7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آخرین مصاحبه آنتونی فلو؛ فیلسوف مشهور مکتب تحلیلی و استاد دانشگاه آکسفورد
💠 آنتونی فلو، پس از حدود 60 سال تلاش برای انکار خدا، اعلام کرد که با تکیه بر اسناد و شواهد علمی، وجود خدا را پذیرفته است و کتاب «خدا وجود دارد؛ چگونه سرسختترین آتئیست جهان تغییر عقیده داد» را تألیف نمود.
🔸 به گفته فلو، چرخش او در جهت عمل به این اصل اساسی رخ داده است: «پیرو دلیل باش، هرکجا که تو را راهنمایی کرد». فلو در دوره الحاد با تأکید بر مسائلی از قبیل شرور موجود در جهان و معناداری گزاره های دینی، عقیده خدا باوران را به چالش می کشد و بر اساس پیش فرض الحاد، مسئولیت ارائه دلیل را بر دوش آنها می گذارد.
🔹البته او نسبت به ملحدان نیز موضع مشابهی داشته و از این رو خود را نه خدا باور می داند و نه ملحد ایجابی؛ بلکه موضع خود را "الحاد سلبی" مینامد. که با آگاهی از اکتشافات جدید، به ویژه در حوزه ژنتیک، او براساس اصل دلیل خویش، اعلام می کند که به خدا باور یافته است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تحلیلی
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «تاریخ واقعی یا تاریخ ساده؟»
💠 انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)، نشست «تاریخ واقعی یا تاریخ ساده؟» از سلسله نشستهای فلسفی را برگزار میکند.
🔸 این نشست علمی با حضور و سخنرانی دکتر داود حسینی (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس)، به بررسی یک نمونه واقعی تاریخ ساده فلسفه اسلامی در نگاه معاصران، میپردازد.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز دوشنبه 4 دی ماه ساعت 10 صبح میباشد و علاقهمندان جهت شرکت در این جلسه میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تاریخ
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۷)
💠 پرسش ابوریحان از ابوعلی سینا: معنی عقل بالقوه چیست؟
🔸 عقل بالقوه یعنی چه؟ عقل بودن با بالقوه بودن سازگار نیست، زیرا عقل بودن مساوی است با مجرد بودن، و مجرد بودن مساوی است با بالفعل بودن. پس فرض عقل بالقوه مساوی است با فرض بالفعل بالقوه. این مطلب ثابت است كه آن قوه و نیرویی كه در ما هست كه ادراك معقولات می كند مجرد از ماده است و حكما گفته اند كه هر مجرد از ماده ای عقل بالفعل است. پس عقل بالقوه چه معنی دارد؟ اگر گفته شود: عقل همواره بالفعل است و بالقوه بودن عقل به معنی مانع داشتن آن است یعنی اشتغال به بدن مانع و عایق عقل است؛ در جواب می گوییم: بدن عایق و مانع عقل نیست بلكه برای آن نافع است و عقل از بدن منتفع می شود، و چون عقل از بدن منتفع می شود می توان گفت كه صرف تجرد برای عقل بودن كافی نیست، انتفاع به بدن هم شرط است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام
💠 در چهارمین نشست علمی از سلسله نشستهای یاد بود شهید محسن فخری زاده در دانشگاه باقرالعلوم، استاد حمید پارسانیا به موضوع «فلسفه اسلامی و فیزیک» پرداختند.
🔸 در این نشست علمی حجت الاسلام پارسانیا به تاریخچه شکل گیری ساینس (به معنای مدرن) و مباحثی پیرامون به حاشیه رفتن فلسفه و متافیزیک در علم جدید تا پیدایش مکاتب فلسفه علم پرداختند. و در ادامه به فلسفه اسلامی و علوم اسلامی اشاره کردند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_علم
#نشست_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
Sequence 01.mp3
26.15M
🎙 فایل صوتی «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام»
❇️ استاد حمید پارسانیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مصاحبهٔ لئونارد ساسکیند، فیزیکدان برجسته آمریکایی
💠 ساسکیند استاد دانشگاه استنفورد است و شهرت او بیشتر به دلیل نظریات علمیاش در مباحث فیزیک نظری از جمله کرومودینامیک کوانتومی و اصل هولوگرافیک است.
