هدایت شده از دانستنی
* آیا انسان می پندارد که ما هرگز استخوان های او را (پس از مرگ) گرد نمی آوریم؟ چرا (گرد می آوریم) حال آنکه قادریم سر انگشتان او را نیز (با همان اسرار خطوطی که اول داشت) بسازیم. (سوره قیامه آیه ۳-۴)آیا DNA تنها خصوصیات وراثتی هر فرد را ذخیره می کند؟ ممکن است که قسمتی از این اطلاعات وسیع موجود در DNA مربوط به ضبط اعمال ما (کتاب اعمال) باشد؟! و یا ممکن است که DNA سلولی در مغز این وظیفه را بر عهده داشته باشد؟! سپس این اطلاعات در لحضه مرگ توسط امواج الکترومغناطیسی صادره از مغز به محلی دیگر منتقل می شود تا در جهان دیگر به جسم دوباره بازسازی شده بازگردد. * و کتاب (اعمال) نهاده شود. پس گنهکاران را از آنچه در آن است هراسان خواهی دید. و می گویند ای وای بر ما! این نوشته را چیست که هیچ کوچک و بزرگی را به جای ننهاده جز آنکه همه را بر شمرده است؟! و آنچه را انجام داده اند حاضر خواهند یافت و پرودگارت به هیچ کس ستم نخواهد کرد. (کهف/۴۹)* (به یاد آر) آنگاه که آن دو (فرشته) دریافت کننده. در راست و در چپ او نشسته (افکار و اعمال او را) دریافت می کنند. هیچ سخنی را بر زبان نمی آورد جز آنکه در نزد او فرشته مراقب حاضر و آماده ای (برای نوشتن) است. (قاف/۱۷-۱۸) + نوشته شده توسط محمد علی کوشش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قرآن آمده است که انسان را، انسان کند
🎙 #امام_خمینی:
💬 قرآن، یک سفرهای است که خدا برای همه بشر، پهن کرده است. هر کس به اندازه اشتهایِ خود میتواند از آن استفاده کند. امراضِ قلبی، آدم را بیاشتها میکند. اگر انسان، مریض نباشد و اشتهایِ قلبی داشته باشد، از قرآن استفاده میکند. لکن ما هم نباید مأیوس شویم و باید از این سفره، یک بهرهای برداریم.
💬 قرآن، آمده است که انسان را، انسان کند. تمامِ عبادات و ادعیه، وسیله است برای اینکه لُبابِ انسان، ظاهر شود و آنکه باالقوه است و لُبِّ انسان است به فعلیت برسد. انسانِ طبیعی، یک انسانِ الهی بشود و همه چیز را، حق ببیند.
👤استاد #رائفی_پور
✍️ #شیطان در قرآن با ۲۰ روش به ما حمله میکند اما به علت مشکل زبان غیر عربی تنها با کلمه فریفت ترجمه شده است. به عنوان مثال اسرائیل به غزه حمله کرد.
🔘موشکی حمله کرد؟
🔘با تک تیرانداز بود؟
🔘با هواپیما زده؟
🔘نیروی زمینیاش را فرستاده؟
همه را می گوید حمله کرد. در حالی که باید مشخص کرد چه نوع حملهای بوده است .
⁉️تا ندانیم چه نوع حملهای بوده چگونه میتوانیم جلوگیری کنیم؟
🛑خودمان را نمیشناسیم، شیطان را هم نمیشناسیم، برای همین #گناه میکنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ ماجرایِ ؛ نمازگزارانی که؛ بینماز محشور میشوند❗️
و دیندارانی که؛ بیدین محشور میشوند
#استاد_شجاعی
هدایت شده از ولايت
💥 ماه محرم یک فرصت استثنائی است.
💥 در ماه محرم، دو رزق اصلی تقسيم میشود: رزق بُكاء و رزق زيارت.
💠 #استاد_میرباقری:
«يكي از فرصتهاي استثنايي كه خداي متعال در طول سال قرار داده و رزقهاي خاصي در آن تقسيم ميشود، دهه محرم است. اين ایام، أيام معلومهاي است كه رزقهايي در آن تقسيم ميشود و انسان بايد خودش را براي برخورداري از اين رزقها مهیا کند.
در ماه محرم دو رزق اصلي تقسيم میشود: یکی #رزق_بكاء و دیگری #رزق_زيارت. در این ایام انسان باید به نقطهاي برسد كه اهل بكاء و اهل حزن بشود و واقعاً بتواند براي اهل بيت(ع) گریه کند و مصداق «يَحزَنون لِحُزنِنا» شود. اگر اين رزق را به انسان دادند خيلي بركات دارد، ازجمله اینکه انسان را به معيت و همراهي معصوم ميرساند.
رزق دیگر، رزق زيارت است، چه از راه نزديک، چه از راه دور. لذا باید خودمان را مهيا و تنظيم كنيم و توسل پیدا كنيم كه انشاءالله به ما اجازه ورود به محرم را بدهند.
فضاي محرم فضایی است که يك عدهأي اصلا واردش نمیشوند! مثل نماز ميماند. يك عدهاي أصلا نماز نميخوانند و يك عدهأي نماز ميخوانند ولی وارد نماز نميشوند؛ یعنی از اول تا آخر نمازشان در مدرسه و بازار هستند! محرم هم همینطور است، يك عدهاي أصلا وارد محرم نميشوند و يك عدهاي وارد فضاي محرم ميشوند. يك اجازه ميخواهد. انشاءالله حضرت زهرا(س) به ما اجازه دهند وارد شويم و اين دو تا رزق را كه يكي رزق بكاء و دیگری رزق زيارت است درك کنیم. بعضيها در این ایام، رزق بكائشان را ميگيرند و اهل حزن میشوند و حزن عاشورايي در وجودشان ميآيد.»
مداحی آنلاین - عاقبت بخیری - حجت الاسلام قرائتی.mp3
4.5M
♨️عاقبت بخیری
🎤حجت الاسلام #قرائتی
💠 رساله عهد
▪️ بزرگانی مثل مرحوم بوعلی یك رساله عهد نوشتند ـ كمتر كسی است که رساله عهد بنویسد ـ اصلاً رساله عهد را برای همین گذاشتند كه ما با خدایمان عهد كنیم. آن قدر فیض ذات اقدس الهی ریزش دارد كه به ما اجازه داد كه یك طرف عهد باشیم و او طرف دیگر! ما کتاب های نذر و وقف فراوان داریم، اما عهد كم است. عهد یعنی یك رساله که بخشی از اقسام فقهی مانند نذر و عهد و یمین است؛ این بزرگان رساله عهد می نوشتند که طرف عهدشان خداست؛ من با خدا عهد كردم، تعهّد كردم، «عاهدتُ الله» كه قصّه نخوانم، علمی شوم یا استاد شوم یا مؤلف شوم یا مدرّس شوم كه شاگرد بپرورانم. من اینجا نیامدم قصه بخوانم، فلان سریال را ببینم یا فلان داستان را گوش دهم، من آمدم محقّق و عالِم شوم و عالم پرور باشم. این رساله عهد را مرحوم بوعلی نوشتند كه من عهد كردم قصّه نخوانم. كسی كه عهد كرده قصه نخواند، وقتی كه ماه باجلال و شكوه محرّم رسید، او با قصه مجلس را كه اداره نمی كند، او راز نهضت حسینی را، رمز نهضت حسینی را كه حق مدار و حق محور بود بیان می کند. فرمود: «أَ لَا تَرَوْنَ أَنَ الْحَقَ لَا یعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یتَنَاهَی عَنْهُ»،[1] مسئله امر به معروف، نهی از منكر، حق مداری، حق محوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از كذب، گرایش به صدق، جامعه دروغ نگوید، دروغ نبافد، دروغ اِسناد ندهد؛ مشكل جامعه الآن دروغگویی است، این دروغگویی را برداریم كه اطمینان در جامعه پیدا شود؛ این موارد همه عصاره بحث های ایام محرّم خواهد بود.
▪️ معنای این عهد این است كه من با خدا تعهّد كردم حرف های غیر علمی نزنم، داستان بی مغز نگویم، وقت مردم را تلف نكنم؛ این كار و تعهّد من خواهد بود، مردم هم وقتی در مجالس حسینیه و مسجد و امثال آن شركت می كنند، برای شنیدن مواعظ الهی و نهضت جهانی سالار شهیدان (سلام الله علیه)، آنها هم «مُسْتَمِعٍ وَاعٍ» باشند؛ یعنی هم خوب گوش دهند و هم ظرف بیاورند كه این مطالب در آن ظرف جا بگیرد.
▪️ اگر وجود مبارك امیر مؤمنان (سلام الله علیه) در قرآن به این وصف شد كه ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾،[2] به ذیل این آیه که نگاه كنید، می گویند یكی از مصادیق بارز این آیه وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است كه حضرت «مُسْتَمِعٍ وَاعٍ» بود، «واعی» بود یعنی «وعاء» و ظرف می آورد،[3] این ظرف را خدای سبحان به ما داد؛ ولی اگر این ظرف را با قصه و داستان پُر كردیم جا برای مطالب دیگر نیست. اینكه می بینید بعضی ها حوصله شان زود سر میرود، برای این است كه ظرفیتی ندارند. الآن شما بهترین غذا را به كسی بدهید كه این با پفك شكم خود را سیر كرده است، این شخص دیگر اشتها ندارد، به او گفتند که این ماده غذایی نیست، ولی گوش نداد و شكم خود را با آن پُر كرد، دیگر احتیاجی به غذای سالم ندارد و احساس نیاز نمی كند! به او گفتند قصه سودمند نیست، حرف های باطل سودمند نیست، طنز سودمند نیست، مطالب غیر علمی سودمند نیست!
▪️ اگر وجود مبارك حضرت را به عنوان امام پذیرفتیم كه پذیرفتیم! باید در محافل علمی مصداق ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾ باشیم. فرمود وقتی معارف الهی تنزّل كرد، گوشِ شنوایی كه «وعاء» باشد و ظرفیت داشته باشد این معارف را می پذیرد. هم ما و هم گویندگان ما باید در محافل حسینی حرف های با مغز، برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی به مردم تحویل دهند و هم مستمعان ما «مُسْتَمِعٍ وَاعٍ» باشند تا ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾.
[1]. تحف العقول، ص245.
[2]. سوره حاقة، آیه12.
[3]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص423؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ ﴿وَ تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلّم) هِی أُذُنُكَ یا عَلِی».
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/08/01
▪️آیت الله بهجت :🌺
اگر کسی هدف خلقت انسان را بفهمد ، بسیار برایش شیرین است که هفتاد بار زنده شود و دوباره شهید شود .
🖤 امام حسین علیه السلام:
ای فرزند آدم! یاد کن مرگ خویش را و خوابیدن خود را در قبرت، و ایستادن خود را در برابر خدا را، در حالی که اعضایت علیه تو شهادت می دهند..
📓 ارشادالقلوب، ج۱، ص۷۴
✅سستی انسان در نماز
✍️پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
کسی که در نماز سستی کند، در قبر به غصه شدید و تاریکی، تنگی قبر و عذاب قبر تا قیامت و محرومیّت از بشارت ملائکه رحمت مبتلا میشود، حشر او در محشر بصورت الاغ خواهد بود نامه عملش را به دست چپ میدهند و حسابش طولانی میشود.
☘️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ضمن حدیثی در باب احوالات برزخی مردم فرمودند: « پس از آن بر جمعیتی گذشتم که سر و صورت هایشان را با سنگ شکسته و له میکردند.
💥از جبرائیل پرسیدم: آنها کیستند؟ گفت: جمعی
از امت تو هستند که نماز عشاء را نخوانده، از روی غفلت و اهمیّت ندادن به نماز آن را ترک کرده اند.
📚 نصایح، ص 108، ح 52.
📚 لئالی، ج 5، ص 88.
#معاد
هدایت شده از نی نوا
حمد - منشاوي.mp3
234.5K
هدایت شده از نی نوا
حمد - عبدالواسط.mp3
110.3K
هدایت شده از نی نوا
001 Al Fatiha Al Afasy Makarem Kabiri.mp3
804.6K
هدایت شده از نی نوا
Abdolbaset-Hamd_SoftGozar.com.mp3
657.4K
هدایت شده از نی نوا
حمد - منشاوی _ تلاوت.mp3
2.65M
بسم الله الرحمن الرحيم -جلسه 1.docx
21.9K
📜 #تفسیر - سوره مبارکه #حمد - آیة الله جوادی آملی - جلسه 1 - http://eitaa.com/maaref66 - http://Gap.im/maaref66
Javadi amoli-Tafsir Sureh Hamd-01.mp3
3.8M
🎤 #تفسیر - سوره مبارکه #حمد - آیة الله جوادی آملی - جلسه 1 - http://eitaa.com/maaref66 - http://Gap.im/maaref66
حمد ج 2.docx
26.8K
📜 #تفسیر - سوره مبارکه #حمد - آیة الله جوادی آملی - جلسه 2 - http://eitaa.com/maaref66 - http://Gap.im/maaref66
Javadi amoli-Tafsir Sureh Hamd-02.mp3
5.05M
🎤 #تفسیر - سوره مبارکه #حمد - آیة الله جوادی آملی - جلسه 2 - http://eitaa.com/maaref66 - http://Gap.im/maaref66
✅دنیا فریبکار نیست!
🔸در بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) است كسي دنيا را مذمّت كرده، فرمود «أَيُّهَا الذَّامُ لِلدُّنْيَا»(1) اي كسي كه داري دنيا را مذمّت ميكني! چه عالَمي زيباتر از دنيا؟! چه عالمي راستگوتر از دنيا؟! كجاي آن بد است؟
🔸او اگر چهارتا جمال را به شما نشان داد، بيمارستان و گورستان را هم به شما نشان داد، او كه كار بدي نكرده است؛ اين «مَتْجر» اوليای خداست، هر كس به هر جايي که رسيد در همين دنيا رسيد؛ ذرّهاي خلاف و دروغ و فتنه در دنيا نيست.
🔸بله، او اگر پارك را نشان دهد و گورستان را نشان ندهد و اتاق سالمندان را به شما نشان ندهد، ميگوييد او فريبكار است؛ لذا فرمود «مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ وَ لَكِنْ بِهَا اغْتَرَرْتَ»(2)، او شما را فريب نداد، او راستگوترين راستگوهاي اين نشئه است، شما فريب خورديد.
🔸اگر او غدّههاي سرطاني را به شما نشان نداده بود، بيماريهاي «صعبالعلاج» را به شما نشان نداده بود، ميگفتيد فريبكاري كرده، اما دارد همه را به شما نشان ميدهد.
🔸اينطور نيست كه فقط مدرسه و پارك را نشان دهد و بيمارستان و گورستان را نشان ندهد؛ همه را به شما نشان داد فرمود: «مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ وَ لَكِنْ بِهَا اغْتَرَرْتَ» اين «مَتْجر» اولياست.
↙️پی نوشت ها:
1- نهج البلاغه، حکمت131
2- نهج البلاغه، خطبه223
🔹🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 21 الی 34
✅ انسان مجبور است كه آزاد باشد
🔸فرمود من بشر را آزاد گذاشتم، این آزادی راه کمال اوست، «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»(1) هیچ کس در دین مجبور نیست؛ یعنی تکویناً آزاد است، چون هر راهی را که انتخاب کند به اختیار خودش باشد و کمال او هم در همین است.
🔸امّا این ـ معاذ الله ـ به معنای اباحهگری نیست که هر کسی هر حرفی خواست بزند و هر کاری خواست انجام دهد که این به عنوان آزادی بیان یا آزادی قلم باشد، وگرنه «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ»(2) بگیر و ببند الهی برای چیست؟
🔸همین خدایی که میفرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، میگوید بگیرید و ببندید و بزنید!
🔸پس این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» یعنی بشر را من آزاد خلق کردم یا به طرف حق یا به طرف باطل؛ هیچ جبری نیست، انسان مجبور است که آزاد باشد، این از بهترین نعمتهای الهی است.
🔸فرمود آزادیِ او در اختیار او نیست، ما او را مجبور کردیم که آزاد باشد، ما او را اینطور خلق کردیم. هیچ کس نمیتواند جلوی آزادی خود را بگیرد؛ یعنی یک کار بدون اراده انجام دهد.
🔸همانطوری که دو دوتا پنجتا مستحیل است، اگر کسی بخواهد کارِ بیاراده انجام دهد مقدورش نیست ...
🔸انسان «خُلِقَ مُختارا»؛ این اختیار کمالی است که ذات اقدس الهی به او داد؛ فرمود در مسئله خلقت ما شما را آزاد آفریدیم، قبول یا نکول هر راهی را که انتخاب کنید، آزادانه انتخاب کردید.
🔸ولی ما هدایتتان میکنیم، راهنمایی میکنیم که راه بهشت حق است، راه انبیا حق است، راه اولیا حق است، دنیا در آن هست، آخرت در آن هست، حسنات در دنیا هست، حسنات در آخرت هست.
🔸اگر کسی با قیام حجّت عقلی و نقلی بیراهه رفت، آنگاه این بگیر و ببند الهی شروع میشود «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ* ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ»
🔸این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» ـ معاذ الله ـ که نمیخواهد اباحهگری را ترویج کند؛ این میخواهد بگوید در ساختار خلقت، بشر تکویناً آزاد است، اما تشریعاً راه آن مشخص است که الاّ و لابد باید راه انبیاء را برود.
🔸اگر ـ معاذ الله ـ «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» معنای آن این بود که انسان رهاست، این بگیر و ببند برای چیست؟
🔸بنابراین فرمود ما راهها را مشخص کردیم و انسان هر راهی را بخواهد برود مختار است؛ ولی الاّ و لابد باید راه خوب را انتخاب کند.
↙️پي نوشت ها:
1- سوره بقره، آیه256
2- سوره حاقه، آیات30 و31
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 22 الی 40
✅جامعه را اخلاق می سازد، نه #علم
🔸آن چیزی که جامعه را میسازد علمِ کامل نیست، اخلاق کامل است؛ لذا فرمود «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»
🔸برخورد، اخلاق، گذشت، تحمُّل، صبر و این گونه از موارد است که میتواند جامعه را بسازد، وگرنه پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده اصول دین، فروع دین، فقه، حقوق، همه را تکمیل کرد، اما نفرمود «بعثت لاتمّم العلوم و الفقه و المعارف و کذا»، فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»؛ آن چیزی که جامعه را میسازد اخلاق است ...
🔸آن چیزی که جامعه را میسازد و به کمال میرساند اخلاق است؛ وگرنه علوم فراوان که مشکل جامعه را حل نمیکند.
🔸اگر شما علامه طباطبایی بشوید، ناچارید در حوزه بنشینید و درس بگویید و کتاب بنویسید، دیگر به درد جامعه نمیخورید.
🔸مگر جامعه از علامه طباطبایی استفاده میکرد؟ مگر با دو واسطه، سه واسطه یا ده واسطه؛ یعنی شاگردان علامه این معارف را رقیق کنند و در دسترس مردم قرار دهند تا مردم از برکات المیزان استفاده کنند.
🔸آن چیزی که مستقیماً جامعه را میسازد اخلاق است، وگرنه حضرت برای تتمیم مسائل فقهی هم آمده، اخلاقی هم آمده، فلسفی هم آمده، تفسیری هم آمده و نفرمود «بعثت لاتمّم مطالب العلوم، معارف العلوم» و مانند آن ...
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 111
✅پراکنده گو، رؤیای پراکنده می بیند.
🔸آنهایی که خوابهای آشفته میبینند، مثل بیداری آنهاست.
🔸کسانی که اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آدمهای عادی هستند؛ پنج شش نفر وقتی یک جا مینشینند، اول که وارد میشوند در یک موضوع سخن میگویند، یک ساعت که نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند میروند درباره چیزهایی بحث کردند که هیچ رابطهای بین آن حرفهای آخر اینها با حرفهای اول اینها نیست؛ براساس تداعی معانی، تداعی الفاظ، تداعی اذهان است، پراکندهگویی عصاره کار جلسه آنهاست؛ اینها را «اضغاث احلام» میگویند.
🔸شما ببینید این باغهایی که علف هرز زیاد دارد، وجین می خواهد ... اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین کند، وقتی یک دسته سبزی از آن باغ بگیرید، شما این دسته سبزی را که مثلاً یک کیلو وزن آن است دهها بار باید بگردی تا یک برگ قابل خوردن پیدا کنی.
🔸در میان علف های هرز، یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراکی پیدا شود بسیار کم است، اینها را میگویند دستهای! اینها را میگویند «اضغاث»؛ اگر اینها در بیداری باشد که «اضغاث یقظه» است، اگر در خواب باشد که «اضغاث احلام» است.
🔸خوابهای آشفته مثل بیداری است، چون انسان همانطوری که در بیداری پراکنده زندگی میکند، خواب آنها هم همینطور است.
🔸مگر خواب خوب نصیب هر کسی میشود؟!
🔸هر کسی هر حرفی میزند باید توقع داشته باشد رؤیای صالحه یا رؤیای صادقه نصیبش شود؟
🔸کسی که با قصه زندگی میکند، خواب تحقیقی نصیبش نمیشود؛ کسی که با بنای عقلا و فهم عرف زندگی میکند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمیشود.
🔸بالأخره رؤیا محصول «یقظه» است.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 111
✅حکمت موی سر
✍️در تبیین علت روییدن موی سر امام صادق علیه السلام می فرمایند: مو بر بالای سر قرار داده شده است تا با بُن خود، روغنها را به مغز برساند و با سرِ خود(سرِ موها)، بخار را از مغز خارج کند و گرما و سرمایی را که بدان میرسد، دفع کند.
📚بحارالانوار ج۱۰ ص۲۰۶
🔅چرا دعای ما مستجاب نمی شود؟
🔅امام صادق (عليه السّلام) :
در بنى اسرائيل مردى بود كه سه سال پيوسته دعا می كرد تا خداوند پسرى به او روزى كند ، ولی هنگامی كه ديد خدای متعال دعای او را مستجاب نمی کند ، گفت : پروردگارا ! آيا من از شما دورم که سخنم را نمی شنوى ، يا به من نزديكى ولی پاسخم را نمی دهى ؟ ! كسى به خوابش آمد و به او گفت : تو سه سال خدا را با زبانی بدگو ، قلبی سركش و ناپاک ، و با نيتى نادرست خوانده ای ؛ پس بايد فحش و بدگویی را ترک ، قلبت را از گناهان خالی ، و نيتت را درست کنی ، تا دعایت مستجاب شود «... إِنَّكَ تَدْعُو اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ مُنْذُ ثَلَاثِ سِنِينَ : بِلِسَانٍ بَذِيءٍ ، وَ قَلْبٍ عَاتٍ غَيْرِ تَقِيٍّ ، وَ نِيَّةٍ غَيْرِ صَادِقَةٍ ... » .
🔅امام صادق ( علیه السلام ) فرمود :
آن مرد به این دستور عمل كرد ، سپس دعا كرد و خداوند نیز پسری را روزی او قرار داد .
📚الكافي ، ج ۲ ، ص ۳۲۴
🔅چرا انسانهای مومن وخوب بیشتر دچار مشکل و غم میشوند؟
🔅خداوند تبارک و تعالی چون بنده ای را دوست دارد در بلا و مصیبتش غرقه سازد و باران گرفتاری بر سرش فرود آرد و آنگاه که این بنده خدا را بخواند فرماید : لبیک بنده ی من ! بی شک اگر بخواهم خواسته ات را زود اجابت کنم می توانم، اما اگر بخواهم آن را برایت اندوخته سازم این برای تو بهتر است
چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهدو او راغمگین سازد و به واسطه آن، متذکر گردد. مومن اگرمی دانست که پاداش مصائب و گرفتاری هایش چه اندازه است،آرزو میکرد با قیچی تکه تکه شود. هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود. خداوند عزوجل می فرماید اگر بنده مومن من دل آزرده نمی شد، سر انسان کافر را با دستمالی آهنین می بستم، تا هرگز دچار سردرد نشود.
🔅با مروری بر مشکلات و مصایب اهل بیت، مخصوصا مصیبت عظمای امام حسین علیه السلام و اهل بیتش، احادیث بالا را بهتر درک میکنیم... زیرا که اگر دنیا محل عیش و راحتی و خوشگذرانی بود هیچکس لایقتر از محمد و آل مطهرش برای بهره بردن از این موهبت نبود....
هرکه در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش میدهند...
📚اصول کافی
✅چطور خداوند دستور به امر قبیح(قتل نفس) می دهد؟!
🔸آنچه وجود مبارک حضرت ابراهیم دید همین بود که «إِنِّی أَری فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ» و همین هم واقع شده.
◀️پرسش: مگر شرع قائل به حُسن و قبح عقلی نیست؟
🔸پاسخ: بله.
◀️پرسش: چطور امر خداوند بر یک امر قبیحی جاری شده است؟
🔸پاسخ: ما خلاف کنیم قبیح است؛ درباره مالِ خودمان حق نداریم که بگذاریم بیراهه کسی بیاید و از ما بگیرد، اما در امانتها چطور؟!
🔸بسیاری از ماها اسلامی حرف میزنیم و قارونی فکر میکنیم؛ ما خیال میکنیم خدا هم ـ معاذ الله ـ مثل یکی از افراد دیگر است، کسی حق ندارد در مال و جان ما بدون اذن ما تصرف کند که این صحیح است، برای اینکه ما مالک جان و مال هستیم(النَّاسُ مُسَلَّطُونَ عَلَى أَمْوَالِهِم)
🔸این نسبت به قانونی است که خدا جعل کرده و عقل هم پذیرفته است، اما نسبت به ذات اقدس الهی ما واقعاً مالک هستیم یا امین می باشیم؟ ...
🔸اگر کسی اسلامی حرف بزند و قارونی فکر کند که بگوید من خودم چندین سال زحمت کشیدم و مالک هستم، معلوم میشود که مشکل جدّی دارد.
🔸ما در برابر دیگران بله مالک هستیم و کسی حق ندارد که در جان و مال ما تصرف کند، چه اینکه ما حق نداریم در جان و مال کسی تصرّف کنیم؛ اما ذات اقدس الهی حق ندارد در جان و مال ما تصرّف کند؟
🔸اینها برای اوست، عطایای اوست؛ لذا در امور کسبی و اقتصاد فرمود «لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ»، هر کسی که کسب کرد برای اوست، اما درباره انفاق الهی فرمود «وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللَّهِ الَّذی آتاکُمْ» این برای اوست و برای شما نیست.
🔸ما اگر واقعاً باور کردیم که موحّدیم، باور کنیم که امین هستیم؛ صاحب مال گفت مال را بدهید، باید بگوییم چَشم.
🔸در برابر خدا اگر کسی بگوید من نمیدهم این قبیح است.
🔸در قتل نفس، این همه انتحارها، این همه عزیزان ما که رفتند در میدان مین شربت شهادت نوشیدند؛ مثل گردان عاشورای آذربایجان شرقی اینها هم همینطور بودند، اینها امین بودند؛ دستور اسلامی این است که شما بروید این مینها را خنثی کنید، اینها هم با استقبال رفتند و این امانت را اهدا کردند.
🔸این خودکشی نیست، این انتحار محرّم نیست؛ اگر کسی خودکشی کرد معصیت کرد ...
🔸با اینکه این همه اصرارِ قرآن کریم بر وصیّت است [امّا] اگر کسی قرصهای سمّی خورده که مُهلک است، بعد از اینکه این قرصها را خورده شروع کرده به نوشتن وصیّتنامه، آن تکّه کاغذپاره ای بیشتر نیست و چنین کسی وصیت او هم ارزش ندارد.
🔸اگر کسی باور کرده که جان و مال ما برای خداست، میگوید او دستور داد و من هم آن را تسلیم میکنم.
🔸بنابراین نسبت به دیگری کسی حق ندارد؛ لذا وجود مبارک حضرت ابراهیم با پسرش مشورت کرد «فَانْظُرْ ما ذا تَری»
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 113
🌹 👈 در قران کریم 9 آرزوی که انسان بعد از مرگ داشته خواهد بود ذکر شده است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- *يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا*
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! خاک میبودم
(ﺳﻮﺭة النبأء 40)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۲- * يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي *
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! برای آخرت خود چیزی میکردم.
( ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺠﺮ 24 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۳- *يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ*
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! نامه اعمالم برایم داده نمی شد.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﺤﺎﻗﺔ 25)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۴- *يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا*
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! فلان انسان را به دوستی نمیگرفتم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 28 )
🌺 🌸 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۵- *يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا*
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! فرمانبرداری الله و رسول الله را میکردیم.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ 66)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۶- *يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا*
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! راه و روش رسول الله را تعقیب میکردم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 27)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۷- *يَا لَيْتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا*
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! من هم با آنها میبودم حال کامیابی بزرگ حاصل میکردم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ 73)
🌺 🌸 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۸- *يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا*
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! با رب خود کسی را شریک نمییآوردم.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻜﻬﻒ 42)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۹- *يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِين*َ
ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! راهی برابر شود که دوباره به دنیا برگردیم و نشانی های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مومنین شویم ۔
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﻧﻌﺎﻡ 27)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌺 🌸 👈🏻 این ها آرزو هایی اند که بعد از مرگ برآورده شدن شان نا ممکن است .
لهذا کوشش نماییم که تا در دنیا هستیم خود را اصلاح نماییم تا باشد که در آخرت از نادمین نباشیم .
الله سبحانه و تعالی همه مارا هدایت به راه صراط المستقیم نماید .
آﻣِﻴﻦ ﻳَﺎ ﺭَﺏَّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴْﻦ .
◾️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«بعضي وقتها ما وقتي وارد #تحليل_فعل_معصوم ميشويم غافل هستيم و عقل خودمان را وسط میگذاریم. بله، عقل خيلي چيز خوبي است و انکار نمیشود ولي آنچه از عقل به ما دادهاند يک شمع از خورشيد است؛ خورشيدش را به نبي اکرم(ص) دادهاند.
باید بدانیم فعل امام از يک عقل رفيعتري است ما هيچ وقت نميتوانيم آنجا را ببينيم؛ ولي در عين حال دنبال کردن براي اينکه ايمانمان بيشتر شود و بيشتر استفاده کنيم، وجه دارد».