eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
686 ویدیو
306 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نقد معاد توسط ▪️قسمت دوم 🔽 برخي‌ از عالمان‌ ديني‌ فلسفي‌ مشرب‌ كه‌ در مسأله‌ معاد، وجه‌ تديّن‌ و تشرّعشان‌ بر وجه‌ تفلسفشان‌ پيشي‌ گرفته‌ است‌، از ديدگاه‌ فلسفي‌ در باب‌ معاد احتراز جسته‌ و به‌ معاد جسماني‌ ـ كه‌ منطبق‌ با قرآن‌ و عترت‌ است‌ ـ تصريح‌ كرده‌اند كه‌ در ذيل‌ به‌ نقل‌ پاره‌اي‌ از اين‌ اعترافات‌ مي‌پردازيم‌: 🔻محقق‌ دواني‌ (م‌ 908 هـ) «آنچه‌ از بيانات‌ اهل‌ شرع‌ درباره‌ مسأله‌ معاد به‌ دست‌ مي‌آيد، همانا جسماني‌ بودن‌ معاد است‌. پس‌ عقيده‌ بر چنين‌ معادي‌، واجب‌ و منكرش‌ كافر است‌ و به‌ اتفاق‌ همه‌ خداپرستان‌، معاد از ضروريات‌ است‌ و آيات‌ قرآن‌ بر جسماني‌ بودن‌ آن‌ صريحاً دلالت‌ دارند، به‌طوري‌ كه‌ تأويل‌ و شبهه‌ براي‌ احدي‌ باقي‌ نمي‌ماند: مثلاً در آيه‌ 78 از سوره‌ يس‌ چنين‌ آمده‌: «و ضرب‌ لنا مثلاً و نسي‌ خلقه‌، قال‌ من‌ يحيي‌ العظام‌ و هي‌ رميم‌»، علماي‌ تفسير مي‌فرمايند، اين‌ آيه‌ موقعي‌ نازل‌ شد كه‌ ابي‌ بن‌ خلف‌ استخوان‌ پوسيده‌اي‌ را با دست‌هاي‌ خود نرم‌ كرد و گفت‌: اي‌ محمد! تو مي‌گويي‌ اين‌ استخوان‌ها كه‌ پوسيده‌اند، زنده‌ خواهد شد؟ فرمود: آري‌ تو هم‌ زنده‌ و مبعوث‌ مي‌شوي‌ و بعد از قيامت‌ وارد جهنم‌ خواهي‌ شد.» (آشتياني‌، سيدجلال‌ الدين‌، مقدمه كتاب‌ المبدأ و المعاد/ 48) 🔻ملااسماعيل‌ خواجويي‌ (م‌ 1173هـ) «اي‌ برادر عزيز ـ كه‌ خداوند تو را تأييد نمايد ـ بدان‌ كه‌ قدر ضروري‌ از دين‌ و آنچه‌ كه‌ واجب‌ است‌ مسلمانان‌ بدان‌ ملتزم‌ باشند، ايمان‌ به‌ معاد بدني‌، بدان‌ صورتي‌ است‌ كه‌ صاحب‌ شريعت‌ ـ كه‌ بر آورنده آن‌ و خاندان‌ او درود باد ـ آن‌ را آورده‌ است‌، آن‌ هم‌ ايماني‌ مجمل‌ بدون‌ نياز به‌ بحث‌ و فحص‌ از حقيقت‌ و كيفيت‌ آن‌؛ پس‌ آن‌ كس‌ كه‌ چنين‌ ايماني‌ حاصل‌ كند، حقيقتاً [به‌ معاد] مؤمن‌ است‌ و هيچ‌نيازي‌ به‌ تفتيش‌ ندارد، چه‌ آن‌كه‌ ممكن‌ است‌ دچار شبهه‌اي‌ شود كه‌ از پاسخ‌ آن‌ درماند و در نتيجه‌ حيران‌ و سرگردان‌ شود و بلكه‌ در زمره ملحدان‌ و منكران‌ قرار گيرد، در عين‌ حال‌ كه‌ مسأله‌ [معاد جسماني] امري‌ واضح‌ و روشن‌ است‌.» (آشتياني‌، سيدجلال‌ الدين‌، منتخباتي‌ از آثار حكماي‌ الهي‌ ايران4/‌ 302،) و همچنين‌: «اما اين‌ سخن‌ كه‌ چون‌ معاد روحاني‌ را غالب‌ مردم‌ نمي‌فهميده‌اند، پس‌ به‌ عنوان‌ معاد جسماني‌ از باب‌ تمثيل‌ و تشبيه‌ معقول‌ به‌ محسوس‌، مطرح‌ شده‌ است‌، تكذيب‌ پيامبران‌ الهي‌: است‌ زيرا در آن‌ صورت‌، آنچه‌ از آن‌ خبر داده‌اند [معاد جسماني]، مطابق‌ با واقع‌ نيست‌.» (همان/ 305) 🔻شيخ‌ محمد تقي‌ آملي‌ (م‌ 1391هـ) آيت‌الله‌ شيخ‌ محمدتقي‌ آملي‌، از اساتيد مسلّم‌ فلسفه‌ در كتاب‌ دررالفوائد پس‌ از نفي‌ معاد مثالي‌ مطرح‌ شده‌ در اسفار، به‌ اين‌ دليل‌ كه‌ همان‌ معاد روحاني‌ است‌، مي‌نويسد: «قسم‌ به‌ جانم‌ كه‌ اين‌ معاد، مخالف‌ است‌ با آنچه‌ شرع‌ مقدس‌ فرموده‌ است‌ و من‌ خداوند را و فرشتگان‌ را و پيامبران‌ و رسولان‌ خدا را گواه‌ مي‌گيرم‌ در اين‌ ساعت‌، كه‌ ساعت‌ سوم‌ از روز يكشنبه‌ چهاردهم‌ ماه‌ معظم‌ شعبان‌ سال‌ 1368هـ.ق‌ است‌، كه‌ درباره‌ معاد جسماني‌، معتقدم‌ به‌ آنچه‌ قرآن‌ كريم‌ فرموده‌ است‌ و حضرت‌ محمد صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به‌ آن‌ اعتقاد داشته‌اند و امت‌ اسلام‌ بر آن‌ (و قبول‌ آن‌) اجماع‌ كرده‌اند؛ و من‌ ذره‌اي‌ از قدرت‌ خداوند را منكر نمي‌شوم‌.» (دررالفوائد2/ 460) 🔻ميرزا احمد آشتياني‌ (م‌ 1354 ش‌) وي‌ نيز كه‌ از مدرسان‌ به‌ نام‌ فلسفه‌ بوده‌ است‌، درباره معاد مورد نظر ملاصدرا در اسفار مي‌نويسد: «اين‌ صوري‌ [ابدان‌ مثالي‌] كه‌ اصولي‌ [اصول‌ يازده‌گانه صدرايي‌] براي‌ اثبات‌ آن‌ تأسيس‌ كرديد و قواعد آن‌ را محكم‌ ساختيد و بنيان‌ آن‌ را استوار داشتيد و افكار خود را در تبيين‌ آن‌ خسته‌ كرديد، به‌ هيچ‌ روي‌ با بدني‌ كه‌ در رستاخيز بزرگ‌ محشور مي‌گردد منطبق‌ نيست‌؛ اگرچه‌ در ظاهر كار با قالب‌هاي‌ مثالي‌ عالم‌ برزخ‌ ممكن‌ است‌ انطباق‌ داشته‌ باشد. بنابراين‌ «انكار معاد جسماني‌» و بازگشت‌ روح‌ها به‌ بدن‌ها ـ كه‌ عقل‌ سليم‌ نيز با آن‌ مساعد است‌ ـ مخالف‌ نص‌ّ قرآن‌، بلكه‌ مخالف‌ همه اديان‌ است‌ و انكار يك‌ امر ضروري‌ در اسلام‌ مي‌باشد. خداي‌ متعال‌ خود ما را از لغزش‌هاي‌ وهمي‌ و آراء بزك‌ كرده‌ به‌وسيله شيطان‌، محفوظ‌ نگاه‌ دارد.» (معاد جسماني‌ در حكمت‌ متعاليه‌/ 219، به‌ نقل‌ از لوامع‌ الحقائق‌ في‌اصول‌ العقائد/44) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
22.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سلسله مباحث 🎥 پاسخی بر عبارات و برداشت های غلط از متون منسوب به مرحوم آیت الله العظمی " رضوان الله تعالی علیه " از سوی 🔸استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ " حفظه الله تعالی " ( قسمت پانزدهم ) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shias
🔴 نماز شب بیستم و یکم روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس هشت ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سورهاي توحيد، فلق و ناس يك مرتبه بخواند خداوند به شماره ي ستارگان آسمان عمل نيک براي او مي نويسد و به همين مقدار درجه اش بالا برده مي شود و نيز به همين مقدار گناهانش پاک مي گردد» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نماز از ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره كافرون يك مرتبه و سوره توحيد پانزده مرتبه بخواند خداوند متعال نام او را جز نام صديقان مي نويسد و در روز قيامت در زمره ي رسولان و در زير پوشش الهي، محشور مي گردد» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 مناعت طبع مرحوم آیت الله حاج " اعلی الله مقامه الشریف " قسمت اول 🔻 🔻حضرت آیت الله حاج " ادام الله ظله الوارف " : ▪️فراموش نمیکنم از داستان جالبی که برای خود من از وضع زندگی‌شان نقل فرمودند، می فرمودند که وقتی میخواستم شب به خانه برگردم و در بساط چیزی نبود برای اهل خانه، برای شب، چیزی بخرم، و به خانه ببرم، با خودم گفتم که چه کنم، به یادم آمد که یکی از طلاب دست از تحصیل برداشته و مشغول کسب شده و او طبعاً دارد چیزی که از او قرض کنم و وضع امشبم را رو به راه نمایم، آمد به طرف دکان آن شخص(که نام او هم الان در خاطر من هست، چون گفتم از تحصیل دست برداشته و کاسب شده است اسمش را نمی‌برم شاید راضی نباشد، مرد بسیار شریفی است)، میفرمودند آمدم تا نزدیک دکان این شخص رسیدم، خواستم داخل دکانش بشوم زانوهای من به من کمک نکرد، نتوانستم داخل دکان بشوم، گفتم من چه بگویم، بگویم من ندارم و می‌خواهم از تو قرض کنم، برگشتم تا چند قدمی که دور شدم از دکان او با خودم گفتم کجا بروم، چه بکنم، من باید امشب برای اهل بیت چیزی ببرم، و اگر از ایشان من درخواست نکنم از که می‌باید درخواست بکنم، برگشتم باز به طرف دکان ایشان، این عمل چند مرتبه تکرار شد، ولی آخر هم نتوانستم داخل مغازه ایشان بشوم و چیزی بگیرم، با اینکه من اگر اظهار میکردمایشان با کمال اشتیاق آنچه می‌خواستم به من به عنوان قرض می‌داد . 📚 متأله قرآنی صفحه ۱۹۶ _ ۱۹۷ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 دعا برای دیگران و اثر آن ▪️قال رسول اللَّه صلی الله علیه وآله: ما مِنْ مُؤْمِنٍ دَعا لِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ إِلّا رَدَّ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - عَلَیْهِ مِثْلَ الَّذِی دَعا لَهُمْ بِهِ مِنْ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ مَضی مِنْ أَوَّلِ الدَّهْرِ أَوْ هُوَ آتٍ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ. إِنَّ الْعَبْدَ یُؤْمَرُ بِهِ إِلیَ النّارِ یَوْمَ القِیامَةِ فَیُسْحَبُ، فَیَقُولُ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتِ: یا رَبِ ّ هذَا الَّذِی کانَ یَدْعُو لَنا فَشَفِّعْنا فِیهِ، فَیُشَفِّعَهُمُ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - فِیهِ فَیَنْجُو. 🔸رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: هیچ مؤمنی نیست که برای مردان و زنان مؤمن دعا کند جز این که خداوند - عزّوجلّ - به او برگرداند مانند آنچه را برای آنان دعا کرده است از طرف هر مرد مؤمن و هر زن مؤمنه ای که از آغاز روزگار از دنیا رفته است یا تا روز قیامت به جهان خواهد آمد. همانا بنده ای باشد که روز قیامت دستور دهند که او را به دوزخ برند، پس او را به سوی آتش می‌کشند، مؤمنین و مؤمنات می‌گویند: پروردگارا! این همان است که برای ما دعا می‌کرد، پس شفاعت ما را درباره او بپذیر. و خدا نیز شفاعت آنان را درباره او می‌پذیرد پس این فرد نجات می‌یابد. 📚 اصول کافی، ج۲، ص۵۰۸ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5911392368292005834.pdf
7.74M
🔴 فایل 🔸کتاب شریف: شیخ آقا بزرگ تهرانی 🔸تالیف : عالم زاهد ربانی و متاله قرآنی بقیه السلف ، حضرت علامه استاد حفظه الله تعالی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik
🔴 فرازی از مناجات شعبانیه سلام الله علیه إِلٰهِى لَمْ يَكُنْ لِى حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِى وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِى لَِمحَبَّتِك، وَ كَما أَرَدْتَ أَنْ أَكُونَ كُنْتُ... 💬 پروردگارا، هیچ نیرویی ندارم تا خود را به‌وسیله آن از عرصه گناه بیرون ببرم، مگر آنگاه که به وسیله محبّتت (از خواب غفلت) بیدارم سازی. و (از برکت محبت تو) همانی بشوم که تو می خواهی! 📚مناجات شعبانیه. مفاتیح الجنان. 👈 نیروی عشق این قدرت را دارد که انسان را تغییر دهد و او را شبیه معشوقش کند. لذا هرچه انسان، در وادی عشق خدا و حجت او پیش برود، به مولایش نزدیکتر و از گناه دورتر خواهد شد. ✋ راه محفوظ ماندن از گناه، غرق شدن در محبت امام زمان " سلام الله علیه " است که همان محبت خداست. وَ مَنْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ✨ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
Naseri-9.mp3
3.51M
🔴 یاری " سلام الله علیه " امتحان می خواهد ... 🎙 حضرت آیت الله ناصری " دامت برکاته " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 نمازی برای تصفیه قلوب سالکین از کینه و فریب و ... 🔻 نماز از روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس سي ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره زلزله يك مرتبه بخواند خداوند متعال کينه و فريب را از دلش مي کَند و از کساني مي گردد که خداوند دلش را براي پذيرش اسلام گشوده است و نيز خداوند متعال او را در حالي که صورتش مانند ماه شب چهاردهم مي درخشد، بر مي انگيزد و...» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 زیارت انبیا و مقام شفاعت ... 🔻 نماز از روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دوركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ فتح ده مرتبه بخواند خداوند متعال آزادي از آتش جهنم و نجات از عذاب (روز قيامت) و عذاب قبر و نيز حساب رسي آسان و زيارت حضرت آدم و نوح و ديگر پيامبران " سلام الله علیهم " و شفاعت را به او کرامت مي کند» 📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۲ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 استدلال " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال ▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ‏ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ. امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر می‌کند، می‌فرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی می‌شود، او را با حس درک می‌کنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح می‌نماید وی را می‌بینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر می‌توانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد می‌شود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت می‌کند (و خارج می‌شود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه می‌تواند پروردگار خویش را توصیف کند؟ 📚بحار الأنوار ج‏6، ص: 143 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa