eitaa logo
{..موسسه پژوهشی معالم..}
103 دنبال‌کننده
87 عکس
9 ویدیو
15 فایل
{موسسه پژوهشی معالم} زیر نظر حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج قم
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ بسمه تعالی ❇️ 📚 یک مسئله از کتاب اجتهاد در مقابل نص 🔴 آزردن يادگار رسول خدا - صلّى اللّه عليه وآله 📝 آزردن دختر پيغمبر، به تنهايى مخالف نصوص صريح وگفتار مسلم پيامبر است با قطع نظر از موجبات و مقتضيات آن. كافى است به اين حديث توجه كنيد كه ابن حجر در اصابه در شرح حال آن حضرت و ابن ابى عاصم به سند خود از پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - روايت كرده كه به فاطمه - عليها السّلام - فرمود: انّ اللّه يغضب لغضبك ويرضى لرضاك ؛ يعنى : خداوند خشم مى كند به خشم تو و خشنود مى شود به خشنودى تو)). طبرانى وديگران نيز اين حديث را با سندهاى خوب روايت كرده اند (چنانكه در الشرف المؤ بد، در شرح حال آن حضرت ، تأ ليف علاّمه نبهانى بيروتى نيز موجود است). بخارى و مسلم و همچنين در اصابه در شرح حال حضرت زهرا - عليها السّلام -، از مسور روايت كرده اند كه پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - در منبر فرمود: ((فاطمه پاره تن من است ، آنچه او را مى آزارد، مرا آزرده مى كند، و هر چه او را ناراحت مى كند باعث ناراحتى من است )). و نيز شيخ يوسف نبهانى در ((احوال زهرا)) از كتاب الشرف المؤ بد، از بخارى روايت مى كند كه پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((فاطمه پاره تن من است ، آنچه او را خشمناك مى سازد، مرا به خشم مى آورد)). و در روايتى است كه: ((هر كس او را خشمگين كند مرا به خشم آورده است)). و مى گويد: در جامع صغير است كه فرمود: ((فاطمه پاره تن من است ؛ ناراحت مى كند مرا آنچه او را ناراحت مى سازد وخشنود مى كند مرا آنچه باعث خشنودى اوست)). پدر و مادرم فداى آن وجود مقدّس باد! خود او نيز - چنانكه ابن قتيبه در اوايل ((الا مامة والسياسة )) وساير مورخان و سيره نويسان نوشته اند - به ابوبكر و عمر گفت: ((شما را به خدا! آيا از پيغمبر نشنيديد كه فرمود: خشنودى فاطمه خشنودىِ من است ، و خشم فاطمه خشمِ من ، هر كس ‍ دختر من فاطمه را دوست بدارد، مرا دوست داشته و كسى كه فاطمه را خشنود كند، مرا خشنود نموده ، و هر كس فاطمه را به خشم آورد مرا خشمگين ساخته است ؟)). گفتند: آرى ، اين را از پيغمبر شنيده ايم!! 🔸 محمدعلی تقی پور 🔹 (موسسه پژوهشی معالم) 🔸 زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم 🔹 تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته ⭕️ پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom ⭕️ پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❇️ بسمه تعالی ❇️ 📚 یک مسئله از کتاب اجتهاد در مقابل نص 🔴 جنگ با كسانى كه از پرداخت زكات به ابوبكر كوتاهى ورزيدند 📝 اينان كسانى بودن كه چون در منصب جانشينى ابوبكر نسبت به پيغمبر، ترديد داشتند، از پرداخت زكات به وى كوتاهى ورزيدند، نه اينكه در اصل وجوب زكات ترديد داشتند ؛ به طورى كه محمد حسنين هيكل در كتاب : ((الصديق ابوبكر!)) مى نويسد: محدثين نامى و حافظان اخبار ، روايت كرده اند كه ابوبكر ، صحابه را گِرد آورد و درباره جنگ با آنها مشورت نمود. نظر عمر و طايفه اى ديگر اين بود كه با مردمى كه ايمان به خدا و پيغمبر او دارند، نبايد جنگيد، بلكه بايد از وجود ايشان در پيكار با دشمن اسلام ، نيرو گرفت . شايد پيروان اين فكر، اكثريت حاضران را تشكيل مى داد، در حالى كه طرفداران جنگ ، در اقليت بودند. ظنّ غالب اين است كه بر سر اين موضوع خطير، كشمكش سختى ميان دو دسته در گرفته باشد و ابوبكر ناگزير شده نظر اقليّت را تأ ييد كند؟! او در تأ ييد نظريه خود سرسختى نشان داد. به دليل اينكه وى گفت : ((به خدا قسم ! اگر اينان زكات سالانه اى را كه به پيغمبر مى دادند از من دريغ بدارند، به همين دليل با آنها جنگ خواهم كرد)). ولى عمر - كه متوجه عواقب سوء اين تصميم بود - گفت : چگونه مى خواهى نبرد كنى با كسانى كه پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: مأ مور شده ام با مردم پيكار كنم تا معتقد شوند كه خدايى جز خداوند يكتا نيست و محمّد نيز فرستاده اوست ، و هر كس اعتراف كرد، مال خونش از طرف من مصون است مگر اينكه حق آن را ادا نكرده باشد و حساب آنها نيز با خداست ؟! ولى ابوبكر سخن عمر را به هيچ گرفت و بلا درنگ گفت : به خدا قسم با كسى كه ميان نماز و زكات فرق مى گذارد، جنگ خواهم كرد؛ زيرا زكات حق مال است و پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((مگر حق آن را ادا نكرده باشد)). 🔸 محمدعلی تقی پور 🔹 (موسسه پژوهشی معالم) 🔸 زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم 🔹 تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته ⭕️ پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom ⭕️ پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❇️ بسمه تعالی ❇️ 📚 یک مسئله از کتاب اجتهاد در مقابل نص 🔴 تصديق مشركين از سوى ابوبكر و عمر! 📝 مورد ديگرى كه آنها در مقابل نصّ صريح پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - به رأ ى خود اجتهاد نمودند، هنگامى بود كه گروهى از مشركان براى موضوعى كه رخ داده بود، به حضور پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - رسيدند. و رسول خدا - صلّى اللّه عليه وآله - آنها را به ابوبكر و عمر حوالت داد، و اين دو به جاى اينكه عذر آنها را بخواهند، از آنان شفاعت نمودند! موضوع اين بود كه چند نفر از مشركين نزد پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - آمدند و گفتند: اى محمّد! ما همسايگان و هم پيمانان تو هستيم . تنى چند از بردگان ما به تو پيوسته اند كه نه به خاطر دين و نه به عنوان آموختن احكام بوده است ، بلكه از املاك و كار ما دست كشيده و گريخته اند. ازين رو آمده ايم تا آنها را به ما تحويل دهى تا باز گردانيم . پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - مطلوب ايشان را اجابت نكرد تا مبادا آنها را از دينشان برگردانند. با اين وصف ، نخواست شخصاً دست رد به سينه آنها بزند. ازين رو خطاب به ابوبكر فرمود: اى ابوبكر! تو چه مى گويى ؟ پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - انتظار داشت ابوبكر درخواست آنها را ردّ كند، ولى ابوبكر گفت : يا رسول اللّه ! آنها راست مى گويند! رسول خدا - صلّى اللّه عليه وآله - برآشفت ، چون پاسخ ابوبكر موافق خواست خدا و پيغمبر نبود. سپس از عمر كه انتظار داشت او مطلوب ايشان را مردود بداند، سؤ ال فرمود: اى عمر! نظر تو چيست ؟ عمر گفت : يا رسول اللّه ! راست مى گويند! اينان همسايگان وهم پيمانان شما هستند! از شنيدن اين سخن ، رنگ رخسار پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - دگرگون شد. اين حديث را احمدبن حنبل در جلد اول مسند خود، صفحه 155 از حديث على - عليه السّلام - نقل كرده است . نسايى نيز در الخصائص ‍ العلويه صفحه 11 آن را نقل كرده است . ادامه حديث از خصائص نسايى چنين است : ((در اينجا پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((اى گروه قريش ! به خدا قسم ، خداوند شخصى از شما را بر شما برانگيخته مى كند تا به خاطر پيشرفت دين خدا با شما پيكار كند)). ابوبكر گفت : يا رسول اللّه ! آن كس من هستم ؟ فرمود: نه . عمر گفت : يا رسول اللّه ! من هستم ؟ فرمود: نه . او كسى است كه وصله به كفش مى زند. در آن موقع پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - كفشى به على - عليه السّلام - داده بود و آن حضرت مشغول وصله زدن به آن بود)). 🔸 محمدعلی تقی پور 🔹 (موسسه پژوهشی معالم) 🔸 زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم 🔹 تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته ⭕️ پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom ⭕️ پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❇️ بسمه تعالی ❇️ 📚 یک مسئله از کتاب اجتهاد در مقابل نص 🔴 بدعت عمر در اذان و اقامه! 📝 اين بند در عصر پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - هم جزء اذان و اقامه بود، ولى زمامداران در زمان خليفه دوم ، سعى داشتند به مردم تفهيم كنند كه بهترين عمل ، تنها جهاد در راه خداوند است ، تا نظر عموم را به آن معطوف دارند. وتمام سعى خود را روى آن متمركز كنند. به همين جهت مى ديدند اگر ندا كنند نماز بهترين اعمال است ، با اين منظور منافات دارد. بلكه از آن واهمه داشتند كه بقاى اين بند در اذان و اقامه ، باعث ركود عموم از جهاد گردد؛ زيرا به نظر ايشان اگر مردم مى دانستند كه نماز با همه مسالمتى كه در آن است ، بهترين عمل است ، براى طلب ثواب فقط اكتفا به آن مى كردند و از خطر جهاد - كه ثوابى كمتر از آن داشت - خوددارى مى نمودند. و حال آنكه : در آن روز، عمده همت زمامداران صرف انتشار دعوت اسلامى و فتح شرق و غرب عالم مى گرديد. فتح ممالك هم جز به تشويق ارتش به فرو رفتن در مهالك ، تحقق نمى يافت ، به طورى كه لازم بود دلهايشان را از انگيزه جهاد، سيراب كنند، تا باور نمايند كه ((جهاد)) بهترين عملى است كه انتظار دارند روز قيامت به آن برسند. اين علت باعث شد كه حضرات ، تصميم گرفتند اين بند ((حى على خير العمل )) را از اذان و اقامه حذف كنند و مصلحت انديشى خود را بر پذيرش آنچه در شرع مقدس آمده بود، مقدم بدارند! از اين رو به تصريح قوشچى، خليفه دوم در منبر گفت : سه چيز در زمان پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - بود كه من از آن جلوگيرى مى كنم و حرام مى دانم و هر كسى انجام دهد به كيفر مى رسانم : متعه زنان ، حج تمتع و گفتن ((حى على خير العمل )) در نماز!!! سپس صدور آن را از عمر مسلم مى داند و مى گويد: وى در اين مورد به اجتهاد خود عمل كرد. عموم مسلمانان كه بعد از عمر آمدند - به استثناء خاندان پيغمبر و پيروان ايشان - از عمر پيروى نموده و ((حى على خير العمل )) را از اذان و اقامه حذف كردند! ((حى على خير العمل )) در طول تاريخ شعار اهل بيت و پيروان آنها بوده و جزء بديهيات مذهب شيعه به شمار آمده است . تا جايى كه وقتى شهيد فخّ - حسين بن على بن حسن بن حسن بن على بن ابيطالب - عليه السّلام - در زمان هادى خليفه عباسى در مدينه آشكار شد و قيام كرد، دستور داد مؤ ذن در اذان خود ((حى على خير العمل )) بگويد و مؤ ذن هم گفت . چنانكه ابوالفرج اصفهانى در ((مقاتل الطالبيين )) در شرح حال حسين مذكور، و ماجراى شهادت وى گفته است . هر كس متعرض ماجراى قيام شهيد فخ شده است ، اين را صريحاً نوشته است . حلبى نقل مى كند كه عبداللّه عمر و امام زين العابدين على بن الحسين - عليه السّلام - در اذان بعد از ((حى على الفلاح )) مى گفتند: ((حى على خير العمل )). 🔸 محمدعلی تقی پور 🔹 (موسسه پژوهشی معالم) 🔸 زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم 🔹 تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته ⭕️ پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom ⭕️ پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
❇️ بسمه تعالی ❇️ 📚 یک مسئله از کتاب اجتهاد در مقابل نص 🔴 عمر با سفارش ابوبكر خليفه مى شود! 📝 دومين موردى كه ابوبكر و پيروانش ، در مقابل نصّ صريح ، اجتهاد كردند، هنگامى بود كه وفات ابوبكر فرا رسيد و سفارش نمود كه بعد از او عمر خليفه باشد!! اميرالمؤ منين - عليه السّلام - در نهج البلاغه مى فرمايد:((در حالى كه او در زمان حياتش ، خلافت را اقاله مى كرد (و به زبان ، خود را از خلافت كنار مى كشيد و مى گفت مرا رها كنيد كه با وجود على ، من كسى نيستم )، پس از مرگش ، اين منصب را براى ديگرى (عمر) تهيّه مى ديد و آن را مانند دو پستان شتر، ميان خود تقسيم نمودند)). عجب ! عجب ! مردى چيزى را از مالك آن به زور مى گيرد و آن را به هر كس كه خواست تفويض مى كند، بدون اينكه از كيفر فردا وحساب وعتاب سراى ديگر، واهمه داشته باشد!! گويى او فراموش كرده بود ، يا خود را به فراموشى مى زد كه پيغمبر ، خلافت بعد از خود را به على - عليه السّلام - و پس از او به امامان اولاد او واگذار نمود. و آنها يكى از دو چيز سنگينى هستند كه هر كس به آنها چنگ زند گمراه نمى شود و كسى كه در امر دين ، به روش آنها گام بر ندارد، به حق رهنمون نمى گردد. اهل بيتى كه در كفّه ترازو، هموزن قرآن هستند و تا روز قيامت كه بر حوض كوثر بر پيغمبر وارد شوند، از هم جدا نمى گردند. خاندانى كه همانند كشتى نوح هستند كه هر كس در آن نشست نجات يافت و كسى كه از آن روى برتافت، غرق گرديد. و همچون باب حطّه بنى اسرائيل مى باشند كه هر كس قدم در آن گذاشت ، آمرزيده شد. و امان اهل زمين از عذاب الهى هستند. و باعث مصون ماندن امت از اختلاف در دين مى گردند. و هرگاه قبيله اى با آنها به مخالفت برخيزد، كارش به اختلاف مى كشد وبه صورت حزب شيطان درمى آيد... و ساير نصوص صريحى كه شايستگى ائمّه طاهرين - عليهم السّلام - را براى خلافت بعد از پيغمبر، بر تمامى مردم ، ثابت مى كند. ما در كتاب «المراجعات» قسمتى از آنها را آورده ايم. 🔸 محمدعلی تقی پور 🔹 (موسسه پژوهشی معالم) 🔸 زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم 🔹 تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته ⭕️ پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom ⭕️ پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
‼️نماز عثمان در سفر‼️ 🔶نماز چهار ركعتى در سفر، قصر مى شود و دو ركعت است ؛ خواه اين كوتاه شدن نماز سفر، در حال خوف يا در حال امن باشد. مشروعيت نماز قصر به دليل كتاب و سنت و اجماع مسلمين ثابت شده است ؛ قال اللّه تعالى : ((وَ اِذا ضَرَبْتُمْ فِى الاْ رْضِ فَلَيْسَ عَلَيكُمْ جُناحٌ اَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ اِنْ خِفْتُمْ اَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا)) ؛ يعنى : ((هرگاه راه سپرديد، گناه نداريد كه نماز را كوتاه كنيد، اگر ترسيديد كه كافران شما را تعقيب كنند)). 🔶از يعلى بن اميه روايت است كه گفت : به عمر گفتم : با اينكه ما امنيت داريم چرا نماز را قصر كنيم ؟ عمر گفت : من هم از آنچه باعث تعجب تو شده است ، در شگفت شدم و از پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - سؤ ال كردم . پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((نماز قصر صدقه اى است كه خداوند به شما ارزانى داشته است ، صدقه خدا را بپذيريد)). مسلم ، آن را در صحيح خود، جلد اوّل ، صفحه 258 (كتاب صلاة المسافر و قصرها) آورده است . و نيز مسلم در همان باب ، صفحه 259 از عبداللّه عمر روايت مى كند كه من در هر سفرى با پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - بودم ، در نمازهاى چهار ركعتى ، تا زنده بود، زايد بر دو ركعت ، نماز نخواند. با ابوبكر هم در سفرها بودم او نيز بيش از دو ركعت نخواند، با عمر هم مصاحب بودم ، او نيز چيزى بر دو ركعت نيفزود. با عثمان هم همسفر بودم او نيز چيزى بر دو ركعت اضافه نكرد . خداوند مى فرمايد: ((لَقَدْ كانَ لَكُمْ فى رَسُولِ اللّهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ)) . ابن أ بى شيبه روايت كرده است كه 🔶پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((بهترين امت من كسانى هستند كه گواهى مى دهند خدايى جز خداى يگانه نيست ، و محمّد پيغمبر خداست ، و كسانى كه وقتى كارى نيكو مى كنند، شاد مى شوند، و چون بدى نمايند، آمرزش مى خواهند، و هرگاه مسافرت كنند، نماز خود (چهار ركعت ) را كوتاه نمايند)). 🔶و از انس بن مالك به نقل بخارى و مسلم در صحيح خود روايت است كه گفت : با پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - از مدينه به مكه رفتم ، هر چهار ركعت را دو ركعت خواند تا به مدينه برگشتيم . 🔶و نيز بخارى در صحيح از ابن عباس روايت مى كند كه گفت : ((پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - نوزده روز در مكه اقامت نمود و نماز را قصر مى خواند...)). 👤گرد آورنده : محمد جواد انصاری 📚منبع : کتاب اجتهاد در مقابل نص موسسه پژوهشی معالم 🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قم 🔶 تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🔆بسم رب الزهراء سلام‌الله‌علیها🔆 ▫️▪️اثبات امامت ▫️▪️«امام‌ حسن علیه‌السلام» ▫️▪️به وسیله معجزه ⚠️ نکته: روایات در خصوص دوازده امامِ بعد از پیامبر‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به طور متواتر نقل شده است. همچنین نصوص جداگانه‌ای برای هر یک از ائمه شیعه علیهم‌السلام موجود می‌باشد. لذا اگر فردی به راویان و رباط احادیث، مضمونشان و ... اشکال وارد کرد، ابدا بر اصل امامت ائمه‌اطهار علیهم‌السلام ایرادی وارد نمی‌شود. 🔸 در کتاب شریف کافی، ج۱، ص۳۰۰ روایت مفصلی از امام حسن علیه‌السلام نقل شده است که به دلیل اختصار فقط ترجمه آن ذکر می‌شود: 🔸 محمد بن مسلم گويد: شنيدم امام باقر عليه‌السلام مى‌فرمود: چون وفات حسن‌بن‌على عليهماالسلام نزديك شد، به حسين عليه‌السلام فرمود: برادرم! به تو وصيتى مى‌كنم، آن را حفظ‍‌ كن. چون من از دنیا رفتم، جنازه‌ام را آماده دفن كن، سپس مرا بر سر قبر رسول‌خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌و‌آله ببر تا با او تجديد عهد كنم. آنگاه مرا به طرف قبر مادرم عليهاالسلام برگردان، سپس مرا در بقيع دفن كن. و بدان كه از عايشه به من مصيبتى که خدا می‌داند، خواهد رسید در حالی که مردم او را وسیله رسیدن به اهداف خود قرار می‌دهد و دشمنی او برای خدا و برای رسولش و مخصوصا دشمنی او با ما اهل بیت علیهم‌السلام است. چون امام حسن عليه‌السلام وفات يافت [و] در همان جا روى تابوتش گذاشتند، او را به محل مصلاى پيغمبر صلّى‌اللّٰه‌عليه‌و‌آله كه بر جنازه‌ها نماز مى‌خواند، بردند. امام حسين عليه‌السلام بر جنازه نماز خواند و سپس برداشتند و به مسجد بردند. چون بر سر قبر رسول‌خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌وآله توقف کردند، جاسوسى به نام ذوالعوینین نزد عايشه رفت و گفت: بنى‌هاشم جنازه حسن (علیه‌السلام) را آورده‌اند تا نزد پيغمبر دفن كنند، او روى قاطری همرا زين نشست و با شتاب بيرون آمد. پس او نخستين زنى بود كه در اسلام به زین نشست. آمد و گفت فرزند خودتان را از خانه من بيرون ببريد، او نبايد در خانه من دفن شود و حجاب رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌وآله دريده شود. امام حسين عليه‌السلام به او فرمود: تو و پدرت در سابق حجاب رسول‌خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌و‌آله را پاره كرديد و در خانه او كسى را در آوردى كه دوست نداشت نزديك او باشد (مقصود ابوبكر و عمر است) اى عايشه خدا از اين كارت از تو بازخواست مى‌كند. 🔸 نحوه دلالت بر اعجاز؛ غیب‌گویی، پیشگویی و إخبار از آینده به وضوح در روایت مشاهده می‌شود. فردی که آینده را به طور دقیق خبر می‌دهد و آن اتفاقات هم رخ می‌دهند، یعنی عمل خارق‌العاده‌ای انجام داده است و کسی که صاحب فعل خارق العاده باشد، پیامبر یا امام است. وصیت حضرت به دفن در بقیع هم قرینه‌ای بر اعجاز است. مگر می‌شود کسی بتواند محضر پیامبر‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم دفن شود و نخواهد؟! 🔍 می‌توانید در خصوص تعریف دقیق معجزه از نگاه تشیع تحقیقاتی داشته باشید. 📚 منبع: اثباة الهداة، ج۴، ص۱۸، به نشانی مجازی؛ 🆔 https://lib.eshia.ir/71405/4/18 🖌 نویسنده: شیخ حر عاملی (ره) 📝 وحیدی 💢 موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🕋یک امام - یک معجزه🕋 🕖امام کاظم علیه السلام🕖 نص امامت: وَ رَوَی أَبُو عَلِیٍّ الطَّبْرِسِیُّ فِی کِتَابِ إِعْلاَمِ الْوَرَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْوَلِیدِ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ جَعْفَرٍ الصَّادِقَ یَقُولُ: سَمِعْتُ أَبِی جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَقُولُ لِجَمَاعَةٍ مِنْ خَاصَّتِهِ وَ أَصْحَابِهِ: اسْتَوْصُوا بِابْنِی مُوسَی خَیْراً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ وُلْدِی وَ مَنْ أُخَلِّفُهُ بَعْدِی، وَ هُوَ الْقَائِمُ مَقَامِی عَلَی کَافَّةِ الْخَلْقِ مِنْ بَعْدِی . ترجمه: ابوعلی طبرسی در کتاب اعلام ورا از محمد بن ولید نقل کرده است که گفت شنیدم از علی بن جعفر صادق که میگفت شنیدم از امام جعفر صادق علیه السلام که می فرمودند برای جماعتی از اصحابشان وصی من پسرم موسی است و او بهترین فرزندان من و کسی که خلیفه بعد از من است و او قائم‌مقام من است بر تمامی مخلوقات بعد از من. 🔎 آدرس:جلد۴،صفحه۲۲۶و۲۲۷ 🌏معجزه امامت🌏 ‼️⁉️سؤال به جواب قبل از مطرح شدن سؤال⁉️‼️ متن معجزه: صَفْوَانَ فِی حَدِیثٍ: قَالَ: قَدْ کَانَ الرَّجُلُ یَأْتِی أَبَا الْحَسَنِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یُرِیدُ أَنْ یَسْأَلَهُ عَنِ الشَّیْ ءِ فَیَبْتَدِئُهُ بِهِ ترجمه: صفان در حدیثی می‌گوید روزی مردی نزد امام آمد و می خواست که از شیئی سوال بپرسد ولی امام قبل از اینکه آن مرد شروع به سخن گفتن کند جواب آن سوال را داد 🔎 آدرس:جلد۴ صفحه۲۶۹ ✒️ کتاب شریف:اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات نویسنده:محمد بن حسین حر عاملی 🧐 پژوهشگران: گروه پژوهشی انصار المهدی(سید ابوالفضل موسوی،محمد رضا نصیری،محمد حسین کاظمی) •┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈• 🌐 موسسه پژوهشی معالم 🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله ‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قم 🔶 تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🕋 یک امام یک معجزه 🕋 🕖 امام رضا علیه السلام 🕖 متن امامت: عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی إِبْرَاهِیمَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ قَدْ کَبِرَ سِنِّی فَخَبِّرْنِی مَنِ الْإِمَامُ بَعْدَکَ؟ فَأَشَارَ إِلَی أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ قَالَ: هَذَا صَاحِبُکُمْ مِنْ بَعْدِی ترجمه: از داوود رقی نقل است که پرسیدم از ابو ابراهیم(امام کاظم) علیه السلام:فدایت شوم سن من زیاد شده است پس به من خبر بده امام بعد از تو کیست؟ایشان به ابوالحسن(امام رضا)علیه اسلام اشاره کردند و فرمودند:ایشان صاحب و ولی شماست بعد از من. 🔎 آدرس: جلد۴ صفحه۲۹۵ 🌏 معجزه امامت 🌏 ⁉️‼️فهمیدن حاجت مخاطب قبل از بیان شدن حاجت⁉️‼️ متن معجزه: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَیْدِ اللَّهِ الْقُمِّیِّ، قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ بِی عَطَشٌ شَدِیدٌ، فَکَرِهْتُ أَنْ أَسْتَسْقِیَ فَدَعَا بِمَاءٍ وَ ذَاقَهُ وَ قَالَ: اِشْرَبْ فَإِنَّهُ بَارِدٌ فَشَرِبْتُ ترجمه: از محمد ابن عبید الله قمی نقل است که:نزد امام رضا علیه السلام بودم و شدیداً تشنه بودم و اکراه داشت از اینکه طلب آب کنم که امام دستور دادند تا آب بیاورند و سپس به من گفتند:بنوش،و من نوشیدم و خنک بود. 🔎 آدرس:جلد۴صفحه۳۲۳ ✒️ کتاب اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات از محمد بن حسن حر آملی 🧐 پژوهشگران: گروه پژوهشی انصار المهدی سید ابوالفضل موسوی،محمد رضا نصیری،محمد حسین کاظمی •┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈• 🌐 موسسه پژوهشی معالم 🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله ‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قم 🔶 تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
🕋 یک امام یک معجزه 🕋 🕖 امام جواد علیه السلام 🕖 متن امامت: جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ النَّوْفَلِیُّ قَالَ: لَقِیتُ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ بِقَنْطَرَةِ أَرْبَقَ فَسَلَّمْتُ عَلَیْهِ ثُمَّ جَلَسْتُ فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ أُنَاساً یَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَاکَ حَیٌّ؟ فَقَالَ: کَذَبُوا لَعَنَهُمُ اللَّهُ إِلَی أَنْ قَالَ قُلْتُ: فَمَا تَأْمُرُنِی قَالَ: اِقْتَدِ بِابْنِی مُحَمَّدٍ مِنْ بَعْدِی ترجمه: از جعفر بن محمد نوفلی نقل است که گفت:امام رضا علیه السلام را ملاقات کردم و او را در محله ای از محله های شهر نیشابور و به او سلام دادم و پیش او نشستم و گفتم:فدایت شوم عده ای از مردم می گویند که هنوز پدر شما زنده است،آیا درست است؟حضرت فرمودند:دروغ گفته اند و لعنت خدا بر آنان باد.و سپس گفتم:ما را به چه امر میکنید؟ حضرت فرمودند اقتدا کنید به پسرم محمد بعد از من. 🌏 معجزه امامت 🌏 ⁉️‼️خبر دادن از آینده،جواب به سؤال قبل از مطرح شدن سؤال‼️⁉️ متن معجزه: عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی سَیِّدِی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ أَنَا أُرِیدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ أَ هُوَ الْمَهْدِیُّ أَوْ غَیْرُهُ؟ فَابْتَدَأَنِی فَقَالَ لِی: یَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ ترجمه: از عبدالعظیم حسنی نقل است که:روزی داخل شدم بر امام رضا علیه‌السلام و من می خواستم که از او درباره قائم بپرسم که آیا او مهدی است یا خیر؟او قبل از من شروع کرد و به من گفت:ای ابوالقاسم قطعا قائم ما مهدی است. 🔎 آدرس:جلد۴ صفحه۳۹۸ ✒️ کتاب اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات از محمد بن حسن حر 🧐 پژوهشگران:گروه پژوهشی انصار المهدی سید ابوالفضل موسوی،محمد حسین کاظمی،محمد رضا نصیری •┈┈┈••●◆❁✿❁◆●••┈┈• 🌐 موسسه پژوهشی معالم 🔶 زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله ‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قم 🔶 تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠مراد از اسباط ((و الاسباط)) الخ ، کلمه اسباط جمع سبط (نواده ) است ، و در بنى اسرائیل معناى قبیله در بنى اسرائیل را میدهد، و سبط مانند قبیله به معناى جماعتى است که در یک پدر مشترک باشند، و همه به او منتهى گردند، و سبطهاى بنى اسرائیل دوازده تیره و امت بودند، که هر تیره از آنان به یکى از دوازده فرزند یعقوب منتهى میشدند و از هر یک از آن دوازده فرزند، امتى پدید آمده بود. حال اگر مراد به اسباط همان امتها و اقوام باشد، در اینصورت اینکه نسبت نازل کردن کتاب را به همه آنان داده ، از این جهت بوده که همه آن دوازده تیره مشتمل بر پیغمبرانى بوده ، و اگر مراد به اسباط اشخاصى از انبیاء باشد که به ایشان وحى میشده ، در اینصورت باز منظور برادران یوسف نیستند، چون ایشان انبیاء نبودند، و نظیر این آیه شریفه آیه ((و اوحینا الى ابراهیم و اسمعیل و اسحق و یعقوب و الاسباط و عیسى )) است که در آن نیز وحى را به اسباط نسبت داده است . 📚ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 471 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝 سالمی 💢 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 جانشینی انسان در زمین «به خاطر بياور هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت من در روى زمين جانشينى قرار خواهم داد» «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَليفَةً». «خَلِيْفَة» به معنى جانشين است، ولى در اين كه منظور از آن در اينجا جانشين چه كسى و چه چيزى است؟ مفسران احتمالات گوناگونى داده‌اند: بعضى گفته‌اند: منظور جانشين فرشتگانى است كه قبلًا در زمين زندگى مى‌كردند. بعضى گفته‌اند: منظور جانشين انسان‌هاى ديگر يا موجودات ديگرى كه قبلًا در زمين مى‌زيسته‌اند. بعضى آن را اشاره به جانشين بودن نسل‌هاى انسان از يكديگر دانسته‌اند. ولى انصاف اين است- همان گونه كه بسيارى از محققان پذيرفته‌اند- منظور: خلافت الهى و نمايندگى خدا در زمين است؛ زيرا سؤالى كه بعد از اين فرشتگان مى‌كنند و مى‌گويند: نسل آدم ممكن است مبدأ فساد و خونريزى شود و ما تو را تسبيح و تقديس مى‌كنيم متناسب همين معنى است؛ چرا كه نمايندگى خدا در زمين با اين كارها سازگار نيست. 📚تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 213 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝 سالمی 💢 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 تمثیل منافقان دو مثال جالب براى ترسيم حال منافقان بعد از بيان صفات و ويژگى‌هاى منافقان، قرآن مجيد، براى مجسم ساختن وضع آنها دو تشبيه گويا در آيات فوق بيان مى‌كند: 1- در مثال اول مى‌گويد: «آنها مانند كسى هستند كه آتشى (در شب ظلمانى) افروخته (تا در پرتو نور آن راه را از بيراهه بشناسد و به منزل مقصود برسد)» «مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً». «ولى همين كه اين شعله آتش اطراف آنها را روشن ساخت، خداوند آن را خاموش مى‌سازد، و در ظلمات رهاشان مى‌كند، به گونه‌اى كه چيزى را نبينند» «فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ في‌ ظُلُماتٍ لايُبْصِرُونَ». آنها فكر مى‌كردند، با اين آتش مختصر و نور آن مى‌توانند با ظلمت‌ها به پيكار برخيزند، اما ناگهان بادى سخت بر مى‌خيزد و يا باران درشتى فرو مى‌ريزد، و يا بر اثر پايان گرفتن مواد آتش‌افروز، آتش به سردى و خاموشى مى‌گرايد و بار ديگر در تاريكى وحشت‌زا سرگردان مى‌شوند. آنگاه اضافه مى‌كند: «آنها كر هستند و گنگ و نابينا، و چون هيچ يك از وسائل اصلى درك حقايق را ندارند از راهشان باز نمى‌گردند» «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لايَرْجِعُونَ». ۲_در مثال دوم قرآن صحنه زندگى آنها را به شكل ديگرى ترسيم مى‌نمايد: شبى است تاريك و ظلمانى پرخوف و خطر، باران به شدت مى‌بارد، از كرانه‌هاى افق، برق پرنورى مى‌جهد، صداى غرش وحشت‌زا و مهيب رعد، نزديك است پرده‌هاى گوش را پاره كند، انسانى بى‌پناه در دل اين دشت وسيع و ظلمانى و پر از خطر، حيران و سرگردان مانده است، باران پر پشت، بدن او را مرطوب ساخته، نه پناهگاه مورد اطمينانى وجود دارد كه به آن پناه برد و نه ظلمت اجازه مى‌دهد گامى به سوى مقصد بردارد. قرآن در يك عبارت كوتاه، حال چنين مسافر سرگردانى را بازگو مى‌كند مى‌فرمايد: «يا همانند بارانى كه در شب تاريك، توأم با رعد و برق و صاعقه (بر سر رهگذرانى) ببارد» «أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ فيهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ». سپس اضافه مى‌كند: «آنها از ترس مرگ انگشت‌ها را در گوش خود مى‌گذارند تا صداى وحشت‌انگيز صاعقه‌ها را نشنوند» «يَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ في‌ آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ». و در پايان آيه مى‌فرمايد: «و خداوند به كافران احاطه دارد» (و آنها هر كجا بروند در قبضه قدرت او هستند) «وَ اللَّهُ مُحيطٌ بِالْكافِرينَ». 📚تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 142،146 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝 سالمی 💢 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 علت عقاب سخت برای گوساله پرستی شك نيست پرستش گوساله سامرى، كار كوچكى نبود، ملتى كه بعد از مشاهده آن همه آيات خدا و معجزات، پيامبر بزرگشان موسى‌ عليه السلام همه را فراموش كنند و با يك غيبت كوتاه پيامبرشان به كلى اصل اساسى توحيد و آئين خدا را زير پا گذارده بت‌پرست شوند. اگر اين موضوع براى هميشه از مغز آنها ريشه كن نشود وضع خطرناكى به وجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتى مخصوصاً بعد از مرگ موسى‌ عليه السلام، ممكن است تمام آيات دعوت او از ميان برود، و سرنوشت آئين او به كلى به خطر افتد در اينجا بايد شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشيمانى و اجراى صيغه توبه بر زبان نبايد قناعت گردد، لذا فرمان شديدى از طرف خداوند، صادر شد كه در تمام طول تاريخ پيامبران مثل و مانند ندارد، و آن اين كه ضمن دستور توبه و بازگشت به توحيد، فرمان اعدام دسته‌جمعى گروه كثيرى از گنهكاران به دست خودشان صادر شد. اين فرمان به نحو خاصى مى‌بايست اجرا شود، يعنى خود آنها بايد شمشير به دست گيرند و اقدام به قتل يكديگر كنند كه هم كشته‌شدنش عذاب است و هم كشتن دوستان و آشنايان. 📚تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 307 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝 سالمی 💢 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠ایمان به خدا و معاد و عمل صالح کافی است؟ يك سؤال مهم بعضى از بهانه‌جويان، آيه فوق را دستاويزى براى افكار نادرستى از قبيل صلح كل و اين كه پيروان هر مذهبى بايد به مذهب خود عمل كنند، قرار داده‌اند. آنها مى‌گويند: بنا بر اين آيه لازم نيست يهود و نصارى و پيروان اديان ديگر اسلام را پذيرا شوند، همين قدر كه به خدا و آخرت ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، كافى است. پاسخ: به خوبى مى‌دانيم: آيات قرآن يكديگر را تفسير مى‌كنند، قرآن در آيه 85 سوره «آل عمران» مى‌گويد: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْه: «هر كس دينى غير از اسلام براى خود انتخاب كند پذيرفته نخواهد شد». به علاوه آيات قرآن پر است از دعوت يهود، نصارى و پيروان ساير اديان به سوى اين آئين جديد، اگر تفسير فوق صحيح باشد، با بخش عظيمى از آيات قرآن تضاد صريح دارد، بنابراين بايد به دنبال معنى واقعى آيه رفت. در اينجا دو تفسير از همه روشن‌تر و مناسب‌تر به نظر مى‌رسد. 1- اگر يهود، نصارى و مانند آنها به محتواى كتب خود عمل كنند مسلماً به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله ايمان مى‌آورند؛ چرا كه بشارت ظهور او با ذكر صفات و علائم مختلف در اين كتب آسمانى آمده است كه شرح آن در ذيل آيه 146 سوره «بقره» خواهد آمد. 2- اين آيه ناظر به سؤالى است كه براى بسيارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده، آنها در فكر بودند: اگر راه حق و نجات، تنها اسلام است، پس تكليف نياكان و پدرانشان چه مى‌شود؟ آيا آنها به خاطر عدم درك زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و ايمان نياوردن به او مجازات خواهند شد؟ آيه فوق نازل گرديد، و اعلام داشت: هر كسى كه در عصر خود به پيامبر بر حق و كتاب آسمانى زمان خويش ايمان آورده و عمل صالح كرده است اهل نجات است، و جاى هيچ گونه نگرانى نيست. 📚تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 337 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝 سالمی 💢 (موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف 🔎مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته حکم اضافه کردن کتابخانه وقف به مسجد عدّه‏ای از افراد بدون اجازه متولّی خاص، اقدام به تخریب⛏ کتابخانه واقع بین اتاق مدرسه مسجد جامع و آشپزخانه حسینیه که متصل به مسجد است نموده‏اند و آن را جزء مسجد کرده‏اند، آیا این کار آنان صحیح است؟ و آیا نماز خواندن در آن مکان جایز است؟✅ ج: اگر ثابت شود که زمين کتابخانه، فقط برای کتابخانه📚📚 وقف شده است، کسی حق تغيير و تبديل آن به مسجد را ندارد 🚫و نماز خواندن در آن جايز نيست❌ و هر کسی که ساختمان آن را خراب کرده، واجب است آن را به حالت اوليه اش برگرداند، ولی اگر وقف آن برای خصوص کتابخانه ثابت نشود، نماز خواندن در آن اشکال ندارد.✅ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش پژوهشکده موسسه معالم تحت‌ مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف ❇️مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته آیا جایز است مکانی برای مدّت موقتی مثلاً ده سال به عنوان مسجد وقف شود و بعد از انقضای این مدّت دوباره به ملکیّت واقف یا ورثه او برگردد؟ ج: اگر زمین را به مدت طولانی مثلا پنجاه سال و بیشتر اجاره کنند و در آن مسجد احداث کنند، در این مدت حکم مسجد دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836 ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش پژوهشکده موسسه معالم تحت‌ مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف ❇️مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته زمین موقوفه‌ای در کنار قبرستانی⚰️ که برای دفن اموات اهالی کافی نیست، وجود دارد و موقعیت آن برای تبدیل به قبرستان مناسب است، آیا تبدیل آن به قبرستان جایز است؟ ج: تبديل زمينی که برای جهتی غير از دفن اموات وقف شده، به قبرستان به‌طور رايگان جايز نيست،🚫 ولی اگر وقف آن از قبيل وقف منفعت باشد،💰 متولّی شرعی آن می‏تواند در صورتی که به مصلحت و نفع وقف بداند آن را برای دفن اموات اجاره دهد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836 ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش پژوهشکده موسسه معالم تحت‌ مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف 🔆مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته شخصی قطعه زمینی را با سهم آب آن برای خواندن تعزیه امام حسین(علیه‌السلام)🏴 که در یکی از شبهای محرم یا صفر و در شب شهادت امیرالمومنین(علیه‌السلام)🏴 در مسجد «الحّی» برگزار می‏شود، وقف نموده است و بعداً به یکی از ورثه‏اش وصیّت کرده که آن زمین را در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهد تا بیمارستانی در آن ساخته شود🏩، این کار چه حکمی دارد؟ ج: تغيير و تبديل وقف از وقف منفعت به وقف انتفاع، جايز نيست، ولی اجاره دادن آن برای ساخت بيمارستان و مصرف اجاره آن در جهت وقف، به شرطی که به مصلحت وقف باشد، اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚سایت رسمی مقام معظم رهبری به نشانی https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836 ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش پژوهشکده موسسه معالم تحت‌ مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف 🔅مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته در بعضی از زمین‌های وقفی نهرها یا مسیل‌هایی وجود دارد که سنگریزه‏ها و سنگهای معدنی💍 در آنها یافت می‏شود، آیا این سنگریزه‏ها و سنگهای موجود در آنها که در ملک موقوفه واقع شده‏اند، تابع وقف هستند؟ ج: نهرهای بزرگ عمومی و همچنين مسيل‏های عمومی که در مجاورت زمين‌های وقفی هستند و يا از داخل آنها عبور می‏کنند، جزء وقف نيستند🚫 مگر آن مقداری از آنها که از نظر عرف، حريم موقوفه محسوب می‏شوند، در نتيجه با آن مقدار همانند وقف رفتار می‏شود، ولی درنهرهای کوچکی که موقوفه هستند واجب است نسبت به سنگريزه‏ها و سنگهای معدنی و غيره مانند وقف رفتار شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836 ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش پژوهشکده موسسه معالم تحت‌ مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف 🔆مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته تدفین عالم در زمین وقفی چند ماه قبل یکی از علما در زمین موقوفه‏ ای با اجازه وقف‏ کنندگان آن دفن شده است⚰️ و در حال حاضر عدّه‏ ای به این کار اعتراض دارند✊ و ادعا می‏کنند که دفن در زمین موقوفه جایز نیست، این مسأله چه حکمی دارد؟ و بر فرض عدم جواز، آیا اشکال با پرداخت مبلغی 💷به عنوان عوض زمین موقوفه‏ ای که آن عالم در آن دفن شده، برطرف می‏شود؟ ج: اگر دفن میت در زمین موقوفه منافی با جهت وقف نباشد، اشکال ندارد،✅ ولی اگر دفن او منافی با جهت وقف باشد جایز نیست🚫 و اگر شخصی در چنین زمین موقوفه ‏ای دفن شود، باید تا بدن او متلاشی نشده نبش قبر شود و در مکان دیگر دفن گردد، مگر آنکه نبش قبر، حرجی بوده و یا موجب اهانت و هتک مؤمن شود و به هر حال، اشکال با پرداخت مال یا زمین به عنوان عوض زمین موقوفه برطرف نمی‏شود.📜 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836 ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش پژوهشکده موسسه معالم تحت‌ مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف 🔅مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته شخصی ملک خود را برای برپایی مجالس عزاداری سیدالشهداء(علیه‌السلام)🏴 در روستا وقف کرده است، ولی در حال حاضر متولّی وقف، توانایی اقامه عزا در روستای مذکور در وقفنامه را ندارد، آیا جایز است در شهری که در آن اقامت🏢 دارد مجالس عزاداری برگزار کند؟ ج: اگر وقف، مخصوص اقامه مجالس عزاداری در همان روستا باشد، تا زمانی که عمل به وقف هرچند با گرفتن وکيل برای آن، درهمان روستا ممکن باشد، حق ندارد آن مجالس را به جای ديگر انتقال دهد بلکه واجب است فردی را نايب بگيرد تا در آن روستا مجالس عزاداری برپا کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836 ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش پژوهشکده موسسه معالم تحت‌ مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
✅یک مسئله درباره احکام وقف 🔆مرجع:حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته معنای وقف عام و وقف خاص چیست؟ عدّه‏ای می‏گویند: تغییر وقف خاص برخلاف قصد واقف و تبدیل آن به ملک خاص جایز است، آیا این سخن صحیح است؟ عموم و خصوص در وقف با ملاحظه موقوف علیه است، بنا بر این وقف خاص، وقف بر شخص یا اشخاص معیّن است مانند وقف بر اولاد و یا وقف بر زید و فرزندان او و وقف عام وقف بر جهات و مصالح عمومی مانند مساجد و مکانهای استراحت و مدارس و امور مشابه دیگر و یا وقف بر عناوین کلی مثل فقرا و ایتام و بیماران و کسانی که در راه مانده‏اند و مانند آن است و این اقسام سه گانه تفاوتی از جهت اصل وقف ندارند، هرچند از حیث احکام و آثار تفاوت دارند، مثلاً در وقف بر جهات و مصالح عمومی و همچنین در وقف بر عناوین عمومی وجود مصداق موقوف علیهم در خارج هنگام اجرای صیغه وقف شرط نیست، در حالی که در وقف خاص این امر شرط است و همچنین در وقف بر جهات و مصالح عمومی که به‌صورت وقف انتفاع هستند از قبیل مساجد و مدارس و قبرستان‏ها و پل‏ها و مانند آنها، وقف به هیچ وجه قابل فروش نیست حتّی اگر خراب شود، بر خلاف وقف خاص و وقف بر عناوین کلّی به‌صورت وقف منفعت که فروش و تبدیل آنها در بعضی از حالتهای استثنایی جایز است. 📚سایت رسمی مقام معظم رهبری دامت برکاته https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27836 ✍️پژوهشگر مهدی قره قاش پژوهشکده موسسه معالم تحت‌ مدرسه علمیه بقیه الله عج تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
بسمه تعالی ⚠️ - 💉 عايشه به بهانه مطالبه خون عثمان ، بعد از آن همه ضديت كه با آن حضرت داشت و واداشتن مردم در مقابل او و سخنانى كه درباره او گفت ، بر ضد اميرالمؤ منين ؛ امام بر حق سر به شورش برداشت ! ام المؤ منين عايشه با نصوص زيادى ، در روش خود با على - عليه السّلام - و عثمان مخالفت كرد. شايد بيش از خلفاى سه گانه ! همين مورد نمونه خوبى براى شناخت وى مى باشد. 📖 خداوند متعال در سوره احزاب راجع به فرمانى كه به زنان پيامبر داده است ، مى فرمايد: ((در خانه هايتان قرار گيريد و مانند زمان جاهليت نخستين نگرديد، نماز بخوانيد و زكات بدهيد و خدا و پيغمبر را اطاعت كنيد)). ولى خانم بعد از انجام گرفتن كار بيعت اميرالمؤ منين و اجماع اهل حل و عقد بر آن - كه پيش از همه طلحه و زبير از سابقان در اسلام ، بيعت نمودند - بر ضد حضرت سر به شورش و انقلاب برداشت !❗️ اين شورش را از خانه اش - كه خداوند به وى دستور داده بود در آن قرار گيرد - آغاز كرد. او و همراهانش در حالى كه سوار شتران بودند و سه هزار نفر از مردم فرومايه و اوباش عرب آنها را ساربانى مى كردند، و با نهايت تأ سف ، طلحه و زبير - كه پيمان خود را با اميرالمؤ منين نقض كردند نيز در ميان آنها بودند - قيام خود را آغاز كرد. 🔪 عايشه با لشكر خود از كوهها بالا رفت و به درّه ها پايين آمد و دشت و بيابان را زير پا گذاشت ، تا آنكه پس از قطع منازل و طى مراحل ، به بصره رسيد. حكمران بصره از جانب اميرالمؤ منين ((عثمان بن حنيف انصارى )) بود. سپاهيان عايشه بعد از زد و خورد خونينى ، بصره را گشودند و به دنبال آن فجايعى روى داد كه همه سيره نويسان و مورّخان نوشته اند و آن را ((جنگ كوچك جمل )) ناميده اند. سقوط بصره و ورود عايشه و همراهانش به آن شهر در 25 ربيع الثانى سال 36 هجرى اتفاق افتاد. ورود آنها قبل از آمدن - به بصره بود. وقتى به بصره آمد، عايشه و همراهانش بصره را به روى آن حضرت بستند و به دفاع از شهر پرداختند. 🌹 اميرالمؤ منين از هر اقدامى بر ضدّ او خوددارى كرد و با نرمش و مهربانى او را دعوت به صلح و آرامش كرد، ولى عايشه اصرار به جنگ ورزيد و جنگ را آغاز كرد. حضرت نيز چاره اى نديد، جز اينكه به فرمان آيه : ((فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفى ءَ اِلى اَمْرِ اللّهِ؛ يعنى : با فرقه سركش جنگ كنيد تا به امر خدا بازگشت كنند)) عمل نمايد، لذا وارد جنگ شد و سپاهيان آنها را شكست داد و بصره را فتح كرد ، لكن بعد از كوشش بسيار كه اهل ايمان متحمل صدمات زيادى شدند. و اين جنگ را ((جنگ بزرگ جمل )) مى نامند. 🚫 شكست عايشه وسقوط مجدد بصره به دست اميرالمؤ منين - عليه السّلام - در روز پنجشنبه ، دهم جمادى الا خر سال 36 هجرى روى داد. اين دو واقعه در تاريخ اسلام مانند جنگهاى صفين ، نهروان ، بدر، احد و احزاب به تواتر رسيده و همه از آن آگاهى دارند. 📝 عموم مورّخانى كه وقايع سال 36 را نوشته اند، به تفصيل ، حوادث و رويدادهاى جنگ جمل را شرح داده اند(621) كسانى كه در كتب معاجم و تراجم ، شرح حال على - عليه السّلام - و عايشه و سران جمل را نوشته اند، از جنگ جمل به اجمال و تفصيل ، سخن به ميان آورده اند. 📚 منبع: برگرفته از کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖌 نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین (ره) سید محمد علوی 🏠(موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته 👥پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom
نماز چهار ركعتى در سفر، قصر مى شود و دو ركعت است ؛ خواه اين كوتاه شدن نماز سفر، در حال خوف يا در حال امن باشد. مشروعيت نماز قصر به دليل كتاب و سنت و اجماع مسلمين ثابت شده است ؛ قال اللّه تعالى : ((وَ اِذا ضَرَبْتُمْ فِى الاْ رْضِ فَلَيْسَ عَلَيكُمْ جُناحٌ اَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ اِنْ خِفْتُمْ اَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا)) ؛ يعنى : ((هرگاه راه سپرديد، گناه نداريد كه نماز را كوتاه كنيد، اگر ترسيديد كه كافران شما را تعقيب كنند)). از يعلى بن اميه روايت است كه گفت : به عمر گفتم : با اينكه ما امنيت داريم چرا نماز را قصر كنيم ؟❓ ⚠️ عمر گفت : من هم از آنچه باعث تعجب تو شده است ، در شگفت شدم و از پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - سؤ ال كردم . پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((نماز قصر صدقه اى است كه خداوند به شما ارزانى داشته است ، صدقه خدا را بپذيريد)). مسلم ، آن را در صحيح خود، جلد اوّل ، (كتاب صلاة المسافر و قصرها) آورده است . و نيز مسلم در همان باب ، از عبداللّه عمر روايت مى كند كه من در هر سفرى با پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - بودم ، در نمازهاى چهار ركعتى ، تا زنده بود، زايد بر دو ركعت ، نماز نخواند. با ابوبكر هم در سفرها بودم او نيز بيش از دو ركعت نخواند، با عمر هم مصاحب بودم ، او نيز چيزى بر دو ركعت نيفزود. با عثمان هم همسفر بودم او نيز چيزى بر دو ركعت اضافه نكرد. 📖 خداوند مى فرمايد: ((لَقَدْ كانَ لَكُمْ فى رَسُولِ اللّهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ)) . 📝 ابن أ بى شيبه روايت كرده است كه پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - فرمود: ((بهترين امت من كسانى هستند كه گواهى مى دهند خدايى جز خداى يگانه نيست ، و محمّد پيغمبر خداست ، و كسانى كه وقتى كارى نيكو مى كنند، شاد مى شوند، و چون بدى نمايند، آمرزش مى خواهند، و هرگاه مسافرت كنند، نماز خود (چهار ركعت ) را كوتاه نمايند)). ✒️ و از انس بن مالك به نقل بخارى و مسلم در صحيح خود روايت است كه گفت : با پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - از مدينه به مكه رفتم ، هر چهار ركعت را دو ركعت خواند تا به مدينه برگشتيم . و نيز بخارى در صحيح از ابن عباس روايت مى كند كه گفت : ((پيغمبر اكرم - صلّى اللّه عليه وآله - نوزده روز در مكه اقامت نمود و نماز را قصر مى خواند...)). 📚 منبع: برگرفته از کتاب اجتهاد در مقابل نص 🖌 نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین (ره) سید محمد علوی 🏠(موسسه پژوهشی معالم) زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته 👥پیام رسانهای ایتا و تلگرام @maalemqom 📩 پیام رسان واتس آپ https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7