eitaa logo
موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
502 دنبال‌کننده
538 عکس
168 ویدیو
8 فایل
﷽ کانال اطلاع رسانی مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و فعالیت‌های علمی-پژوهشی سایت: http://maaref.org/ پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/maaref_org/ کانال تلگرام: https://t.me/maaref_org
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊ثبت نام در رشته تخصصی 🔸مسائل جدید کلامی🔸 سطح ۳ حوزه های علمیه (برادران) 🔹 حمایت مالی و معنوی از پایان‌نامه‌ها و آثار علمی دانش‌پژوهان 🔹 توانمندسازی علمی از طریق برگزاری کارگاه‌های علمی _ پژوهشی و مهارت افزایی 🔹اولویت همکاری در پروژه‌های علمی مرکز تخصصی و پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم السلام 🔹کمک هزینه تحصیلی 🗂 اطلاعات رشته ها و گرایش ها 🗓 28 اردیبهشت لغایت 21 خرداد 1400 🖥 سايت Maaref.org 🌐 درگاه جامع ثبت نام مراکز تخصصی حوزه ☎️ 09035935796 🏢 موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
🖊ثبت نام در رشته تخصصی 🔸کلام امامیه🔸 سطح ۳ و ۴ حوزه های علمیه (برادران) 🔹 حمایت مالی و معنوی از پایان‌نامه‌ها و آثار علمی دانش‌پژوهان 🔹 توانمندسازی علمی از طریق برگزاری کارگاه‌های علمی _ پژوهشی و مهارت افزایی 🔹اولویت همکاری در پروژه‌های علمی مرکز تخصصی و پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم السلام 🔹کمک هزینه تحصیلی 🗂 اطلاعات رشته ها و گرایش ها 🗓 28 اردیبهشت لغایت 21 خرداد 1400 🖥 سايت Maaref.org 🌐 درگاه جامع ثبت نام مراکز تخصصی حوزه ☎️ 09035935796 🏢 موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨موسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام✨ در سال تحصیلی ۱۴۰۰ _ ۱۴۰۱ در رشته‌های تخصصی ذیل از میان برادران طلبه دانش پژوه می پذیرد: 🔸 رشته کلام اسلامی گرایش کلام امامیه (سطح 3) 🔸 رشته کلام اسلامی گرایش مسائل جدید کلامی (سطح 3) 🔸 رشته علوم حدیث (سطح۳) 🔸 رشته کلام امامیه گرایش مبدأ ومعاد (سطح 4) 👇 ثبت نام 🗓 28 اردیبهشت لغایت 21 خرداد 1400 🖥 سايت Maaref.org 🌐 درگاه جامع ثبت نام مراکز تخصصی حوزه ☎️ 09035935796 🏢 موسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨مهلت ثبت نام تمدید شد✨ 🔸 رشته کلام اسلامی گرایش کلام امامیه (سطح 3) 🔸 رشته کلام اسلامی گرایش مسائل جدید کلامی (سطح 3) 🔸 رشته علوم حدیث (سطح۳) 🔸 رشته کلام امامیه گرایش مبدأ ومعاد (سطح 4) 🗓 ثبت نام تمدید شد: 12 تیرماه 1400 🖥 سايت Maaref.org 🌐 درگاه جامع ثبت نام مراکز تخصصی حوزه ☎️ 09035935796 🏢 موسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨مهلت ثبت نام تمدید شد✨ 🔸 رشته کلام اسلامی گرایش کلام امامیه (سطح 3) 🔸 رشته کلام اسلامی گرایش مسائل جدید کلامی (سطح 3) 🔸 رشته علوم حدیث (سطح۳) 🔸 رشته کلام امامیه گرایش مبدأ ومعاد (سطح 4) 🗓 ثبت نام تمدید شد: 12 تیرماه 1400 🖥 سايت Maaref.org 🌐 درگاه جامع ثبت نام مراکز تخصصی حوزه ☎️ 09035935796 🏢 موسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام
آخرین فرصت ثبت نام در رشته تخصصی 🔸مسائل جدید کلامی🔸 سطح ۳ حوزه های علمیه (برادران) 🗓 تا 12 تیرماه سال 1400 🗓 از طریق: 🖥 سايت Maaref.org 🌐 درگاه جامع ثبت نام مراکز تخصصی حوزه ☎️ 09035935796 🗂 اطلاعات رشته ها و گرایش ها 🏢 موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
آخرین فرصت ثبت نام در رشته تخصصی 🔸کلام امامیه🔸 سطح ۳ حوزه های علمیه (برادران) 🗓 تا 12 تیرماه سال 1400 🗓 از طریق: 🖥 سايت Maaref.org 🌐 درگاه جامع ثبت نام مراکز تخصصی حوزه ☎️ 09035935796 🗂 اطلاعات رشته ها و گرایش ها 🏢 موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
مؤسسه فرهنگی معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری بنیاد فرهنگی امامت برگزار می‌نماید: کارگاه آموزش ویراستاری در ۴سطح مقدماتی، عمومی، عالی، تخصصی اعطای مدرک پایان دوره و بورسیه ممتازین دوره توسط مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام و بنیاد فرهنگی امامت مدرس: استاد عبدالرحیم موگِهی (با بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس نویسندگی و ویراستاری) شرایط: •    ویژه برادران و خواهران •    اتمام پایه ۷ حوزه یا کارشناسی رشته مرتبط با علوم اسلامی •    هزینۀ ثبت نامِ آموزش ویراستاری مقدماتی 100.000 تومان ( تخفیف 50% ویژه طلاب و خانواده طلاب) •    دو جلسه اول رایگان ( هزینه پس از پایان جلسه دوم دریافت می شود). مهلت ثبت‌نام ۱۸ تیر ۱۴۰۰ شروع دوره ۱۹ تیر ۱۴۰۰ روزهای زوج ساعت ۲۰-۱۸ مکان: قم- خیابان معلم- خیابان شهیدین بهشتی و قدوسی- پلاک ۵۲- بنیاد فرهنگی امامت این دوره مجموعاً چهل جلسه و دارای چهار مرحله، به ترتیب و توضیح زیر، است: ۱. مقدماتی (ده جلسه)؛ ۲. عمومی (ده جلسه)؛ ۳. عالی (ده جلسه)؛ ۴. تخصصی (ده جلسه). راهنمایی و ثبت نام: 09927857476
در ظلّ توجهات و عنایات خاصه حضرت ولی عصر گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت برگزار می‌کند 💐مدرسه تابستانه آشنایی با حدیث امامیه 💐 جهت آگاهی بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. 09927857476 جهت ثبت نام اولیه به آدرس زیر مراجعه بفرمایید www.maaref.org/hadith
جشنواره تابستانه ۱۴۰۰ ۹ مرداد تا ۱۵ مرداد 🌸با طرح تابستانه ۱۴۰۰ کتب خود را از کتاب ما تا سقف ۳۰۰ هزارتومان با ۲۰ درصد تخفیف بخرید🌸 https://www.instagram.com/p/CSBqhtZo4N-/?utm_medium=share_sheet
پاسخ به نقد بر تصحیح کتاب علة خلق الکافر (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم سعدیا راست روان گوی سعادت بردند راستی کن که به منزل نرود کج‌رفتار ✍️ اخیرا نوشته‌ای به بهانه نقد تصحیح کتاب «علة خلق الکافر» در یکی از گروه های مجازی منتشر شد که آثار ناراستی و کج‌رفتاری از قلم و ادبیات نویسنده به روشنی پیدا بود. هر چند به تجربه دریافته‌ایم که بحث علمی با این طائفه چندان سودمند نیست، ولی برای روشن شدن ذهن خوانندگان و برای دفاع از حریم علم و پژوهندگان، لازم دیدیم که نکاتی را عرضه داریم. جالب این است که نویسنده در ضمن سخنانش، به نقد پیشین خود به تصحیح آثار مرحوم میرزامهدی اصفهانی اشاره کرده است که از قضا نادرستی اشکالاتش نیز همان زمان نشان داده شد و ناقد هیچ سخنی در پاسخ نداشت. در اینجا در دو بخش، به پاسخگوئی مختصر به این دو ادعا می پردازیم و امید داریم که نویسندگان دینی دست کم کمترین اداب نقد و انصاف علمی را رعایت کنند. الف. توضیحات مصحح محترم رساله علة خلق کافر با توجه به سوء تفاهمات پیش آمده در خصوص تحقیق رساله علت خلق الکافر مرحوم شیخ حر عاملی از طرف مترجم همین کتاب (به نام " ما و سرنوشت") در کانال میراث خطی شیعه، توضیحی چند در این باره عرض میکنیم: این رساله داری ۱۰ نسخه خطی بوده که از بین آن ها فقط ۲ نسخه منسوب به خود مرحوم شیخ حر می باشد که به تفصیل در باب این ۲ نسخه توضیحاتی ارائه می دهیم: ۱. نسخه کتابخانه تهران؛ مجلس؛ شماره نسخه ۴۲۵۲/۱ این نسخه کامل بوده و کاتب آن بدون هیچ شبهه خود مرحوم شیخ حر عاملی می باشد و به تاریخ ۱۰۷۶ ه. ق توسط مؤلف نگاشته شده است و همین نسخه دوباره توسط مولف تصحیح و بازنگری شده و در حواشی کتاب مطالبی مکتوب شده است.(بنده از نسخه مجلس به همراه ۳ نسخه کامل دیگر که اختلاف کمی با یکدیگر داشته برای احیاء این رساله استفاده نموده ام) ۲. نسخه کتابخانه مرحوم آیت الله بروجردی؛ شماره نسخه ۱۰۷/۱ ، بی تاریخ. 👆🏻پ.ن: فنخا ج ۱۴: ص ۳۲، ۳۳ و ۳۴. بنده در مقاله نگاهی نو به رساله خطی علت خلق الکافر شیخ حر عاملی که در سال ۹۶ در مجله میراث شهاب چاپ شد، علل اکتفاء و انتخاب ۴ نسخه از کتاب برای احیاء را به تفصیل توضیح داده ام، از جمله: ۱.کامل بودن نسخه ۲. وجود نسخه به خط مولف ۳ اختلاف کم بین ۴ نسخه با توجه به فاصله تاریخی با یکدیگر ۴. مشخص بودن کاتب ۵. تاریخ دار بودن نسخه طبیعی است که از بین این ۴ نسخه، نسخه کتابخانه مجلس که به خط مولف می باشد به عنوان نسخه مادر انتخاب شد. اما چرا از نسخه بروجردی که منسوب به مولف است در احیاء این رساله استفاده نشد؟ 🔻ادامه در بخش دوم: 📲 eitaa.com/maaref_org/47
پاسخ به نقد بر تصحیح کتاب علة خلق الکافر (بخش دوم) اشکال اول: نسخه بروجردی که توسط مُفَهرِس کتاب‌خانه بروجردی فهرست نویسی شده، کاتب را خود مولف دانسته در حالی که چنین نیست و خط متن نسخه برای مصحح محرز نشد، زیرا تفاوت بسیاری با نسخه مجلس داشته و این نسخه دارای حذفیات زیاد بوده که بعید است مولف در تنسیخ کتاب خویش تقطیع انجام داده باشد. اما کانال میراث خطی شیعه با خرده گیری از مصحح کتاب در کانال خویش در سال ۹۸ شمسی تصریح و اعتراف کرده است که نسخه بروجردی به خط مولف نبوده و بیان میدارد که ما به مصحح کتاب اطلاع دادیم که چنین نسخه‌ای موجود هست. وی در این باره می نویسد: «لازم به ذکر است ترجمه رساله حاضر بر اساس نسخه دستخط خود مرحوم شیخ حر انجام شده بود ولی اخیرا به نسخه‌ای برخوردیم که هرچند متن آن کتابت شیخ حر نیست ولی ایشان با دستخط خود مطالبی به متن اضافه کرده‌اند که در نسخه اولیه وجود نداشت. لذا ترجمه کتاب پس از تکمیل براساس اضافات شیخ حر تقدیم خواهد شد ان شاءالله.» https://t.me/nosakh_shii/225 در حالی که بنده در سال ۹۶ شمسی به وجود این نسخه در مقاله خویش تصریح کرده بودم که چنین نسخه ای که منسوب به مولف می باشد نیز موجود است. http://www.mirasmaktoob.ir/fa/system/files/miras_news_docs/ameli.pdf بنابراین بنده در باب این نسخه و مشکلات آن در زمان نگارش مقاله در سال ۹۶ اشراف داشته ام در حالی که صاحب کانال پرخاشگر میراث خطی شیعه بعد از ترجمه این کتاب تازه متوجه چنین نسخه ای شده و بعد از ترجمه آن دوباره اضافات مشکوک نسخه بروجردی را به آن افزوده است. جالب این است که ناقد، تصحیح جدید رساله علت خلق الکافر را که فقط حواشی و اضافات نسخه بروجردی را ندارد، پر غلط دانسته است(؟!!) در حالی که تعبیر «پر‌غلط»زمانی معنا دارد که عین متن مولف تغییر داده شود و یا بر آن اضافه گردد. بنابراین روشن شد که کاتب متن نسخه بروجردی نامعلوم بوده و مترجمین این رساله نیز معترفند که به خط مولف نمی باشد. اشکال دوم: نسخه بروجردی این است که نسخه بدون تاریخ بوده و کار مصحح در چنین مرحله ای بسیار سخت می باشد که توسط خط شناسی، کاتب را مشخص کرده و یا اختلاف زمانی با مولف را بیان بدارد. پ.ن: نسخه بدون تاریخ و کاتب نامعلوم، از درجه اعتبار ساقط است مگر این که با توجه به قرائن خاصی مشخص شود و توسط شخصی متبحر و خط شناس تایید و تقریظ شود. اشکال سوم: نسخه بروجردی این است که در موارد زیادی متن رساله تقطیع شده و اختلاف زیادی با نسخه اصل (نسخه مجلس) دارد. پ.ن: اگر متن نسخه بروجردی کتابت مولف بوده نباید اختلاف زیادی با نسخه اصل داشته باشد در حالی که چنین نیست. تا اینجا مشخص شد که مصحح با وجود ۴ نسخه کامل با همراهی نسخه اصل (مجلس) که به خط مولف است اقدام اشتباهی در انتخاب نسخه ننموده و متن کتاب نسخه بروجردی در احیاء این کتاب هیچ لزوم و سودی نداشته است. اما اشکالات حواشی نسخه بروجردی: اولا، اگر حواشی نسخه بروجردی کتابت مرحوم شیخ حر است، چرا مولف در حواشی نسخه بروجردی به ناقص و تقطیع شدن رساله خویش اعتراض نکرده و هیچ تذکری نداده است؟ ثانیا، چرا این حواشی در دیگر نسخه های این کتاب که توسط کاتبان مختلف استنساخ شده، موجود نمی باشد در حالی که نسخه مجلس ابتدا توسط مولف تالیف شده و دوباره همان کتاب را باز نگری کرده و اضافات و تصحیحات را در حواشی آن مکتوب کرده است و این نسخه با دیگر نسخه‌ها اختلاف اندکی دارد. ثالثا،اصل بر این است که این حواشی به خط مولف نیست و مدعی آن (مترجمین کتاب ما و سرنوشت) باید آن را اثبات کنند، در حالیکه در متن منتشر شده انتقادی، توسط این گروه، خلاف این امر مشاهده میشود و هیچ تلاشی برای اثبات این مدعا صورت نگرفته است. در نتیجه بنده با وجود مشکلات عدیده ای که به طور خلاصه بیان شد حواشی نسخه بروجردی که بسیار اندک میباشد و برای بنده محرز نشده، آن را بر نسخه اصل اضافه نکرده است و به همان نسخه کامل مجلس که توسط خود مولف بازنگری و تصحیح شده است اکتفا کرده و اقدام به احیاء نموده ایم و بر این مبنا مدعی هستیم که متن چاپ شده عین متن مولف بود و متن دیگری که محل شبهه است بر آن اضافه نگردیده است. لذا این ایراد به ناقد وجود دارد که چگونه با این اشکالاتی که در انتساب چنین نسخه ای وجود دارد، مطالبی به نسخه اصلی کتاب اضافه کرده و ترجمه آن را روانه بازار کرده است. 🔻ادامه در بخش سوم: 📲 eitaa.com/maaref_org/48
پاسخ به نقد بر تصحیح کتاب علة خلق الکافر (بخش سوم و آخر) ب. پاسخ واحد احیای آثار میرزا مهدی اصفهانی (قدس) موسسه معارف در طول ۱۰ سال متمادی با احیاء آثار گران‌سنگ آیت الله میرزا مهدی اصفهانی در ۱۰ جلد، کوشید بهترین و دقیق‌ترین تصحیح علمی را به پژوهشگران و اندیشمندان عرضه کند و خوشبختانه حاصل این تلاش به‌گونه ای بود که‌ خبرگان و جشنواره‌های متعدد علمی براین حقیقت مهر تایید نهادند. انتخاب نسخه های متعدد و مقابله‌های دقیق و اعمال روش‌های جدید برای بازنمائی تمام ویژگی‌های نسخه‌های موجود، یکی از کارهای سنگین تحقیق در سالهای اخیر بود که بی‌گمان این مجموعه را از این جهت کم‌نظیر یا بی‌نظیر می نماید؛ که از جمله می توان به مقابله کتاب معارف القران با ۱۴ نسخه مهم و تصحیح موازی سه نسخه مختلف از ابواب الهدی و یا تصحیح نورالهدایه با دشواری‌های فراوان نسخه اشاره کرد. در طول چند سال که از نشر این اثر می گذرد، تنها ناقد مذکور و دوستانش با انگیزه‌های خاص تلاش کردند که این تحقیق سترگ را زیر سوال برده و خود را متخصص‌تر از دیگران نشان دهند که با پاسخ قاطع محققان، روشن شد که این اشکالات ریشه در نادانی و ناتوانی آنها نسبت به این عرصه دارد(به پیوست نقدها و پاسخ‌های پیشین بازنشر می شود). البته در این میان تنها یک مورد جزئی از اشکالات به کتاب ابواب وارد بود که منشأ آن، عدم دسترسی موسسه به نسخه رنگی آستان قدس در هنگام مقابله بود؛ و این امر سبب شد که در مقدمه گفته شود که تصحیحات بر روی متن ابواب از باب ۱۵ تا ۲۳ از مستنسخ است، حال آن که نسخه رنگی نشان می دهد که به قلم بنفش نگاشته شده و از خود میرزای اصفهانی است. البته نسخه چاپ شده از این جهت نیز هیچ گونه نقصی ندارد و حواشی و تصحیحات عینا در متن ذکر شده است. اما ناقد پرخاشگر اینک با بی انصافی ادعا می کند که در تصحیح موسسه معارف اغلاط زیادی راه یافته و با مقایسه این چاپ با چاپ انتشار منیر، معتقد است که آن چاپ قابل قبول بوده و در چاپ موسسه «اغلاط جدیدی» راه یافته است. این در حالی است که چاپ قبلی با نسخه‌های متعدد مقابله نشده و تنها یک اشکال یادشده را نمی توان مصداق اغلاط زیاد دانست. در پایان، ضمن اعتراف به نقصان و اشتباه بشری در کارهای پژوهشی، ناقدان را به رعایت اخلاق و تقوی فرامی خوانیم و امیدواریم که اغراض حاشیه‌ای از صحنه دانش‌پوئی ما به کنار رود و همگان به قصد اصلاح و خیرخواهی به نقد دیگران بپردازیم. 🖇️ پیوست‌ها:
🖤مراسم اربعین وفات حجت الاسلام والمسلمین علی عبدلی، دانش آموخته سطح۳ و طلبه سطح۴ رشته کلام امامیه مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام، باحضور و عرض تسلیت مسئولین مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار گردید. ✍🏻 در این مراسم که در حسین آباد ملایر، زادگاه این دانش پژوه فقید، برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین محمد رنجبرحسینی معاون محترم آموزش مرکز تخصصی و جناب آقای مهندس سبحانی معاون محترم اداری مالی موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام و برخی دوستان ایشان حضور پیدا کردند و ضمن بزرگداشت نام و مقام علمی ایشان و تقدیم نسخه نهایی (قبل دفاع) رساله علمی سطح۳ و نامه عرض تسلیت آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه به خانواده محترم عبدلی، از خدای متعال برای ایشان علو درجات و برای خانواده ایشان صبر و اجر مسئلت نمودند. در این مراسم هدایایی نیز به خانواده و فرزندان داغدیده آن مرحوم تقدیم گردید. 💠 موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
✨ نشست علمی و نکوداشت فقیه، مفسر و استاد معارف اهل بیت علیهم السلام آیت الله محمد باقر ملکی میانجی رحمة الله علیه 💠 موضوع: همگامی عقل و وحی در منظومه معارف اهل بیت علیهم السلام 📌با پیام مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله العالی 🎤 سخنرانان: 🔹 حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مهدوی راد 🔹 حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار 🔹 حجت الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی 🔹 حجت الاسلام والمسلمین محمد بیابانی 🔹 حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر تلافی 🔹 حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی 🔹 دکتر عبدالحسین طالعی 📚همراه با رونمایی از مجموعه آثار 📆 ۵شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۰، ساعت ۹ الی ۱۲ 🏢 قم، ابتدای خیابان معلم، ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، طبقه ۴ 🌐 همزمان پخش زنده از: 🔹 www.maaref.org/event/maleki-mianeji 🔹 www.instagram.com/maarefahlulbayt 🔷 مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری دیگر مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی 🆔 @maaref_org 🌐 http://maaref.org/ 🌐 www.instagram.com/maarefahlulbayt