eitaa logo
معارف
30 دنبال‌کننده
21 عکس
94 ویدیو
100 فایل
اصول دین و عقائد
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️‍ آیت‌الله بهجت (ره) : هر عملی بسیار دارد که معلوم نیست از عهدۀ آن‌ها برآییم . عبادات ، شروط زیادی دارد که معلوم نیست بتوانیم آن‌ها را رعایت کنیم و از عهدۀ آن‌ها برآییم ، اما و شرطی ندارد ، و دوست خدا و دوست دوستِ خدا شدن ، به اندک چیزی حاصل می‌شود و آسان است . 📚رحمت واسعه ، ص ۳۷
🌀مردى ازامام حسن عليه السلام پرسيد: چرا سفر مرگ براى ما ناخوشایند است و از او استقبال نمى کنيم؟! 🔹حضرت فرمودند: شما خانه آخرت را خراب کرده اید و خانه دنیا را آباد، طبیعى است که انتقال از اقامتگاه آباد به جایگاه خراب براى شما ناخوشایند است. 📚 بحارالانوار، ج۴۴، ص١١٠
🌹آيت الله بهجت(ره): ✨اگر از قرآن استفاده نمی كنيم برای آن است كه يقين ما ضعيف است.
🍃تبدیل به چنان نوری در عالم برزخ برای مردگان مےشود، که آنها را از گرفتاریهای آن عالم نجات مےدهد. تا می توانید برای اموات خود صلوات بفرستید که چشم انتظارند. «علامه طباطبایی»
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: از آیۀ شریفۀ «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ؛امر به معروف و نهی از منکر کن و بر هر مصیبتی که به تو می رسد، صبر بنما!»[لقمان:۱۷] استفاده می شود که صبر و تحمّل و شنیدن ناسزا و تلقی کردن آن چون حلوا و طیّباتِ شیرین و خوشمزه، از لوازم امر به معروف و نهی ازمنکر است. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص
🍃پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: منشاء همه گرفتاریهای شما گناه و درمان همه دردها و گرفتاریهای شما استغفار است.
آیت الله بهجت (ره): «به‌گونه‌ای قرآن بخوان که چشم تو قرآن را ببیند، گوش تو قرآن را بشنود و قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد. باید آن را از آفرینندۀ قرآن تلقی کند، که قرآن را خدا می‌گوید و تو شنونده قرآن هستی».
🔔اندوه سرمایه داران 🔴 بزرگ ترین حسرت ها در روز ، حسرت خوردن مردی است كه را به گناه گرد آورد، و آن را شخصی به ارث ببرد كه در اطاعت خدای سبحان بخشش كند، و با آن وارد بهشت شود، و گرد آوردنده اولی وارد جهنم گردد. 😳 📚 حکمت429
🍃محبت و زیارت اهلبیت (علیهم السلام) 🍃 🔰امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «از مواردی که به زیارت زائرم می‌آیم شب اول قبرست. » 💬پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «محبت به من و اهلبیتم در هفت موقف بسیار هولناک، نجات بخش است: 1️⃣هنگام مرگ و حضور فرشته مامور قبض روح. 2️⃣هنگام بازجویی در برابر فرشتگان مسئول برزخ در شب اول قبر. 3️⃣هنگام زنده شدن مردگان در قیامت. 4️⃣هنگام باز شدن پرونده عمل در برابر انسان در قیامت و یا زمانی که پرونده عمل هر شخصی را به دستش می‌دهند. 5️⃣هنگام حساب و حضور در دادگاه عدل الهی. 6️⃣هنگام سنجش افکار و اعمال انسان با معیارهای حق و الگوهایی که در آن روز است. 7️⃣هنگام عبور از صراط و پلی که بر روی دوزخ نهاده شده است. » 📗بحار، ج ۷، ص ۲۴۷.
✅نه ثروت، تکریم است و نه فقر، اهانت! ✍️آیت الله العظمی جوادی آملی: هر چيزی که در دنيا ذات أقدس الهي مقرّر کرد، يک آزمون است؛ در سوره مبارکه «فجر» چند بار اين آيه مطرح شد، کساني که وضع مالي‌شان خوب است خيال مي‌کنند که خدا اينها را گرامي داشت، برخي‌ها خيال مي‌کنند آنها که وضع مالي‌شان خوب نيست، خدا به اينها اهانت کرده است؛ در صورتی که نه آن درست است، نه اين درست است. ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، هر دو ابتلاء است. خداوند می فرماید آنها که مبتلا به ثروت هستند، ما آنها را آزموديم، آنها که مبتلا به فقر هستند، ما آنها را آزموديم. هر دو ابتلاء است. افرادي که سالم هستند در خانه‌ها زندگي مي‌کنند، مبتلا به سلامت هستند. آنها که در بستر بيماري بيمارستان هستند، مبتلا به مرض هستند. نه آن تکريم است، نه اين اهانت. نه سرمايه‌دار مکرّم است، نه تهيدست تحقير شده. إکرام در قيامت روشن مي‌شود: «إنَّ الْغِنَی وَ الْفَقْرِ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ» 📚جلسه درس تفسیر۲۰ اسفند۹۷
💠 🔮اگرمسئله امام شناسی بالا رود،خداشناسی هم بالا می رود:زیرا چه آیتی بالاتر از امام؟ 🔮امام آیینه ای است ڪه حقیقت تمام عالم را نشان می دهد. 📚درمحضربهجت،ج۱،ص۴۱
🌷مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: 🌿 موت، هادم اللذّات است. مبادا از مرگ بترسید و معنای اول را بگیرید. چنین کاری ظلم به محمّد و آل محمّد(ص) است. یعنی به مولایم اعتماد ندارم که این طور نگاه می‌کنم. آیا دوست اهل بیت(ع) این جور بد جان بدهد؟ آیا ممکن است؟ بلکه شیرین جان می‌دهد. دم آخر نگاه می‌کند و می‌بیند امیرالمومنین(ع) بالای سرش است. نگاه می‌کند می‌بیند حضرت زهرا(س) در آن کنار نشسته است. برای هرکس به آنها اعتقاد داشته باشد، جمال آنها پیدا می‌شود. آنها شبح دارند و اگر بدنشان نیست، شبحشان که هست. آیا کسی که آنها بالای سرش نشسته باشند، بد جان می‌دهد؟ من وقتی می‌خواهم بخوابم اگر مادرم بالای سرم نشسته باشد، خوابی می‌کنم که در عمرم چنان خوابی نکرده‌ام. این از برادر کوچک و آن هم از برادر بزرگ است. برای آن یکی، خانم حضرت زهرا(س) می‌آیند. چقدر مومن، زیبا جان می‌دهد. چنان جان می‌دهد که دیگر زنده نشود – از بس که جایش قشنگ است. 📚کتاب طوبی محبت؛ جلد۴- ص 40
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب بهترین تحلیل پیرامون شهادت سپهبد
🌺 علّامه طباطبایی (ره) : 🌷 یک صلوات تبدیل به چنان نوری در عالم برزخ برای مردگان می شود که آنها را از گرفتاری های آن عالم نجات می دهد.
🔅امام على عليه السلام: 🔺روز عدالت براى ظالم، سخت تر از روز ستم بر مظلوم است نهج البلاغه، حکمت341
شرح حدیث جنود عقل و جهل.pdf
13.89M
📚عنوان : شرح حدیث جنود عقل و جهل ✍️نویسنده : امام خمینی (ره)
2812-fa-taber-khab-jame.pdf
12.56M
📚عنوان : بانک جامع تعبیر خواب ✍️نویسنده : مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان 📖موضوع : تعبیر خواب
🌺پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🔸قرآن را روشن و شمرده بخوان 🔸 و آن را مانند تخم علف پراكنده اش مساز 🔸و همچون شعر به شتاب و بريده و بريده مخوان. 🔸در شگفتی هايش درنگ كنيد، دل ها را با آن به تپش و حركت در آوريد و همه كوشش شما اين نباشد كه سوره را به آخر برسانيد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 زنگار غفلت
✅ علم غیب ملاک قضاوت نیست 🔸ما بايد بدانيم كه علم ملكوتي اشرف از آن است كه در حوزه‌ها بيايد با آن فقه و اصول اداره بشود ... 🔸علم غيب برتر از آن است كه سند فقه باشد، علم ملكوتي برتر از آن است كه بازار فقه را گرم كند. 🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود من قاضي‌ام، روي كُرسي قضا نشستم، محكمه قضا دارم، اما فقط بر اساس شاهد و سوگند حكم مي‌كند. 🔸با حصر فرمود: «إنّما أقضي بينكم بالبيّنات و الأيمان» با اينكه مسلّماً اسرار غيب را باخبر بودند در يكي از جبهه‌هاي جنگ كسي كشته شد وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «إنّ الشملة التي أخذها يوم خيبر من المغانم لم تصبها المقاسم لتشتعل عليه نارا» الآن آن پارچه‌اي كه ايشان در غنايم خيبر بدون اجازه ما گرفته در كنار قبرش دارد شعله مي‌زند. 🔸اين پيغمبر است ... بنا بر اين نيست كه ما با علم غيب اداره كنيم؛ علم غيب را ذات اقدس الهي در قيامت ملأ مي‌كند، مبادا بگوييد ما رفتيم محكمه پيغمبر به دست خود پيغمبر اين مال را گرفتيم. 🔸اگر كسي شاهد دروغ آورد، قسم دروغ خورد، مالي را از محكمه من از دست من گرفت «قطعةً من النار» را دارد مي‌برد. 🔸علم غيب برتر از آن است كه اين را انسان به بازار فقه بياورد. 🔸آن وقت ديگر جا براي اين سؤال نيست كه «وجود مبارك حضرت امير مي‌دانست آن شب شهيد مي‌شود يا نمي‌شود؟ اگر مي‌دانست چرا رفته؟ وجود مبارك سيّدالشهداء مي‌دانست شهيد مي‌شود يا نمي‌شود؟ اگر مي‌دانست شهيد مي‌شود چرا رفته؟» 🔸اين اصلاً آسمان را به زمين دوختن است؛ آن علم اشرف از آن است كه بازار فقه را گرم بكند، فقه ظاهري دارد، همه ما مثل ديگران مكلّف به ظاهريم. 🔸گاهي براي اظهار معجزه، اظهار نبوّت، اظهار امامت، اثبات ولايت دستورات غيبي مي‌دهند اما بنا بر اين نيست كه با علم غيب عمل كنند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره لقمان، آیات 31 الی34(آخر)
میرزا علی قاضی(ره): از وسوسه های شیطان این است که توبه را در نزد انسان بزرگ جلوه می دهد تا از نزدیک شدن به آن بترسد و در عوض، گناهان را کوچک جلوه می دهد تا انسان به انجام آن رغبت کند.
🔅امام على عليه السلام: 🔺چون ديدى خداوند سبحان، با وجود آن كه گناه مى كنى، پياپى به تو نعمت مى دهد، اين، براى غافلگير كردن [و به دام انداختن ]توست
✅ظهور ملکات در عالم خواب و پس از مرگ ✅انسان آنچه در خواب مي‌گويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است 🔸يك آدم دروغگو در خواب هم بخواهد حرف بزند دروغ مي‌گويد! 🔸يك آدم فحّاشِ بَذيّ بدزبان خواب هم كه مي‌بيند دارد فحش مي‌دهد! 🔸اين روايتي كه مرحوم فيض در وافي نقل كرده اصلش براي جلد هشت كافي مرحوم كليني است كه بارها آن روايت خوانده شد: 🔸بشرهاي اوّلي گرچه مي‌خوابيدند ولي رؤيايي نداشتند. 🔸انبيا كه آنها را به احكام شريعت دعوت مي‌كردند عده‌اي مي‌پذيرفتند عده‌اي نمي‌پذيرفتند. 🔸آنها كه نمي‌پذيرفتند بهانه‌شان اين بود كه انبيا مي‌فرمودند اگر اين كار را كرديد ثواب مي‌بريد اگر نكرديد عقاب مي‌بريد، آنها مي‌گفتند «ثواب و عقاب يعني چه؟ چه وقت ثواب مي‌بريم؟» 🔸مي‌فرمودند «بعد الموت»؛ آنها انكارشان بيشتر مي‌شد مي‌گفتند «كسي كه وارد قبرستان شد كه از قبرستان برنمي‌گردد!» خيال مي‌كردند معناي حيات بعدالموت اين است كه مرده‌هاي قبرستان از قبرستان در بيايند. 🔸بعد مرحوم كليني اين را از معصوم(سلام الله عليه) نقل مي‌كند كه خداي سبحان رؤيا را نصيب بشر اوّلي كرد، اينها وقتي مي‌خوابيدند چيزهايي مي‌ديدند مي‌آمدند نزد انبيايشان مي‌گفتند «اينها چيست كه ما در عالم خواب مي‌بينيم؟» 🔸انبيايشان مي‌فرمودند «اين ها كه شما در رؤيا مي‌بينيد از سنخ آن چيزهايي است كه ما به شما مي‌گوييم، شما انتظار نداشته باشيد كه مرده‌هايتان از قبرستان بيايند در صحنه بازار و منزل، آن يك عالم ديگري است شبيه همين عالم رؤيا»(*) 🔸اين نمودار و تشبيهي است كه بالأخره آن صحنه غير از اين صحنه است. 🔸انسان در خواب اگر راست گفت ثواب نمي‌برد، دروغ گفت عقاب نمي‌شود، آنچه در خواب مي‌گويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است ... *- الكافي، ج8، ص90؛ الوافی، ج25، ص641 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره سجده، آیات 10 الی 14/
عدم استجابت دعا يكي اين است كه شايد حكمت نيست، صلاح نيست و ممكن است اجابت اين دعا براي فرد ضرري در پي داشته باشد. ما هميشه افق‌هاي نزديك را مي‌بينيم. و مي‌خواهيم زود اين كار راه بيفتد ولي ممكن است در دراز مدت به صلاح نباشد. گاهي منوط به يك سلسله مقدمات و عواملي است ك طرف بايد خودش دنبالش برود. يكي از امام صادق (ع) درخواست كرد كه دعا كنيد خدا روزي مان را زياد كند. امام فرمود: دنبال كار برو، تلاش هم بكن از مورچه كه كمتر نيستي كه روزي اش را از خدا مي‌خواهد ولي تلاش ميكند. فرض كنيد كسي فكر مي‌كند كه آن دعا به صلاحش است، آن وظيفه را هم انجام مي‌دهد مثلا كار مي‌كند، دنبال روزي هم مي‌رود، دعا هم ميكند ولي كار گيرش نمي آيد. يكي ديگر از موانع استجابت دعا عدم اعتقاد به استجابت دعا است. در واقع همان ياس از اجابت دعا است. ديگر اينكه تاخير در نمازهاي واجب است. ديگري اينكه منافقانه برخورد كردن با مردم است. ديگري ناپاكي درون است و ديگري لقمه ي حرام و آخري بددهاني است. بالاخره مجموعه اين عوامل، يكي يا همه اش ممكن است در زندگي كسي موجب بشود كه دعايش اجابت نشود.