eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
529 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 سرمایه های انسانی مایه پرهیزگار قوت صبر است و عقل ٭٭٭ عقل گرفتار عشق صبر زبون هواست[1] ▫️ انسان و انسانیت انسانی بر اساس این بیان شاگرد وحی جناب این‌گونه آمده است: یعنی انسان پرهیزگار انسان با تقوا انسان شایسته، دو‌تا سرمایه عمده دارد ـ اینها داشته‌ های انسان است، اینها امکانات انسان است، اینها مایه ‌های وجودی انسان است ـ از یکی به عنوان «عقل» یاد می ‌کند و از دیگری به عنوان «صبر». ▫️ صبر از آن جهت که سرآمد همه اعمال دشوار و کارهای سخت است از آن به «صبر» یاد می ‌کنند. انسان ‌ها به لحاظ اندیشه و تفکر و قوت تشخیص عقل دارند و به لحاظ عمل هم با می ‌توانند کارها را پیش ببرند. این دو داشته انسان است. حالا این دو مایه، این دو سرمایه این دو توان انسانی تهدید نمی‌ شود؟ در درون انسانیت و همچنین بیرون از حوزه انسان این دو دستمایه و سرمایه گران‌قدر مورد آسیب و آفت نیست؟ چرا! اگر انسان ـ معاذالله ـ گرفتار هوس شد، این صبوری و بردباری کاری می ‌تواند بکند؟! اگر انسان عاقل گرفتار عشق شد گرفتار هوس‌های مادی شد و گرایش ‌هایی این عقل را تحت سلطه قرار داد این عقل می ‌تواند کاری بکند؟! «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ [عِنْدَ] هَوَی أَمِیر»[2] اگر تحت هوی و گرایش ‌های شهوانی و یا غضبی قرار گرفت این عقل می ‌تواند مؤثر باشد؟! ▫️ این را باید انسان بداند که داشته ‌هایی در درون دارد؛ اما در عین حال یک سلسله شرایطی در درون او هست که با او در جدال است، با او در جنگ و ستیز است، این انسان تا خودش را از نسازد نمی ‌تواند بیاید بیرون برای خودش مشخص کند. هدف انسان هوس ‌باز هدف او چیست؟ انسان آن‌ که تمام جهات وجودی‌ او را شهوت فرا گرفته؛ شهوت ، شهوت شهوت، و شهوت ، خیلی ‌ها دنبال عنوان‌ اند! اگر عقل در جایگاه عمارت خودش قرار نگیرد و اگر صبر، هوس را زبون خودش قرار ندهد، این انسان نمی‌تواند به جایی برسد. بله! «مایه پرهیزگار قوت صبر است و عقل»؛ اما «عقل گرفتار عشق، صبر زبون هواست». اینکه خدای عالم در درون انسان بُعد فجور و تقوا را به او گوشزد می ‌کند: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[3] این تنوین ﴿نَفْسٍ﴾ یعنی «کلُّ نفسٍ نفسٍ»، یعنی هر انسانی فجور و تقوای او در درون او تعبیه شده است، تو به کجا به لحاظ تقوا می ‌رسی به لحاظ فجور می ‌رسی به او نمایانده شده است ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾. [1]. دیوان اشعار سعدی، غزل شماره47. [2]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت211. [3]. سوره شمس، آیات7 و8. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1398/02/23 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
51.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 8 تاریخ: 1400/02/01 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0725.mp3
10.65M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 8 تاریخ: 1400/02/01 🆔 @m_vaezjavadi
j 08 S moredi _0725 p0+.pdf
222K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 8 تاریخ: 1400/02/01 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 حقیقت روزه ▫️متولیان دین و باید متوجه باشند که بر اساس منابع وحیانی روزه فقط چند ساعت امساک از أکل و شرب نیست, روزه یک بسته عبادی و یک است که همه اینها را با هم دارد. دعا, نیایش, اخلاص و تقرّب آن به سوی پروردگار عالم همه و همه جلوه ‌هایی است که باید آنها را قدر بدانیم و گرامی بشماریم و اگر چنین ویژگی را رعایت کردیم آن آثار و آن برکات را داریم. اگر در نماز احیاناً ما ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَر﴾[1] را آن گونه که هست نمی ‌توانیم بیابیم, برای اینکه آداب نماز, اسرار نماز, حقیقت صلات را آن‌ گونه که هست توجه نمی ‌کنیم. ▫️ اگر فرمودند «الصَّوْم ‏جُنَّةٌ مِنَ النَّار»،[2] روزه است که انسان را از آتش جهنم نگه می ‌دارد، این یعنی چه؟ روزه چه ویژگی دارد؟ اگر بفرمایید که خاصیت روزه چیست؟ این است که روزه سپَر گناه و در مقابل ناملایماتی که جان انسان و روح انسان را بیمار می ‌کند روزه است. اگر در طبیعت و عالم دنیا روزه چنین خاصیتی دارد که انسان را در مقابل حوادث ناگواری که به جان آسیب می ‌زند؛ کردن, زدن, گفتن, حرف‌های نامربوط زدن ـ معاذالله ـ بستن خصوصاً افترا به پیغمبر و آل، به کتاب الهی و امثال آن که اینها اصلاً نه تنها گناه و محرّم است بلکه مُفطِر است و انسان را از صوم در حقیقت باز می‌دارد و چنین انسانی اصلاً صائم نیست. ▫️ همان طوری که ما باید در مقابل ناملایمات طبیعی مقاومت بکنیم, صبوری کنیم, بدن را با جهاتی تقویت کنیم با ابعادی مثل ورزش, مثل بهداشت, مثل محیط زیست اینها از اولیات زیست زندگی ما و دستور طبیعی ماست که در این کتاب شریف حضرت آیت الله جوادی آملی آمده است که اینها مایه است, دین همواره به سعادت دنیایی بشر می ‌اندیشد; اما خیره شدن به دنیا سرگشته دنیا شدن, حیران و والِه و آزمند نسبت به دنیا شدن این نکوهش شده است. ▫️ بنابراین همان گونه که در مقابل ناملایمات طبیعی یاید مقاومت بکنیم و همین ایام که بیماری این گونه جامعه ما را آسیب زده و آفات فراوانی را برای جامعه و بیماران جامعه ـ متأسفانه ـ ایجاد کرده است و بر همه کسانی که در این راه تلاش و کوشش کرده‌اند, از پزشکان و پرستاران و حامیان این قصه و مدیریت‌هایی که از نهادهای بهداشتی کشور و همه نهادها و نیروهای جهادی و طلّابی که زحمت کشیدند و دارند تلاش می‌ کنند تا این آفت را از جامعه به دور بدارند, این تلاش‌ها ارزشمند است، گرانبهاست! اما آن چیزی که می‌ تواند انسان را هم در مقابل این مسایل و هم در مقابل آفات و امراض قلبی و نفسی و جان انسانی محافظت بکند و «‏جُنَّةٌ مِنَ النَّار» محسوب بشود عبارت است از ، «الصَّوْم ‏جُنَّةٌ مِنَ النَّار». [1]. سوره عنکبوت، آیه45. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص19. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1399/02/13 🆔 @m_vaezjavadi
48.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی موضوعی سلسله نشست های علمی سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی 🔸 موضوع: فرهنگ اعتدال در قرآن تاریخ پخش: 1400/02/02 ساعت 22 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0724 s.mp3
10.13M
💠 سخنرانی موضوعی سلسله نشست های علمی سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی 🔸 موضوع: فرهنگ اعتدال در قرآن تاریخ پخش: 1400/02/02 ساعت 22 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
50.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 9 تاریخ: 1400/02/02 🆔 @m_vaezjavadi
S_09_1.mp3
10.82M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 9 تاریخ: 1400/02/02 🆔 @m_vaezjavadi
j 09 0726 1400-02-02 p0 +.pdf
1.87M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 9 تاریخ: 1400/02/02 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 ایمان راستین ▫️ در بین زنان عالم چهار زن هستند که از یک ویژگی خاصی برخوردار هستند و از مهم ترین آنها حضرت خدیجه (سَلامُ الله عَلَیها) است که نقش حضرت خدیجه در اسلام یک نقش بی بدیل است. جایگاه حضرت زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) از نظر ولایی یک جایگاه خاص است، دارد؛ امّا به لحاظ مسائل اجتماعی، به لحاظ مسائل فرهنگی، نقش حضرت خدیجه (سَلامُ الله عَلَیها) یک و بی مانند است. آنگاه که رسول گرامی اسلام در غربت و تنهایی بود، تنها کسی که آمد و پای همه چیز ایستاد و جان و مال خود را در راه پیامبر گرامی اسلام هدیه کرد و همسری و ازدواج با رسول الله را پذیرفت، به رغم اینکه همه حضرت را و او را طرد کرده بودند. ▫️ رسول گرامی اسلام وقتی مسئله رسالت و بعثت را مطرح کرد؛ گویا کاخ بت پرستی، کاخ ظلم و شرک فرو ریخت، تبعاً همه با او دشمن شدند، به رغم اینکه از خانواده های اصیل بود، او را به امانت، طهارت، پاکی، راستی و به صداقت می شناختند، هیچ جای اشکال و انتقادی به ساحت رسول الله نداشتند؛ امّا به محض اینکه قدرت الهی پیامبر آشکار شد و آنها دیدند تمام آنچه را که از قدرت دنیایی دارند، دفعتاً فرو ریخت، همه با او دشمن شدند. در چنین شرایطی حضرت خدیجه (سَلامُ الله عَلَیها) پا به میدان نهاد و قبل از همه چیز رسالت، بعثت و نبوت رسول الله را کرد و اولین انسانی که به رسول الله ایمان آورد، حضرت خدیجه (سَلامُ الله عَلَیها) بود، یک ، یک ایمان راسخ، ایمان سطحی و قشری و عبوری نبود؛ لذا تا آخرین لحظه همه چیز و جان خود را در اختیار او قرار داد. ▫️ وقتی عقد ازدواج حضرت خدیجه با رسول الله برگزار شد، حضرت ابوطالب، عقد ازدواج را خواندند، پیغمبر برخواست که برود، حضرت خدیجه فرمود که «إِلَی بَیتِكَ فَبَیتِی بَیتُكَ وَ أَنَا جَارِیتُك‏»،[1] کجا می خواهی بروی! بیا به خانه خودت، خانه من خانه توست و من کنیز تو هستم: «إِلَی بَیتِكَ فَبَیتِی بَیتُكَ وَ أَنَا جَارِیتُك‏»، از همان با این ادبیات حضرت خدیجه (سَلامُ الله عَلَیها) کار را آغاز کرد و تا آخرین لحظه در رکاب پیامبر گرامی اسلام، از همه چیزش گذشت و لحظه ای و آنی تردید نکرد. [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج16، ص4. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1399/02/13 🆔 @m_vaezjavadi
♻موفقیت جامعه در گرو فرهنگ اعتدال قرآنی است حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت ماه در نشست «فرهنگ اعتدال در قرآن» که به صورت مجازی و از سوی سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله رفسنجانی برگزار شد، گفت: آنچه از آیت‌الله رفسنجانی باقی مانده است، همین تفسیر راهنماست و به حق نشانه انس این سیاستمدار ارزشمند و مرد بزرگ با قرآن است؛ کسی که خدمات گرانقدری را برای اسلام و ایران عزیز برجا گذاشت و عشق و علاقه او سربلندی و عزت جامعه در پناه قرآن و عترت بود. وی با بیان اینکه مسئله اعتدال یکی از موضوعات فرهنگ قرآنی است، افزود: همه در دوره زیست سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این را کاملاً احساس کردند که به‌رغم اینکه با فراز و نشیب‌های انقلاب همراه بود، ولی پا از مسیر اعتدال بیرون ننهاد. اعتدال، حقیقتی درخشان و والا در عالم هستی است، خداوند حرکت را با قرار و بی‌ثباتی را با اعتدال همراه کرد که این خود از شگفتی‌ها و عجایب هستی است؛ لذا اعتدال حقیقتی در دل این نظام ناآرام است. اعتدال امر مرکز در نهاد هستی و هر موجودی از موجودات عالم هستی است و بدون آن صلاح و فلاحی برای هیچ موجودی ممکن نخواهد بود. ادامه خبر👇👇👇 https://b2n.ir/q85641 @m_javadiamoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
52.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 10 تاریخ: 1400/02/03 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0727.mp3
10.89M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 10 تاریخ: 1400/02/03 🆔 @m_vaezjavadi
j 10 S moredi _0727 p0+.pdf
242.7K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 10 تاریخ: 1400/02/03 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا