🔺باطنِ اَعمال🔺
🌿در آن عالَم ، باطن جلوه میکند،
هزار برابر میشود،
🔹آن وقت انسان از اَعمالِ بدش میخواهد فرار کند و از آن مُشمئزّ میگردد،
🔸و از اَعمالِ خوبش مسرور میشود،
آنقدر مسرور و خوشحال میگردد که خودش تعجّب میکند.
معادشناسی ج۳ ص۲۴۶
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
🔸یک درجه از ظهورِ باطن در برزخ...🔸
🌿انسان که در برزخ وارد میشود با موجودیّت و فعلیّتِ خود وارد میشود.
در این دنیا خودیّت و مَلِکاتِ او مختفی(پنهان) است،
ظاهرِ او و ظاهرِ کِردارِ او پیداست؛
🔸در عالَمِ برزخ این مختفیات یک درجه ظهور پیدا میکند
🔹واَعمالش به صورتِ ملکوتی که دارد ظاهر میگردد...
ج۳ ص۲۶۱
#معادشناسی
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
🔺...خلاصه انسان باید کاری کند که در برزخ گرفتار نباشد ؛
...بلکه مومن باید بواسطه اَعمالِ صالحه، پیوسته طریقِ قُرب را بپوید تا روحش پس از مرگ در وادی السلام آرام و ایمن باشد،
🌿و در روز قیامت با شفاعت محمّد و اهل بیتش علیهم السلام به بهشتِ برین رفته و در آنجا مخلّد بماند.
❗️چون شفاعت در برزخ نیست؛ و اگر مومن نیز کردارش ناپسند باشد در برزخ گوشمالی خواهد شد.
📚ج۳ ص۲۳۹
#معادشناسی
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
معادشناسی
🔺...خلاصه انسان باید کاری کند که در برزخ گرفتار نباشد ؛ ...بلکه مومن باید بواسطه اَعمالِ صالحه، پیوس
چرا در برزخ شفاعت نیست؟
اگر در قبر و برزخ شفاعت نیست پس دستگیری اهل بیت علیهم السلام در قبر به چه معناست؟
و کلّی جوابِ سوال دیگر در صوتهای شرح معادشناسی بیان شده است.
🔸انسان که در میانِ قبر میرَود این نَفس(نفسی که تزکیّه شده)
نیز با انسان قرین و مُلازم است و از او سوال میکند:
⁉️تو کیستی که من تا به حال به زیبایی و محبّت و اُنس با تو ندیده اَم؟
در پاسخ میگوید:
🔸من عملِ خودت هستم،
🔸من مجموعه مُنتِجه کِردار و رفتارِ خودت هستم، من ظهورِ مَلِکات و سَجایا و خودیّتِ تو هستم.
🌿من از دنیا با تو به اینجا آمده ام و از اینجا تا روزِ قیامت نیز با تو خواهم بود
و وقتی که سر از قبر در آوری من با تو واردِ محشر شده و در پیشگاهِ عرض و مقامِ عدلِ الهی خواهیم رفت.
ج۳ ص۲۶۳
#معادشناسی
#علامه_طهرانی
@maadshenasii
📗 تأثیر کتاب #معاد_شناسی در دیدِ توحیدی انسان
حضرت آیت الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی):
🔸على الدّوام یادِ مرگ و آخرت در خاطرِ مرحوم علّامۀ والد زنده بود و توجّهشان نیز به مرگ کاملاً آمیخته به توحید بود.
🔸مرگ را تجلّى توحید حضرت حق میدانستند که انسان در آن حال با تمام وجود حقیقت لاإلهإِلَّااللّٰه و بىاعتبارى و پوچى دنیا و عالم اعتبار را ادراک میکند و همۀ امور خود را به مالک على الاطلاق واگذار مىنماید.
🔹کتاب شریف معادشناسى ایشان نیز در این جهت واقعاً عجیب است، گرچه به ظاهر معادشناسى است ولى در جاى جاى آن، رنگ و بوى توحید و اللهشناسى دیده میشود و وقتی خواننده با این کتاب انس میگیرد، موهومی بودن دنیا و عالم اعتبار، و حقانیت خداوند و سیطرهٔ وی بر مُلک و ملکوت و سَرَیان نور توحید را در همهٔ عوالم میبیند.
#معادشناسی
📚 نور مجرد، ج۳، ص۲۶۳
@maadshenasii
May 11