"اگر حقیقت مرگ را بدانی"
🔺 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
روزی پدرم امام هادی علیه السلام به عیادت یکی از اصحابش که در بسترِ مرض افتاده بود تشریف آورد، دید آن مرد گریه میکند و از ترسِ مرگ در جزع و فزع است.
❗️حضرت فرمود: ای بنده خدا!
تو از مرگ در هراس و گریه ای برای آنکه معنی مُردن را نمیدانی.
و سپس فرمود: من از تو سوالی میکنم جواب مرا بگو!
🔸اگر فرضاََ تمام بدن تو را چرک و کثافات فراگیرد و از زیادی این کثافات و چرکها و پلیدی هایی که بر تو نشسته در رنج و آزار باشی، و در عین حال قرحه و دُمَل هایی در بدن تو پدیدار شود و مرض جرب و سودای خشک پیکر تو را فرا بگیرد😰،
🔹و بدانی اگر در حمّام بروی و تمام اینها را بشوئی تمام این مرضها و کثافات از بین میرود و بدن تو پاک و پاکیزه میشود،
⁉️آیا دوست داری که به حمّام برَوی و شستشویی بنمایی و تمام این چرکها و آفات را از خود دور کنی؟ یا آنکه رفتن به حمّام را ناپسند داری و حاضر نیستی بدانجا گامی نهی، و با تمام این آفات و عاهات صبر میکنی و می سازی؟
مریض عرض کرد...
ادامه داستان...👇👇
... یابن رسول الله ! دوست دارم به حمّام بروم و تمام این آلودگیها و پلیدیها را بزدایم.
✅حضرت فرمود: مرگ برای انسان مومن در حکم همین حمّام است، و برای تطهیر وشستشو است.
🔹آنچه از گناهان که انجام دادی و بواسطه طول مرض و سائر امور هنوز از بین نرفته و باقی است، بواسطه مرگ، تمام آنها از بین میرود و از بدیها و گناهان پاک و پاکیزه بیرون می آیی.
❗️ای مرد! بدان که چون بر مرگ وارد شوی و از این دریچه عبور نمایی، از هرگونه اندوه و غصّه وآزار و رنجی نجات خواهی یافت، و در دامان هرگونه سرور و فرح و انبساطی قرار خواهی گرفت.
🌹در این حال چنان این سخنان در آن مریض تاثیر کرد که دلش آرام گرفت و از طپش ایستاد، و با نهایت خرسندی و نشاط چشمان خود را فرو بست و جان به جان آفرین تسلیم نمود و رحلت کرد.
✍این داستان، دقایق و توضیحاتی دارد که در صوت جلسات شرح معادشناسی به آن اشاره شده است.
#معادشناسی
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
✅ امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
🔸 جاءَ رَجُلٌ إلَى الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَقَالَ: قَدْ سَئِمْتُ الدُّنْيَا، فَأَتَمَنَّى عَلَى اللهِ الْمَوْتَ.
فَقَالَ: تَمَنَّ الْحَيَاةَ لِتُطِيعَ لَا لِتَعْصِىَ؛ فَلَانْ تَعِيشَ فَتُطِيعَ خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ تَمُوتَ فَلَا تَعْصِىَ وَ لَا تُطِيع.
🔹 «شخصى خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيد و عرض كرد: از دنيا ملول شدم، و آرزوى مردن خود را از خدا می كنم.
🔹 حضرت فرمودند: از خدا آرزوى حيات و زندگى كن براى آنكه اطاعت خدا كنى نه معصيت؛ اگر تو در دنيا زنده بمانى و اطاعت كنى بهتر است از آنكه بميرى نه معصيت كنى و نه اطاعت.»
📚 معادشناسى، ج۱، ص۱۳۱
#شهادت_امام_حسن_عسکری
@maadshenasii
نامه امام حسن عسکری.mp3
43.08M
🔹 نامه امام حسن عسکری علیهالسلام
به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری
« نعمت ولایت »
#متفرقه
🎙حجت الاسلام سعید بی پروا
"سخنرانی شب شهادت امام حسن عسکری سال ۱۴۰۱ "
____________________
⁉️آیا در راه خداوند فقط حلوا پخش میکنند؟
⁉️نعمتهای مجهولی که ما به آنها فکر نمیکنیم کدامند؟
⁉️چرا از بزرگترین نعمت خداوند غافلیم؟
⁉️آثار محبت به امام چیست؟
⁉️چطور کدوراتِ گناهان از محبین ائمه علیهم السلام پاک میشود؟
⁉️چطور میتوانیم با کمترین اَعمال از مرتاضان و زحمت کشیده ها جلو بیُفتیم؟
⁉️چگونه میتوانیم شکرِخداوند را به معنای واقعی انجام دهیم؟
⁉️ما در این عالَم بازیگر کدام نقش هستیم؟
⁉️مسخره کردن مومنان توسط غیرمتدینین در نگاه خداوند چگونه هست؟
⁉️معنای نابینایی در آخرت چیست؟
⁉️چرا خداوند واجباتی را بر ما مقرر کرد؟
⁉️کارِ امام در این عالم چیست؟
⁉️چه حقوقی را نسبت به امام باید انجام دهیم؟
⁉️برای حاجتهای مختلف باید به سراغ کدام امام رفت؟
#شهادت_امام_حسن_عسکری
@maadshenasii
امام حسن عسکری علیه السلام:
◽️اتّقوا اللهَ وکونوا لنا زَیناً ولاتکونوا علینا شَیناً
◽️از خدا بپرهیزید ومايۀ زينت ما باشيد نه مايۀ سرشكستگى ما
📚بحار الأنوار ج ۷۸ ص ۳۷۲
#امام_حسن_عسکری
@maadshenasii
🍏 اكثر انسانها، كال و نارس از دنيا مىروند
🔺انسان در أثرِ ضعفِ إدراک، و از سوى ديگر غرور و هوس و تكبّر، تنها همين ظاهرِ حيات دنيا را مىبيند
🔹و در أثر پرداختن به مظاهر و اشتغال به كثرات اين عالم، از عالم ملكوت و آنچه براى او در آن عوالم مهيّا شده غافل مانده و آن قابليّتها و استعدادهاى خداوندى را براى هميشه با خود دفن خواهد كرد.
🔸و لذا ايشان(علامه طهرانی) مىفرمودند: «نوع أفراد بنىآدم، كال و نارس از دنيا مىروند. ميوهٔ كال غيرقابل استفاده است؛ نه طعم و مزهاى دارد و نه خاصيّتى، و قابل خوردن نيست.»
✅ يعنى انسانى كه قابليّت دارد مظهر أسماء و صفات حسناى حضرت پروردگار شود و بر مسند خلافت إلهى تكيه زند، با لذّتهاى حسّى خود را از إدراكات عقليّه محروم و در ويرانههاى اين عالم حبس میكند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرد، ج۱، ص۳۷۰
@maadshenasii
🎞 فيلمهای شهوی و غضبی و وهمی، نفس را ضايع میکند.
🔺در علمِ حکمت متعاليه، و فلسفهٔ الهيه به ثبوت رسيده است که:
نفسِ انسان هيولای است؛
يعنی قابليتِ محضه برای هر گونه تعليم و تربيت، و وُصول به أعلی درجهٔ کمال، و يا سقوط در أدنی مرتبهٔ خِذْلان.
🔹... اين قابليتِ محضه، بايد در راهِ تربيت و تعليم صحيح، افتاده و به فعليّت تامه برسد؛ و انسان خليفةاللهِ فِعلی در عالم وجود گردد؛
🔹و آئينهٔ تمامنمای صفات و أسماء ذات اقدس وی شود.
🔸و اين در صورتی ميسور است که: نفسِ انسانی را از پنج دريچهٔ حواس ظاهره، مهار زنند، و نگذارند چون اسبِ بدون افسار، در هر مزبلهای برَود و سرنگون شود. فيلمهای شهوی و غضبی و وهمی، نفس را ضايع میکند.
❗️موسيقی آواز شيطان است، و عقل را میگيرد.
موسيقی همچون شراب است که:
انسان را بیاختيار میکند.
🔹گاهی با آهنگی چنان سرمست میشود که: در پوست نمیگنجد، و مست میشود؛
🔹و گاهی با آهنگی چنان دچار غم و غصه میشود که: بدون اختيار اشکش سرازير میشود؛ و نالهاش بلند میگردد.
🌿انسان را برای وصول به هدفِ اعلا، که قرآن کريم مشخص نموده است؛
بايد هم از لحاظ سمعی، و هم از لحاظ بصری، و هم از ساير جهات حواس بشری، در تنظيم درآورد؛
✅تا اين غنچهٔ بوستانِ اِمکان بشکفد؛
و اين ثمرهٔ نهالِ آدميت ميوهٔ شيرين دهد. وگرنه در مزبله و عفنزار جهل و شهوت و غضب گم و نابود میگردد.
