eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
873 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر ابراهیم فیاض 🔻5 خرداد 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دکتر ابراهیم فیاض ▫️دکتر ابراهیم فیاض در گام نخست به بررسی تاریخ شفاهی انقلاب و بخشی از نمودها و ظهورات عقلانیت انقلاب اسلامی همچون منشور روحانیت و جنبش نرم افزاری اشاره کردند و در پله بعدی با فارق نهادن میان دو اصطلاح reason و Rationality - مفهوم عقلانیت را معادل اصطلاح reason دانستند درحالی که در ایران به اشتباه معادل Rationality قرار داده می شود. ▫️ایشان معادل Rationality را زهد معرفی کردند که خلاصه اندیشه پروتستانتیزم و یهودیت در بحث اقتصاد و کسب و کار است ( تولید بیشتر و مصرف کمتر). ▫️آقای دکتر با اشاره به زیر بنای کلامی و حکمی این اصطلاح در غرب مدرن، باز اندیشی در تراث اسلامی را برای کشف معیار عقلانیت در بستر اسلامی را ضروری دانستند و بدیل زهد در اندیشه علوی را «حکمت» معرفی کردند. ▫️به اعتقاد ایشان حکمت در کنار فطرت (به معنای خلقت هدایت یافته) دو مولفه اساسی کلام اسلامی هستند. در حکمت به خلاف زهد معنا در کانون توجه است و معنا در طول حق و هستی قرار می گیرد و در نتیجه میان هستی شناسی و غایت شناسی تجمیع می شود. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📸 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر علیرضا شجاعی زند 🔻5 خرداد 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دکتر علیرضا شجاعی زند ▫️دکتر شجاعی زند با ذکر این نکته که در مقاطع مختلف زمانی مسائل متفاوتی در جامعه پیش می آید که چه به پاسخ معقول برسد، چه در پرسه جدلی پیش برود، در نهایت عمر آن به پایان خواهد رسید، به این بحث ورود کردند که در دوران پسا انقلاب در سطح نخبگانی همواره سؤالاتی چون نسبت دین و سیاست و یا نسبت دین و فرهنگ یا دین با جامعه طرح شده و دوران آنها گذشته است. به طور مثال دیگر کسی از نسبت دین و جامعه سؤالی نمی پرسد و این اصل که دین اجتماعی است مسلم پنداشته شده است. ▫️به عقیده دکتر شجاعی زند سوال ایران کنونی مساله نسبت دین و قدرت است و شکل دادن به یک نسبت صحیح براساس نسبت این مساله با سایر عناصر گفتمان انقلاب اسلامی نمود و جلوه گاه عقلانیت انقلاب اسلامی است. ▫️به بیان دیگر اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک گفتمان در نهایت در مساله دین و قدرت چه دیدگاهی را چهارچوب بندی می کند مصداقی از عقلانیت انقلاب اسلامی خواهد بود. ▫️دکتر شجاعی زند با تقسیم اندیشه های این حوزه در سه قسم دین شخصی و دین اجتماعی و دین سیاسی، در دل هر قسم دو زیر مجموعه قرار می دهند. ▫️در نگرش شخصی به دین، دین تنها به عنوان پیوند قلبی بین بنده و خدا شناخته می شود که به تدبیر کنش های فردی و حلال و حرام فردی می پردازد و یا اینکه حوزه های بینافردی را که اخلاق نام دارد شامل می گردد. ▫️در دین اجتماعی نیز دو زیر مجموعه می توان تصور کرد. نخست اینکه دین در ساخت فرهنگ در کنار سایر عناصر شکل دهنده لحاظ شود و دیگری... ▫️اما در دین سیاسی بنای یک عده بر این است که دین به واسطه معتقدان خود وارد عرصه های حزبی و قانون گذاری بشود و درنهایت در صورت توفق بر سایر احزاب به یک ساختار دینی شکل بدهد. اما دسته دیگر معتقدند دین باید در راس قدرت قرار گیرد و به یک ساختار دینی و نظام اجتماعی مبتنی بر دین شکل بدهد. ▫️تئوری انقلاب اسلامی از این جنس است و معتقد است بعد از تایید اصل نظام با اراده عمومی جامعه باید یک نظام دینی سامان داد که دین در راس قدرت آن قرار دارد. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📸 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر سعید زیباکلام 🔻7 خرداد 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دکتر سعید زیباکلام ▫️دکتر زیبا کلام قبل از طرح بحث عقلانیت انقلاب اسلامی، به ریشه پیدایش این مفهوم در جهان غرب اشاره کردند و نقطه آغازین این مساله را ظهور فحولی چون نیوتن،کپلر و کپرنیک دانستند که فیزیک و کیهان شناسی ارسطویی را به چالش کشیدند. ▫️بعدها در قرن 18 و در امتداد این خط سیر با حضور افرادی چون هیوم، کانت، رسو و ... تمام بنیان های فرهنگی و الهیاتی غرب فرو ریخت و این افراد در تلاش برآمدند تا در نظمی نوین، انسان و روابط بینافردی و ساختارهای اجتماعی را بنا کنند و در اینجا با الگو قرار دادن علم و دانش نیوتنی، دو عنصر عقل و تجربه بشری را معیار عقلانیتی جهان شمول معرفی کردند. ▫️اما در نیمه دوم قرن 20 با مطرح شدن توماس کوهن، اساسا وجود یک عقلانیت معیار و جهان شمول رد شد. ▫️دکتر زیبا کلام استفاده بی رویه نخبگان و مدیران کشور از عقلانیت مدرن و طرح مباحثی چون پیشرفت در جامعه ایران را مورد انتقاد قرار دادند چراکه معتقدند جامعه ایران سبک و شیوه زیست خودش را دارد و فرهنگ و تمدن خاص خود را باید امتداد دهد نه اینکه التقاطی باشد از تمدن ایرانی- اسلامی و غرب مدرن و مفاهیمی چون پیشرفت، زاده فرهنگ و تمدن غرب مدرن هستند که در بستر فرهنگی دیگری به صورت دستوری در حال بازتولید اند. ▫️ایشان اساسا نیاز جامعه ایران به مفهومی چون عقلانیت را رد کردند چراکه عقلانیت معیار و جهان شمول وجود ندارد تا میز دهنده حق از باطل باشد. در چنین فضایی ما تنها با سبک های زیستی متفاوتی روبرو هستیم که هر کدام از فرهنگ و تمدن خاص خود برآمده اند و نمی توان یکی را بر دیگری اولویت داد. از همین رو قدرت رهبری مفهوم عقلانیت از آن گرفته می شود. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📸 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔸دوره تابستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🔰 حوزه صد ساله 🗓 ۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ 🔻در قالب ۱۵ نشست با حضور اساتید برجسته ▪️هزینه ثبت نام؛ حضوری: ۱۰۰ هزار تومان، مجازی: ۵۰ هزارتومان فرم ثبت نام 👇 حضوری https://formaloo.com/zoha1 مجازی https://formaloo.com/zoha2 (ترجیحاً از مرورگر فایرفاکس استفاده شود) 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰اساتید دوره حوزه صد ساله 🔄 این لیست در حال به روز رسانی است ... 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔴 اگر در ثبت نام به مشکل برخورد کردید،‌ با ادمین کانال در میان بگذارید.
🔰اختتامیه دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅۵ تا ۸ تیرماه 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰برنامه دوره 👤حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه 🔅رابطه حوزه علمیه با جریان های نواندیش 🕖 سه شنبه 7 تیر ساعت 10:30 صبح 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره حوزه صد ساله ۷ تیر ۱۴۰۱ 👤حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه رابطه حوزه علمیه قم با جریان های نواندیش 🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
▫️لیست اساتید دوره حوزه صد ساله 🔁این لیست در حال به روز رسانی است ... 🔰حجج الاسلام پارسانیا و میرمعزی به جمع اساتید دوره اضافه شدند. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰برنامه نشست های دوره حوزه صد ساله ▫️برنامه نشست های بعدی به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بیان مسأله نشست اول دوره حوزه صد ساله سه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ ▫️رابطه حوزه علمیه قم با جریان های نواندیش 🔻حجت الاسلام امین اسدپور 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha