eitaa logo
معارف الشیعه
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
675 ویدیو
305 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 🔻[في‏ بِضْعِ سِنينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ‌ يَنْصُرُ مَنْ‌ يَشَاءُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ‌] الروم، ۴-۵ همه كارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد؛ و آن روز مومنان به نصرت و یاری خداوند شاد می‌شوند. و او هر کس را بخواهد یاری می‌دهد؛ و اوست شکست ناپذیر و مهربان. امام صادق سلام الله علیه در تفسیر این آیه فرمودند: آن روز که مومنان به نصرت خدا شاد می‌شوند سلام الله علیه است. 📚 تأويل الآيات الظاهرة ص۴۲۷ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
23.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سلسله مباحث 🎥 پاسخی بر عبارات و برداشت های غلط از متون منسوب به مرحوم آیت الله العظمی " رضوان الله تعالی علیه " از سوی 🔸استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ " حفظه الله تعالی " ( قسمت هجدهم ) کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 آیا این حدیث غیر از مخاطبی در بین مکاتب اثنی عشری دارد ؟؟ 💢اطاعت محض از معصوم علیه السلام ... ◾️قال علی بن الحسین (سلام الله علیه) : إنَّ دینَ اللّهِ لایُصابُ بِالْعُقُولِ النّاقِصَهِ، وَالاْراءِ الْباطِلَهِ، وَالْمَقاییسِ الْفاسِدَهِ، وَلایُصابُ إلاّ بِالتَّسْلیمِ، فَمَنْ سَلَّمَ لَنا سَلِمَ، ومَنِ اهْتَدى بِنا هُدِىَ، وَمَنْ دانَ بِالْقِیاسِ وَالرَّأْىِ هَلَكَ . 🔸حضرت سجاد علیه السّلام فرمودند : به وسیله عقل ناقص و نظریه هاى باطل و مقایسات فاسد و بى اساس نمى توان احكام و مسائل دین را به دست آورد بنابراین تنها وسیله رسیدن به احكام واقعى دین تسلیم محض مى باشد پس هركس در مقابل ما اهل بیت تسلیم باشد از هر انحرافى در امان است و هر كه به وسیله ما هدایت یابد خوشبخت خواهد بود و شخصى كه با قیاس و نظریات شخصى خود بخواهد دین اسلام را دریابد هلاك مى گردد . 📚مستدرك الوسائل/ج17/ص262. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 اول یک‌دور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، و دانش‌های دیگر. آیت الله ( حفظه الله تعالی ) : «آشنایی با معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزه‌ای که مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) نباشد، شک نکنید که این حوزه، شیعی نیست. می‌شود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر. معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حکمت‌الاشراق خوانده...، اما یک دوره توحید صدوق و کتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابل‌دفاع نیست. ⬅️ این به معنی انکار فلسفه نیست؛ من نمی‌خواهم فلسفه را انکار کنم؛ می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ طلبه ممکن است با حساب‌و‌کتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفکری را بخواند و همچنین کتاب‌های خوب مثل کتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصول‌کافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمی‌خوانیم] پس چرا اسم خودمان را می‌گذاریم طلبه؟ من نمی‌گویم آنها را نخوانید، می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یک دور «کافی» نخوانده، یک دور «بحار» نخوانده. پس چه خوانده‌ای؟ منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت کند استاد ما را، می‌فرمود قرآن فهم نمی‌شود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهل‌بیت-ع- هستند.) و روایت فهم نمی‌شود الا بالزیارة. منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول می‌کشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. کتب دیگر هم می‌خوانیم؟ بله. من همیشه به دوستانی که می‌گویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" می‌گویم اگر روایات و معارف را خوانده‌اید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده می‌کنید. اگر نخوانده‌اید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با کلام دیگران باز نکنید. اگر جزو "عباد" شده‌اید، بروید بخوانید. این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ". شما جزو "عباد" بشو! همانی که فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي‏ نَفْسِكَ‏ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی که فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است که ما عباد خود را با آن هدایت می‌کنیم). شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف که می‌شنود بهترینش را انتخاب می‌کند؛ عبد کسی است که وقتی می‌شنود، بهترین را انتخاب می‌کند. بهترین کدام است؟ چیزی که به درد بندگی می‌خورد و با توحید و ولایت تناسب دارد». کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 اعتراف به سقوط از عارف❗️ ▪️«بسا صاحب سلوك كه بعد از نيل به مقام «فناى فعلى» با آن كه با اعمال خاص سالكان آشناست، در اين موطن از مقامْ توقف كند. چه برخى نهايت سيرشان فنا در تجليات مذكور است، و در همان حالت فنا گرفتار شده به حالت صحو بعد المحو نمى‏ رسند و دايماً در دايره جذبه دور مى‏زنند. اين كسان از أكل و شرب غفلت دارند، تا چه رسد به انجام واجبات و مستحبات. پس ناچار مانند اطفال و مجانين به تكاليف شرعي توجه ندارند و معاف از تكاليف ‏اند.» 📚مقدّمه جلال الدین آشتیانی بر شرح فصوص قيصرى، ص١٨ ❌ عجیب است که تکالیف ظاهری از اهلبیت " سلام الله علیهم اجمعین که در اعلی مراتب قرب به پروردگار بودند ساقط نشد اما از عرفا و صوفیه برداشته می شود ... شریعت الهی را حقیقتا به بازی گرفته اند .... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
هدایت شده از حسینیه مقتل
✅روز شمار حرکت حضرت مسلم به کوفه تا شهادت 🔻۱۵ رمضان ۶۰ : ▪️رسیدن هزاران نامه دعوت به دست امام،سپس فرستادن مسلم بن‏ عقیل به کوفه برای بررسی اوضاع 🔻۵ شوال ۶۰: ▪️ورود مسلم بن عقیل به کوفه،استقبال مردم از وی و شروع آنان به بیعت 🔻 ۱۱ ذی قعده ۶۰: ▪️نامه نوشتن مسلم بن عقیل از کوفه به امام حسین و فراخوانی به ‏آمدن به کوفه 🔻 ۸ ذی حجه ۶۰: ▪️ دستگیری هانی،سپس شهادت او، خروج مسلم بن عقیل در کوفه با چهار هزار نفر،سپس پراکندگی‏ آنان از دور مسلم و تنها ماندن او و مخفی شدن در خانه طوعه. تبدیل کردن امام حسین‏«ع‏» حج را به عمره در مکه، ایراد خطبه برای مردم و خروج از مکه همراه با 82 نفر از افرادخانواده و یاران به طرف کوفه. 🔻 ۹ ذی حجه ۶۰ : ▪️درگیری مسلم با کوفیان،سپس دستگیری او و شهادت مسلم  بر بام‏ دار الاماره کوفه... ع @hosenih_maghtal
🔴زندگانی و سیره مرحوم آیت الله حاج 🔻مرحوم آیت الله " رضوان الله تعالی علیه " : از جمله مطالبی که گفتند و درخواست کرده بودم که آنچه دیده اید بگویید ، ایشان دایی شان نقل کردند . .فتند من به دایی یعنی مرحوم شیخ علی اکیر الهیان گفتم : دایی آیا این آیه (( و الّنا له الحدید )) که درباره حضرت داود هست یعنی بی کوره و بی آتش آهن را ذوب می کرد ؟ چگونه است ایشان می خواست دایی را تحریک کند ( البته خود ایشان ( ) هم اهل بخیه بود و من نمی دانستم که خودشان هم دارند و بعد فهمیدم ) ، دایی تحریک شد و گفت آهن نرم شدن برای داود پیامبر که چیزی نیست ، داود مقامش بالاتر است ، خدا آهن را برای طلبه ای نرم می کند . بعد فرمود سینی مسی بزرگی که کنار دیوار بود را بیاور ، آوردم . گرفت و مثل کاغذ از وسط پاره کرد ، این آنکه به چشم دیدم ... 📚 متاله قرآنی ص۲۰۳ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴بنا بر نقلی شراب و همه محرمات را برای عارفانی چون حلال می دانسته است: «روزى فقهاى حسّاد از سر انکار و عناد از حضرت مولانا سؤال کردند که شراب حلال است یا حرام؟… [مولوى ] به کنایت جواب داد: تا که خورد. چرا اگر مشکى شراب را در دریا ریزند متغیر نشود و او را مکدّر نگرداند و از آب وضو ساختن و خوردن جایز باشد اما حوضک کوچک را قطره ى شراب بى گمان که نجس کند، اگر مولانا شمس الدین مى نوشد او را همه چیزها مباح است که حکم دریا دارد و اگر چون تو غر خواهرى کند، نان جوینت هم حرام است. 📚 احمد افلاکی، مناقب العارفین، آنکارا، بى نا، ۱۹۵۹م‏، چاپ اول‏، ج‏۲، صص ۶۳۹-۶۴۰ ❌ حقیقتا کتب چنین کسانی آیا می تواند اصل اصل اصول دین باشد .... ؟؟ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻ترک شریعت محمدی " صلوات الله علیه و اله " توسط و تجلیل از وی ▪️شمس تبریزی با تاکید بر این نکته که ابن عربی متابعت از شریعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نداشت، از او با عباراتی مانند “شگرف مرد”، “دارای فایده بسیار”، “نیکو همدرد” و “نیکو مونس” ستایش می کند و می گوید: «نیکو همدرد بود، نیکو مونس بود، شگرف مردی بود شیخ محمّد(ابن عربی)؛ اما در متابعت نبود. یکی گفت: عین متابعت خود آن بود. گفتم: نی متابعت نمی‌کرد1» ▪️و در جای دیگر می گوید: «وقت ها شیخ محمد(ابن عربی) سجود کردی و گفتی که بنده اهل شرعم! اما متابعت از شرع نداشت. مرا از او فایده بسیار بود! »2 📚1. شمس تبریزی، مقالات، تحصیح احمد خوشنویس (عماد)، تهران، زهره، ۱۳۴۹، ص ۳۵۲ 📚2.شمس تبریزی، مقالات، تحصیح احمد خوشنویس (عماد)، تهران، زهره، ۱۳۴۹، ص ۳۵۷ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 همایش کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 تهدید اما بدون دروغ ▪️مرحوم حاج نقل کرد که ما در ایام کودکی خیلی شلوغ و بازیگوش بودیم لذا مادرمان از دست ما خسته میشد و به پدرمان شکایت می کرد که شما قدری این بچه ها را تنبیه کنید. ...پدر هم گاه که خیلی اذیت می کردیم با اشاره به قلمتراشش می فرمود: جلیل آقا،خلیل آقا!این قلمتراش من گوش میبرد.... لذا هم ما را تهدید کرده بود و هم حرف دروغ نزده بود... 📚بنقل بعضی از مراودین کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 علت غیبت از لسان مبارک " ارواحنا فداه " 🔻بخشی از نامه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) به مرحوم : 🔸هيچ چيز موجب حبس ما ( غیبت از شیعیان ) نمی شود جز اخبارى كه از آنها به ما می‌رسد و ما آن را نمی‌پسنیدم و از ايشان انتظار نداريم. 📚 احتجاج، ج2، ص499 کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa