اسلامی محقق نمیشود؛ ما باید قدرتهای اجتماعی خود را تقویت کنیم؛ منظورم نهادهایی در جهت تقویت حیثیت های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی است، چون اکنون قدرت سیاسی به حدی قوی شده که اجازه و مجالی برای تقویت قدرت اجتماعی باقی نمیگذارد و خودش داعیهدار اسلام و دین و اجتماع مردم است و همین موضوع میتواند زنگ خطری برای فراموش شدن مسیر انقلاب باشد.
👇👇👇👇