#یادآوری
▫️نشست با حضور دکتر مسعود معینی پور، پنجشنبه 29 اردیبهشت، ساعت 11:30 صبح.
🔴 دوستانی که به صورت حضوری تشریف می آورند، حتماً به مکان جلسه توجه داشته باشند.
🔻اطلاعیه🔺
▫️نشست با حضور دکتر شجاعی زند، امروز برقرار نخواهد بود.
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤با حضور حجت الاسلام پیروزمند
🔻30 فروردین 1401
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
#گزارش_جلسه
🔰حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند
🔻دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
🔅بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام
▫️حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند که در تاریخ 1401/2/18 در سلسله جلسات عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی به ارائه بحث پرداختند مطالب خود را در قالب بک مقدمه و چارچوب مفهومی شرح نمودند.
▫️مقدمه مباحث به تحلیل چرایی و ضرورت اندیشه ورزی در باب عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی اختصاص پیدا کرد.
▫️به اعتقاد ایشان اصالتا هیچ حرکتی بدون عقلانیت بسط اجتماعی پیدا نمی کند چه اینکه بتواند چهار دهه استمرار و دوام داشته باشد، به خصوص برای یک اندیشه تمدنی نوین که در پی سامان بخشی به نوع جدیدی از روابط انسانی است.
▫️این درحالی است که در فضای آکادمیک و مدیریتی کشور تلاش می شود تضاد بین عقلانیت و انقلاب برجسته شود و اینگونه القا می شود که آرمانگرایی ابتدای انقلاب برای هیجان بخشی و ایجاد شور اجتماعی امری لازم است، اما بعد از گذار از شرایط انقلاب باید واقع نگر بود و از آرمانهای دور و دراز دست کشید.
▫️این چالش با توجه به آن واقعیت (نیاز یک حرکت به عقلانیت در تحقق و استمرار) ضرورت تبیین و تحلیل عقلانیت اسلامی را آشکار می کند.
▫️حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند در بخش دوم صحبت های خود تلاش کردند تا با ارائه یک چارچوب مفهومی براساس برش های سه گانه رویکردی، کارکردی و سطح بندی، الگوی عقلانیت اجتماعی را تحلیل کنند. البته ایشان عقلانیت را در معنای عام یعنی به کارگیری قوه عقل و اندیشه ورزی معنا نمودند.
▫️برش اول عقلانیت اجتماعی ناظر به رویکردها است که در سه گونه یونانی (اصالت الماهیت و منطق صوری)، سکولار (عقلانیت سیستمی، خودبنیاد) و تکاملی ( عقلانیت سیستمی مبتنی بر جهت گیری ایمانی و توحیدی) تقسیم می شود.
▫️ضعف گونه نخست در نگاه انتزاعی و تجزیه ای به واقعیت، بدون در نظر گرفتن نسب و روابط است با این امتیاز که با ورود آن به جهان تشیع در قالب فلسفه مشاء و در نهایت حکمت متعالیه یک جهت گیری توحیدی پیدا کرد، اگر چه امکان زایش را ندارد اما گونه دوم قدرت تحلیل نسب و روابط را دارد و کارآمد است، در عین اینکه جهت گیری آن عقل گرایی افراطی در جهت بسط تسلط بر عالم طبیعت برای ارضای تمایلات انسانی است.
▫️حال رویکرد تکاملی به دنبال جمع نقاط قوت (رویکرد ایمانی با نگاه سیستمی) تحت تعالیم انبیای الهی است. این عقلانیت هم خود متکامل است هم تکامل آفرین.
▫️برش دوم عقلانیت را براساس کارکرد ملحوظ قرار داده است در یک سطح معطوف به تولید و مهندسی اجتماعی و محصولات متنوع است. در سطح دوم به دنبال یک فقه نظام ساز و تمدن ساز متناسب با خروجی تمدنی است و در بالاترین مقام به دنبال تحلیل شناخت و حرکت مبتنی بر اندیشه توحیدی است.
▫️در برش پایانی نیز سطوح خرد، کلان و فراکلان مد نظر قرار گرفته است که در سطح فراکلان تقابل جبهه حق و باطل مورد لحاظ قرار می گیرد.
▫️این سه برش را در نسبت با یکدیگر و در تعامل با هم میتوان تحلیل کرد. به طور مثال عقلانیت یونانی را میتوان در کارکرد و سطح معرفتی امتداد داد و جریان آن را بررسی نمود.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zhoa
🔰#معرفی_اساتید
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤جناب آقای دکتر
سید حسین شهرستانی
🔻مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🔻سردبیر مجله تخصصی فرهنگ و هنر "بیناب"
📎برخی از مقالات
▫️تحلیل نظری نسبت یهودیت و تجدد با تاکید بر مبانی علوم انسانی
▫️علم در ثنویت خدا - جهان؛ بنیان های دینی علم جدید
▫️فرهنگستان و التفات به تاریخ در معرفت دینی؛ تأملی در الزامات توجه فرهنگستان به تاریخ
▫️تجدد و تراژدی آگاهی از درک استعلائی تا تبیین تجربی
▫️الهیات یهودی و روح تجدد
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤با حضور حجت الاسلام فرحانی
🔻19 اردیبهشت 1401
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
#گزارش_جلسه
🔰حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی
🔅بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام
◽️حجت الاسلام علی فرحانی با ارائه یک سیمای کلی از بحث هایی که میتوان در باب عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی شرح داد مطالب خود را آغاز کردند و سرفصل های سه گانه آسیب شناسی، بررسی مفهوم عقلانیت اجتماعی، معنای مختار و صحیح از عقلانیت اجتماعی و مؤلفه های شکل دهنده به عقلانیت اجتماعی را پیش از طرح پاسخ به سؤالات مرتبط با عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی (ماهیت عقلانیت انقلاب اسلامی، علت توقف یا پس رفت گفتمان انقلاب اسلامی در سیاست گذاری و ...) ضروری دانستند.
◽️ایشان با تمرکز بر مساله نخست یعنی آسیب شناسی بررسی مفهوم عقلانیت اجتماعی به عنوان بستر پاسخ ها، رویکردهای سه گانه کارکردی، معطوف به آثار فردی و جمعی و رویکرد معرفت شناختی را به عنوان زوایه ها وپنجره های معمول نظر به مفهوم عقلانیت اجتماعی مطرح نمودند؛ اما درنهایت با عطف نظر بر جنبه اجتماعی عقلانیت، همه رویکردها را نفی کردند.
◽️به اعتقاد حجت الاسلام علی فرحانی رویکردهای تحلیلی که به دنبال عقب گرد در مفاهیم هستند و تلاش میکنند تا با تجزیه یا بررسی مبانی، مفاهیمی چون عقلانیت اجتماعی را تحلیل کنند در مقام عمل کار به جایی نخواهند برد. این در حالی است که منطق قرآنی به شدت به فضای عقلانیت اجتماعی و ساخت عینی یک تمدن نوین اسلامی مبتنی بر فطرت زیست جمعی انسان نزدیک است و بعد از اثبات مبانی، سریعا وارد حوزه ساخت جامعه می شود.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🔅برنامه نشست های دوره
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی🇮🇷
👤 اساتید:
دکتر فیاض
دکتر شجاعی زند
🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰امت و امامت
#جمع_بندی
▫️برخلاف جریان غالبی در اندیشه شیعی از صدر تا کنون که براساس نگرش کلامی-فقهی میان ولایت فقیه و امامت فارق می نهادند و ولایت فقیه را در امتداد امامت در دوران غیبت به عنوان شاخصه هویتی دنیای اسلام معرفی میکردند، گروهی از اندیشمندان که چهره شاخص آن در عصر کنونی مرحوم امام (ره) بودند با اتخاذ رویکردی قرانی-عرفانی ضمن تایید اندیشه هژمون کلامی-فقهی، مسأله امامت و امت را به عنوان شاخصه هویتی جهان اسلام طرح و بحث کردند.
▫️در اندیشه این گروه امامت به عنوان واسطه فیض و صاحب انفاس قدسیه و عین ثابت و ... به رسمیت شناخته شده و در قوس صعود ائمه هدی محقق آن بوده اند، اما هر آن کس که در پی آن بزرگواران در مسیر هدایت جامعه پیش میرود امام به معنای قرآنی و عرفانی است که محور تمام افعال او دین خاتم است و امت او را به جهت توحید پذیرفته و براساس دین قضاوت خواهد کرد.
▫️بر این اساس اندیشه کلامی-فقهی در دل اندیشه قرانی-عرفانی براساس نگاهی هستی شناسانه، انسان شناسانه و جامعه شناختی مبتنی بر اسلام معنای جدید خواهد یافت و در قالب نظریه امامت و امت تجلی می یابد.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰#معرفی_اساتید
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤جناب آقای دکتر
علیرضا شجاعی زند
🔅دکتری جامعه شناسی
🔻دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس
📎برخی از تألیفات
▫️مشروعیت دینی دولت و اقتدار سیاسی دین: بررسی جامعه شناختی مناسبات دین و دولت در ایران اسلامی
▫️دین، جامعه و عرفی شدن: جستارهایی در جامعهشناسی دین
▫️عرفی شدن در تجربه مسیحی و اسلامی
▫️برهه انقلابی در ایران
▫️تکاپوهای دین سیاسی: جستارهایی در جامعهشناسی سیاسی ایران
▫️عرفیشدن در غرب مسیحی و شرق اسلامی
▫️جامعهشناسی دین
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰#معرفی_اساتید
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤جناب آقای دکتر
ابراهیم فیاض
🔅دکتری فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه تهران و امام صادق (ع)
🔻هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
📎برخی از تألیفات
▫️ایران آینده به سوی الگویی مردم شناختی برای ابرقدرتی ایران
▫️مردم شناسی دینی توسعه در ایران
▫️تولید علم و علوم انسانی
▫️جامعه شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات
▫️مهندسی فرهنگ عمومی، رهیافت های نظری
▫️مردم شناسی تاریخی (شناختی علم در ایران)
▫️سیاست دین و فرهنگ
▫️مهندسی فرهنگ عمومی (راهبردها)
▫️مردم شناسی ایرانی تاملاتی در وضع امروز ایران
▫️مردم شناسی چین
▫️حکمت اجتماعی و پویایی ایرانی
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰#معرفی_اساتید
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤جناب آقای دکتر
سعید زیباکلام
🔅دکتری فلسفه از دانشگاه لیدز
🔻استاد فلسفه دانشگاه تهران
📎برخی از تألیفات
▫️معرفتشناسی اجتماعی
▫️خلاف جریان
▫️انحلال انقلاب در نظام استکباری
▫️افسانه های آرامبخش
▫️عقل و استدلال و عقلانیت
▫️افسانههای بیشتر
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴السلام علیک یا روح الله🏴
▪️سالروز عروج حضرت امام خمینی (ره) را تسلیت می گوئیم
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰چله موسوی
🔅سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور در موضوع اربعین موسوی
🔻مطالب مطرح شده:
▫️چله کلیمی نفحه ای برای زدون زنگار ها
▫️خودسازی و سیر اسفار اربعه شرط لازم برای امامت امت
▫️سلوک اجتماعی خواست نهایی انبیاء و اولیا
▫️امام خمینی (ره) تنها محقق سلوک اجتماعی بعد از امامان (ع)
▫️حضرت معصومه (س) صاحب مقام شفاعت عظمی و مبدا تحولات حوزه قم
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔅اسعد الله ایامکم
🔰یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤با حضور حجت الاسلام طالعی
🔻22 اردیبهشت 1401
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
#گزارش_جلسه
🔰حجت الاسلام و المسلمین طالعی
▫️حجت الاسلام طالعی با اتخاذ رویکردی انتقادی به عقلانیت های موجود و حتی زاویه دید نخبگانی، جملگی آنها را غیر عملیاتی خواندند که نهایتا منجر به تولید ساختار و انسان مکتبی نمی شود.
▫️به اعتقاد ایشان بخش عمده ای از ماجرا متاثر از تفاوت در پایگاه های معرفتی است به طوری که امکان تفاهم نفی می شود، در حالیکه می توان سیاست گذاری های کلان کشور را که ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب است در میان جریان انقلابی به عنوان اصول مشترک لحاظ کرد و بعد از بازشناسی آن سیاست ها در منظومه فکری امامین انقلاب، با تکیه بر این زاویه نگاه واحد پیش رفت.
▫️در اندیشه حجت الاسلام طالعی، "خانواده" نقطه کانونی گفتمان انقلاب اسلامی و محور بروز و نمود عقلانیت است و انسان نخستین بار جامعه پذیری را از عضویت در حانواده درک میکند و پدر و مادر نخستین معلمان بشرند.
▫️البته ایشان به سطح خانواده اکتفا نمی کنند و افق های تمدنی را بر مردم سالاری دینی مبتنی دانسته، هر چند که مسیر حرکت را در رهگذر خانواده می بینند.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤با حضور دکتر سید حسین شهرستانی
🔻31 اردیبهشت 1401
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
#گزارش_جلسه
🔰دکتر سید حسین شهرستانی
▫️به اعتقاد دکتر شهرستانی برای تحلیل عقلانیت اجتماعی می توان نقطه عزیمت های مختلفی را لحاظ کرد که یکی از آنها از منظر مدرسی می تواند فلسفه سیاسی باشد، البته فلسفه سیاسی در عهد عتیق منظور است که اعم از سیاست دولت و شامل مفهوم فلسفه اجتماعی می شود.
▫️یکی از بحران های جهان اسلام در مقابل غرب مدرن به خصوص در دوران پسا فارابی، دور شدن از فلسفه سیاسی است به طوری که هنوز هم عده ای تمدن مدرن را در حد یک دسته شبهات لحاظ می کنند و باور ندارند آنچه واقع شده محصول یک عقلانیت است و البته به عبارت دیگر اساسا این فضای دوم را فهم نمی کنند.
▫️بخشی از این دور شدن از فلسفه سیاسی که نمونه بارز اسلامی آن فارابی است، بازگشت به اندیشه منطق صوری سینوی دارد که سبب خارج شدن دانش هایی چون هنر، فرهنگ و سیاست از منظومه حکمت شد.
▫️عنصر تاثیر گذار دیگر خارج شدن زمان از دستگاه تحلیلی است و جهان بی زمان فهم می شود، درحالی که علوم انسانی غرب از دل فلسفه تاریخ زاییده شده است.
▫️اما به طور مشخص مرحوم امام خمینی (ره) بر اساس یک دسته مولفه های اساسی در مقام عمل دست به شکل دهی نظمی نوین کرد، هرچند در سطح اندیشگانی نظم دانشی و مجموعه مدونی را شکل نداده بود.
به عبارت دیگر در انقلاب اسلامی عمل بر نظر پیشی گرفت اما این مولفه های اساسی عبارت اند از:
1- مساله فطرت
2- ادراکات اعتباری
3- عرفان اجتماعی
4- فقه اجتماعی
ودر نهایت نگاه طولی به عرفان، اخلاق و فقه.
▫️امام از طریق این مولفه ها دین را در متن جامعه وارد کرد و توانست مسائل جامعه ایران را حل کند.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤با حضور دکتر ابراهیم فیاض
🔻5 خرداد 1401
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha