eitaa logo
معرفت و خودشناسی
627 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
4هزار ویدیو
71 فایل
همراهان گرامی سلسله مطالبی که تقدیم می‌گردد در رابطه با مراحل تزکیه نفس و خودسازی و عرفان از منابع غنی اسلامی و ایرانی میباشد با احترام فراوان ارتباط با ادمین https://eitaa.com/Suroosh_n
مشاهده در ایتا
دانلود
🤍 روزه ی اهل معرفت روزه ای فاضل، که قلب را جز از دوست فارغ سازد و از خود غائب گرداند روزه دارِ جسم را لهیبِ روزه مشتاق افطار سازد ، و عارف را لهیبِ عشقِ محبوب مشتاق لقاء سازد زاهد روزه از طعام و شراب گیرد و عارف روزه گیرد از هرچیز جز حق عزّوجل زاهد روزه گشاید به شب و عارف روزه گشاید به لقای محبوب روزه عارف پرهیز از ماسوای محبوب و امساک از شهود غیر اوست شیخ عبدالقادر گیلانی 🌻💛 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
از مصیبت‌ها منال ای دل که در زیر سپهر... هر مصیبت بهر دانا امتحانی دیگر است...! 💠 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
4_5915784135560922987.mp3
11.8M
💫 ‌تو بهار را دوست می‌داری من پاییز را زندگی تو بهار است زندگی من پاییز گونه‌ی سرخِ تو سرخِ گلِ بهاری است چشمانِ خسته‌ی من آفتابِ بی‌رنگِ پاییز اگر من گامی دیگر بردارم گامی به پیش در آستانه‌ی یخ زده‌ی زمستان خواهم بود اگر تو گامی به پیش می‌آمدی و من گامی واپس می‌گذاشتم با یکدیگر به هم می‌رسیدیم در تابستان گرم و مطبوع... 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
✾ٖٖٖٖٓुؔ سینِ انسان چونکه خیزد از میان اول و آخر نماند غیر "آن" مراد، "سینِ" نفس است. و اما سینِ "یس" شاید که سینِ انسان کامل باشد به مناسبت آنچه در جای دیگر گفتیم که در حروف مقطعه حرفی که زُبُرش معادل باشد با بَیّنه‌اش نیست، مگر سین. که هر یک شصت است. ["س" و "ین" = ۶۰ و ۶۰] پس آن به ازاء انسانِ کامل است که میزانِ عدل است در عقلِ علمی و عقلِ عملی.. و این سینِ انسان است که در کتاب تدوینی حق فاتحه و خاتمه واقع شده که سینِ "بسم" و سینِ "الناس" باشد تا وضع مطابق نفس‌الامر باشد که در قوسینِ نزول و صعودِ روحانیتِ انسانِ کامل گوهر ذاتش فاتحه و خاتمه‌ی کتاب تکوینی است. و لله دُرّ قائل: ز آتش عشق، نخستین قَبَسم اولین نفحه و آخر نفَسم 📕 ▪︎اسرارالحکم ✍ ▪︎حاج‌ملاهادی‌سبزواری ص۵۲۵ ╭ 🌸 💞╯ 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
تاریخ بیهقی ج 2.pdf
23.68M
تاریخ بیهقی نسخه غنی فیاض ادیب پیشاوری دکتر فیاض 🩵 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
دیبای دیداری. متن تاریخ بیهقی.pdf
39.44M
دیبای دیداری متن کامل تاریخ بیهقی 🩵 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
📚 ✍ نویسنده : 🎙 راوی : (ایرانصدا) اهمیت تاریخ بیهقی بر هیچ کس پوشیده نیست و تاثیر آن بر متون بعد از خود گواهی صادق بر ارزشمندی این کتاب است؛ کتابی که با ظهور خود سبکی جدید در نثر فارسی بنا نهاد که گذشت زمان نه تنها از اهمیت آن نکاسته؛ بلکه بر شکوه و عظمت آن نیز افزوده است. تاریخ بیهقی آیینه تمام‌نمای دوران خود است که می‌تواند قواعد مملکت‌داری؛ شهرسازی، سطح زندگی مردم، طبقات اجتماعی، فرهنگ جامعه، اوضاع دربار و دیوان‌، آداب و سنت‌های رایج در جامعه، جهان‌بینی مردم و حتی خصوصیات اخلاقی و شخصیت‌‌شناسی هریک از چهره‌های تاریخی را در آن مشاهده کرد.دعوت می‌کنم گزیده‌ای از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب را به روایت استاد رشید کاکاوند بشنوید. 🩵 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
گزیده تاریخ بیهقی 1.mp3
16.06M
🎙 فایل صوتی کامل 📚 پارت اول 🩵 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
