eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
861 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور حجت الاسلام فرحانی 🔻19 اردیبهشت 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ◽️حجت الاسلام علی فرحانی با ارائه یک سیمای کلی از بحث هایی که میتوان در باب عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی شرح داد مطالب خود را آغاز کردند و سرفصل های سه گانه آسیب شناسی، بررسی مفهوم عقلانیت اجتماعی، معنای مختار و صحیح از عقلانیت اجتماعی و مؤلفه های شکل دهنده به عقلانیت اجتماعی را پیش از طرح پاسخ به سؤالات مرتبط با عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی (ماهیت عقلانیت انقلاب اسلامی، علت توقف یا پس رفت گفتمان انقلاب اسلامی در سیاست گذاری و ...) ضروری دانستند. ◽️ایشان با تمرکز بر مساله نخست یعنی آسیب شناسی بررسی مفهوم عقلانیت اجتماعی به عنوان بستر پاسخ ها، رویکردهای سه گانه کارکردی، معطوف به آثار فردی و جمعی و رویکرد معرفت شناختی را به عنوان زوایه ها وپنجره های معمول نظر به مفهوم عقلانیت اجتماعی مطرح نمودند؛ اما درنهایت با عطف نظر بر جنبه اجتماعی عقلانیت، همه رویکردها را نفی کردند. ◽️به اعتقاد حجت الاسلام علی فرحانی رویکردهای تحلیلی که به دنبال عقب گرد در مفاهیم هستند و تلاش میکنند تا با تجزیه یا بررسی مبانی، مفاهیمی چون عقلانیت اجتماعی را تحلیل کنند در مقام عمل کار به جایی نخواهند برد. این در حالی است که منطق قرآنی به شدت به فضای عقلانیت اجتماعی و ساخت عینی یک تمدن نوین اسلامی مبتنی بر فطرت زیست جمعی انسان نزدیک است و بعد از اثبات مبانی، سریعا وارد حوزه ساخت جامعه می شود. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🔅برنامه نشست های دوره 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی🇮🇷 👤 اساتید: دکتر فیاض دکتر شجاعی زند 🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰امت و امامت ▫️برخلاف جریان غالبی در اندیشه شیعی از صدر تا کنون که براساس نگرش کلامی-فقهی میان ولایت فقیه و امامت فارق می نهادند و ولایت فقیه را در امتداد امامت در دوران غیبت به عنوان شاخصه هویتی دنیای اسلام معرفی می‌کردند، گروهی از اندیشمندان که چهره شاخص آن در عصر کنونی مرحوم امام (ره) بودند با اتخاذ رویکردی قرانی-عرفانی ضمن تایید اندیشه هژمون کلامی-فقهی، مسأله امامت و امت را به عنوان شاخصه هویتی جهان اسلام طرح و بحث کردند. ▫️در اندیشه این گروه امامت به عنوان واسطه فیض و صاحب انفاس قدسیه و عین ثابت و ... به رسمیت شناخته شده و در قوس صعود ائمه هدی محقق آن بوده اند، اما هر آن کس که در پی آن بزرگواران در مسیر هدایت جامعه پیش میرود امام به معنای قرآنی و عرفانی است که محور تمام افعال او دین خاتم است و امت او را به جهت توحید پذیرفته و براساس دین قضاوت خواهد کرد. ▫️بر این اساس اندیشه کلامی-فقهی در دل اندیشه قرانی-عرفانی براساس نگاهی هستی شناسانه، انسان شناسانه و جامعه شناختی مبتنی بر اسلام معنای جدید خواهد یافت و در قالب نظریه امامت و امت تجلی می یابد. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤جناب آقای دکتر علیرضا شجاعی زند 🔅دکتری جامعه شناسی 🔻دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس 📎برخی از تألیفات ▫️مشروعیت دینی دولت و اقتدار سیاسی دین: بررسی جامعه شناختی مناسبات دین و دولت در ایران اسلامی ▫️دین، جامعه و عرفی شدن: جستارهایی در جامعه‌شناسی دین ▫️عرفی شدن در تجربه مسیحی و اسلامی ▫️برهه انقلابی در ایران ▫️تکاپوهای دین سیاسی: جستارهایی در جامعه‌شناسی سیاسی ایران ▫️عرفی‌شدن در غرب مسیحی و شرق اسلامی ▫️جامعه‌شناسی دین 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤جناب آقای دکتر ابراهیم فیاض 🔅دکتری فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه تهران و امام صادق (ع) 🔻هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 📎برخی از تألیفات ▫️ایران آینده به سوی الگویی مردم شناختی برای ابرقدرتی ایران ▫️مردم شناسی دینی توسعه در ایران ▫️تولید علم و علوم انسانی ▫️جامعه شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات ▫️مهندسی فرهنگ عمومی، رهیافت های نظری ▫️مردم شناسی تاریخی (شناختی علم در ایران) ▫️سیاست دین و فرهنگ ▫️مهندسی فرهنگ عمومی (راهبردها) ▫️مردم شناسی ایرانی تاملاتی در وضع امروز ایران ▫️مردم شناسی چین ▫️حکمت اجتماعی و پویایی ایرانی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤جناب آقای دکتر سعید زیباکلام 🔅دکتری فلسفه از دانشگاه لیدز 🔻استاد فلسفه دانشگاه تهران 📎برخی از تألیفات ▫️معرفت‌شناسی اجتماعی ▫️خلاف جریان ▫️انحلال انقلاب در نظام استکباری ▫️افسانه های آرامبخش ▫️عقل و استدلال و عقلانیت ▫️افسانه‌های بیشتر 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴السلام علیک یا روح الله🏴 ▪️سالروز عروج حضرت امام خمینی (ره) را تسلیت می گوئیم 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰چله موسوی 🔅سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور در موضوع اربعین موسوی 🔻مطالب مطرح شده: ▫️چله کلیمی نفحه ای برای زدون زنگار ها ▫️خودسازی و سیر اسفار اربعه شرط لازم برای امامت امت ▫️سلوک اجتماعی خواست نهایی انبیاء و اولیا ▫️امام خمینی (ره) تنها محقق سلوک اجتماعی بعد از امامان (ع) ▫️حضرت معصومه (س) صاحب مقام شفاعت عظمی و مبدا تحولات حوزه قم 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔸به اطلاع شرکت کنندگان دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی می رسانیم: 🔰با توجه به شروع امتحانات سطوع عالی حوزه علمیه، اختتامیه به بعد از امتحانات (اوایل تیرماه) موکول شد. زمان دقیق مجدداً‌ اطلاع رسانی خواهد شد. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔅اسعد الله ایامکم 🔰یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور حجت الاسلام طالعی 🔻22 اردیبهشت 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰حجت الاسلام و المسلمین طالعی ▫️حجت الاسلام طالعی با اتخاذ رویکردی انتقادی به عقلانیت های موجود و حتی زاویه دید نخبگانی، جملگی آنها را غیر عملیاتی خواندند که نهایتا منجر به تولید ساختار و انسان مکتبی نمی شود. ▫️به اعتقاد ایشان بخش عمده ای از ماجرا متاثر از تفاوت در پایگاه های معرفتی است به طوری که امکان تفاهم نفی می شود، در حالیکه می توان سیاست گذاری های کلان کشور را که ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب است در میان جریان انقلابی به عنوان اصول مشترک لحاظ کرد و بعد از بازشناسی آن سیاست ها در منظومه فکری امامین انقلاب، با تکیه بر این زاویه نگاه واحد پیش رفت. ▫️در اندیشه حجت الاسلام طالعی، "خانواده" نقطه کانونی گفتمان انقلاب اسلامی و محور بروز و نمود عقلانیت است و انسان نخستین بار جامعه پذیری را از عضویت در حانواده درک میکند و پدر و مادر نخستین معلمان بشرند. ▫️البته ایشان به سطح خانواده اکتفا نمی کنند و افق های تمدنی را بر مردم سالاری دینی مبتنی دانسته، هر چند که مسیر حرکت را در رهگذر خانواده می بینند. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📸 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر سید حسین شهرستانی 🔻31 اردیبهشت 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دکتر سید حسین شهرستانی ▫️به اعتقاد دکتر شهرستانی برای تحلیل عقلانیت اجتماعی می توان نقطه عزیمت های مختلفی را لحاظ کرد که یکی از آنها از منظر مدرسی می تواند فلسفه سیاسی باشد، البته فلسفه سیاسی در عهد عتیق منظور است که اعم از سیاست دولت و شامل مفهوم فلسفه اجتماعی می شود. ▫️یکی از بحران های جهان اسلام در مقابل غرب مدرن به خصوص در دوران پسا فارابی، دور شدن از فلسفه سیاسی است به طوری که هنوز هم عده ای تمدن مدرن را در حد یک دسته شبهات لحاظ می کنند و باور ندارند آنچه واقع شده محصول یک عقلانیت است و البته به عبارت دیگر اساسا این فضای دوم را فهم نمی کنند. ▫️بخشی از این دور شدن از فلسفه سیاسی که نمونه بارز اسلامی آن فارابی است، بازگشت به اندیشه منطق صوری سینوی دارد که سبب خارج شدن دانش هایی چون هنر، فرهنگ و سیاست از منظومه حکمت شد. ▫️عنصر تاثیر گذار دیگر خارج شدن زمان از دستگاه تحلیلی است و جهان بی زمان فهم می شود، درحالی که علوم انسانی غرب از دل فلسفه تاریخ زاییده شده است. ▫️اما به طور مشخص مرحوم امام خمینی (ره) بر اساس یک دسته مولفه های اساسی در مقام عمل دست به شکل دهی نظمی نوین کرد، هرچند در سطح اندیشگانی نظم دانشی و مجموعه مدونی را شکل نداده بود. به عبارت دیگر در انقلاب اسلامی عمل بر نظر پیشی گرفت اما این مولفه های اساسی عبارت اند از: 1- مساله فطرت 2- ادراکات اعتباری 3- عرفان اجتماعی 4- فقه اجتماعی ودر نهایت نگاه طولی به عرفان، اخلاق و فقه. ▫️امام از طریق این مولفه ها دین را در متن جامعه وارد کرد و توانست مسائل جامعه ایران را حل کند. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📸 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر ابراهیم فیاض 🔻5 خرداد 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دکتر ابراهیم فیاض ▫️دکتر ابراهیم فیاض در گام نخست به بررسی تاریخ شفاهی انقلاب و بخشی از نمودها و ظهورات عقلانیت انقلاب اسلامی همچون منشور روحانیت و جنبش نرم افزاری اشاره کردند و در پله بعدی با فارق نهادن میان دو اصطلاح reason و Rationality - مفهوم عقلانیت را معادل اصطلاح reason دانستند درحالی که در ایران به اشتباه معادل Rationality قرار داده می شود. ▫️ایشان معادل Rationality را زهد معرفی کردند که خلاصه اندیشه پروتستانتیزم و یهودیت در بحث اقتصاد و کسب و کار است ( تولید بیشتر و مصرف کمتر). ▫️آقای دکتر با اشاره به زیر بنای کلامی و حکمی این اصطلاح در غرب مدرن، باز اندیشی در تراث اسلامی را برای کشف معیار عقلانیت در بستر اسلامی را ضروری دانستند و بدیل زهد در اندیشه علوی را «حکمت» معرفی کردند. ▫️به اعتقاد ایشان حکمت در کنار فطرت (به معنای خلقت هدایت یافته) دو مولفه اساسی کلام اسلامی هستند. در حکمت به خلاف زهد معنا در کانون توجه است و معنا در طول حق و هستی قرار می گیرد و در نتیجه میان هستی شناسی و غایت شناسی تجمیع می شود. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📸 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر علیرضا شجاعی زند 🔻5 خرداد 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دکتر علیرضا شجاعی زند ▫️دکتر شجاعی زند با ذکر این نکته که در مقاطع مختلف زمانی مسائل متفاوتی در جامعه پیش می آید که چه به پاسخ معقول برسد، چه در پرسه جدلی پیش برود، در نهایت عمر آن به پایان خواهد رسید، به این بحث ورود کردند که در دوران پسا انقلاب در سطح نخبگانی همواره سؤالاتی چون نسبت دین و سیاست و یا نسبت دین و فرهنگ یا دین با جامعه طرح شده و دوران آنها گذشته است. به طور مثال دیگر کسی از نسبت دین و جامعه سؤالی نمی پرسد و این اصل که دین اجتماعی است مسلم پنداشته شده است. ▫️به عقیده دکتر شجاعی زند سوال ایران کنونی مساله نسبت دین و قدرت است و شکل دادن به یک نسبت صحیح براساس نسبت این مساله با سایر عناصر گفتمان انقلاب اسلامی نمود و جلوه گاه عقلانیت انقلاب اسلامی است. ▫️به بیان دیگر اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک گفتمان در نهایت در مساله دین و قدرت چه دیدگاهی را چهارچوب بندی می کند مصداقی از عقلانیت انقلاب اسلامی خواهد بود. ▫️دکتر شجاعی زند با تقسیم اندیشه های این حوزه در سه قسم دین شخصی و دین اجتماعی و دین سیاسی، در دل هر قسم دو زیر مجموعه قرار می دهند. ▫️در نگرش شخصی به دین، دین تنها به عنوان پیوند قلبی بین بنده و خدا شناخته می شود که به تدبیر کنش های فردی و حلال و حرام فردی می پردازد و یا اینکه حوزه های بینافردی را که اخلاق نام دارد شامل می گردد. ▫️در دین اجتماعی نیز دو زیر مجموعه می توان تصور کرد. نخست اینکه دین در ساخت فرهنگ در کنار سایر عناصر شکل دهنده لحاظ شود و دیگری... ▫️اما در دین سیاسی بنای یک عده بر این است که دین به واسطه معتقدان خود وارد عرصه های حزبی و قانون گذاری بشود و درنهایت در صورت توفق بر سایر احزاب به یک ساختار دینی شکل بدهد. اما دسته دیگر معتقدند دین باید در راس قدرت قرار گیرد و به یک ساختار دینی و نظام اجتماعی مبتنی بر دین شکل بدهد. ▫️تئوری انقلاب اسلامی از این جنس است و معتقد است بعد از تایید اصل نظام با اراده عمومی جامعه باید یک نظام دینی سامان داد که دین در راس قدرت آن قرار دارد. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📸 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر سعید زیباکلام 🔻7 خرداد 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha