eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
551 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
286 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 خصائص قرآنی سید الشهدا ▪️ نهضت سالار شهیدان چون برگ زنده و زرّینی از قرآن مجید است، در همه خصائص خود از بهره می برد. قرآن هم ثقیل است و هم آسان. دو تا واژه را باید در مقابل دو واژه دیگر قرار داد: یکی عُسر است در مقابل یسر و یکی ثقیل است در مقابل خفیف. قرآن ثقیل است، سنگین است: ﴿إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلا﴾[1] و خفیف نیست. قرآن با یسر و آسانی همراه است و عسر و سختی ندارد: ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر﴾.[2] همان گونه که قرآن این دو خصیصه را دارد در مقابل آن دو خصیصه؛ یعنی قرآن ثقیل است خفیف و سبک نیست، قرآن سخت و دشوار نیست بلکه آسان است؛ نهضت سالار شهیدان هم از این دو بهره می برد؛ یعنی ثقیل و وزین است و سبک نیست، آسان است و سخت نیست. اما این آسانی و راحتی در مقابل سختی از کجا حاصل می شود؟ آن وقتی است که ما یک تفسیر درستی را از موت و حیات داشته باشیم. آن نگاهی که سالار شهیدان و کسانی که پیرو آن حضرت در این مسیر بزرگ و عظیم بودند آن باید برای اهل این مکتب و این نهضت حاصل شود. حسین بن علی این گونه می نگریست که معنای حیات این نیست انسان زنده بماند و نفس بکشد و مرگ این نیست که احیاناً بدن زیر سمّ اسب برود؛ حیات عبارت از این است که انسان از عزّت و سعادت و خیر برخوردار باشد. ▪️ بیانی را آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نهج البلاغه دارند که این بیان فوق العاده ممتاز و والا و متعالی است. حضرت فرمود: «فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ‏ وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین‏»؛[3] شما چه زمانی زنده اید و چه زمانی مُرده اید؟ اگر انسان مقهور و مغلوب باطل و فساد و مانند آن باشد ولو انسان زنده باشد مرگ در حیات او وجود دارد. تا زمانی که انسان مقهور هوی و هوس است مغلوب خودپسندی و دنیاگرایی است مقهور چهره های طبیعت است ولو زنده باشد ظاهر زندگی است اما باطن مردگی است «فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ‏»؛ اما زمانی که انسان قاهر باشد غالب باشد و هوی و هوس را تحت اقدام خودش آورده باشد، دنیاگرایی و میل به طبیعت در دنیا در اندیشه خود در حقیقت میرانده باشد، این انسان زنده است «وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین‏». ▪️ با همین اندیشه ای که علی بن ابیطالب (علیه السلام) مطرح فرمودند نگرش سالار شهیدان به حیات و موت عوض شد و طبعاً پیروان آن حضرت هم همین حرکت را داشتند. در این کتاب حماسه و عرفان که از به یک تراث ارزشمند و والایی از نهضت ابی عبدالله رسیده است این معنا را دارند می فرمایند حضرت وقتی از مکه می خواستند حرکت را آغاز کنند فرمودند: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلَی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَی جِیدِ الْفَتَاةِ وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَی أَسْلَافِی اشْتِیاقَ یعْقُوبَ إِلَی یوسُف»؛[4]حضرت به مرگ این گونه خطاب می کردند که مرگ در نزد من بسیار عزیز است همان گونه که یعقوب نسبت به فرزند خود مشتاق بود، زیرا این مرگ چون در حیاتی است که این حیات قاهر است، این مرگ سعادت است و خیر و جامعه ای که از این نهضت تبعیت می کند قطعاً با این اندیشه و اینکه حیات و مرگ چگونه هست پی خواهد برد و امیدواریم که جامعه ما این گونه باشد. [1]. سوره مزمل، آیه5. [2]. سوره قمر، آیات17و22و32و40. [3]. نهج البلاغة(صبحی صالح)، خطبه51. [4]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج44، ص366. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
💠 اگر «جمهور» با حکومت نباشند، حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود ▫️حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، گفت: بعضی ها فکر می کنند که اگر مردم پای صندوق ها نیایند و رأی خود را نیندازند این «جمهوری اسلامی» نیست و است. اصلا حکومت اسلامی هم نیست. چون حکومت اسلامی حقیقتی است که حاکمش الهی و جامعه آن حکومت را پذیرا باشد و در عرصه زندگی و اجتماع او را به صحنه بیاورد. ▪️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در اولین شب مراسم عزاداری مجازی حسینیه جماران با عنوان «مؤلفه های حکومت اسلامی در اندیشه حسینی(ع)» بیان داشت: سالار شهیدان در این اندیشه بودند که یک تحولی را از جنس اصل اسلام ایجاد کنند. چون در سال 60 و 61 هجری که اباعبدالله(ع) این قیام را آغاز کردند شرایط سیاسی و اجتماعی امت اسلام در بدترین وضع قرار داشت و جریان انحطاط و انحرافی که از سقیفه آغاز شده بود در نهایت خط خودش به اوج تباهی و فساد رسید به گونه ای که سالار شهیدان تاب این امر را نداشتند و فرمودند اگر در این کره خاکی هیچ جایی وجود نداشته باشد من با دستگاه ظلم و جریان حاکم سازش نخواهم کرد... . لینک کامل خبر: https://b2n.ir/h73231 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
70-68. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
9.53M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 68 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تحدّس من هذا الفرق بين الأجل الطبيعي و الاخترامي، المسمّيان عند المحدّثين ب‍الأجل الحتمي و الأجل الموقوفي. تاریخ نشست: 1400/05/26 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زمامدار جامعه اسلامی ▪️ یکی از مواردی که سالار شهیدان هم خود به این امر اقدام کرد و هم این را به عنوان یک سنّت اصیل از رسول گرامی اسلام بیان داشت این بود که رهبران و چه کسانی هستند؟ جامعه نمی تواند نسبت به زمامدار و اندیشه و انگیزه ای که برای او وجود دارد بی تفاوت باشد، غافل باشد، بی توجه باشد؛ بلکه چون زمامدار راهبری جامعه را به عهده دارد و بر اساس نقشه ای که در ذهن و در اندیشه و فکر اوست بخواهد که جامعه را هدایت کند، بنابراین همه افراد و آحاد جامعه باید متوجه باشند که این زمامدار کیست؟ دارای چه هویتی است؟ چه ویژگی ها و مختصاتی برای او هست و در مسیر راهبری جامعه چگونه رفتار می کند؟ بنابراین غافل بودن از این امر اصلی و اساسی برای یک امت و یک جامعه نقص محسوب می شود بلکه همواره توجه به نقطه تصمیم گیری در امر سیاست و حکومت، از اموری است که دین از افراد و آحاد جامعه خواسته است. ▪️ رسول گرامی اسلام در یک بیان بسیار عرشی این نکته را تذکر دادند و جامعه را به این امر توجه دادند که متوجه باشند چه کسانی آنها را در مسیر زندگی و برنامه های زندگی خودشان راهبری می کنند. اگر انسانی به عنوان حاکم و به عنوان سلطان باشد و این سلطان را رعایت نکند، را توجه نکند، به حرام و حلال خدا توجه نداشته باشد، به سنت های الهی اهتمام نداشته باشد و جامعه را در مسیر راهبری به سمت این سنت ها حرکت ندهد، باید که با آن سلطان برخورد عادلانه شود و او متوجه شود که این حرکت، حرکت ناصوابی است و إلا انسان اگر رها شود به سمت طغیان حرکت خواهد کرد. طبق بیان الهی، انسان ها اگر رها شوند به طغیان و سرکشی کشیده می شوند: ﴿إِنَّ الْإِنْسانَ لَیطْغی ٭ أَن رَآهُ اسْتَغْنَی﴾.[1] لذا رسول گرامی اسلام فرمود که اگر جامعه اسلامی دید که سلطانی در مسیر راهبری جامعه و زمامداری جامعه، افراد و جامعه را به سمتی می برد که نسبت به حُرمات الهی اهتمام لازم نیست، حلال الهی مورد توجه واقع نمی شود و سنّت های الهی پایمال می شود اگر با آن سلطان مقابله نکند او را به جای خود ننشاند، او را و افکارش قرار ندهد، او با همان سلطان محشور خواهد شد زیرا این همفکری و هم رأیی با سلطان خواهد بود و این شایسته یک انسان مؤمن نیست. ▪️ بر اساس همین بیان، خود حرکت کرد و هم جامعه را و امتی که با او همراه بودند به این سخن عرشی رسول گرامی اسلام توجه داد که باید همواره بکوشند تقلید نکنند از ظواهر و صورت سازی هایی که از ناحیه حاکمان می شود و کسانی که خودشان را به عنوان خلیفه یا زمامدار جامعه اسلامی می دانند به این صورت خودشان را معرفی می‌کنند گوش فرا ندهند و دقّت کنند آنچه را که گفته می شود چیست و لذا توجه به حرکت های سلطان و حاکم لازم است. ▪️ اینجا بیانی را حضرت در منزل «بیضه» این گونه فرمودند: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَالَ فِی حَیاتِهِ مَنْ رَأَی سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّه» اگر کسی او را هدایت نکند «كَانَ حَقِیقاً عَلَی اللَّهِ أَنْ یدْخِلَهُ مَدْخَلَه»[2] کما اینکه خود حضرت هم با همین بیان و همین سنت این مسیر را ادامه دادند و بر اساس این بیان پیغمبر، مقابله با جریان ظلم و حاکمیت و زمامداری ظلم داشتند. [1]. سوره علق، آیات 6 و 7. [2]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج44، ص382. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا