eitaa logo
معارف دینی / کوتاه، روزانه، روشمند _ بین الصلاتین)
1هزار دنبال‌کننده
125 عکس
111 ویدیو
75 فایل
مخاطب: همه طالبان معارف دینی. به خصوص ناشران معارف اسلام، معلمان، اساتید و والدین. این مطالب توسط یکی از طلاب حوزه علمیه خراسان تنظیم میگردد. تحصیلات نامبرده اتمام خارج و ارشد تفسیر میباشد. انتقاد و پیشنهاد:@barzgar_mahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نکته مهم : باور به تعیین روزی توسط خداوند انسان را از افتادن به دام قمار و شرط‌بندی باز می‌دارد. 👈د)ترک واجبات 📌ترک نماز کسی که به گمان خود تا دیروقت کار کردن روزی خود را افزایش می‌دهد اما با قضاء شدن نمازش نمی‌داند که ززقی را از دست داده است. چه بسا رزقی که از ترک نماز از او محروم شود بارها از آنچه بدست آورده بیشتر باشد. 📌ترک صله رحم به دلیل اشتغالات مادی. 📌مرتکب شدن با روزی حرام از جمله گرفتن وام‌های مهلک ربوی برای افزایش سرمایه، یا کم فروشی و حرام خواری برای بالابردن درآمد. ♦️داستان امير مؤمنان، علي(ع) اسبش را به شخصي سپرد. وي افسار اسب آن حضرت را دزديد و به دو دينار فروخت، در حالي‌كه خود حضرت قصد داشت همان مبلغ را بعنوان پاداش به او بدهد منبع: كليد گنج سعادت، سيد ابوالقاسم هاشمي ارسنجاني @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
✅ شورای عالی انقلاب فرهنگی ⬅️ مهمترین جایگاه فرهنگی در کشور برای سازماندهی و جهت دهی حرکتهای فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ♦️ امروز در جلسه مجازی با استاد خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کردم و نکات مهمی را متوجه شدم : 👈١. ایشان در دبیرخانه غالبا تا ٢٠ ساعت از شبانه روز مشغول فعالیت جهادی هستند. (ایشان تمام تدریس های دانشگاهی را تعطیل کردند و تنها یک درس حوزوی دارند آن هم به دستور رهبری) 👈٢. شورای عالی در رویکرد جدید به دنبال قرارگاهی عمل کردن است نه سازمانی. 👈٣. در عملیات قرارگاهی همه اعضاء به جز برخی اعضاء مسن‌تر حد اقل سه روز در هفته باید در اختیار قرارگاه باشند. 📌نکته: جلسات شورای هر دو هفته یکبار تشکیل می‌شود ولی رهبری فرمودند که هر عضو حد اقل روزی دو ساعت باید فعالیت داشته باشد. 👈۴. برای عملیاتی شدن مصوبات شورای گفتمان سازی لازم است که در شوری برایش تدابیری اندیشیده شده است. 👈۵. مطالبه گری نخبگان نباید فقط از دبیر خانه باشد بلکه از تک تک اعضاء باید مطالبه صورت گیرد. 👈۶. در رویکرد جدید، قرارگاه برای دیدگاه‌ های نخبگان در فرآیند قانونگذاری جایگاه مشخصی قرار داده است. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر/جزء بیست و ششم ✅ احترام به والدین ⬅️ قال الله فی کتابه الحکیم : وَ وَصَّيْنَا اَلْإِنْسٰانَ بِوٰالِدَيْهِ إِحْسٰاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصٰالُهُ ثَلاٰثُونَ شَهْراً حَتّٰى إِذٰا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قٰالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلىٰ وٰالِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صٰالِحاً تَرْضٰاهُ وَ أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَ إِنِّي مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ ♦️ و انسان را [نسبت‌] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم. مادرش با تحمّل رنج به او باردار شد و با تحمّل رنج او را به دنيا آورد. و باربرداشتن و از شيرگرفتن او سى ماه است، تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسد و به چهل سال برسد، مى‌گويد: «پروردگارا، بر دلم بيفكن تا نعمتى را كه به من و به پدر و مادرم ارزانى داشته‌اى سپاس گويم و كار شايسته‌اى انجام دهم كه آن را خوش دارى، و فرزندانم را برايم شايسته گردان؛ در حقيقت، من به درگاه تو توبه آوردم و من از فرمان‌پذيرانم.» احقاف/١۵ أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مٰا عَمِلُوا وَ نَتَجٰاوَزُ عَنْ سَيِّئٰاتِهِمْ فِي أَصْحٰابِ اَلْجَنَّةِ وَعْدَ اَلصِّدْقِ اَلَّذِي كٰانُوا يُوعَدُونَ ♦️ اينانند كسانى كه بهترين آنچه را انجام داده‌اند از ايشان خواهيم پذيرفت و از بديهايشان درخواهيم گذشت؛ در [زمره‌] بهشتيانند؛ [همان‌] وعده راستى كه بدانان وعده داده مى‌شده است. احقاف/١۶ ♦️ نکاتی که از آیات فوق استفاده می‌شود : 👈١. اهمیت مقام والدین خداوند در قرآن ١۴ مرتبه از والدین سخن گفته است در حالیکه جزئیات نماز مثل تعداد رکعات و حتی اسم نمازهای یومیه را در قرآن ذکر نکرده است. 👈٢. برتر بودن مقام مادر خداوند بعد از سفارش نسبت به والدین از دوران دشوار حمل و شیردهی یاد می‌کند که مادر رنج آنها به عهده دارد. نشان می‌دهد جایگاه مادر نزد خداوند بیش از جایگاه پدر است. 📌 شاهد روایی عَنْ اَبِى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ: جاءَ رَجُلٌ اِلَى النَّبِىِّ صلي الله عليه و آله فَقالَ: يا رَسُولَ اللّهِ مَنْ اَبِرُّ؟ قالَ: اُمَّكَ، قالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: اُمَّكَ، قالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: اُمَّكَ، قالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: اَباكَ. امام صادق عليه السلام فرمود: مردى خدمت پـيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گـفت: اى رسول خدا به چه كسى نيكى كنم؟ فرمود: به مـادرت، عـرض كرد، بعـد از او بـه چه كسى؟ فـرمود: به مادرت، گفت: سپس به چه كسى؟ فرمود: به مادرت سـؤال كرد: سپس به چه كسى؟ فـرمود: به پـدرت. منبع: بحارالأنوار، ج ٧۴، ص ۴٩ . 👈٣. ملاک قبولی عمل خداوند در آیه بعد می‌فرماید تنها این افراد هستند که بهترین اعمالشان را قبول می‌کنیم و از بدی‌هایشان می‌گذریم. 📌 نکته: والدین اگر از انسان راضی نباشند تمام عبادات و اعمال خیر در انسان مثل آب در هاونگ کوبیدن است. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
ادامه تفسیر احترام به والدین ⬅️ برای عاقبت به خیر شدن در روایات سفارشاتی شده است مثل : 📌سوره مؤمنون در روزهای جمعه 📌دعای عدیله 📌تسبیحات حضرت زهرا همگی اینها درست است ولی اصل در عاقبت بخیری نوع زندگی انسان است که تعیین کننده است. در زندگی از مهمترین عناصر عاقبت بخیری والدین هستند. 👈١. داستان شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (معروف به کمپانی) استاد در اصول فقه علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و خیلی از آقایان است. ♦️ شخصی با حالت اضطراب و ناچاری می آید خدمت ایشان. ♦️می‌گوید : آقاجان گره در کارم افتاده. دست به هر معامله‌ای میزنم زیان میکنم. هر کاری را شروع میکنم به در بسته میخورم. پیش یکی از آقایان نجف که شما هم می‌شناسید رفتم ختمی داده و انجام دادم ولی حل نشده است. به دادم برسید. ♦️مرحوم اصفهانی فرمود: حق الناس به گردنت نیست؟ گفت: نه. سهم امامت را دادی؟ گفت بله. آیا والدین از تو راضی هستند؟ گفت بله تا میتوانم حقشان را می‌دهم و احسان میکنم. ♦️ مرحوم اصفهانی فرمود: دوباره دقت کن. آیا در جایی دل مادر با پدر را نرنجاندی؟ ♦️ فکر کرد و گفت : تنها یک مورد چند وقت پیش اتفاق افتاد. مادرم با همسرم بحث می‌کردند. من متوجه شدم مادرم مقصر است. در همان حال گفتم : مادر چرا اینقدر گیر می‌دهید و اذیت میکنید. همان جا مادرم ساکت شد و حرفی نزد. متوجه شدم دلگیر شده و بعدا با هدیه از دلش در آوردم. ♦️مرحوم اصفهانی فرمود : خیر هنوز از دلش در نیاوردی.! برو پای مادرت را ببوس و با زبان بیاور غلط کردم. تا مادرت از تو راضی شود. ♦️او رفت و همین کار را کرد. تا گفت غلط کردم و به پای مادر افتاد، مادر هم شروع به گریه کردن کرد و گفت پسرم تو آنروز جلوی عروسم من را کوچک کردی. با آن هدیه از دلم در نیاوردی اما الان دلم را نرم کردی. ♦️بعد از این قضیه آمد خدمت مرحوم اصفهانی وگفت تمام گره ها باز شد. منبع: به نقل از استاد عالی 👈 ٢. بالاترین عمل در بندگی در ذیل آیه ٨٣ از سوره بقره (و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الاالله و بالوالدین احیانا) شیخ طوسی در تفسیر تبیان فرموده است : وقتی خداوند می‌فرماید از بنی اسرائیل پیمان بندگی گرفتیم. بلافاصله بعدش می‌فرماید این پیمان این است : به والدین احسان کنید. پس معلوم می‌شود بهترین عمل در بندگی خدا نیکی به والدین است. 👈٣. داستان آقا جمال گلپایگانی از مراجع و خوبان زمان خودش بود. دوست آیت الله بروجردی بود. در تخت فولاد اصفهان جوانی را می‌خواستند دفن کنند ایشان تلقین میگفت. ♦️هنگام تلقین می گفت: (اسمع افهم یا فلان بن فلان.) چون چشم بازم داشت میدید که جوان می‌گوید :(نمیفهمم) و دور او را چند شیطانک احاطه کردند که مشغول کف زدن و خوشحالی بودند. ♦️آقا جمال گلپایگانی نگاه مرد دید یه پیرزن و پیر مردی دارن کنار قبر گریه می‌کنند. گفت پدر و مادر این جوان کجایند. گفتند همین دو نفر هستند. ♦️ایشان به پدرش شرایط جوان را گفت و فرمود آیا دلخوری از او دارید؟ پدر گفت : پسرم خیلی خوب اهل نماز و منبر و مطالعه بود ولی خیلی مغرور بود. یک روز من درباره یک مسئله شرعی اظهار نظر کردم. او سریع پرید و گفت شما که سواد ندارید نظر ندهید. من دلگیر شدم و هنوز در دلم هست. ♦️آقا جمال گلپایگانی فرمود : الان دیگه وقت این حرفها نیست. به زبان بگو از تو راضی هستی. او هم گفت راضی می‌شود. دوباره تلقین آخر را که داد مشاهده کرد در عالم باطن جوان می‌گوید (فهمیدم و سر تکان داد و لبخند زد.) ♦️بعد آن شیطانک ها هم فرار کردند و بعد از خاک ریختن دیدم امیرالمؤمنین آمدند و فرمودند : ( از این جا به بعدش با ماست.) منبع: به نقل از استاد عالی @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر /جزء بیست و هفتم ✅دنیا و