از کثرت مردان زیاده مغرورنمی‌شد، و اگر از تحسین و تملق آنها لذت می‌برد، از اینکه آن گونه سخنان را درحق خود باور کند پرهیزداشت، و اگر گه‌گاه سخنانش از دعوی خالی به نظر نمی‌آمد ناظر به تقربر حال اولیا بود، در مورد خود چنان دعویها را جدّی نمی‌گرفت. با این مریدان، هرگز از روی ترفع و استعلا سخن نمی‌گفت، نسبت به انها مهر و دوستی بی‌شایبه می‌ورزید و از تحقیر و ایدای آنها، که رسم بعضی مشایخ عصر بود، خودداری داشت. در خلوت و جلوت به سوالهاشان جوابهای ساده، روشنگر و عاری از ابهام می‌داد. انها را در مقابل تجاوز و تعدّی ظالمان حمایت می‌کرد، در مواردی که خطاهاشان خشم ارباب قدرت را بیش از حد استحقاق برمی انگیحت از آنها شفاعت می‌نمود. درباره آنها هر جا ضرورت می‌دید نامه توصیه به ارباب قدرت می‌نوشت و هر جا میان آنها با عمال سلطان مشکلی پیش می‌آمد در رفع آن اهتمام و عنایت خاص می‌ور زید. در همان چند سالی که از بازگشت او به قونیه می‌گذشت، در بین بازاریان و محترفه عوام کثرت دوستدارانش به قدری بود که علمای شهر وی را بدان سبب به سعی در جلب عوام متهم کردند. اما او هیچ اصراری در جلب عوام نداشت، خواص شهر هم مثل عوام مجذوب او می‌شدند و در بین طبقات امرا و اعیان هم مثل طبقات محترفه و اصناف دوستداران بسیار داشت. امثال صاحب شمس الدین اصفهانی (مقتول ۶۴۶). و جلال الدین قراطای (وفات ۶۵۲)‏ به او همان اندازه ارادت مخلصانه می‌ورزیدند که امثال صلاح الدین زرکوب پیر بازاری و حسام الدین چلبی سرکرده یک دسته از اخیهای شهر در حق وی اظهار ارادت خالصانه می‌کردند. زرکوب قونیه، که پیری عامی و روستایی گونه اما سراپا شور و حال بود در مجالس وعظ وی شرکت می‌کرد و غالباً با نعره‌های شورانگیز خویش به این مجالس حرارت و هیحان فوق‌العاده‌یی می‌داد که در خود مولانا هم در می‌گرفت و تأثیر شگرف می‌کرد. حسام‌الدین ارموی، معروف به چلبی و ابن‌اخی ترک که سرکرده جمعی از اخیهای ولایت بود، با یاران خویش در مجالس مولانا حاضر می‌آمد و با اخلاص تمام، می‌کوشید تا منظور مولانا و مورد قبول دوستان وی واقع گردد. حتی در بين رنود و عیّاران شهر، کسانی هم از اوباش نصارا بودند که تواضع و محبت مولانا آنها را مجذوب اطوار و احوال وی می‌داشت. بدین گونه در مدت اندک که هنوز از مرگ سید برهان و بازگشت خود وی از قیصریه به قونیه زمان بسیاری نگذشته بود، جلال‌الدین محمد بلخی مولانای روم و محبوب و مقبول اکثر طبقات و اصناف تختگاه آن مرز و بوم بود. عام خلق او را پیشوای دین می‌شمردند، و پیشوایان‌دین بر شهرت و قبولش رشک می‌بردند. عمامه فقیهانه و ردای فراخ آستین او به طور بارزی او را از حشمت و جاه ارباب عمایم بی‌نیاز نشان می‌داد، و موکب طالب علمان که با او از مدرسه‌یی به مدرسه دیگر حرکت می‌کردند کوکبه او را از آنچه مایه تظاهر وزرا و محتشمان شهر بود، موقرتر، پرجلالتر، و چشمگیرتر نمایش می‌داد. در عبور از کوی و بازار هم حتی منسوبان درگاه سلطان وقار و استغنای محجوبانه او را با نظر توقیر می‌دیدند و در ادای احترام به وی از مریدان و طالب علمانی که در رکابش حرکت می‌کردند واپس نمی‌ماندند. در تمام مسیر او هر کس فتوایی شرعی می‌خواست، هر کس مشکلی در شریعت یا طریقت برایش پیش می‌آمد، و حتی هر کس مورد تعقیب یا آزار حاکمی يا ظالمی بود، عنان او را می‌گرفت، از او سوال می‌کرد، با او می‌گفت و می‌شنید. و از او باری و رهنمایی می‌جست. 📗پله‌پله تا ملاقات خدا درباره زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال‌الدین زرین‌کوب_ صفحه ۹۸ تا ۱۰۰ ✍ دکتر عبدالحسین زرین‌کوب 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
. ‌ حکمت فرزانگان ابتدای راه، آگاهی است. سپس متواضعانه و تسلیم‌وار به گسترهٔ “ناآگاهی” وارد شدن و تمامی آگاهی‌هایت را در آنجا ذوب کردن است. ‌ این روند بدست آوردن نور خِرَد در کیمیاگری باطنی است. علم به ناآگاهی، راز حکمت فرزانگان است و آن شبیه هیچ علمی نیست. ✍ مسعود ریاعی ‌ ‌. 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی