eitaa logo
معارف
43 دنبال‌کننده
21 عکس
141 ویدیو
100 فایل
اصول دین و عقائد
مشاهده در ایتا
دانلود
💠تاثير تکوين بر تشريع: سرّ اين كه فرعون وقتى گفت: (بگذاريد من موسى را بكشم) چرا موسى عليه السّلام را نكشت راوى مىگويد: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فرعون وقتى گفت: ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى (بگذاريد من موسى را بكشم) چه كسى و چه چيزى او را از كشتن حضرت باز داشت؟ امام حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: حلال زاده بودنش وى را از اين كار بازداشت زيرا انبياء و اولادشان را فقط زنازادگان مىكشند. 📚علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج۱، ص۲۱۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد راه بيوفتيم، چاره اي نيست... .
💠 :((و از اموري که دانستن آن واجب است اينکه قوام نفس انساني در اول تکوّنش مفارق از بدن نيست[تا باشد]، بلکه استعداد دارد که به سبب ادراک عقليات و تصفيه از کدورات، يعني به علم و عمل، موجود مجرّد قائم بذات خود بشود و استغناء از محلت و مفارقت از مواد داشته باشد. ولي، اين مفارقت و تجرّد ياد شده براي هرکسي حاصل نميشود، و اگر کسي چنين ادعايي براي هر انساني بنمايد، سخن او در معرض منع است. زيرا که "اکثر انسانها"در فرو رفته اند[در ظلمت بحر هيولي، و غسق ليل طبيعت فرورفته اند])).
🌸 هم درجه شدن با خانواده در بهشت 🌸 🔰قرآن در سوره طور مي‌فرمايد: مؤمن وقتي وارد بهشت مي‌شود سراغ خانواده‌ا‌ش را مي‌گيرد و مي‌گويد: ذريه‌ي من کجا هستند؟ همسر من کجاست؟ مي‌گويند: مقام اينها مثل تو نبوده که بهشتي بشوند، نه اينکه بد باشند. اما نمره تو هجده بوده و اينها دوازده هستند. مؤمن مي‌گويد: «الهي عملتُ لي و لهم» من در دنيا هرکاري مي‌کردم و براي اينها هم انجام مي‌دادم. براي من اينجا بدون زن و بچه و پدر و مادر سخت است. پيغمبر فرمود: خطاب مي‌شود، اينها را به او ملحق کنيد. «أَلْحَقْنا بِهِمْ» اينها را به آن‌ها ملحق مي‌کنيم. «وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ» رتبه‌ي او هم پايين نمي‌آوريم. نمي‌گوييم: شما يک طبقه پايين‌تر برو که با اينها يکي شوي. آنها را به اينها ملحق مي‌کنيم. اين را گفتم براي اينکه خانواده‌ها نگران نباشند و با خانواده‌هايشان زندگي مي‌کنند آنهايي که اهل ايمان باشند. ✔️ استاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گریه آیت‌الله جوادی آملی و شاگردان؛ مومن هنگام مرگ چه می‌بیند؟
🍎انسانها هنگام مرگ چه چیزهایی می بینند؟! امام علی (علیه السلام) فرمود:در آخرین روز از روزهای دنیا و اولین روز از روزهای آخرت چهره هایی برای انسان متمثل می شوند. اولین چهره ای که متمثل می شود ازاو می پرسد تو که هستی؟ می گوید من اموال تو هستم. به او می گوید من برای تو زحمت کشیدم در این آخر عمری می بینی شدیداً گرفتارم تو به چه درد من می خوری؟ اموالش به او می گوید تو به اندازه یک کفن حق داری. کفنت را بردار بقیه مال تو نیست و مال بازماندگان است. از این ناامید می شود که چهره دومی برایش تمثل پیدا می کند. می پرسد تو که هستی؟ می گوید من اهل تو هستم . اهل یعنی خانواده، زن، فرزند، پدر، مادر، دوست ، آشنا، کسانی که عنوان اهل به آنها اطلاق می شود. می گوید من برای شما زحمت کشیدم. استراحت شما را به استراحت خودم ترجیح دادم الی آخر و کارهایی که برایشان انجام داده را بازگو می کند و گرفتاری خودش را مطرح می کند. اهلش به او می گویند ما تو را تا قبر همراهی می کنیم ، دفن می کنیم و بر می گردیم زیرا نمی توانیم همراهت داخل قبر بیاییم. چهره سوم که اعمالش هست تمثل پیدا می کند به او می گوید تو که هستی؟ می گوید من اعمال تو هستم. به او می گوید من نسبت به تو خیلی دل خوشی نداشتم سخت بودی برای من حالا به چه درد من می خوری؟ اعمال می گوید من همه جا همراه تو هستم. در عالم برزخ، قبر، قیامت و ... . 📚منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف ❌مرده‌ها در هنگام تشییع جنازه حرف می‌زنند؟ ✅هنگامی که به تشییع جنازه مرده‌ای می‌رویم،‌ بدانیم که روح مرده اطراف ما در حرکت است و قدم به قدم با ما تا قبرستان می‌آید ولی ما او را نمی‌بینیم و جملاتی را می‌گوید که ما نمی‌شنویم: 🍎 رسول‌ خدا (ص) می‌فرمایند: وقتی که مرده‌ را در‌ تابوت‌ حمل‌ میكنند، روحش‌ اطراف تابوت‌ به‌ پرواز‌ در میآيد و پيوسته‌ ندا ميدهد: 🍎 ای اهل‌ من‌! ای فرزندان‌ من‌! دنيا با شما بازی نكند همان‌ قسمی كه‌ با من‌ بازی كرد؛ 🍎مال‌ دنيا را از طريق‌ حلال‌ و غير حلال‌ جمع‌آوری كردم‌ و سپس‌ همه‌ را برای غير خود گذاردم‌، 🍎 پس‌ عيش‌ و راحتی و گوارائی آن‌ مال‌ برای ديگران‌ است‌ و عواقب‌ حساب‌ و تبعات‌ آن‌ برای من‌؛ 🍎پس‌ بترسيد و حذر كنيد از مثل‌ آنچیزی که بر من‌ وارد شد. 📕بحارالانوار ج ۶ ص ۱۶۱
😱عوامل عاقبت بشر شدن... نقل است كه فُضَيل بن عياض كه يكي از رجال طريقت است، شاگردي داشت كه اَعلَمِ شاگردان او محسوب مي‌شده، وقتي ناخوش شد، هنگام اِحتِضار، فُضَيل به بالين او آمد و نزد سر او نشست و شروع كرد به خواندن «يس». آن شاگردِ مُحتَضَر گفت: مخوان اين سوره را اي استاد! پس فُضَيل ساكت شد و به او گفت: بگو: لا اله الاّ اللَّه، گفت: نمي گويم آن را به جهت آنكه - اَلْعِياذُ بِاللَّهِ - من بيزارم از آن، پس به اين حال مُرد. فُضَيل از مشاهده اين حال بسي دَرهم شد، و به منزل خود رفت و بيرون نيامد. پس او را در خواب ديد كه او را به سوي جهنم مي‌كشند. فُضَيل از او پرسيد كه تو أعلمِ شاگردان من بودي چه شد كه خداوند معرفت را از تو گرفت و به عاقبتِ بد مُردي؟ گفت: براي سه چيز كه در من بود: اول: نمّامي و سخن چيني كردن. دوم: حَسَد بردن. سوم: آنكه من علّتي داشتم و به طبيبي عرضه كرده بودم، او به من گفته بود كه در هر سال يك قَدَح شراب بخور كه اگر نخوري اين عِلّت در تو خواهد ماند. پس من بر حسب قول آن طبيب شراب مي‌خوردم، به اين سه چيز كه در من بود عاقبت من بد شد و به آن حال مُردم. 📚 منازل الآخره
هدایت شده از حکمت و حکایت
🌸✨🌸 شخصی از پیامبر گرامی (ص) پرسید: چرا از مرگ می‌ترسیم؟ رسول خدا (ص) فرمود: آیا مال داری؟ گفت: بله فرمود: آیا در راه خدا داده ای؟ گفت: نه، فرمود: به همین خاطر می‌ترسی. ❇️نظیر همین سؤال را شخص دیگری از امام حسن (ع) کرد؛ 🔷امام جواب داد: شما تمام کوشش خودتان را صرف آبادی دنیا کرده‌اید و برای آخرت کار نیکی ندارید و به همین خاطر از مرگ می‌ترسید که از جای آباد به جای خراب منتقل شوید. ⚜«إنکُم أخرَبتُم آخِرَتَکُم وَ عَمَّرتُم دُنیاکُم فَأنتُ تَکَرَون النَّقلَهَ مِنَ العُمرانِ إلی الخَرابِ»⚜ بحارالانوار، 129:6
✨﷽✨ 💠آیت الله جوادی آملی: ⚠️راه نجات از شیطان ♦️هنگامی كه شیطان به خداوند گفت: من از چهار طرف (جلو، پشت، راست و چپ) انسان را گرفتار و گمراه میكنم. 🔸فرشتگان پرسیدند: شیطان از چهار سمت بر انسان مسلّط است، پس چگونه انسان نجات مییابد؟ ♦️خداوند فرمود: راه بالا و پایین باز است؛ راه بالا نیایش و راه پایین سجده و بر خاك افتادن است. 🔸بنابراین، كسی كه دستی به سوی خدا بلند كند یا سری بر آستان او بساید میتواند شیطان را طرد كند. 📚تفسیر موضوعی قرآن،مراحل اخلاق در قرآن، ج 11، ص 108
تکلیف انسانهای روی زمین که مسلمان نیستند چیست.mp3
3.02M
🎤 تکلیف انسانهای روی زمین که مسلمان نیستند چیست
💾🔊 استاد 📝 « جدال عشق و عقل » 📅 ٣٠ مهر ٩۶ ، دانشگاه امیرکبیر ⏳ زمان : ١۵٢ دقیقه 🎥📥 دانلود تصویری با کیفیت HD720p - حجم 694 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Tehran%20-/Ostad%20Raefipour-Jedal%20Aghl%20%26%20Eshgh-96.07.30-Tehran-HD720p.mp4 🎥📥 دانلود تصویری با کیفیت 360p - حجم 286 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Tehran%20-/Ostad%20Raefipour-Jedal%20Aghl%20%26%20Eshgh-96.07.30-Tehran-360p.mp4 📥🎵دانلود صوتی با کیفیت 80kb - حجم 87 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Tehran%20-/Ostad%20Raefipour-Jedal%20Aghl%20%26%20Eshgh-96.07.30-Tehran-80kb.mp3 📥🎵دانلود صوتی با کیفیت 24kb - حجم 26 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Tehran%20-/Ostad%20Raefipour-Jedal%20Aghl%20%26%20Eshgh-96.07.30-Tehran-24kb.mp3
Ostad Raefipour-Jedal Aghl & Eshgh-96.07.30-Tehran-24kb.mp3
27.73M
🔊 استاد 📝 « جدال عشق و عقل » 📅 ٣٠ مهر ٩۶ ، دانشگاه امیرکبیر
💠دلائل افضلیت سمع بر بصر: 1) زائل شدن عقل با زائل شدن سمع مقارن است نه بصر؛ چنانکه خدای سبحان می فرمایند: ((افانت تسمع الصم و لو کانوا یعقلون))[یونس/42] آیا تو کران را می شنوانی و لو اندیشه نکنند؟ 2) شنوائی با قلب قرین شده و مراد از فلب همان عقل است، ((ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع)) همانا این یادآوری برای کسی است که دارای دل است یا گوش شنوا داشته باشد. 3) سمع شرط نبوت است برخلاف بصر، فلذا خداوند پیامبر کری نفرستاده است در حالی که در بین انبیاء کسانی بودند که به نابینائی مبتلا بودند، مانند حضرت یعقوب(ع). 4) به وسیله گوش نتائج عقول به همدیگر انتقال داده می شود. 5) سمع سبب استکمال عقل است در حالی که بصر تنها بر محسوسات واقف است. 6) سمع در جهات ششگانه کار می کند، بصر فقط روبرو را می بیند. 7) وقتی سمع از بین برود نطق هم از بین می رود، در حالی که اگر بصر از بین برود نطق از بین نمی رود. 8) سمع مثل عقل علت خلاصی از سعیر است، ((لو لنّا نسمع او نعقل ما کنّا من اصحاب السعیر)) [ملک/10] 9) مفرد بودن دلیل بر احاطه دارد ((ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم.)) 📚ترجمه و شرح عیون مسائل النفس،نیکنام عربشاهی،ص171.
💠دلائل : 1⃣قول فرعون بر ایمان و تصدیق خدا:((آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ))[يونس: 90].خداوند ايمان آوردن فرعون را تصديق كرده است. زيرا در جواب آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي ... فرمود: ((آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ))[يونس: 91]پس قول خداوند دلالت بر إخلاص فرعون در ايمانش دارد و اگر در ايمانش مخلص نمىبود، درباره او چنان مىفرمود كه درباره اعراب فرمود:((قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ))[حجرات: 14]و در باره شیطان فرمود: ((فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبى‌ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ))[بقره/34] او از کافران بود ولی در باره فرعون فرمود: از مفسدان بودی نه از کافران پس خداوند به ايمان فرعون شهادت داد و آن را تأیید نمود. 2⃣خداوند به موسى و هارون فرمود😩اذْهَبا إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى))[طه: 44] و لعل براى ترجى است، مانند عسى كه اين هر دو كلمه براى ترجى مىباشند و هر يك كلمه ترجىاند و ترجى الهى وقوع مىيابد بلكه واقع است و سرانجام فرعون به ايمان و خشيت همان طور كه خداوند اخبار به ترجى فرمود هلاك شد. و اما آیه ((فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبادِهِ إلّا قوم يونس))[یونس/98]مفاد قول خداوند اين است كه عذاب دنيا از آنان به حكم سنت الهى در دنيا رفع نشد. اين دليل نيست كه ايمان ايشان در آخرت هم به حال آنان نافع نيست. در باره فرعون هم چنین است یعنی توبه او در آن حال برای دفع عذاب دنیوی برای او نافع نبود و آن دلالت نمی کند که در آخرت هم بر حال او نافع نباشد. 3⃣ایمان فرعون هنگام رویت عذاب نبود بلکه هنگام رویت عنایت الهی بود بر قوم موسی فلذا امیدوار شد به رحمت الهی. 4⃣اگر ایمان هنگام رویت عذاب قبول نباشد پس چگونه ایمان بنی اسرائیل هنگام رویت عذاب(قرار گرفتن کوه بر روی سرشان) قبول شد:((وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ))[بقره/63] و (ای بنی اسرائیل یاد آرید) وقتی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سر شما برافراشتیم، (و دستور دادیم که) احکام تورات را با عقیده محکم پیروی کنید و پیوسته آن را در نظر گیرید، باشد که پرهیزگار شوید. 5⃣اهل عذاب بودن دلالت بر کفر نمی کند چون خیلی از مؤمنان به جهت اعمال خلاف و گناهانی که دارند در عذاب خواهند بود و تاوان اعمال خود را خواهند داد اما عاقبت کارشان رحمت و نعمت و جنت خواهد شد. 6⃣جهنمی بودن آل فرعون دلالت بر جهنمی بودن فرعون ندارد چون خیلی ها اطرافیانش به خاطر طغیان و افراط جهنمی می شوند در حالی آن شخص اهل رحمت می باشد. ✍استاد نيکنام عربشاهي.
🔔 ارزش حکمت و بی لیاقتی منافق 🌿🌸🌿 🌸🌿 🌿 👌 خذِ الْحِكْمَةَ أَنَّي كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّي تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَي صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. ❤️ حكمت را هر كجا كه باشد، فراگیر، گاهی حكمت در سینه منافق است و بی تابی كند تا بیرون آمده و با همدمانش در سینه مومن آرام گیرد. 💕 🔸🔹🍃🌸🍃
✨﷽‌✨ 🔰از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد : ارواح مؤمنان پس از مرگ در کجا استقرار می‌یابند؟ 💬حضرت پاسخ دادند: «فِی اَبدانٍ کَاَبدَانِهِم» در بدن‌هایی مثل بدن‌های دنیوی. ۱ 🔸امام علی (علیه السلام) فرمودند: «ارواح در عالم برزخ گروه گروه در شکل جسدهای خویش گرد هم آمده به گفتگو می‌پردازند. » ۲ 📗📗📗📗 ۱. فروع کافی، ج ۳، ص ۲۴۴ ۲.اربعین، ص ۲۵۱ و ۲۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱 فیلم مراحل تجزیه انسان میان قبر.. ‼️ببین چه بلایی سر انسان میاد...
Ostad_Raefipour__01_ namaz 901017.mp3
15.86M
🎤 استاد موضوع : نقش نماز در جهان معاصر (جلسه 1) تاریخ : 1390.10.17 مکان : - دانشگاه امام صادق(ع) https://Gap.im/maaref66
Ostad_Raefipour__02_ namaz 901017.mp3
39.74M
🎤 استاد موضوع : نقش نماز در جهان معاصر (جلسه 2) تاریخ : 1390.10.17 مکان : - دانشگاه امام صادق(ع) https://Gap.im/maaref66
🔅 زهرا عليهاالسلام فرمود: ✍فجَعَل الاْءيمَانَ تَطْهيرا لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ وَالصَّلاةَ تَنْزيها عَنِ الْكِبْرِ، وَالزَّكَاةَ تَزْكِيةً لِلنَّفْسِ، وَنِماءً فِى الرِّزْقِ 🔴 را مايه پاكيزگى شما از قرار داد و را مايه دور شدن شما از قرار داد و را بخاطر پاكيزگى جان و روان و افزايش روزى واجب كرد. 📚الحتجاج ، 99 .
🍃قیامت🍃 🔺یکی از منازل هولناک آخرت، قیامت است که هَولش عظیم، بلکه از هر هَولی، اعظم و فَزَعش فَزَع اکبر است و حق تعالی در وصف آن فرموده: «... ثَقُلَتْ فِی السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ لا تَأتیکُمْ اِلاّ بَغتَةً... » ۱ «... سنگین و گران و عظیم است قیامت از حِیثِ شدائد و هَولهای او در آسمانها و زمین، یعنی بر اهل آنها از ملائکه و جِنّ و اِنس، نیاید شما را مگر ناگهان... » 🔸قطبِ راوندی از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که حضرت عیسی علیه السلام از جبرئیل علیه السلام پرسید: کِی قیامت برپا خواهد شد؟ جبرئیل چون اسم قیامت شنید لرزه گرفت او را، به حدّی که افتاد [و] غَشّ کرد. پس چون به حال آمد گفت یا رُوحَ اللَّه، نیست مسئولِ به امرِ قیامت، اعلمِ از سائل، پس آیه شریفه را که ذکر شد خواند . ۲ 📗📗 [۱]سوره اعراف، آیه ۱۸۷. [۲]بحارالانوار، ج ۶، ص ۳۱۲.
🔰میزبان انسان در قبر، عقیده، صفات و اعمال خود اوست. انسان میزبانش را با خودش به خانه قبر می‌برد. 💬امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «وقتی آدمی وارد قبر و برزخ شد برزخیان به دیدار او می‌شتابند و اندکی او را آرام می‌گذارند تا به خود آید زیرا از هول بزرگی گذشته و گردنه خسته کننده قبر، سؤال و فشار را پشت سر نهاده است، سپس به او نزدیک شده از حال دوستان و یاران پرس وجو می‌کنند. اگر در پاسخ بگوید فلانی هنوز در دنیاست امیدوار می‌شوند که بعد از مرگ به آنان بپیوندد و اگر گفت قبلاً در گذشته، گویند: سقوط کرد (یعنی گرفتار عذاب الهی شد) واگرنه او را نزد ما می‌آوردند. » 📗بحار، ج ۶، ص ۲۴۹.
در محضر آیت‌الله‌بهاءالدینی(ره): «ذڪـــر برای اموات خیلی خاصیت دارد.»
✨﷽‌✨ 🍃بدن برزخی🍃 🔰بدن برزخی از یکسو متناسب است با عقیده، اخلاق و اعمال و از سوی دیگر، با عالم برزخ تناسب دارد. یونس بن ظبیان از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند: «هرگاه خداوند روح مؤمنی را قبض کند روحش را در قالبی همگون قالب دنیوی او قرار میدهد و هر گاه کسی بر ارواح مؤمنین وارد گشت، او را به همان صورتی که در دنیا داشته است می‌شناسند. » [۱] 💬ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) درباره ارواح مؤمنان می‌پرسد: که اینان پس از مرگ کجا هستند؟ فرمودند: «فِی رَوضَةٍ کَهَیئَةِ الاَجسَادِ» در بهشت به همان صورت و هیأت اجسادشان نمودار هستند. [۲] 📗📗📗📗📗📗 [۱]: مجمع البیان، ج ۱، ص ۴۳۴ [۲]: فروع کافی، ج ۳، ص ۲۴۵
🔰امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «وقتی روز جمعه یا عید قربان یا عید فطر شود حقتعالی به رضوان (ملک بهشت) می‌فرماید: روح مؤمنان و اولیاء را که در غرفه‌های بهشت ساکنند صدا بزند که خداوند شما را مرخص فرموده که به زیارت دوستان خود از اهل دنیا بروید... سپس به صحرای نجف اشرف رسند و از آنجا هر یک به شهر و دیار خود روند و یاران خود را ببینند و چند ملک همراه ایشان هستند که امور مکروه و ناخوشایند را از آنها پنهان می‌کنند تا از دیدنش غمگین نشوند و نزد قبرهای خود می‌آیندو آن را زیارت می‌کنند، و وقتی اهل دنیا از نماز جمعه و عیدها فارغ شده به خانه‌های خود برمی گردند جبرائیل ندای الرحیل سر می‌دهد تا روح‌ها به منازل رفیعه خود برگردند. » مردی از اهل مجلس گریست و گفت: فدایت شوم! آنچه فرمودی حال مؤمنان است، حال کافران چه؟ حضرت فرمودند: «بدن‌های ایشان در زیر خاک لعنت شده است و ارواح خبیث آنان معذب است و در وادی برهوت قرار دارد تا قائم آل محمد (عجل الله لولیک الفرج) ظهور کند. آنگاه ارواح خبیث ایشان را به بدن‌های ملعونشان برمی گردانند و در رجعت گردنشان را می‌زنند، سپس آنان را به جهنم می‌برند و تا ابد معذبند. » 📗حلیة المتقین، ص۴۲۳