🍃 انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی برگزار میکند: 🍃
🍁 چهارمین نشست علمی با موضوع: تعامل استاد_دانشجو با تاکید به آموزه های امام سجاد علیه السلام
🍁 سخنران: دکتر مرتضی سمنون مهدوی
🍁 تاریخ: دوشنبه؛ ۱۴۰۰/۲/۱۳
🍁زمان:ساعت ۱۷_۱۸
🍁Http://194.225.24.96/anjoman-elmi-2
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
22.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃هرچه به هر مخلوقی میرسد، از وجود مقدس و مبارک حضرت حجت (عجلالله فرجهالشریف) نشأت میگیرد.🍃
🌾 «و بِـیُـمنِـهِ رُزِقَ الـوَری»
به یُمن حضرت، همه مخلوقات رزق و روزی داده میشوند.
🌙شبهای قدر تلاش کنیم تا کارنامه خوبی از بهترین تقدیرها، برای امضاء، تحویل حضرت بدهیم!
💥مهم ترین عمل در شب قدر، فکر کردن است.
لذا؛ مهم ترین عمل در شب قدر،
◾️شنیدن◾️فکر کردن◾️نقشه ریختن و◾️تصمیم گرفتن است.
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
#يادداشت
🖌دكتر رحيم دهقان، عضو هيئت علمي دانشكده الهيات؛ به مناسبت «روز معلم» و پاسداشت مقام مرحوم دکتر دارابكلايي يادداشتی را منتشر کرد که در پست بعدی می خوانید.
📎پایگاه خبری دانشگاه شهید بهشتی
صفحه نمایش خبر - پرتال خبری
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
❇️به ياد استاد صادق الوعد؛ عضو فقيد گروه معارف اسلامي
روز معلم بهانه اي است تا ياد استاد فقيد حجةالاسلام دكتر اسماعيل دارابكلايي (صادق الوعد)، همكار پارسا و متخلّق به اخلاق معلّمي و متنعّم به نعمت فرزانگي را ارج نهيم. آن استاد فرزانه كه از ديار علويان و خانواده اهل علم برخاست، فرزند آيت الله محمد باقر دارابكلايي (ره) و داماد آيت الله شفيعي دارابي (ره) از تربيت يافتگان حوزه علميه نجف و قم بود. اندوختههاي حوزوي خود را در دانشگاه براي پرورش فرزندان اين مرز و بوم به كار بست و براي گروه معارف اسلامي دانشگاه شهيد بهشتي، به واقع سرمايهاي علمي و اخلاقي بود. خدمات ايشان در تاريخچه گروه معارف اسلامي و دانشكده الهيات باقي خواهد ماند. در خصوص شخصيت علمي و عملي آن استاد فرزانه به اختصار نكاتي شايسته بيان است؛
✳️به لحاظ شخصيت علمي؛ از شاگردان مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری (ره)، مرحوم حاج میرزا هاشم آملی (ره) و آیت الله العظمی وحید خراسانی دامت برکاته و مرحوم آيت الله مصباح يزدي (ره) بود. در مراكز مختلف حوزوي از جمله حوزه علميه قم، جامعه المصطفي، جامعه الزهرا، موسسه امام خميني (ع)، و... در سطوح عالي تدريس داشت. در دانشگاه شهيد بهشتي بيش از سي سال جهد علميِ مشفقانه و صادقانه داشت. مقالات و كتب متعددي از خود به يادگار گذاشت؛ از جمله كتاب «قاعده قبح عقاب بلابيان» انتشار يافته توسط جامعه مدرسين حوزه علميه، كه منتخب كتاب سال حوزه گرديد. در فقه و اصول، فلسفه حقوق، و مباني حقوق اجتماعي ـ سياسي، صاحب نظر بود و علاوه بر دانشجوياني كه از كرسي درس و اخلاق عمليِ ايشان بهره بردهاند، دانشجويان متعددي با راهنمايي و مشاوره ايشان كه به انصاف در عين دقت علمي شهره بود، مراتب تحصيلي خود را به پايان رسانده اند.
⚜از جهت شخصيت عملي؛ زيست مومنانه مبتني بر خداآگاهي و مرگ آگاهي از جمله خصوصيات عيني وي بود. با رفتار خود شريفه «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى» (بقره، 197) را همواره به ديگران توصيه مي كرد. در عين اينكه اميدوارانه و شرافتمندانه در اين دنيا مي زيست اما همواره به قيامت مي انديشيد و توصيه مي داشت. دنيا در چشمش كوچك بود و چشم به عقبي دوخته بود. سال هايي كه در خدمت ايشان بودم، به لحاظ حكمت عملي و بُعد رفتاري درسهاي بسياري از او آموختم. زندگي ايشان آراسته به فضائل اخلاقي بود و به مصداق حديث نوراني «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ» ( الكافي، ج2، ص 105) عمر شریفشان را در تربيت جوانان اين كشور گذاشتند و جواناني مومن، متعهّد، و پاكدل تربيت نمودند. از ميان فضائل اخلاقي، صبوري، وقار و متانت ايشان ستودني بود. گويي بردباري بر تمام منشِ ايشان سيطره يافته بود. در خاطر ندارم عصباني شده باشد كه البته از بلند همّتيِ ايشان بود.تقيد به نماز اول وقت، دستگيري از نيازمندان و گرفتاران، بزرگ منشي، اخلاق مداری، تهجدهاي شبانه، انس با قرآن، و مراقبت مداوم بر رفتار و گفتار از خصوصيت هاي بارز ايشان بود كه از وي الگوي مجسّم فضيلتمداري ساخته بود. دلدادگي به اهل بيت عليهم السلام و خاندان عصمت، از ديگر خصوصيات بارز اين استاد فرهيخته بود. تشرف مداوم ايشان به حرم كريمه اهل بيت حضرت معصومه و حضرت رضا عليهم السلام نشان اين امر است. او با تمام وجود به اهل بيت عصمت و بخصوص حضرت رضا عليه السلام عشق و ارادت مي ورزيد به نحوي كه در آخرين سال عمر شريف خود، عليرغم تمام محدوديت هاي ناشي از بيماري كرونا، سه مرتبه به زيارت حضرت رضا عليه السلام شتافت. ولايت را به درستي تداوم امامت مي دانست و در عين اينكه به لحاظ سياسي به جناح چپ و راست وابسته نبود اما اهل سياست بود و به واقع در دفاع از ولايت مطلقه فقيه، آرمان هاي انقلاب و امام عظيم الشأن و رهبري معظّم انقلاب مي كوشيد. تبيين ديگر خصائص و ابعاد شخصيتي ايشان مجالي گسترده مي طلبد.
🔶فضل و بزرگمنشيِ ایشان همواره در ذهن و ضمیر جامعه دانشگاهي و پاره اي از خدمات علمي و معنوي ايشان در تاريخچه گروه معارف اسلامي دانشكده الهيات دانشگاه شهيد بهشتي باقي خواهد ماند. رضوان الهي بر ايشان باد.
🖌دکتر رحیم دهقان
📝۱۴۰۰٫۲٫۱۲
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
انجمن علمی معارف اسلامی شهید بهشتی
🍃 انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی برگزار میکند: 🍃 🍁 چهارمین نشست علمی با موضوع: تعامل استاد_دانشجو
💠چهارمین نشست علمی
🔷امروز ساعت ۱۷-۱۸
🔶موضوع: تعامل استاد-دانشجو با تاکید بر آموزههای امام سجاد علیه السلام
🔰سخنران: جناب دکتر مرتضی سمنون مهدوی
🔺آدرس: Http://194.225.24.96/anjoman-elmi-2
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
انجمن علمی معارف اسلامی شهید بهشتی
🍃 انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی برگزار میکند: 🍃 🍁 چهارمین نشست علمی با موضوع: تعامل استاد_دانشجو
💠💠 انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی از برگزاری نشست علمی با عنوان«تعامل استاد-دانشجو با تاکید بر
آموزه های امام سجاد(علیه السلام)»همزمان با ایام بزرگداشت مقام معلم خبر داد.
🔸🔸 دکتر سمنون به عنوان سخنران چهارمین نشست علمی انجمن علمی گفت: جامعه دائما متاثر از دانشگاه است و دانشگاه باید باوری صحیح را اول در خود تولید و سپس در جامعه تزریق کند، به این معنا که ساخت هنجار و ارزش در دانشگاه و سپس سرایت آن به جامعه وظیفه دانشگاه است و اگر غیر از این باشد یعنی دانشگاه متاثر از اخلاق عمومی باشد، دانشگاه عملا دانشگاه نیست.
🔹🔹ایشان در ادامه بیان داشتند که هر حرفه ای یک معیارهایی را به عنوان اخلاق حرفه ای برای خود دارد که دانشگاه هم به عنوان یک حرفه از این قاعده مستثنا نیست که این اخلاق حرفه ای یا به عنوان«حق» یا«اخلاق» ویا«آداب» تلقی می شود، گرچه که این سه در هم تنیدگی دارند ولی حق عموما ریشه در فطرت الهی دارد و دانشگاه در بستر اسلام یک محل کسب نیست و اخلاق حرفهای دانشگاه شامل حقوق متقابل معلم و متعلم است.
🔸🔸همچنین دکتر سمنون در تکمیل حقوق متقابل استاد و دانشجو بیان داشتند که: ازحقوقی که امام سجاد(ع) برای استاد بیان فرموده اند می توان به محترم شمردن استاد، توجه به استاد و حضور و کلام او، دفاع از استاد نزد دیگران، پوشاندن عیب و نقصی استاد و اظهار کردن خوبی های استاد است که همه این موارد نشان از این است که مجلس علمی یک مجلس ارزش محور است.
حقوق متعلم بر استاد نیز این است که امام سجاد(ع) متعلم را رعیت استاد می داند(کسی که تو مسئول پرورش تو هست) پس استاد به عنوان قیم متعلم باید اورا مراعات کند و مطالعه و به روز بودن علم استاد نیز از حقوقی است که نسبت به دانشجو باید متعهد باشد.
✅✅ اگر استاد حقوقی که برعهده اش است را به درستی انجام دهد خداوند فضل او را بالا می برد و اگر علم خود را منع کرد طبق قانون خداوندی حق است برخدا که دانش را از استاد بگیرد و جمال و بهای علمش را تضییع نماید.
🔰🔰در پایان جلسه دکتر سمنون ضمن بزرگداشت یاد و خاطره استاد گرانقدر دکتر اسماعیل دارابکلاهی و همزمانی جلسه با شب قدر از حاضرین در جلسه خواستار دعای خیر برای ایشان شدند.
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
🔖 انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی در نظر دارد در راستای ارتقای سطح علمی دانشجویان و هم افزایی ایشان طرحی بدین شرح برگزار کند ؛
💡دانشجو نگار؛ انتخاب بهترین جزوات دروس💡
📝رقابت بین جزوات دروس دانشجویان در گرایش های ارشد و دکتری مدرسی معارف اسلامی : 🍀گرایش مبانی نظری🍀اخلاق🍀 علوم قرآن و حدیث
⏮️نکته مهم ؛ این طرح شامل واحد های درسی که اساتید آنها خانم دکتر وجدانی و آقای دکتر هاشمی علی ابادی هستند نمیشود. ⏭️
♦️دانشجویان محترم میتوانند جزوات خود را با ذکر ( نام و نام خانوادگی،گرایش ،عنوان واحد درسی ) تا تاریخ۱۴۰۰/۰۳/۰۵ به آیدی روابط عمومی انجمن ارسال بفرمایند.
🟣دانشجویان موظفند خود را برای آزمون ها به نحو شایسته آماده کنند و اوامر اساتید را اجرا نمایند و به جزوه نهایی تایید شده اکتفا نکنند .
📲🖥️📝📖📋🖇️🔜✔️
🟩 🟩 🟩 نکات 🟩 🟩 🟩
۱_جزوه باید با استفاده از برنامه cam scaner بصورت pdf و عکس های باکیفیت ارسال شود .
۲_محدودیتی برای تعداد جزوه ارسالی نیست⏪ هر فرد میتواند هر تعداد جزوه کاملی که از دروس تهیه کرده است ارسال کند .
۳_جزوه باید تمیز، خوانا،دارای تمام محتوای واحد درسی باشد .🗃️
۴_این طرح شامل تلخیص کتب معرفی شده توسط اساتید هم میشود.📗📕📘
۵_ انجمن برای برگزیدگان این طرح هدیه ای در نظر گرفته است.🎖️🎁
بشتابید
🔜🔜🔜🔜
📌ارتباط با روابط عمومی در پیام رسان ایتا : @Ebne_yasin
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
💠آیت الله شهید دکتر بهشتی (۱۳۰۷-۱۳۶۰ش) ، اندیشمندی بصیر و اسلام شناسی جامع نگر بود، که با درک نیازهای معاصر تلاش کرد پارادایمی پویا از عناصر معرفتی اسلامی پدید آورد.
💡💡تواناییها و قدرت علمی ایشان، نشان از وجود شخصیتی اندیشه ورز و متفکر دارد. توجه شهید بهشتی به مقوله تعلیم و تربیت، اخلاق، اقتصاد، خانواده و سیاست و حقوق، شکلگیری آثار شفاهی و مکتوب قابل توجهی را موجب گردید، که روشنگر تفکر همه جانبهء اسلام و مقولات اسلامی است.
🔴آنچه توفیق شد و ما را بر این داشت که دور هم گرد آییم، ناشناخته ماندن این حجم عظیم و مفید علمی بود که توسط ایشان بیان گردید.
💎انجمن علمی_دانشجویی معارف اسلامی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی برای شناساندن این فکر روشن و کم نظیر به جامعه جوانان، که به حق بیش از هر زمانی نیازمند آشنایی با چنین راهنما و روشنگری هستند، این تکلیف را بر خود واجب دانسته تا به عنوان اولین مجموعه و برای نخستین بار در سطح کشور طرح مطالعاتی آثار شهید دکتر آیت الله سید محمد حسین بهشتی را پایه ریزی کرده و جوانان این مرز و بوم را با تفکر ناب بهشتی آشنا سازد.
✒️اطلاعات نهایی جهت ثبت نام و چگونگی برگزاری دوره متعاقبا اعلام خواهد شد.
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
🖌به گزارش ایکنا، نشست «بینش تمدنی شهید بهشتی در تفسیر قرآن» از سلسله نشستهای نمایشگاه مجازی قرآن، با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برگزار شد. در ادامه به نکاتی از این گفتگو اشاره میشود.
📖متنی که مورد مطالعه قرار گرفته است تا ببینیم نگاه تمدنی شهید بهشتی در تفسیر قرآن چه بوده است، مجموعه پنج جلدی از تفسیر قرآن ایشان است که از سوی بنیاد حفظ نشر و آثار شهید مطهری منتشر خواهد شد.
♦️شهید بهشتی در تشویق به این دست مطالعات قرآنی حتی از سوی کسانی که بهره دینی کافی ندارند، دعوت میکنند که به ساحت قرآن قدم بگذارند و با قرآن انس بگیرند و تعاملی برقرار کنند. برای رسیدن به دیدگاه شهید بهشتی در مورد نگاه تمدنی به قرآن شاید این مجموعه نیز کافی نباشد و باید دیگر آثار ایشان نیز دیده شود.
🔴تکیه بنده روی واژه تمدن نیست، بلکه درک اجتماعی شهید بهشتی که ظرفیتهای بالایی را ارائه میدهد را به عنوان نگاه تمدنی گرفتهام. ایشان میگویند مفسرین به ابعاد عرفانی و … پرداختهاند و کمتر نگاه اجتماعی داشتهاند و هجوم برخی مفسران به تفسیر اجتماعی به این دلیل بود که نتوانستند از تفاسیر پیشین حق مطلب اسلام را بیابند. اسلام انسان تکبعدی نمیسازد و تفسیر فلسفی فقط یک بعد از ابعاد وجودی انسان را مورد توجه قرار میدهد. در حقیقت اسلام آیین انسانسازی است و انسان تکبعدی نمیسازد، بلکه انسان دارای قدرت تکامل میسازد و از این رو، هیچوقت نباید نگاه اجتماعی قرآن و فهم اجتماعی قرآن کماهمیت انگاشته شود.
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
انجمن علمی معارف اسلامی شهید بهشتی
🖌به گزارش ایکنا، نشست «بینش تمدنی شهید بهشتی در تفسیر قرآن» از سلسله نشستهای نمایشگاه مجازی قرآن، ب
ایشان در ادامه بیان داشتند:
❇️شهید بهشتی میگوید مطالعه یک دوره دقیق تاریخ اسلام برای فهم بسیاری از بخشهای قرآن ضرورت دارد. درهمتنیدگی اجتماع با قرآن سببشده که ایشان تأکید کنند یک دوره تاریخ اسلام باید مطالعه شود تا قرآن بهتر فهمیده شود.
ایشان میگویند علمی که با انسان سروکار نداشته باشد نمیتواند روی هوشیاری انسان اثر بگذارد. دین دربردارنده همه نگاهها به ابعاد وجودی انسان است و به همین دلیل، دین مجموعهای از علوم انسانی است؛ یعنی هرآنچه به انسان برمیگردد همه در نگاه دینی وجود دارند و موجب هوشیاری انسان میگردد. این اسلام همهجانبه است که میتواند صراط مستقیم را محقق کند.
🔸رمز اینکه جوامع بشری به سعادت مطلوب نرسیدهاند در این است که به اسلام همهجانبه عمل نکردهاند. عالیترین سطح برای یک دین، جهانیبودن آن است. وقتی اسلام انسانساز را کنار گذاشتیم و به گزافاندیشی روی آوردیم، اسلام در حد عالی رها میشود. نظام اجتماعی که برخوردار از روح معنوی باشد، نظمی انسانی دارد.
🔰باتوجه به این که اسلام دین جامعی است و به نظام اجتماعی صالح نیز میپردازد، قرآن این نقش را دارد که بتواند بازتابدهنده اسلام همهجانبه باشد. وقتی خدا میگوید: «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ»، قرآن در دسترس ماست، اما در قله رفیعی قرار دارد؛ و همه افق را میبیند. فلذا پیرو قرآن نیز باید این طور باشد و این همان نگاه تمدنی است.
محدوداندیشی نمیگذارد انسان از قرآنی که در قله قرار دارد بهره کافی ببرد و لازمه فراخنگری و لازمه برخورداری از نگاهی که افق گستردهای را شامل شود دوربودن از محدوداندیشیها است.
شرط بهرهمندی از هدایت قرآن آمادگی برای پذیرش حق است؛
🔷پس از هبوط، داستان انسان این طور است که باید در برابر هدایت قرار گیرد و پس از آن انتخاب کند و تکیه اساسی این آیات بر آگاهی گسترده انسان و انتخابگری اوست. مراد از انسان، انسان انتخابگر است که حاکی از یک نگاه اجتماعی ژرفی است. انسان به مثابه فردی است که حضور اجتماعی و مسئولیت اجتماعی دارد و چنین انسانی در معرض هدایت خدا قرار میگیرد و سپس حق انتخاب دارد.ایشان میگوید حق انتخاب نباید از انسان گرفته شود که یکی از ارکان نگاه تمدنی شهید بهشتی است.
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠
#طرح_مطالعاتی_آثار_آیتالله_دکتر_شهید_بهشتی
📌@Modaresi_scientific_sbu
💠انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی💠