🔸 وی همچنین به عنوان یکی از پدران نظریه ی ریسمان شناخته میشود که کاملا با ایده ی هاوکینگ مخالف بود.
🔹 او در این گفتگو به ثابت کیهانی اشاره میکند که عدد بسیار کوچکی است و نمیتواند تصادفی بوجود آمده باشد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#برش_گفتاری
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ امبرتو اکو فیلسوف شهیر ایتالیایی
💠 بزرگترین مشکل [شبکههای اجتماعی]، این است که به «دار و دسته احمقها» هم حق صحبت میدهد. همانهایی که قبلا فقط در قهوهخانهها بعد از دو سه لیوان نوشیدنی صحبت میکردند و نمیتوانستند به جامعه آسیب بزنند، حالا به اندازه یک نوبلیست «حق اظهارنظر» دارند.
🔸 در گذشته تلویزیون برای «احمق دهکده» تبلیغ میکرد، خب البته مردم هم در این سالها باورش نمیکنند و مرعوبش نمیشوند. اما ظاهر امروز شبکههای اجتماعی «احمق دهکده» را حملکننده صلیب واقعیت جلوه میدهند، تصفیه اطلاعات همین جا بغزنج میشود که چرا در این دائرةالمعارف این دو وزن یکسان دارند، حتی در شبکههای اجتماعی «دارودسته احمقها» وزن بیشتری دارند. کافی است ببینید در شبکههای اجتماعی چه کسانی بیشتر دنبال کننده دارند. این به جامعه آسیب میزند.
🔹 این یک چالش برای گونه بشر است. اگر در گذشته بشر همیشه در تلاش بوده بیشترین طبقهبندی ممکن را انجام دهد، اما حالا بیشترین اطلاعات را در اختیار دارد بدون کوچکترین طبقهبندی! این دانش یا ابراز طبقهبندی و اعتمادسازی هنوز اختراع نشده و انگار قرار هم نیست بشود. انگار همه خرسندند از این آشفتگی و سردرگمی زیر این حجم عظیم اطلاعات. الان اینترنت مثل قلاب ماهیگیری کار میکند که به لرزه درآمده و ماهیگیر فکر میکند ماهی بزرگی به چنگ آورده، در حالی که در نهایت یک قوطی کنسرو عایدش شده.
📄 مصاحبه امبرتو اکو با یک روزنامه ایتالیایی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مصاحبه
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی اجتهاد و تحول علوم انسانی
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز علمی و آموزشی دومین جلسه از سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول علوم انسانی را برگزار میکند.
🔸سخنران این نشست علمی آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی و زمان برگزاری نشست چهارشنبه 6 دی ماه، ساعت 10:30 میباشد.
🔹 همچنین محل برگزاری این جلسه، مرکز تخصصی فقه و اصول معهد الاجتهاد الفعال به نشانی: قم، خیابان صفاییه، کوچه 24 (ممتاز)، کوچه 6، پلاک 9 خواهد بود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 سخن پایانی شهید صدر در کتاب مبانی منطقی استقرا در باب علم تجربی و رابطه آن با ایمان
🔸این پژوهش، در عین حال، بر نکتهای استدلال میکند که از جهت اعتقادی بینهایت مهم است و اساسا هدف اصلی ما از انجام این پژوهش تحقق آن بوده است.
🔸 آن نکته این است که بنیادهای منطقی استدلال علمی که از مشاهده و تجربه کمک میگیرند، همان بنیادهای منطقی استدلال بر اثبات آفریدگار و مدبر جهان، یعنی استدلال با تمسک به مظاهر حکمت و تدبیر در عالم، است. این استدلال نیز مانند هر استدلال علمی دیگری در ذات خود امری تجربی است.
به این ترتیب شخص باید یکی از دو گزینه را انتخاب کند: یا اساسا هر نوع استدلال علمی را نپذیرد و یا همان ارزشی را که برای استدلال علمی قائل است برای استدلال بر وجود خدا نیز قائل باشد.
🔸 و اینگونه بر ارتباط مبنای منطقی علم تجربی و ایمان استدلال میکنیم. و چه بسا همین ارتباط منطقی بین روشهای استدلال علمی و روش استدلال بر اثبات آفریدگار باعث تکیهی قرآن بر این نوع استدلال علمی، از میان انواع استدلالهای متنوع بر اثبات آفرینندهی جهان، شده است؛ به این جهت که بر جنبهی تجربی و استقرایی دلیل وجود آفریننده تاکید کند.
📚 برگرفته از کتاب «الأسس المنطقية للاستقراء» ص: ۵۶۳، اثر آیت الله سید محمدباقر صدر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#علم_تجربی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «هوش مصنوعی و خطر وجودی»
💠 دانشکده الهیات با همکاری دانشکده مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، چهارمین از سلسله نشستهای فلسفه هوش مصنوعی با موضوع «هوش مصنوعی و خطر وجودی» را برگزار میکند.
🔸 این نشست با سخنرانی و ارائه دکتر محمدحسن مرصعی از دانشگاه صنعتی شریف از ساعت 10:15 تا 12 روز سهشنبه 5 دی ماه ، در سالن اجتماعات دانشکده مهندسیِ پردیس فارابی دانشگاه تهران (در شهر قم) برگزار میگردد.
🔹 علاقهمندان جهت شرکت در این نشست به صورت برخط میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐http://vroom.cysp.ir/a
🔸 همچنین این رویداد به صورت زنده از شبکه سایبرنما پخش خواهد شد:
🌐 http://tv.cysp.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_هوش_مصنوعی
#رویداد_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ علامه حسن زاده آملی
💠 علامه حسن حسنزاده آملی (۱۳۰۷ - ۱۴۰۰ هـ.ش) فیلسوف، عارف، فقیه، حکیم معاصر شیعه و از شاگردان علامه شعرانی و علامه طباطبائی بود. ایشان در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تسلط و تبحر داشت و ملقب به «علامه ذوالفنون» بود.
🔸 علامه حسنزاده سالها به تدریس آثار فلسفی و عرفانی مانند اشارات، اسفار اربعه و شرح فصوص قیصری و شرح منظومه و همچنین ریاضیات و هیأت میپرداخت.
🔹 به باور ایشان، دین، فلسفه و عرفان، با هم هماهنگاند. او ادعای یونانیبودن فلسفه اسلامی را نادرست میدانست و معتقد بود فیلسوفان مسلمان، اندیشههای فلاسفه پیش از اسلام را عمق بخشیدهاند.
🔸 علامه حسنزاده آملی آثاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و ادبیات عربی دارد و نیز برخی از آثار فلسفی و عرفانی، همچون اسفار اربعه، اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح کرده و بر آنها شرح و حاشیه نگاشته است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۸)
💠 پاسخ ابوعلی سینا به سوال ابوریحان دربارۀ چیستی عقل بالقوه:
🔸 مجرد بر دو قسم است: مجرد تام، مانند عقول قاهره كه مطلقا از ماده بینیازند، و مجرد غیرتام مانند نفس ناطقه. مجرد تام آن است كه ماده نه در قوامش دخالت دارد (یعنی ماده جزء حقیقتش نیست) و نه در حدودش دخالت دارد و نه در تشخصش. برهانی كه ثابت می كند تجرد مساوی با فعلیت است در مورد تجرد تام است. مجرد تامالتجرد از هر نوع قوه و استعداد و آمادگی برای چیز دیگر شدن خالی است، اما مجرد غیر تام، مانند نفس، از قوه و استعداد چیز دیگر شدن خالی نیست.
🔹 اینكه گفته شد: «بدن به دلیل اینكه برای عقل نافع است پس عایق آن نخواهد بود» صحیح نیست. جای شگفتی نیست كه یك چیز از یك نظر مانع باشد و از نظر دیگر شرط و نافع.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience