eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
525 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
S asfar -0404.mp3
6.72M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 404 ذكر تنبیهی: ذكر بعض العرفاء فی قوله تعالى‌ فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أن النار قد تتخذ دواء لبعض الأمراض و هو الداء الذی لا یتقى إلا بالكی... . تاریخ تدریس: 28/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 404 ـ ذكر تنبیهی: ذكر بعض العرفاء فی قوله تعالى‌ فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أن النار قد تتخذ دواء لبعض الأمراض و هو الداء الذی لا یتقى إلا بالكی... . ـ شناخت فعل الهی باعث معرفت بیشتر به الله است ذات اقدس الهی اطلاق و بسیط است در حوزه فعل واجب و فعل حضرت حق تعالی که هو الاول و الاخر در صورت شناخت درجه قرب معرفت می آورد ـ استاد اشاره به ربک المنتهی داشتند که بسیار عمیق است ایشان فرمودند همه به سمت خدا می روند ولی همه به یک جا نمی رسند .... ـ در ادامه ذکر تنبیهی عبارات فتوحات مکیه ص 81 را خوانده و چنین توضیح دادند آتش دوا و دارو است اخر دوا الکی که همان جراحی فعلی است اشاره به ایه 35 سوره توبه کردند ـ آخرین درمان سوزاندن است ایشان از خدا توفیق فهم ان را برای ما داشتند و فرمودند دائ الذی ... آتش درمانی است برای دردی که آرامش نمی یابد مگر به آتش! ـ برای اهل کبائر آتش مصونیت می آورد انسان معصیت می کند و غضب و سخط به همراه دارد برای اهل کبائر آتش را دوا قرار داده خدا به وسلیه آتش اهل کبائر را نجات از غضب خودش می دهد انسان به آتش جراحی می شود فرمودند جهنم لیس دار العذاب ما به آتش از عذاب و قهر الهی مصون می شویم. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0405.mp3
7.96M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 405 و فيه تأييد لما قلناه من أن جهنم ليست من حيث كونها دار العذاب مما له وجود حقيقی بل منشؤها وجود الضلال و العصيان فی النفوس حتى إنه لو لم يكن معصية بنی آدم لما خلق الله النار... . تاریخ تدریس: 29/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
💠 حضور ریاست محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم و حیانی اسراء در مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت نظری خادم الشریعه 🔹 پنج شنبه ۹۹/۱۱/۳۰ _ مسجد امام حسن عسکری علیه السلام شهر مقدس قم 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 405 تاریخ تدریس: 29/11/1399 ـ و فيه تأييد لما قلناه من أن جهنم ليست من حيث كونها دار العذاب مما له وجود حقيقی بل منشؤها وجود الضلال و العصيان فی النفوس حتى إنه لو لم يكن معصية بنی آدم لما خلق الله النار. ـ اگر معصیت بنی آدم نبود جهنم خلق نمی شد در بحث جهنم با نگرش عرفانی بررسی میشود که جهنم دواء و اگر نباشد ما به سخط و غضب خدا گرفتار می شویم جهنم رقیق است و غضب شدید //در صورت اجرای حدود الهی دیگر عذاب نیست پس اگر شلاق کفاره است جهنم هم کفاره خواهد بود سخط و غضب خدا یا وصف است یا فعل مرحله فعل جهنم است البته غضب مجعول به ذات نیست و رحمت مجعول به ذات است رحمتی وسعت کل شئی بهشت و جهنم زیر مجموعه رحمت الهی است. ـ استاد در ادامه فرمود تجرد و ثبات مجعول نیستند بلکه وجود مادی از ذات اقدس الهی نشات می گیرد موجود هست نه وجود // غضب اصیل نیست جنبه وجود ندارد بلکه عدمی است طغیان و غضب عدمی است. ـ آنچه در هستی اصاله دارد وجود است علم کمال هست و جهل کمال نیست جهنم بالعرض است اگر بینائی نبود نابینائی است بهشت نبود جهنم است صحت کمال است مرض و عدم صحت کمال نیست استاد فرمود شرور و آفات مثل لیس تامه است حیات کمال تامه است مرگ لیس تامه است. ـ جهنم نتیجه عدم بهشت است اگر معاصی بنی آدم نبود نار خلق نمی شد که نیاز به دقت دارد!«‏‏فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ». 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0406.mp3
7.58M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 406 : في كيفية خلود أهل النار فی النار هذه مسألة عويصة و هی موضع خلاف ‌بين علماء الرسوم و علماء الكشوف و كذا موضع خلاف بين أهل الكشف... . تاریخ تدریس: 02/12/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 406 : في كيفية خلود أهل النار فی النار ـ مسئله خلود در جهنم جدی و اساسی است که ذهن جناب صدر متالهین به آن مشغول شده است. ـ دنیا با آخرت قابل مقایسه نیست، انسان یک ابدیت در پیش دارد، چگونه ابد را بسازیم؟ ابد پیش روی ماست، او را با اعمال و رفتار بسازیم! آیا بهشت ابد یا جهنم را می سازیم؟! ـ معاد فرا ایمانی فلسفه آن محرز است، اگر عالم را پایان بدانیم با ناظم هستی سازگار نیست که مدتی زندگی حیاتی و نباتی باشد و بعد دفن در طبیعت باشد، قطعا چنین نیست! ـ به دلیل اینکه انسان دارای نفس است و نفس ابدی است، پس حیات ادامه دارد، خدا از مبدا لایزال هستی را تعریف کرد. ـ پروژه دنیا به سمت پوچی است و نگرش هستی شناسی می تواند کمک کننده باشد. ـ ماده عالم غفلت است، بدون چراغ وحی و عقل که منشا آن وحی باشد نمی توان زیست کرد. ـ به لحاظ هستی شناسی این عالم، عالم حجاب و ظلمت است! اما در عالم حضور گناه معنا ندارد. ـ تعریف دنیا عبارت از عالم حجاب و ظلمت و مرداب است و چراغ عقل در سایه وحی است. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 115 موضوع : امارت سیاسی يجب على كل مكلف في عباداته و معاملاته أن يكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ (العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج‌1، ص: 3). ـ استاد به ادامه روایات اجتهادی پرداختند. ـ در عبادات جایگاه دین پذیرفته شده است، حتی مباحثه اخلاقی از ناحیه دین در این فضاست و حتی مسایل اعتقادی؛ اما مباحث سیاسی تعریف و شفاف نشده است. مجموعه دین، احکام و عبادات و اعتقادات را مورد توجه قرار داده است. ـ روایات مسایل سیاسی را جز مسائل دینی می داند، این روایات روشنگری می کند! ـ ظهور و بروز دین در این امور سیاسی باید دیده شود و الا این جامعه مد نظر خدا و ائمه نیست که بدون جریان امامت و بدون امام عادل به حق باشد، این روایات است که ما را به این معنا می رساند. ـ لَعَمَلُ الامامِ العادِل فِى رَعیَّتِه یَوماً واحِداً اَفضَل مِن عِبادَةِ العابِدِ فى اَهلِهِ مِأةَ عامٍ اَو خَمْسینَ؛ عمل یک روز رهبر و مسئولى که میان مردم به عدالت رفتار کند، از عمل یکصد یا پنجاه سال کسى که در میان اهل و عیال خود مشغول عبادت باشدبرتر و افضل است. ـ عدالت هم مصلحت مردم است و هم اقتدا به روش الهى است که بهترین است. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0407.mp3
7.68M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 407 : في كيفية خلود أهل النار فی النار هذه مسألة عويصة و هی موضع خلاف ‌بين علماء الرسوم و علماء الكشوف و كذا موضع خلاف بين أهل الكشف... . تاریخ تدریس: 03/12/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا