eitaa logo
معادشناسی
2.3هزار دنبال‌کننده
794 عکس
201 ویدیو
28 فایل
شرح مختصر بر کتاب شریف معادشناسی مرحوم علامه آیت الله حسینی طهرانی قدس سره ✍صوت جلسات معادشناسی به مرور در کانال بارگزاری میشود.(حدود۱۰۰جلسه)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃تنها راه نجات بشریّت علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس‌سرّه: 🔹شرق و غرب این طرف و آن طرف دور می زنند؛ بدبخت و دست خالی هستند؛ و بالأخره باید بیایند در مقابل قرآن و زانو بزنند، 🔹و برای نجات عالم بشریت، دستوراتِ آن را یگانه شمع فروزندۀ فرا راه خود بدانند. 📚«معادشناسی» ج ۷ ص ۲۸۴ @maadshenasii
💎 یگانه تحفهٔ الهیّه ▪️علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره): 🔹حقاً هرچه دائرهٔ علوم و معارف ما بیشتر گسترش پیدا می‌کند، به اعجاز و اعجاب این یگانه تحفهٔ الهیّه (قرآن کریم) بیشتر پی می‌بریم؛ معجزهٔ باقیهٔ رسول‌الله تا روز قیامت. 📚 معادشناسی، ج۵، ص۳۰۹ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفکر درباره مرگ.mp3
45.66M
🔺تفکر درباره مرگ 🎙(حجت الاسلام سعید بی پروا) ____________________________ ⁉️چگونه با شهداء محشور شویم؟ ⁉️چرا حال و هوای جبهه خیلی خوب بود؟ ⁉️بهترین دلیل برای اینکه بدانیم ما مرگ را باور نکردیم چیست؟ 🔹توضیحی دقیق درباره حقیقتِ دنیا... ⁉️چگونه چشم برزخی انسان باز میشود؟ 🔸اینگونه تفکّر کنید... ⁉️مُسافرِ راهِ خدا کیست؟ ⁉️ایدئولوژی شهداء هنگامِ شهادت چیست؟ ⁉️آیا جهنّم حقیقت دارد؟ پس چرا؟ ⚠️با هر قدمی که میزاریم، ابدیّتِ خودمان را میسازیم... ⁉️چرا سکراتِ مرگ سخت است؟ @maadshenasii
🌷شرط بهره بردن از حقیقت قرآن کریم علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه: 🍃مؤمنین و مسلمین به هر درجه که به قرآن عمل کنند و حقّاً به آن نزدیک شوند، به همان درجه قرآن در روحِ آنان رسوخ می کند، و به همان درجه از وجودشان از قرآن بهره مند می گردد؛ 🍃و به هر مقدار قرآن را برای منویّاتِ دنیوی و وصول به جاه و مقام و ریاستِ باطل و خودنمائی و مردم داری بیاموزند، از حقیقت قرآن برکنار و موجب طرد و لعنِ قرآن قرار می گیرند. 📚«معادشناسی» ج ۷ ص ۳۱۳ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃اعجاز قرآن کریم در چیست؟🍃 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه: 🌹إعجازِ قرآن نه از نقطه نظر فصاحت و بلاغت است؛ زيرا قرآن براى طائفهٔ عرب زبان فقط نازل نشده است، بلكه براى تمام مردم جهان است؛ و در اين صورت چگونه مى‏توان فصاحت و بلاغتِ آن را إعجازِ همگانى گرفت. 🌹و در آيه‏اى و يا روايتى نيز نمى‏يابيم كه قرآن از اين جهات تحدّى نموده باشد، و مردم را به آوردنِ مثلِ آن فرا خوانده باشد. 🌹بلكه اعجازِ قرآن همان معانى و حقائقِ واقعه در تحتِ مدلول‏ِ الفاظ است كه تا روز بازپسين هدايت تمام جوامع بشرى، چه سپيد و چه سياه، و چه متمدّن و چه بيابانى، و چه عالِم و چه عامّى را در هر نقطه از نقاط جهان بر عهده گرفته است، 🌹و ارائه طريق و ايصال آنان را به مقام توحيد حضرت احديّت عزّ و جلّ متكفّل است. 📚 «معادشناسی» ج ۵ ص ۳۰۹ @maadshenasii
هدایت شده از معادشناسی
❗️من چشمم را برای قرآن خواندن میخواهم... @maadshenasii
🔹مرحوم علامه طهرانی قدّس سرّه می فرمودند: پیرمردى صادق القول میگفت: پس از انقلابِ مشروطیّت که سربازهاى محمّد ولى خان سپهسالار وارد طهران شدند، خود به چشم خود دیدم که: 🔸روزى در نواحى قنات آباد، دو نفر از آنها اسب سوار شاکى السّلاح بطوریکه قطارهاى فشنگ را مرتّباً در روى سینه خود بسته بودند، از وسط خیابان به طرفِ غرب یعنى به سمت امامزاده حسن میگذشتند. 🌿و یکى از آنها چُپـُقى بلند در دست داشت و مشغول کشیدن بود. در کنار دیوار خیابان درویشى فقیر که سر خود را تازه با تیغ تراشیده بود نشسته و سر به روى زانوهاى خود گذارده، و به حال خود مشغول بود. ‼️همینکه این دو نفر تفنگچى از آنجا عبور میکردند و چشمشان به این مردِ سرتراشیده افتاد، آن مردِ چپق بدست به سمتِ او آمد و از روى اسب خود خم شد و آتش چپق خود را روى سر او خالى کرد و رفت. 🔹درویش سر خود را از روى زانو برداشته و نظرى کرد و گفت: این کَدو صاحب دارد. ❗️هنوز یک میدان به جلو نرفته بودند و به امامزاده حسن نرسیده بودند که من چون در راهِ خود بدانجا رسیدم دیدم جماعتى از دور مشغولِ تماشا کردن آن تفنگچى هستند. ♻️اسب، او را به زمین زده بود و یک دست در روى سینه او گذارده، و با دست دیگر مرتّباً بر سر و سینه و بدن او میکوفت تا او را در زیر دست و پاى خود خُرد و لِه ساخت. ✅این داستان را دربارهٔ سرعتِ حساب در دنیا راجع به کیفرِ عملِ زشت بیان کردیم. 📚 معادشناسی ؛ جلد‏۸، صفحه: ۱۹۹ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺علامه طهرانی قدّس سرّه می فرماید: یکى از رفقاى نجفى ما که فعلاََ از اَعلامِ نجف است براى من مى‏گفت: 🔸 من یک روز به دکّان سبزى فروشى رفته بودم، دیدم مرحوم قاضى خم شده و مشغول کاهو سوا کردن است؛ ❗️ولى بعکسِ معهود، کاهوهاى پلاسیده و آنهائیکه داراى برگهاى خشن و بزرگ هستند بر مى‏دارد. من کاملًا متوجّه بودم؛ تا مرحوم قاضى کاهوها را بصاحب دکّان داد و ترازو کرد، و مرحوم قاضى آنها را در زیر عبا گرفت و روانه شد. 🔹من که در آنوقت طلبه جوانى بودم و مرحوم قاضى مَردِ مُسنّ و پیرمردى بود، بدنبالش رفتم و عرض کردم: آقا من سؤالى دارم! شما بعکسِ همه، چرا این کاهوهاى غیرِ مطلوب را سوا کردید؟! ‼️مرحوم قاضى فرمود: آقا جان من! این مردِ فروشنده، شخصِ بى بضاعت و فقیرى است، و من گاهگاهى به او مُساعدت[کمک] مى‏کنم؛ و نمى‏خواهم چیزى به او بلا عوض داده باشم تا اوّلًا آن عزّت و شرفِ آبرو از بین برود؛ و ثانیاً خداى ناخواسته عادت کند به مجّانى گرفتن؛ و در کسب هم ضعیف شود. 🌿و براى ما فرقى ندارد کاهوى لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها؛ و من مى‏دانستم که اینها[کاهوهای پلاسیده] بالاخره خریدارى ندارد، و ظهر که دکّانِ خود را مى‏بندد به بیرون خواهد ریخت،لذا براى عدمِ تضرّرِ او مبادرت بخریدن کردم. 📚مهر تابان،ص: ۳۲ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خاك پاى زوّار حرم بوسيدن دارد... مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه می فرماید: « اين حقير معمولًا قبل از اقامت در شهر مشهد مقدّس ... معمولًا در تابستانها با تمامِ فرزندان و اهل‌بيت قريب يكماه به مشهد مقدّس مشرّف مى‌شديم. 🔹در تابستان سنه ۱۳۹۳ (هجريّه قمريّه) كه مشرّف بوديم و آية الله ميلانى و حضرت علّامه آية الله طباطبائى هر دو حيات داشتند، و ما منزلى را در مُنتهٰی إليه بازارچه حاج آقاجان در كوچه حمّام برق اجاره كرده بوديم و معمولًا از صحنِ بزرگ هميشه به حرم مطهّر مشرّف مى‌شديم. 🌿يكروز كه در ساعتِ دو به ظهر مانده مشرّف به حرم شدم و حال بسيار خوبى داشتم و سپس براى نماز ظهر به مسجد گوهرشاد آمده و با چند نفر از رفقا بطورِ فُرادىٰ نماز ظهر را خواندم، 🔹همينكه خواستم از درِ مسجد به طرفِ بازار كه متّصل به صحن بزرگ بود و يگانه راهِ ما بود خارج شوم، درِ مسجد را كه متّصل به كفشدارى بود بوسيدم. و چون نماز ظهرِ جماعت‌ها در مسجد گوهرشاد به پايان رسيده و مردم مشغول خارج شدن بودند چنان ازدحام و جمعيّتى از مسجد بيرون مى‌آمد كه راه را تنگ كرده بود. ‼️در آن وقت كه در را بوسيدم ناگاه صدائى به گوش من خورد كه شخصى به من مى‌گويد: آقا چوب كه بوسيدن ندارد! ادامه👇👇👇
من نفهميدم در اثر اين صدا به من چه حالى دست داد، عينا مانند جرقّه‌اى كه بر دل بزند و انسان را بيهوش كند از خود بيخود شدم ⁉️و گفتم: چرا بوسيدن ندارد؟ چرا بوسيدن ندارد؟! چوب حرم بوسيدن دارد، چوب‌ كفشدارى حرم بوسيدن دارد، كفش زوّار حرم بوسيدن دارد، خاك پاى زوّار حرم بوسيدن دارد. و اين گفتار را با فرياد بلند مى‌گفتم و ناگاه خودم را در ميان جمعيّت به زمين انداختم و گرد و غبار كفشها و خاك روى زمين را بر صورت مى‌ماليدم و مى‌گفتم: ببين! اينطور بوسيدن دارد. و پيوسته اين كار را ميكردم. 🔹و سپس برخاستم و سوى منزل روان شدم. آن مرد گوينده گفت: آقا من حرفى كه نزده‌ام! من جسارتى كه نكرده‌ام! ⁉️گفتم: چه مى‌خواستى بگوئى؟! و چه ديگر مى‌خواستى بكنى؟! اين چوب نيست، اين چوب كفشدارى حرم است. اينجا بارگاه حضرت علىّ بن موسى الرّضاست، اينجا مَطافِ فرشتگان است، اينجا محلِّ سجده حوريان و مقرّبان و پيامبران است، اينجا عرش رحمن است، اينجا چه و اينجا چه و اينجا چه است. ادامه👇👇
گفت: آقا من مسلمانم، من شيعه‌ام، من اهل خمس و زكاتم، امروز صبح وجوه شرعيّه خود را به حضرت آية الله ميلانى داده‌ام. گفتم: خمس سرت را بخورد! امام محتاج به اين فضولاتِ اموال شما نيست! آنچه داديد براى خودتان مبارك باشد. امام از شما ادب مى‌خواهد. چرا مؤدّب نيستيد؟ سوگند به خدا دست بر نميدارم تا با دست خودم در روز قيامت تو را به رو در آتش افكنم! 🔹در اين حال يكى از دامادانِ ما (شوهر خواهر) به نام آقا سيّد محمود نور بخش جلو آمدند و گفتند: من اين مرد را مى‌شناسم، از مؤمنان است، و از ارادتمندان مرحومِ والدِ شما بوده است. گفتم: هر كه مى‌خواهد باشد، شيطان بواسطه ترك ادب به دوزخ افتاد! 🔸در اين حال من مشغول حركت به سوى منزل بوده و در بازار روانه بودم و اين مرد هم دنبال ما افتاده بود و مى‌گفت: آقا مرا ببخشيد! شما را به خدا مرا ببخشيد! تا رسيديم به داخل صحن بزرگ؛ ❓من گفتم: من كه هستم كه تُرا ببخشم؟ من هيچ نيستم. شما جسارت به من نكرديد، شما جسارت به امام رضا نموديد و اين قابل بخشش نيست. 🌿بزرگانِ از علماء ما: علّامه‌ها، شيخ طوسى‌ها، خواجه نصيرها، شيخ مفيدها، ملّا صدراها همگى آستان بوس اين درگاهند و شرفشان در اين است كه سر بر اين آستان نهاده‌اند، و شما مى‌گوئيد چوب كه بوسيدن ندارد! ❗️گفت: غلط كردم، توبه كردم، ديگر چنين غلطى نمى‌كنم! گفتم: من هم از تو در دل خودم بقدر ذرّه‌اى كدورت ندارم! اگر توبه واقعى كرده‌اى درهاى آسمان به روى تو باز است. و در اين حال مردم در صحن بزرگ از هر سو به جانب ما روان شده بودند و من به منزل آمدم. ادامه👇👇
اين حقير عصر آن روز كه به محضر استاد گرامى مرحوم فقيد آية الله طباطبائى رضوان الله عليه مشرّف شدم به مناسبتِ بعضى از بارقه‌ها كه بر دل مى‌خورد و انسان را بى‌خانمان ميكند و از جمله اين شعر حافظ: 🌹برقى از منزل ليلى بدرخشيد سحر 🌹وه كه با خرمن مجنونِ دل افكار چه كرد مذاكراتى بود و ايشان بياناتى بس نفيس ايراد كردند. حقير بالمناسبه به خاطرم جريانِ واقعه امروز آمد و براى آن حضرت بيان كردم و عرض كردم: آيا اين هم از همان بارقه‌ها است؟! ايشان سكوت طويلى كردند، و سر به زير انداخته و متفكّر بودند، و چيزى نگفتند. 🔹رسمِ مرحوم آية الله ميلانى اين بود كه روزها يكساعت به غروب به بيرونى آمده و مى‌نشستند و حضرت علّامه آية الله طباطبائى هم در آن ساعت به منزل ايشان رفته و پس از ملاقات و ديدار، نزديك غروب به حرم مطهّرمشرّف مى‌شدند و يا به نماز جماعت ايشان حاضر مى‌شدند و چون يك طلبه معمولى در آخر صفوف مى‌نشستند. 🔸تقريبا دو سه روز از موضوعِ نقلِ ما داستانِ خود را براى حضرت استاد گذشته بود كه روزى در مشهد به يكى از دوستانِ سابق خود به نام آقاى شيخ حسن منفرد شاه عبد العظيمى برخورد كردم و ايشان گفتند: ديروز در منزل آية الله ميلانى رفتم و علّامه طباطبائى داستانى را از يكى از علماى طهران كه در مسجد گوهرشاد هنگام خروج و بوسيدن درِ كفشدارى مسجد اتّفاق افتاده بود مفصّلًا بيان مى‌كردند و از اوّل قضيّه تا آخر داستان همينطور اشك مى‌ريختند. و سپس با بشاشت و خرسندى اظهار نمودند كه: الحمد للّه فعلًا در ميان روحانيّون افرادى هستند كه اينطور علاقمند به شعائر دينى و عرض ادب به ساحت قدس ائمّه اطهار باشند. و اسمى از آن روحانى نياوردند، وليكن از قرائن من اينطور استنباط كردم كه شما بوده باشيد، آيا اينطور نيست؟! ✅من گفتم: بلى اين قضيّه راجع به من است. و آنگاه دانستم كه سكوت و تفكّر علّامه[طباطبایی] علامتِ رضا و امضاى كِردار من بوده است كه شرح جريان را توأما با گريه بيان ميفرموده‌اند. رحمةُ الله عليه رحمةً واسعةً. 📚 مهر تابان تعليقه صفحه ۹۵ تا ۹۸ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ببینید و لذّت ببرید... 🌹نوش جانتان... 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را 💔اللهم عجل لولیک الفرج💔 @maadshenasii
حکایت فوتِ فرزند علامه طهرانی در کودکی 🔺مرحوم علامه طهرانی قدّس سرّه می نویسند: ...از جمله أدلّه تجربى و مُشاهده غیر قابل تأویل[درباره عظمت روحی اطفال و اختیار آنان]، فوتِ پسر یازده ماهه خود حقیر است به نام سیّد محمّد جواد که در مورّخه نهم صفر یکهزار و سیصد و هشتاد هجریّه قمریّه متولّد شد و به مناسبت توسّل به حضرت جواد الائمّه و نیز بواسطه آنکه سه ماه و هفت روز پس از ارتحال استاد عرفان حضرت آیة الله حاج شیخ محمّد جواد انصارى همدانى رضوان الله علیه (دوّم ذو القعده 1379) تولّد یافت، اسم او را سیّد محمّد جواد نهادیم. 🌿 بچّه ‏اى بود بسیار با نور و با صفا و گوئى نور خالص بود که در همان کودکى مشهود بود؛ و بنده به او مسیحِ زمان، و نورِ خالص لقب داده بودم. 🌿هنوز راه نمی رفت و زبان باز نکرده بود، وى را در قنداقه مى ‏بستند که چون صبح ها از خواب بر مى ‏خاست بدون آنکه گریه کند یا شیر بخواهد و یا سراغ مادرش برود، با همان قنداقه دست و پا زنان به سوى من مى ‏آمد و در دامنم مى ‏نشست. ادامه👇👇
🔹‏بارى در منزل احمدیّه دولاب که تازه بدانجا منتقل شده بودیم، بنده مریض شدم به گونه ‏اى که در داخل خودِ لوزتین دُمَل درآمده بود و متورّم شده بود، بطوریکه چند روز غذایم منحصر بود به فرنى که براى بچّه مى ‏پختند و چند قاشقى هم حقیر می خوردم؛ و تب من شدید بود و علاوه مرض، مرض سنگین و از پا درآورنده ‏اى بود؛ و مِن حیثُ المجموع حالم خوب نبود. 🔸در همان روزِ فوت بچّه، یک ساعت به فوت مانده، در اطاق بیرونى در رؤیا دیدم: یک قطعه نور از جانب حضرت عبد العظیم علیه السّلام به جانب طهران مى‏ آید، و در طهران جنگى میان مسلمین و کفّار واقع بود. این قطعه نور آمد و به مسلمین کمک کرد تا بر کفّار فائق شدند. و آن نور همین سیّد محمّد جواد بود. ▪️پس از یک ساعت که بنده زاده بزرگ، آقا سیّد محمّد صادق دروس مدرسه و حسابِ خود را براى رسیدگى نزد حقیر آورده بود و من با او مشغول بودم، دیدم سیّد محمّد جواد در کنار سنگِ حوض نشسته و دارد با آب حوض بازى می کند. ❗️از جا برخاستم و طفل را بغل کردم و از حیاط به درون اطاق اندرونى نزد مادرش بُردم و او مشغول خیّاطى بود. و تأکید و سفارش کردم که از طفل نگهدارى کنید! این بچّه به آب علاقمند است باز سراغ آب می رود. ▪️چون به بیرونى آمدم و دنبال دروس بنده زاده بزرگ بودم، تحقیقاً پنج دقیقه بطول نینجامیده بود که صداى فریاد مادرش از حیاط بلند شد که: خاک بر سرم، اى واى بچه ‏ام مُرد! فوراً از اطاق به حیاط آمدم و دیدم تمام شده است. او را فوراً به بیمارستان و تنفّس اکسیژن رساندیم سودى نداشت. ▪️خودم او را به منزل برگرداندم و در کنار اطاق بیرونى گذاردم و به مادر و عیال گفتم: حال بچّه خوب است. میخواستم شبانه او را خودم غسل دهم، آقاى حاج هادى ابهرى نگذاشت و گفت: آقاى حاج محمّد اسماعیل (دولابی) غسل دهد و آیه الله حاج شیخ صدر الدّین حائرى آب بریزند. پس از غسل، کفن شد و در قبرستان چهل تن دولاب با تشریفات مفصّلى دفن گشت.     ✅شاهد ما از این داستان اینست که: اهل بیتِ ما در اثرِ این واقعه به شدّت متألّم شد و مى‏ سوخت؛ تا روزى که به مسجد قائم مى‏ آید و قضیّه را براى یکى از مخدّراتِ مأمومات مسجد [خانم های مسجدی] بیان مى‏ نماید، او که نامش فاطمه خانم است به ایشان میگوید: تأسّف بر فوت او مخور! زیرا من خواب دیدم که کوهى بر سر آقا (بنده) میخواهد خراب شود و آقا در زیر کوه خوابیده است؛ این فرزند آمد و در مقابل کوه ایستاد و دست هاى خود را حمایل کرد و کوه را نگهداشت از آنکه فروبریزد.     ❗️از اینجا استفاده مى ‏شود که موت او در معنى و حقیقت، اختیارى و انتخابى بوده است. ❗️مرحوم حاج هادى ابهرى مى ‏گفت: بلائى بنا بود در این منزل وارد شود و این طفل خود را فدا نمود و جلوى بلاى بزرگتر را گرفت. همچون حضرت علىّ أصغر علیه السّلام که خود اختیار شهادت نمود و همچون ابراهیم فرزند رسول خدا که خود را فداى امام حسین کرد و حاضر براى ارتحال شد. ✅و این نکته بسیار شایان دقّت است که اطفال نیز داراى روح بزرگ و انتخاب و اختیار وجدانى مى‏ باشند. 📚 کتاب روح مجرد ص ۹۶ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 نباید به توحید عموم مردم اکتفا کرد🌱 علامه آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔹 اسلام تنها از ما نفى شرک جلىّ و بت پرستى خارجى را نمى خواهد، اين وظيفۀ عوامّ و مستضعفان است؛ 🔹از مسلمانان و مؤمنان متوقّع است كه قدم به قدم در راه توحيد پيشرفت كرده و هر گونه مؤثّرى را جزئى و يا كلّى در مقام ذاتِ حضرت احديّت نفى كنند، و او را در عالَمِ وجود، ذاتاً و صفةً و فعلًا يگانه منشأ اثر بدانند. 📚 «معادشناسی» ج ۱۰ ص ۲۷۶ @maadshenasii