eitaa logo
موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
500 دنبال‌کننده
534 عکس
168 ویدیو
8 فایل
﷽ کانال اطلاع رسانی مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و فعالیت‌های علمی-پژوهشی سایت: http://maaref.org/ پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/maaref_org/ کانال تلگرام: https://t.me/maaref_org
مشاهده در ایتا
دانلود
💠خاورشناسان در این که چگونه قرآن خاستگاه پیدایش علم کلام شده، اشتراک نظر ندارند و آن را به گونه‌های مختلفی تبیین کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: نقص تعالیم قرآنی؛ تناقض‌ها و تعارض‌های قرآن و نیز ضرورت تبیین و اثبات آموزه‌های قرآنی و دفاع از آن‌ها. 👈این مقاله به روش توصیفی تحلیلی، با تبیین و بررسی این سه دیدگاه نشان می‌دهد که نقش قرآن کریم در پیدایش علم کلام نه به دلیل نقص تعالیم آن و یا وجود تناقض در آن است؛ بلکه ... 📥برای دریافت مقاله «نقد دیدگاه خاورشناسان درباره نقش قرآن کریم در پیدایش کلام اسلامی» کلیک کنید. 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
🕯یادبود مرحوم حاج‌حسین علی‌محمدی‌خراسانی مرحوم عبدالأمیر رجب‌زاده مرحوم حاج‌رمضان گلچی 🎙سخنران: حجت الاسلام والمسلمین هادی الیاسی 📆زمان: دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، بعد از نماز ظهر و عصر 📌مکان: سالن اجتماعات بنیاد بین‌المللی امامت 🌐https://emamat.org 🆔 @maaref_org 🆔 @Emamat_IF تلگرام اینستاگرام آپارات
📚شواهد روشنی وجود دارد که متکلمان نظریه‌پردازی چون زراره، مؤمن طاق و هشام بن حکم و پیروان‌شان به علم ازلی حق‌تعالی پیش از آفرینش عالَم (به‌صورت سلبی و به‌معنای عدم جهل) اذعان داشتند. در منظومه فکری آنان در مقابل صفات ذاتی که به صورت سلبی به خدا اتصاف دارد، صفات فعلی حق‌تعالی قرار دارد که همراه با حدوث فعل و امر آفرینش ایجاد می‌شود و اتصاف ایجابی آن به خداوند محذوری در پی ندارد. جریان کلامی مدرسه کوفه به جز هشام بن حکم و پیروانش، صفات فعلی خدا را مخلوق و به کلی متباین از ذات باری تعالی می‌دانستند، اما جریان هشامیه صفات فعلی حضرت حق را معنایی می‌دانستند که نه عین ذات است و نه بسان سایر آفریده‌ها متباین و خارج از ذات است. 📥برای دریافت مقاله «امکان و قلمرو شناخت عقلی خدا از منظر متکلمان نظریه‌پرداز کوفه» کلیک کنید. 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅❅أللَّھُـمَ‌؏َـجِّـلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْـفَـرَج❅┅┄ ✨امام حسین؛ زائر قبر امام حسن مجتبی علیه‌السلام امام باقر عليه‌السلام می‌فرمایند: حسين بن على علیه‌السلام هر شب جمعه به زيارت قبر حسن بن علی عليه‌السلام مى‌رفت. 💠عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنِ السِّنْدِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيه أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ علیه‌السلام كَانَ‏ يَزُورُ قَبْرَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه‌السلام كُلَّ عَشِيَّةِ جُمُعَةٍ. وسائل الشيعة، ج ۱۴، ص ۴۰۸ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
✍... دومین مبنا آن است که نباید برای ذات خداوند شریک قائل شد و از این رو نظریه زیادت اشاعره که قول به تعدد قدما است، باطل می‌باشد. الهیات اثباتی با این نظریه ارتباط مستقیم دارد و لذا الهیات سلبی راهکار مناسبی برای دور ماندن از این آفت است. مبنای سوم بساطت و نفی ترکیب است. بر این اساس متفکرانی مانند قاضی سعید قمی نظریه عینیت را نپذیرفته و با نفی صفات به الهیات سلبی گرایش یافته‌اند. مبنای چهارم عدم تعقل صفات خداوند است که سبب شده است متکلمانی مانند علامه مجلسی با وجود پذیرش اصل صفت برای خداوند، قائل به الهیات سلبی شوند. پنجمین مبنا اشتراک لفظی وجود است که برخی از متکلمان را به سوی الهیات سلبی سوق داده است. 📥برای دریافت مقاله «مبانی الهیات سلبی» کلیک کنید. 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
✍... یادکرد حضرت علی علیه‌السلام از حمزه بن عبدالمطلب و جعفر بن ابی‌طالب علیهماالسلام در مسأله خلافت، مبتنی بر اینکه اگر این دو تن بودند خلافت مسیر دیگری را طی می‌کرد، بیانگر امکان تأثیرگذاری ایشان بر جامعه است. از این رو، چرایی همتایی حمزه و جعفر علیهماالسلام در کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام پرسشی است که نوشتار حاضر به آن خواهد پرداخت. به همین منظور، داده‌های مرتبط با مسأله پژوهش گردآوری و به روش تحلیل محتوایی تبیین گردید. برآیند این پژوهش آن است که حمزه و جعفر علیهماالسلام به دلیل داشتن مؤلفه‌هایی همچون‌ ایمان صادقانه، ولایت پذیری، عنصر قدرت و منطق، بهره‌مندی از شجاعت و دلاوری، دارا بودن جایگاه و موقعیت اجتماعی، قابلیت تأثیرگذاری در مسائل مهم جامعه را داشتند. ... 📥برای دریافت مقاله «واکاوی چرایی همتایی حمزه بن عبدالمطلب و جعفر بن ابی‌طالب علیهماالسلام در کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام» کلیک کنید. 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
💠‌در اين‌ نوشتار كوتاه‌ رواياتی از حضرت‌ عبدالعظيم‌ حسني‌ عليه‌السلام نقل‌ شده‌ است‌ كه‌ در آن‌ به‌ مهدويت‌ و مسائل‌ مربوط‌ به‌ آن‌ اشاره‌ شده‌ است. كوته‌ نوشت‌ حاضر در سه‌ بخش‌ می‌باشد: 🔹شخصيت‌ و زيست‌‌نامه‌ حضرت‌ عبدالعظيم‌ حسني‌ عليه‌السلام 🔸روايات‌ رسيده‌ از ایشان درباره‌ امام‌ زمان‌ عليه‌السلام همراه‌ با ترجمه‌ فارسی آن‌ها. 🔹يك‌ نتيجه‌گيری كوتاه‌ بر اساس‌ روايات‌ نقل‌ شده. ... 📥برای دریافت مقاله «عبدالعظيم حسني و روايات مهدويت» کلیک کنید. 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
┄┅❅أللَّھُـمَ‌؏َـجِّـلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْـفَـرَج❅┅┄ 💠حق گويى در برابر پيشواى ستمگر💠 پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: سرور شهيدان، [يكى] حمزه فرزند عبدالمطلب است و [ديگرى] مردى است كه در برابر پيشوايى ستمگر بر پا خيزد و او را امر و نهى كند و آن پيشوا او را بكشد. عن النبیّ صلى الله عليه وآله: سَيِّدُ الشُّهَداءِ، حَمزَةُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ، و رَجُلٌ قامَ إلى إمامٍ جائرٍ فأمَرَهُ و نَهاهُ فقَتَلَهُ. الترغيب و الترهيب: ج ۸، ص ۲۲۵، ح ۳ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org علیه‌السلام تلگرام اینستاگرام آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عن الحسن بن محبوب بن إسحاق بن عمار قال سمعت أباعبدالله علیه‌السلام یقول موضع قبر الحسین علیه‌السلام منذ یوم دفن روضة من ریاض الجنة و قال: موضع قبر الحسین علیه‌السلام ترعة من ترع الجنة. حسن بن محبوب گوید: شنیدم از امام صادق علیه‌السلام فرمودند: موضع قبر امام حسین علیه‌السلام از روزی که در آن مدفون شده است، باغی است از باغ‌های بهشتی و فرمودند موضع قبر او چشمه و قناتی از چشمه‌های بهشت است. ثواب الاعمال، ص ۹۴ ┄┅❅أللَّھُـمَ‌؏َـجِّـلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْـفَـرَج❅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org اباعبدالله الحسین علیه‌السلام تلگرام اینستاگرام آپارات
«کارگاه معناشناسی در متون وحیانی» 👨‍💻مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر شعبان نصرتی 📆زمان: یکشنبه‌ها، ساعت ۱۸ (شروع از نهم اردیبهشت) 📌مکان: خیابان صفاییه، کوچه ۲۱، فرعی اول سمت چپ، پلاک ۵۰، مرکز تخصصی معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
«مدرسه بهاره تصوف پژوهی» درنگی در نظریه وحدت وجود 👨‍🎓با اعطای گواهی شرکت در دوره ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ✨کاری از پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم‌النبیین صلی الله علیه وآله، پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 📆زمان برگزاری: پنج‌شنبه؛ ۲۰ اردیبهشت، ساعت ۱۵ الی ۱۹ جمعه؛ ۲۱ اردیبهشت، ساعت ۸ الی ۱۲ و ۱۵ الی ۱۹. ⌛️آخرین مهلت ثبت‌نام: پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ 📌مکان برگزاری: خیابان صفائیه، کوچه ۳۷، مدرسه باقرالعلوم علیه‌السلام، سالن اجتماعات 🔗لینک ثبت‌نام: survey.porsline.ir/s/bP5hfAQr ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات