eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
512 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
276 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۲بهمن با هویت اسلامی، ملی و انقلابی گره خورده است 22 بهمن هویت جامعه اسلامی و انقلابی است، کسی نمی تواند در آن تشکیک ایجاد کند. حماسه آفرینی ملت ایران درصحنه های مختلف برای حفظ و استمرار نهضت انقلاب اسلامی كه به رهبری امام راحل پایه گذاری شده، ادامه خواهد داشت. جمهوری اسلامی به دنبال سعادت دنیوی و اخروی بوده و اسلام و جمهوریت از هم جدا نیست و آن هایی كه ناآگاهانه میان جمهوریت و اسلامیت می خواهند تفرقه ایجاد كنند یا جاهل و یا مغرض هستند. اما آنچه 22 بهمن را می تواند استوار و پایدار نگه دارد، رفتار متولیان و حاکمان است. کسی با 22بهمن مخالف نیست چون 22 بهمن با هویت انقلابی و اسلامی آمیخته است، کسی نمی تواند به لحاظ فکری و معرفتی با آن مقابله کند. احیانا رفتار نابه سامان و حرکت های ناصحیح در عرصه مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماع باعث می شود، دلزدگی نسبت به این امر پیش بیاید، ولی به لحاظ طبیعی با هویت اسلامی، ملی و انقلاب گره خورده است. @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0401.mp3
5.08M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 401 فإذا ارتفع الحجاب بالموت و انكشف الغطاء ظهر أنه واقع فی عقوبة من سخط الله و نار غضبه‌... . تاریخ تدریس: 25/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0402.mp3
7.82M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 402 فقد تبين مما ذكرناه أن دار الجحيم و دار العذاب ليست بدار مستقلة و نشأة حقيقية و منزل حقيقی مباين لعالم الدنيا و عالم الجنان بل هی‌... . تاریخ تدریس: 26/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلد 9 صفحه 345 تاریخ 💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 26 بهمن 1399 فقد تبين مما ذكرناه أن دار الجحيم و دار العذاب ليست بدار مستقلة و نشأة حقيقية و منزل حقيقی مباين لعالم الدنيا و عالم الجنان بل هی... ـ دربحث بهشت و جهنم به دلیل روشن نبودن مبانی فهم دشوار است. ـ مسئله بسیار جدی است! ـ همه فکر می کنند بهشت و جهنم یک نشاة هستند و حال آن که در عرض هم نیستند. ـ جهنم دنیا است و باطن دنیاست فله من العرفا... ـ فهم جهنم برای بسیلری از اهل معرفت معلوم نیست در حقیقت باطن دنیا است. ـ دنیا تولید کننده جهنم است اما بهشت چنین نیست فضائل اخلاقی و تقوا نمی تواند بهشت بسازد من قال لا اله الا الله خالصا ..... ـ مخلص خیلی خیلی کم داریم عمل خالص که شان بهشتی پیدا کند ما نداریم. ـ حتی کسانی که مومن و متقی هستند لایه های درونی انان مشکل دارد یا شرک عملی دارند. ـ ان دار الجهیم و دار العذاب لیس بدار مستقل و منزل الحقیقی. ـ توجه به عبارت متن راهگشا است حقیقت جنه می فهمند و اصیل است دار مستقل دار یعنی مرحله وجودی یعنی عالم. ـ ادامه بحث ـ انشاالله ـ فردا 🆔 @m_vaezjavadi
اجتهاد و تقلید تاریخ 26 بهمن 99 💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی: ـ بحث در جلسات روی عدل و عدالت حاکم جامعه بود و بررسی روایات . کسی که قیام به عدل داشته باشد و صیانت از جامعه داشته باشد مورد تایید است. ـ روایت در کتاب صدوق الخصال،ج 1 ص 80 از امام صادق علیه السلام: ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَأَمَّا اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَيْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا اَلثَّلاَثَةُ اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ جَائِرٌ وَ تَاجِرٌ كَذُوبٌ وَ شَيْخٌ زَانٍ. ـ اگر عدالت رعایت شود الجنه حتی طرف لغزش داشته باشد بدون حساب به بهشت می رود. ـ روایت دیگر از زید شحام در امالی صدوق ص245: مَنْ تَوَلَّى أَمْراً مِنْ أُمُورِ النَّاسِ فَعَدَلَ وَ فَتَحَ بَابَهُ وَ رَفَعَ سِتْرَهُ وَ نَظَرَ فِي أُمُورِ النَّاسِ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُؤْمِنَ رَوْعَتَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ. ـ جریان هایی حکومتی در روایات بیان می شود جایگاه امارت سیاسی را معین می کند. ـ در جامعه اسلامی به دلیل اهتمام کسانی که رای گرفتند اصلا اهتمام به امور مردم ندارند به خصوص معیشت مردم ( در درس علامه جوادی املی امروز اشاره به این امر در بحث ارث شد که داستان معاویه با جبریه داشتند که جبریه به معاویه گفتند خدا به اندازه رزق داده شما ان را در خزانه مخفی کرد و مثال به روز زدند و فرمودند به اندازه همه مردم رزق است ولی عده ای اختلاس و عده ای خزانه را از ان خود می دانند. ـ کسانی که در جامعه مدیر هستند و به امور جامعه اهتمام نداشته باشند مصداق روایات مرگ جاهلی هستند. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0403.mp3
7.18M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 403 و مما يؤيد ما ذكرناه من أن جهنم ليست بدار حقيقية متأصلة أنها صورة غضب الله كما أن الجنة صورة رحمة الله و... . تاریخ تدریس: 27/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 403 و مما يؤيد ما ذكرناه من أن جهنم ليست بدار حقيقية متأصلة أنها صورة غضب الله كما أن الجنة صورة رحمة الله و... . در ادامه بحث جنه و نار فصل 27 ص 345 در باب ماهیت جنه و نار ـ آنچه صدر متالهین از ابو علی و ... ابن عربی نقل می کند کمک به اتقان موضوع دارد ـ ما یک موجود به ذات دارم و یک موجود بالعرض اگر باحکمت رحمت و غضب را را حلاجی کنیم جنه نار هم روشن می شود رحمت الهی به ذات است وقتی نبود غضب است (یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ) ـ رحت از جانب حق تعالی است امکان فلسفی دارد ولی غضب به ذات است ـ در عبارت متن تصریح دارد لابد ان یکون الجنه موجوده بالذات و النار مقدره بالتبع ـ صغری جهنم از مصادیق غضب و بهشت از مصادیق رحمت است کبری بهشت نماینده رحمت خدا و جهنم نمایش غضب خداست ـ هیچ کمالی در دنیا نیست که در بحث دیروز هم به ان پرداخته شد و باطن دنیا جهنم است که نمودار خواهد شد 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 113 ـ ادامه بحث شأن ولایت سیاسی عدالت و بررسی روایات برای حاکم است. ـ استاد به مبحث بسیار مهمی پرداختند که ولایت و وکاله باشد ولایت از خدای عالم است إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ولایت موهبت الهی است. ـ ایشان فرمودند دین کانونی برای اجتماع است دین قدرت سیاسی و امارت سیاسی دارد و جمعی ادله نقلی معتبر و به تواتر آمده است اسلام شناسی از این بعد اعتقادی و کلامی عبادی و فقهی. ـ آیا شان سیاسی هویت جمعی دارد فرمانروا باید قائم به عدل باشد اگر بر مبنا فقه احکام را استنباط و حرکت کند باید نظر فقها گرفته شود مثل که امام رحمه الله در باب قضا عمل کردند. ـ نباید سلیقه ای عمل شود جامعه نباید از حاکمیت سیاسی فارغ باشد عدالت کف اسلام است تا عدالت نباشد تقوا معنا ندارد. ـ اصول دین توحید بعد عدالت است و بعد معاد یا توحید و نبوت عدالت حکمومتی که زبان عدالت نداشته باشد مردود است. ـ رحمت با صداقت عمل به عدالت باید باشد... 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0404.mp3
6.72M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 404 ذكر تنبیهی: ذكر بعض العرفاء فی قوله تعالى‌ فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أن النار قد تتخذ دواء لبعض الأمراض و هو الداء الذی لا یتقى إلا بالكی... . تاریخ تدریس: 28/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا