eitaa logo
معارف
29 دنبال‌کننده
21 عکس
94 ویدیو
100 فایل
اصول دین و عقائد
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️همیشه به ما گفته بودند که جهل یعنی فقدان علم! حالا ما نوعی جاهلیت داریم که مجهز به علم و تکنولوژیه‼️ 🔸جلسه ۵۸۰ ▫️«جنود عقل و جهل» - اردیبهشت۹۴ 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✍🏻ادامه ☘و حَسِبُوا أَلاّ تَکُونَ فِتْنَهٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا کَثِیرٌ مِنْهُمْ وَ اللّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ«71»☘ ✨(یهودیان چون خود را برتر از مردم و اولیای خدا می پنداشتند)گمان کردند کیفر و آزمایشی (برایشان)نخواهد بود،پس(از دیدن حقایق)کور و(از شنیدن حقایق)کر شدند.سپس خداوند (لطف خویش را بر آنان باز گرداند و)توبه شان را پذیرفت.دگر بار بسیاری از آنان(از دیدن و شنیدن آیات الهی)کور و کر شدند و خداوند به آنچه می کنند،بیناست.🌻 💠نکته ها💠 🌱«فتنه»در آیه،یا به معنای آزمون و یا به معنای عذاب است.🌻 🌱بنی اسرائیل می پنداشتند آزمایش ها یا قهر و عذاب الهی،مربوط به دوران حضرت موسی علیه السلام بوده و شامل آنان نمی شود.از این رو سرگرم زندگی مادّی،رفاه طلبی و بی تفاوتی نسبت به آیات الهی شدند.🌻 🌱امام صادق علیه السلام در توضیح آیه فرمود:«و حسبوا ان لا تکون فتنه»مقصود زمانی است که پیامبر صلی الله علیه و آله در بین آنان بوده، «فَعَمُوا وَ صَمُّوا» زمانی است که پیامبر از دنیا رفت، «ثُمَّ تابَ اللّهُ» مراد زمانی است که امیرمؤمنان علیه السلام به خلافت رسید و «ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا» مراد تا روز قیامت است.[17]🌻 💠پیام ها💠 1-✅آزمایش الهی عمومی است،هرگز از فتنه ها غافل نشویم. «حَسِبُوا أَلاّ تَکُونَ فِتْنَهٌ»🌻 2-✅عقائد نباید بر اساس حدس و گمان باشد. حَسِبُوا ...🌻 3-✅برای مدّتی در خط مستقیم بودن مهم نیست،مهم حسن عاقبت است. «ثُمَّ تابَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا» «ثُمَّ عَمُوا» نشانه آن است که بنی اسرائیل بعد از بازگشت لطف خداوند،تا مدّتی در خط صحیح بودند؛ولی دوباره منحرف شدند.🌻 4-✅غرور و خودبرتربینی و گمان و وهم،انسان را کور و کر و از شناخت صحیح، محروم می سازد. وَ حَسِبُوا ... فَعَمُوا وَ صَمُّوا🌻 5-✅کسی توقّع نداشته باشد که بی امتحان،به جایی برسد. «حَسِبُوا أَلاّ تَکُونَ فِتْنَهٌ»🌻 6-✅لطف الهی تا حدّی است که حتّی بدون عذرخواهی انسان،به سوی او سرازیر می شود. «فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللّهُ»🌻 7-✅خداوند مهربان است،ولی انسان ها لجوج اند. «تابَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ثُمَّ عَمُوا»🌻 8-✅کثرت رهرو نشانه ی حقّانیّت راه نیست. «ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا کَثِیرٌ مِنْهُمْ»🌻 9-✅ایمان به نظارت خداوند در زندگی انسان نقش مهمی دارد. «وَ اللّهُ بَصِیرٌ»🌻
🌹 امام صادق (علیه السلام) : ✨ مرده بخاطر طلب و که برای او میشود ، میگردد ، همانگونه که زنده با خوشحال می گردد. 📘 الفقیه ج۱ ص۱۱۷
☘ آیت الله حق شناس (ره) : 🌸 حضرت ملک الموت وعده داده است که هر کس نمازش را اول وقت بخواند در هنگام موت ، خودش شهادتین را به او تلقین می‌کند.
💠 ناطقه ي انساني: 🔹هر چه وجود يک شئ ضعيف تر باشد، تعلق او به غير قوي تر است و هر چه وجود آن شئ قويتر شود تعلق او به غير ضعيف تر خواهد بود. تا آنجايي که اگر يک شئ صرف استعداد بود، صرف تعلق ميشود و اگر يک شئ صرف فعليت بود، منزه از هرگونه تعلق و ارتباط خواهد شد. بر مبناي حکمت متعاليه و نظر صدرالمتالهين تعلق نفس به بدن حدوثا يک نحو است و بقاءً نحوه ي ديگر، چون وي قائل است که نفس در بدو پيدايش مادي است و در اثر حرکت و سير جوهري از تجريد برخوردار ميشود يا در حد تجرد برزخي که اکثر مردم در اين حد هستند يا به مرحله ي تجرد عقلي ميرسد، مثل نفوس اوحدي، و يا به مرحله ي فوق تجرد عقلي نايل ميگردد، مانند نفوس کمّل، ازين رو تعلق نفس به بدن حدوثا و بقاءً يکسان نيست، در حدوث تعلق نفس به بدن تعلق يک صورت مادي است به ماده و در بقا تعلق نفس به بدن تعلق يک موجود مجردي است که در مقام فعل با بدن در ارتباط است. 📚سيد علي طباطبايي(حفظه)، انسان در حال شدن است، ص39.
معاد در سخن امام حسین علیه السلام امام حسین علیه السّلام فرمودند: اى پسر آدم فكر كن و بگو كجایند سلاطین دنیا و صاحبان آنان كه خرابی هاى دنیا را آباد كردند و نهرهاى آن را حفر كردند و شهرهاى آن را به پا داشتند و از روى كراهت از آن جدا شدند و كسانى دیگر وارث آنها شدند و ما هم به همین زودی ها به آنها ملحق خواهیم شد.1 همچنین آن حضرت فرمودند: اى پسر آدم این است و جز این نیست كه تو چند روزى بیش نیستى و هر گاه یك روز بگذرد بعضى از تو گذشته است.2 —------ 1- إرشاد القلوب / ترجمه طباطبایى، صص؛120-119. 2- إرشاد القلوب / ترجمه طباطبایى، ص: 159.
💠تاثير تکوين بر تشريع: سرّ اين كه فرعون وقتى گفت: (بگذاريد من موسى را بكشم) چرا موسى عليه السّلام را نكشت راوى مىگويد: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فرعون وقتى گفت: ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى (بگذاريد من موسى را بكشم) چه كسى و چه چيزى او را از كشتن حضرت باز داشت؟ امام حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: حلال زاده بودنش وى را از اين كار بازداشت زيرا انبياء و اولادشان را فقط زنازادگان مىكشند. 📚علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج۱، ص۲۱۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد راه بيوفتيم، چاره اي نيست... .
💠 :((و از اموري که دانستن آن واجب است اينکه قوام نفس انساني در اول تکوّنش مفارق از بدن نيست[تا باشد]، بلکه استعداد دارد که به سبب ادراک عقليات و تصفيه از کدورات، يعني به علم و عمل، موجود مجرّد قائم بذات خود بشود و استغناء از محلت و مفارقت از مواد داشته باشد. ولي، اين مفارقت و تجرّد ياد شده براي هرکسي حاصل نميشود، و اگر کسي چنين ادعايي براي هر انساني بنمايد، سخن او در معرض منع است. زيرا که "اکثر انسانها"در فرو رفته اند[در ظلمت بحر هيولي، و غسق ليل طبيعت فرورفته اند])).
🌸 هم درجه شدن با خانواده در بهشت 🌸 🔰قرآن در سوره طور مي‌فرمايد: مؤمن وقتي وارد بهشت مي‌شود سراغ خانواده‌ا‌ش را مي‌گيرد و مي‌گويد: ذريه‌ي من کجا هستند؟ همسر من کجاست؟ مي‌گويند: مقام اينها مثل تو نبوده که بهشتي بشوند، نه اينکه بد باشند. اما نمره تو هجده بوده و اينها دوازده هستند. مؤمن مي‌گويد: «الهي عملتُ لي و لهم» من در دنيا هرکاري مي‌کردم و براي اينها هم انجام مي‌دادم. براي من اينجا بدون زن و بچه و پدر و مادر سخت است. پيغمبر فرمود: خطاب مي‌شود، اينها را به او ملحق کنيد. «أَلْحَقْنا بِهِمْ» اينها را به آن‌ها ملحق مي‌کنيم. «وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ» رتبه‌ي او هم پايين نمي‌آوريم. نمي‌گوييم: شما يک طبقه پايين‌تر برو که با اينها يکي شوي. آنها را به اينها ملحق مي‌کنيم. اين را گفتم براي اينکه خانواده‌ها نگران نباشند و با خانواده‌هايشان زندگي مي‌کنند آنهايي که اهل ايمان باشند. ✔️ استاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گریه آیت‌الله جوادی آملی و شاگردان؛ مومن هنگام مرگ چه می‌بیند؟
🍎انسانها هنگام مرگ چه چیزهایی می بینند؟! امام علی (علیه السلام) فرمود:در آخرین روز از روزهای دنیا و اولین روز از روزهای آخرت چهره هایی برای انسان متمثل می شوند. اولین چهره ای که متمثل می شود ازاو می پرسد تو که هستی؟ می گوید من اموال تو هستم. به او می گوید من برای تو زحمت کشیدم در این آخر عمری می بینی شدیداً گرفتارم تو به چه درد من می خوری؟ اموالش به او می گوید تو به اندازه یک کفن حق داری. کفنت را بردار بقیه مال تو نیست و مال بازماندگان است. از این ناامید می شود که چهره دومی برایش تمثل پیدا می کند. می پرسد تو که هستی؟ می گوید من اهل تو هستم . اهل یعنی خانواده، زن، فرزند، پدر، مادر، دوست ، آشنا، کسانی که عنوان اهل به آنها اطلاق می شود. می گوید من برای شما زحمت کشیدم. استراحت شما را به استراحت خودم ترجیح دادم الی آخر و کارهایی که برایشان انجام داده را بازگو می کند و گرفتاری خودش را مطرح می کند. اهلش به او می گویند ما تو را تا قبر همراهی می کنیم ، دفن می کنیم و بر می گردیم زیرا نمی توانیم همراهت داخل قبر بیاییم. چهره سوم که اعمالش هست تمثل پیدا می کند به او می گوید تو که هستی؟ می گوید من اعمال تو هستم. به او می گوید من نسبت به تو خیلی دل خوشی نداشتم سخت بودی برای من حالا به چه درد من می خوری؟ اعمال می گوید من همه جا همراه تو هستم. در عالم برزخ، قبر، قیامت و ... . 📚منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف ❌مرده‌ها در هنگام تشییع جنازه حرف می‌زنند؟ ✅هنگامی که به تشییع جنازه مرده‌ای می‌رویم،‌ بدانیم که روح مرده اطراف ما در حرکت است و قدم به قدم با ما تا قبرستان می‌آید ولی ما او را نمی‌بینیم و جملاتی را می‌گوید که ما نمی‌شنویم: 🍎 رسول‌ خدا (ص) می‌فرمایند: وقتی که مرده‌ را در‌ تابوت‌ حمل‌ میكنند، روحش‌ اطراف تابوت‌ به‌ پرواز‌ در میآيد و پيوسته‌ ندا ميدهد: 🍎 ای اهل‌ من‌! ای فرزندان‌ من‌! دنيا با شما بازی نكند همان‌ قسمی كه‌ با من‌ بازی كرد؛ 🍎مال‌ دنيا را از طريق‌ حلال‌ و غير حلال‌ جمع‌آوری كردم‌ و سپس‌ همه‌ را برای غير خود گذاردم‌، 🍎 پس‌ عيش‌ و راحتی و گوارائی آن‌ مال‌ برای ديگران‌ است‌ و عواقب‌ حساب‌ و تبعات‌ آن‌ برای من‌؛ 🍎پس‌ بترسيد و حذر كنيد از مثل‌ آنچیزی که بر من‌ وارد شد. 📕بحارالانوار ج ۶ ص ۱۶۱
😱عوامل عاقبت بشر شدن... نقل است كه فُضَيل بن عياض كه يكي از رجال طريقت است، شاگردي داشت كه اَعلَمِ شاگردان او محسوب مي‌شده، وقتي ناخوش شد، هنگام اِحتِضار، فُضَيل به بالين او آمد و نزد سر او نشست و شروع كرد به خواندن «يس». آن شاگردِ مُحتَضَر گفت: مخوان اين سوره را اي استاد! پس فُضَيل ساكت شد و به او گفت: بگو: لا اله الاّ اللَّه، گفت: نمي گويم آن را به جهت آنكه - اَلْعِياذُ بِاللَّهِ - من بيزارم از آن، پس به اين حال مُرد. فُضَيل از مشاهده اين حال بسي دَرهم شد، و به منزل خود رفت و بيرون نيامد. پس او را در خواب ديد كه او را به سوي جهنم مي‌كشند. فُضَيل از او پرسيد كه تو أعلمِ شاگردان من بودي چه شد كه خداوند معرفت را از تو گرفت و به عاقبتِ بد مُردي؟ گفت: براي سه چيز كه در من بود: اول: نمّامي و سخن چيني كردن. دوم: حَسَد بردن. سوم: آنكه من علّتي داشتم و به طبيبي عرضه كرده بودم، او به من گفته بود كه در هر سال يك قَدَح شراب بخور كه اگر نخوري اين عِلّت در تو خواهد ماند. پس من بر حسب قول آن طبيب شراب مي‌خوردم، به اين سه چيز كه در من بود عاقبت من بد شد و به آن حال مُردم. 📚 منازل الآخره
🌸✨🌸 شخصی از پیامبر گرامی (ص) پرسید: چرا از مرگ می‌ترسیم؟ رسول خدا (ص) فرمود: آیا مال داری؟ گفت: بله فرمود: آیا در راه خدا داده ای؟ گفت: نه، فرمود: به همین خاطر می‌ترسی. ❇️نظیر همین سؤال را شخص دیگری از امام حسن (ع) کرد؛ 🔷امام جواب داد: شما تمام کوشش خودتان را صرف آبادی دنیا کرده‌اید و برای آخرت کار نیکی ندارید و به همین خاطر از مرگ می‌ترسید که از جای آباد به جای خراب منتقل شوید. ⚜«إنکُم أخرَبتُم آخِرَتَکُم وَ عَمَّرتُم دُنیاکُم فَأنتُ تَکَرَون النَّقلَهَ مِنَ العُمرانِ إلی الخَرابِ»⚜ بحارالانوار، 129:6
✨﷽✨ 💠آیت الله جوادی آملی: ⚠️راه نجات از شیطان ♦️هنگامی كه شیطان به خداوند گفت: من از چهار طرف (جلو، پشت، راست و چپ) انسان را گرفتار و گمراه میكنم. 🔸فرشتگان پرسیدند: شیطان از چهار سمت بر انسان مسلّط است، پس چگونه انسان نجات مییابد؟ ♦️خداوند فرمود: راه بالا و پایین باز است؛ راه بالا نیایش و راه پایین سجده و بر خاك افتادن است. 🔸بنابراین، كسی كه دستی به سوی خدا بلند كند یا سری بر آستان او بساید میتواند شیطان را طرد كند. 📚تفسیر موضوعی قرآن،مراحل اخلاق در قرآن، ج 11، ص 108
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تکلیف انسانهای روی زمین که مسلمان نیستند چیست
💾🔊 استاد 📝 « جدال عشق و عقل » 📅 ٣٠ مهر ٩۶ ، دانشگاه امیرکبیر ⏳ زمان : ١۵٢ دقیقه 🎥📥 دانلود تصویری با کیفیت HD720p - حجم 694 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Tehran%20-/Ostad%20Raefipour-Jedal%20Aghl%20%26%20Eshgh-96.07.30-Tehran-HD720p.mp4 🎥📥 دانلود تصویری با کیفیت 360p - حجم 286 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Tehran%20-/Ostad%20Raefipour-Jedal%20Aghl%20%26%20Eshgh-96.07.30-Tehran-360p.mp4 📥🎵دانلود صوتی با کیفیت 80kb - حجم 87 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Tehran%20-/Ostad%20Raefipour-Jedal%20Aghl%20%26%20Eshgh-96.07.30-Tehran-80kb.mp3 📥🎵دانلود صوتی با کیفیت 24kb - حجم 26 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Tehran%20-/Ostad%20Raefipour-Jedal%20Aghl%20%26%20Eshgh-96.07.30-Tehran-24kb.mp3
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 استاد 📝 « جدال عشق و عقل » 📅 ٣٠ مهر ٩۶ ، دانشگاه امیرکبیر
💠دلائل افضلیت سمع بر بصر: 1) زائل شدن عقل با زائل شدن سمع مقارن است نه بصر؛ چنانکه خدای سبحان می فرمایند: ((افانت تسمع الصم و لو کانوا یعقلون))[یونس/42] آیا تو کران را می شنوانی و لو اندیشه نکنند؟ 2) شنوائی با قلب قرین شده و مراد از فلب همان عقل است، ((ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع)) همانا این یادآوری برای کسی است که دارای دل است یا گوش شنوا داشته باشد. 3) سمع شرط نبوت است برخلاف بصر، فلذا خداوند پیامبر کری نفرستاده است در حالی که در بین انبیاء کسانی بودند که به نابینائی مبتلا بودند، مانند حضرت یعقوب(ع). 4) به وسیله گوش نتائج عقول به همدیگر انتقال داده می شود. 5) سمع سبب استکمال عقل است در حالی که بصر تنها بر محسوسات واقف است. 6) سمع در جهات ششگانه کار می کند، بصر فقط روبرو را می بیند. 7) وقتی سمع از بین برود نطق هم از بین می رود، در حالی که اگر بصر از بین برود نطق از بین نمی رود. 8) سمع مثل عقل علت خلاصی از سعیر است، ((لو لنّا نسمع او نعقل ما کنّا من اصحاب السعیر)) [ملک/10] 9) مفرد بودن دلیل بر احاطه دارد ((ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم.)) 📚ترجمه و شرح عیون مسائل النفس،نیکنام عربشاهی،ص171.
💠دلائل : 1⃣قول فرعون بر ایمان و تصدیق خدا:((آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ))[يونس: 90].خداوند ايمان آوردن فرعون را تصديق كرده است. زيرا در جواب آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي ... فرمود: ((آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ))[يونس: 91]پس قول خداوند دلالت بر إخلاص فرعون در ايمانش دارد و اگر در ايمانش مخلص نمىبود، درباره او چنان مىفرمود كه درباره اعراب فرمود:((قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ))[حجرات: 14]و در باره شیطان فرمود: ((فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبى‌ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ))[بقره/34] او از کافران بود ولی در باره فرعون فرمود: از مفسدان بودی نه از کافران پس خداوند به ايمان فرعون شهادت داد و آن را تأیید نمود. 2⃣خداوند به موسى و هارون فرمود😩اذْهَبا إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى))[طه: 44] و لعل براى ترجى است، مانند عسى كه اين هر دو كلمه براى ترجى مىباشند و هر يك كلمه ترجىاند و ترجى الهى وقوع مىيابد بلكه واقع است و سرانجام فرعون به ايمان و خشيت همان طور كه خداوند اخبار به ترجى فرمود هلاك شد. و اما آیه ((فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبادِهِ إلّا قوم يونس))[یونس/98]مفاد قول خداوند اين است كه عذاب دنيا از آنان به حكم سنت الهى در دنيا رفع نشد. اين دليل نيست كه ايمان ايشان در آخرت هم به حال آنان نافع نيست. در باره فرعون هم چنین است یعنی توبه او در آن حال برای دفع عذاب دنیوی برای او نافع نبود و آن دلالت نمی کند که در آخرت هم بر حال او نافع نباشد. 3⃣ایمان فرعون هنگام رویت عذاب نبود بلکه هنگام رویت عنایت الهی بود بر قوم موسی فلذا امیدوار شد به رحمت الهی. 4⃣اگر ایمان هنگام رویت عذاب قبول نباشد پس چگونه ایمان بنی اسرائیل هنگام رویت عذاب(قرار گرفتن کوه بر روی سرشان) قبول شد:((وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ))[بقره/63] و (ای بنی اسرائیل یاد آرید) وقتی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سر شما برافراشتیم، (و دستور دادیم که) احکام تورات را با عقیده محکم پیروی کنید و پیوسته آن را در نظر گیرید، باشد که پرهیزگار شوید. 5⃣اهل عذاب بودن دلالت بر کفر نمی کند چون خیلی از مؤمنان به جهت اعمال خلاف و گناهانی که دارند در عذاب خواهند بود و تاوان اعمال خود را خواهند داد اما عاقبت کارشان رحمت و نعمت و جنت خواهد شد. 6⃣جهنمی بودن آل فرعون دلالت بر جهنمی بودن فرعون ندارد چون خیلی ها اطرافیانش به خاطر طغیان و افراط جهنمی می شوند در حالی آن شخص اهل رحمت می باشد. ✍استاد نيکنام عربشاهي.
🔔 ارزش حکمت و بی لیاقتی منافق 🌿🌸🌿 🌸🌿 🌿 👌 خذِ الْحِكْمَةَ أَنَّي كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّي تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَي صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. ❤️ حكمت را هر كجا كه باشد، فراگیر، گاهی حكمت در سینه منافق است و بی تابی كند تا بیرون آمده و با همدمانش در سینه مومن آرام گیرد. 💕 🔸🔹🍃🌸🍃
✨﷽‌✨ 🔰از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد : ارواح مؤمنان پس از مرگ در کجا استقرار می‌یابند؟ 💬حضرت پاسخ دادند: «فِی اَبدانٍ کَاَبدَانِهِم» در بدن‌هایی مثل بدن‌های دنیوی. ۱ 🔸امام علی (علیه السلام) فرمودند: «ارواح در عالم برزخ گروه گروه در شکل جسدهای خویش گرد هم آمده به گفتگو می‌پردازند. » ۲ 📗📗📗📗 ۱. فروع کافی، ج ۳، ص ۲۴۴ ۲.اربعین، ص ۲۵۱ و ۲۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱 فیلم مراحل تجزیه انسان میان قبر.. ‼️ببین چه بلایی سر انسان میاد...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 استاد موضوع : نقش نماز در جهان معاصر (جلسه 1) تاریخ : 1390.10.17 مکان : - دانشگاه امام صادق(ع) https://Gap.im/maaref66