📚 نور ملکوت قرآن، ج۱، ص۳۳۴ الی ۳۴۰
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
معادشناسی
#بشنوید فضائل عجیب قرائت قرآن (حجت الاسلام بی پروا) ❤️نصیحت پدرانه پیامبر صلی الله علیه وآله ⁉️حوا
🍃راه اتّصال به نفس شریف حضرت رسول الله صلّی الله علیه وآله🍃
🌹تلاوت و تدبّر و تفكّر در آيات قرآن است كه ما را محمّدى مىكند.
قرآن را بما مىرساند،
و ما را در قرآن مُندکّ و فانى مى كند.
زيرا قرآن نمونه و بيان و نمايشگرِ نفس و اَخلاقِ محمّدى است.
📚«نور ملکوت قرآن» ج ۴ ص ۵۵
#قرآن
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
🌹معجزه
🔸وجودِ رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم و حرکات و سکنات و منطق و سکوتِ آن حضرت معجزه بوده است.
📚#معادشناسی، ج۵، ص۳۰۹
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
⁉️چرا رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم گاهی هنگام وحی از حال می رفتند؟
🔺از حضرت امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا آن حالتِ غشّ که (در هنگام وحی) برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله حاصل می شد، به جهت هُبوطِ جبرائیل بود؟
🌱حضرت فرمودند: نه!
جبرائیل وقتی خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله می رسید، تا اجازه نمی گرفت وارد نمی شد. و وقتی وارد می شد، در برابر آن حضرت مثل بنده می نشست.
🔸آن حالت مربوط به زمانی بود که خودِ خداوند بدون واسطه و مفسّر، آن حضرت را مخاطب قرار می داد.
📚«کمال الدین و تمام النعمة» شیخ صدوق؛ ج ۱ ص ۸۵
@maadshenasii
📝 شـنـاسـنـامـه
❗️كاری كنيد كه فعليّتِ شما خوب باشد و كارنامۀ قبولی بدستِ شما آيد.
🔺در آن موقع شناسنامۀ شما را عوض میكنند و اِسمِ دگری برای شما میگذارند؛ كاری كنيد كه آن اسم، مؤمن و صالح و متّقی باشد
نه كافر و طالح و متجرّی.
🔸اگر به طريق اوّل باشد آن درنگ پيوسته توأم با سرور و نشاط و بهجت و لذّت خواهد بود.
🔹و اگر بطريق دوّم باشد آن اِقامت مشحون به انواع گرفتاريها و اندوهها و مرارتها خواهد بود.
#معادشناسی، ج۱، ص۲۷۷
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
🌺اگر خُلُق عظيم رسول خدا نبود، همه از دور حضرت پراكنده مى شدند🌺
🔸 ما تصوّر مى كنيم كه: تمام مهاجرين و أنصار همه بنده گوش به فرمانِ رسول خدا بوده، و فقط در انتظارِ صدورِ أمر بوده اند كه با جان و دل بشتابند و إجرا نمايند.
نه اينطور نبوده است.
🔹 بسيارى از آنها سركش و طبعاً مُتمرّد و زندگى متعدّيانه داشتند؛ و در إسلامِ خود نه تنها ممنون خدا و رسول خدا نبودند؛[ كه از مكّه با مدينه هجرت كرده، و براى إرشاد آنها و دستگيرى آنها و هدايت آنها به چه مصائب و مشكلاتى مواجه شده است]
بلكه بر رسول خدا منّت مى گذاشتند كه ما بوديم كه إسلام آورده ايم؛ ما بوديم كه مهاجرين را خانه و مأوى داده ايم، ما بوديم كه چه و چه و چه.
🍃و اگر آنحضرت داراى آن خوى و خُلق محمّدى نبود و إنَّكَ لَعَلَى خُلُق عَظِيمٍ نبود همه از دورِ او پراكنده مى شدند؛
و كسى پاى بند به إسلام نمى شد.
🌊آن درياى رحمت بود كه حقّاً تعبير به دريا و تشبيه به دريا درباره او كوتاه است؛ كه آن اَعرابِ سخت و مستكبر را ذليل و فروتن ساخت.
📚 #امام_شناسى، ج۱۰، ص۳۴۳
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
✅هیچ وقت نباید از راه خدا ناامید شد...
آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه:
🌷انسان هیچ وقت نباید مأیوس شود،
و از دیر کردِ نتیجه نباید دست از کارِ سیر و سلوک بردارد؛
🔸زیرا ممکن است کسی با ناخن زمین را به تدریج بخراشد،
و سپس ناگهان به اندازۀ گردنِ شُتر آب زلال و روان جاری شود.
#معادشناسی ج ۷ ص ۲۳۶
#علامه_طهرانی
@maadshenasii