خصوصیات آن ⬅️ قال الله فی محکم کتابه: اِعْلَمُوا أَنَّمَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفٰاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكٰاثُرٌ فِي اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَوْلاٰدِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ اَلْكُفّٰارَ نَبٰاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرٰاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطٰاماً وَ فِي اَلْآخِرَةِ عَذٰابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اَللّٰهِ وَ رِضْوٰانٌ وَ مَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا إِلاّٰ مَتٰاعُ اَلْغُرُورِ 📌 بدانيد كه زندگى دنيا، در حقيقت، بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به يكديگر و فزون‌جويى در اموال و فرزندان است. [مثَل آنها] چون مثَل بارانى است كه كشاورزان را رستنى آن [باران‌] به شگفتى اندازد، سپس [آن كشت‌] خشك شود و آن را زرد بينى، آنگاه خاشاك شود. و در آخرت [دنيا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است، و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست. حدید /٢٠ ⬅️١. خصوصیات دنیا خداوند در این آیه دنیا را در چند صفت خلاصه می‌کند : 👈١. لَعِب : بازیچه بازی چه خصوصیتی دارد؟ دوامی ندارد و برد و باخت در آن اثر چندانی در زندگی ندارد. ♦️ مثال: برخی از جوانان تعصب فراوانی به یک تیم ورزشی دارند. بازی‌های آن تیم را دنبال می‌کنند و گاهی برای یک باخت تیمشان کلی ناراحتی نشان می‌دهند و تا حد افسردگی هم ممکن است پیش بروند. ♦️ همه ما این رفتار را غیر منطقی میدانیم، خداوند با تعبیر (لعب) می‌خواهد بگوید ناراحتی برای دنیا و افسردگی برای محرومیت از آن هیچ منطقی ندارد چون این دنیا بازیچه است. ♦️ برخی مناشئ افسردگی در جامعه : یکی به خاطر نداشتن صورت زیبا یکی به خاطر لاغری دیگری به دلیل چاغی یکی به خاطر عقیم بودن دیگری به خاطر فقر ناراحتی و افسردگی در هیچ شرایطی معنا ندارد وقتی  این دنیا بازیچه است. ♦️ خیر و شر واقعی امیر المؤمنین در حکمتی خیر و سر را چنین تعریف می‌کند : ما خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النّارُ و ما شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الجَنَّةُ وَ كُلُّ نَعيمٍ دونَالْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقورٌ وَ كُلُّ بَلا ءٍ دونَ النّارِ عافيَةٌ؛ 📌خيرى كه به دنبال آن آتش باشد، خير نيست و شرى كه به دنبال آن بهشت باشد،شر نيست. هر نعمتى جز بهشت ناچيز است و هر بلايى جز آتش، سلامتى. نهج البلاغه، حكمت ٣٨٧ 👈٢. لهو (سرگرمی) دنیا از آن جهت که با سرگرم کردن انسان توجه او را از آخرت سلب می‌کند لهو نامیده شده است. 👈 داستان روزی بهلول در وسط پلی نشسته بود. از قضا هارون الرشید از آنجا می‌گذشت. ♦️بهلول با بی‌اعتنایی، سرش را پایین انداخت! آنگاه که هارون الرشید نزدیک وی رسید، گفت:‌ ای بهلول دیوانه! چرا وسط پل نشسته‌ای و راه را بسته‌ای؟ از اینجا برخیز! ♦️بهلول در جواب او گفت: ‌ای هارون! این حرف‌ها را به خودت بگو که این‌چنین روی پل قرار گرفته‌ای و مسکن گزیده‌ای، دنیایی که خودت را به آن وابسته کرده‌ای و نسبت به آن عشق می‌ورزی، گذرگاه است. تو خود بر روی آن مانده‌ای آنچنان به دنیا مشغول شده‌ای که آن طرف را فراموش کرده‌ای ♦️‌ای هارون! بدان که این پل چندان دوام نخواهد داشت و همه آمال و آرزوهایت در کامت تلخ خواهد شد. حکایت‌های شهر عشق، ص ٢٢ و آینه عبرت، ص ٢٨. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
ادامه تفسیر خصوصیات دنیا 👈٣. تفاخر بینکم این مفهوم را اگر در فرهنگ عامیانه بخواهیم دنبال کنیم، بهترین تعبیر،  «چشم و هم چشمی» است. ♦️ رهبر معظم انقلاب ابتدای سال از مردم چند درخواست داشتند که یکی از آنها دوري از تجمل و اسراف بود. ♦️منشأ اصلی تجمل چیست؟ چرا خانواده‌ها با وجود شرایط سخت اقتصادی در مراسمات عروسی و خرید لوازم زندگی خود را به زحمت می‌اندازند؟ چرا حاضر نیستیم حتی چند اینچ از تلوزیون را کاهش دهیم یا تنها از یک مدل غذا در پذیرایی استفاده کنیم؟ همگی یک دلیل دارد و آن این سوال که  «مردم چه می‌گویند؟ یعنی ما از فلانی کمتر هستیم؟ آیا شأن ما این است؟ .» ♦️ حضرت صادق عليه السّلام فرمود: كه مردى نزد رسول خدا آمد عرضكرد: اى رسول خدا من فلان پسر فلانم و تا نه نفر از پدران خود را شمرد، رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) بوى فرمود: تو دهمى آنانى در دوزخ. ترجمه اصول کافی، مصطفوی، ج۴، ص ٢١ ♦️ برخی موضوعات در تفاخر الف) روستایی و شهری این که برخی افراد به شهر و مکان زیست خود افتخار می‌کنند امری بسیار رایج است. اگر چه در زبان بیان نشود ولی در رفتار دیده می‌شود. مثلا رفتار یک تهران نشین را با یک شهرستانی تصور کنید. گاهی یک نگاهی غرور آمیز در رفتار تهرانی مشاهده میکنی. 📌 ب) فقراء گاهی رفتار ما در برخورد با فقراء متفاوت است با ثروتمندان. تواضعی که در برابر ثروتمند دارم در برابر فقیر ندارم. این نشان از بزرگی دنیا در نگاهم است. 📌امام علی علیه السلام: «من اتی غنیا فتواضع له لغناه ذهب ثلثا دینه » هر کس نزد ثروتمندی رود و به خاطر توانگری و ثروتش در مقابل او کرنش و فروتنی کند، دو سوم دینش رفته است. نهج‌البلاغه، حکمت ٢٢٨. 📌ج) سیاه پوستان در اسلام رنگ پوست ارزشی ندارد. (نمونه بلال،. یار امام حسین..) برخی همسران اهل بیت کنیز بودند. مثل همسر امام رضا. 📌د) زیبایی ظاهری 👈۴. تکاثر فی الاموال و الاولاد تکاثر همان دنیا طلبی بی اندازه و افتخار به آن است که همان تفاخر را دنبال دارد. 📌نکته: فرزند آوری و ازدیاد در آن امری پسندیده است اما تکاثر یعنی کثرت همراه با تفاخر. همچنین تولید ثروت خوب است اما تفاخر با آن مذموم است. 👈۵. زینة زینت بودن دنیا چیزی بدی نیست چون خداوند می‌فرماید :( قل من حرّم زینة الله التی اخرج لعباده) ولی مقصود از آن در آیه زینتی است که مایه تفاخر باشد به قرینه سیاق آیه. خاصیت زینتی بودن دنیا همان عامل اصلی در فریبنده بودنش است که در ذیل آیه فرمود: متاع الغرور. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
☝️☝️ روش تبلیغ ⬅️چند نکته جالب در روش ایشان 👈١. دنبال کردن محل تجمع جوانان (اولويت در تبلیغ) 👈٢. داخل شدن و یکی شدن در جمع آنها (سه روز بازی کردن در بین آنها) 📌هدف : مخاطب شناسی و ایجاد الفت. 👈٣. ارائه مباحث دینی با رویکرد فطری ایشان ٢٠٠ نفر را فقط در کافه مسلمان کرده است. 👌👌
تفسیر/ جزء بیست و هشتمفرهنگ طلاق در قرآن ⬅️ قال الله فی کتابه الکریم : يٰا أَيُّهَا اَلنَّبِيُّ إِذٰا طَلَّقْتُمُ اَلنِّسٰاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا اَلْعِدَّةَ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ رَبَّكُمْ لاٰ تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَ لاٰ يَخْرُجْنَ إِلاّٰ أَنْ يَأْتِينَ بِفٰاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَ تِلْكَ حُدُودُ اَللّٰهِ وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اَللّٰهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لاٰ تَدْرِي لَعَلَّ اَللّٰهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذٰلِكَ أَمْراً ♦️ اى پيامبر، چون زنان را طلاق گوييد، در [زمان‌بندى‌] عدّه آنان طلاقشان گوييد و حساب آن عدّه را نگه داريد، و از خدا، پروردگارتان بترسيد. آنان را از خانه‌هايشان بيرون مكنيد، و بيرون نروند مگر آنكه مرتكب كار زشت آشكارى شده باشند. اين است احكام الهى. و هر كس از مقررات خدا [پاى‌] فراتر نهد، قطعاً به خودش ستم كرده است. نمى‌دانى، شايد خدا پس از اين، پيشامدى پديد آورد. طلاق/١ ♦️ فَإِذٰا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فٰارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَ أَقِيمُوا اَلشَّهٰادَةَ لِلّٰهِ ذٰلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كٰانَ يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ وَ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً 📌 پس چون عدّه آنان به سر رسيد، [يا] به شايستگى نگاهشان داريد، يا به شايستگى از آنان جدا شويد، و دو تن [مرد] عادل را از ميان خود گواه گيريد، و گواهى را براى خدا به پا داريد. اين است اندرزى كه به آن كس كه به خدا و روز بازپسين ايمان دارد، داده مى‌شود، و هر كس از خدا پروا كند، [خدا] براى او راه بيرون‌شدنى قرار مى‌دهد. طلاق/٢ ⬅️ در جزء بیست و هشت سوره‌ای داریم با نام طلاق که دارای نکات بسیار مهمی است. ♦️ از آنجا که طلاق یکی از مسائل و معضلات امروز در جامعه نیز هست، لازم دانستیم نکاتی در این زمینه با استفاده از این آیات تقدیمتان کنیم : 👈١. اهمیت طلاق اگرچه طلاق مبغوض ترین حلال نزد خداوند معرفی شده است اما در کتاب الهی یک سوره برایش تعیین شده است و از این امر اهمیت مسئله طلاق فهمیده می‌شود. 👈٢. نگاه افراطی و تفریطی ♦️ نگاه افراطی برخی طلاق را برای خود حرام کرده و هیچ گاه به گزینه طلاق فکر نمیکنند. این امر در برخی شهرها یک فرهنگ شده است. این که به هر قیمتی باید با همسرت زندگی کنی حتی اگر مشکلات زیادی داشته باشید! 📌 گاهی این تفکر اشتباه باعث می‌شود که زوجین بعد از فرزند دار شدن روزی به فکر طلاق بیفتند و فرزند یا فرزندانی دچار آسیب روحی شوند. در حالی که اگر همان اول طلاق می‌گرفتند دیگر فرزندانی دچار این آسیب نمی‌شدند. ♦️ نگاه تفریطی در مقابل نگاه تفریطی هم صحیح نیست. این نگاه که طلاق هم همیشه یک گزینه است و همیشه در دسترس باشد، نگاه بسیار خطرناکی است که متاسفانه امروز در جامعه بیشتر رایج است. 📌 اکثر طلاقها بدون علت منطقی بوده و غالبا امکان ادامه زندگی وجود دارد. ♦️ آمار بالای طلاق در آخرین آمار طلاق در ایران، از هر سه ازدواج یکی به طلاق انجامیده است. واین بسیار دردناک است. علت اصلی این طلاقها را (عدم مهارت و علم کافی در زوجین) تشخیص داده‌اند. 📌 شخصی که طلاق می‌گیرد گمان میکند مشکل را برطرف کرده در حالی که مشکل هنوز با اوست و در زندگی بعدی هم او را دچار چالش خواهد کرد. لذا گاهی می‌بینیم یک فرد چند طلاق را تجربه می‌کند. ♦️ شیوه انبیای الهی در طلاق همسر لوط و نوح را در نظر بگیرید. آنها همسرشان را اذیت می‌کردند اما آن دو پیامبر آنها را طلاق ندادند. پیامبر خدا همسرانی داشت که او را اذیت می‌کردند اما ایشان از طلاق استفاده نکرد. ♦️ داستان (طلاق و لعنت خداوند) رسول خدا به مردى برخورد و از او پرسيد : همسرت چه مى كند؟ عرض كرد : يا رسول اللّه ! طلاقش دادم ؛ حضرت پرسيد : بى هيچ ايرادى؟! عرض كرد : بى هيچ ايرادى آن مرد دوباره ، ازدواج كرد : پس ، پيامبر صلى الله عليه و آله به او برخورد و پرسيد : ازدواج كردى؟ عرض كرد : آرى . بعد از مدتى از او پرسيد : همسرت چه مى كند؟ عرض كرد: طلاقش دادم ؛ فرمود : بى هيچ ايرادى؟! عرض كرد : بى هيچ ايرادى . آن مرد بار ديگر نيز ازدواج كرد و باز پيامبر صلى الله عليه و آله او را ديد و پرسيد : ازدواج كردى؟ عرض كرد : آرى . پس از مدتى به او فرمود : همسرت چه مى كند؟ عرض كرد: او راطلاق دادم . حضرت پرسيد : بى هيچ ايرادى؟! عرض كرد : بى هيچ ايرادى . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : خداوند عزّ و جلّ مردان و زنانى را كه همواره تغيير همسر مى دهند دشمن دارد، يا آنها را لعنت مى كند. منبع: الكافي،ج ١ @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
ادامه تفسیر (فرهنگ طلاق) ♦️ حدیث امام باقر(ع) از پیامبر گرامی اسلام نقل فرمودند: جبرئیل آن چنان بر من درباره همسران سفارش و توصیه کردند، که گمان نمودم طلاق زن، جز در هنگامی که مرتکب فحشاء قطعی شده باشد به هیچ عنوان سزاوار نخواهد بود. ♦️ نقل یک طلاق غربی گاهی غیر مسلمان اسلام را از ما بهتر عمل می‌کند : دو زوج در سن بالا طلاق دادند. گفتند چرا الان؟ گفتند چون چند فرزند داشتیم خواستیم ازدواج کنند تا آسیب نبینند. ⬅️ چند فرهنگ اشتباه در طلاق 👈١. رها کردن زن خداوند فرمود : فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا اَلْعِدَّةَ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ رَبَّكُمْ لاٰ تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ. در [زمان‌بندى‌] عدّه آنان طلاقشان گوييد و حساب آن عدّه را نگه داريد، و از خدا، پروردگارتان بترسيد. ♦️علامه در المیزان منظور از این دستور نگه دارى زن است ، چون زن در این مدت حق نفقه و سکنى را دارد، و همسرش باید مخارجش را بدهد، و نمى تواند از خانه بیرونش کند، البته حقى هم شوهر به او دارد، و آن این است که مى تواند به طلاق خود رجوع نموده ، زندگى با او رااز سر گیرد. 📌 نکته: اگرچه طلاق همراه با ناراحتی است تما نباید مانع از نفقه شود. در ایام عده نفقه واجب است. 👈٢. قهر کردن و قطع رحم فَإِذٰا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فٰارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ. اگر طلاق نمی‌گیرید بر او در زندگی سخت نگیرید و اگر هم رهایش کردید با خوبی. یعنی حقش را بدهید و کمکی هم کنید. 📌 نکته: برخی مردان در دادن مهریه کوتاهی می‌کنند. برخی دشمنی را به خانواده می‌کشند و قطع رحم می‌کنند. 👈٣. رها کردن فرزندان برخی افراد با طلاق خود، رابطه خود با فرزندشان هم قطع می‌کنند. طلاق با همسر طلاق با فرزند نیست این را باید به یک فرهنگ تبدیل کرد. 📌متاسفانه گاهی مرد یا زن دشمنی را به فرزند خود هم می‌کشانند و به او کوتاهی می‌کنند مرد نفقه نمی‌دهد و زن عاطفه و مهربانی را دریغ می‌کند. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
احکام / مناسبتیفطریه مهمان ⬅️ اگه شب عید فطر مهمون داشته باشیم، فطریه‌ش با ماست یا خودش؟ بستگی داره: ♦️١. اگه بعد از غروب آفتاب اومده: 👈 آیت‌الله سیستانی: اگه شب نمونه، با شما نیست؛ اما اگر بمونه (ولو غذا نخوره)، بنابر احتیاط واجب، یکی‌تون با اجازه اون‌ یکی، فطریه رو بده تا خیالتون راحت بشه که چیزی گردنتون نمی‌مونه. 👈 آیات عظام امام، رهبری، مکارم : نه. با شما نیست. ♦️٢. اگه قبل از غروب اومده، اما شب رو نمونده: 👈 رهبری، سیستانی، مکارم : فطریه‌ش گردن صاحب‌خونه نیست و خودش باید بده. ♦️٣. اگه قبل از غروب اومده، شب رو هم مونده: 👈 آیات عظام سیستانی و وحید: زکات فطره‌ش برعهده صاحب‌خونه است. 👈 آیات عظام خامنه‌ای مکارم و فاضل: زکات فطره مهمون یک‌شبه برعهده صاحب‌خونه نیست. ♦️۴. اگه قبل از غروب اومده و چند شب می‌مونه: 👈 همه مراجع: زکات فطره‌ش گردن صاحب‌خونه است. 📌 نکته: اگه نظر مرجع میهمان با میزبان فرق کنه، هر کسی باید به نظر مرجع خودش عمل کنه. 📌منبع: با استفاده از کانال (حکمش چیه) توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۹۹۷؛ عروة‌الوثقی ج۲، فصل فی زکاةالفطره، فصل فی من تجب عنه؛ منهاج‌الصالحین، ج۱، م۱۱۷۲؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۵۷۹؛ وسیلة‌النجاة، ج۱، م۱۳۴۷؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۲۶۵۲؛ خامنه‌ای، استفتائات زکات فطره، س۲۲۵؛ رساله احکام روزه، سید مجتبی حسینی. https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
احکام مناسبتی فطریه ⬅️ اگر فطریه‌ گردن کسی، مثل پدر یا میزبان یا همسر و... باشد، اما او پرداخت نمی‌کند، آیا باید خودمان پرداخت کنیم ؟ 👈 آیات عظام مکارم و سیستانی: بله. 📌 اگه به‌خاطر فقر نداده، باید خودتون بپردازین. 📌 اگه از سر معصیت یا به‌خاطر فراموشی نداده، بنابر احتیاط واجب، خودتون بپردازی. (البته به‌شرطی که شما خودتون فقیر نیستین و شرایط پرداخت رو دارین). 👈 رهبری معظم : نه. به شما چیزی واجب نیست. 📌 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 📌منبع: با استفاده از کانال (حکمش چیه؟) توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۲۰۰۶ و ۲۰۰۵؛ عروةالوثقی، ج۲، فصل في زکاة‌الفطره، فصل في من‌تجب، م۲؛ منهاج‌الصالحین، ج۱، م۱۱۷۴؛ هدایة‌العباد، ج۱، م۱۵۸۲؛ وسیلةالنجاة، ج۰، م۱۳۴۸؛ زنجانی، مسائل‌الشرعیه، م۲۰۱۲؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۲۶۴۸. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb