پیوسته باید که از اندامِ مومن یکی به خداوند مشغول باشد؛ یا به دل او را یاد کند، یا به زبان، ذکر او هَمی گوید یا به چشم، دیدارِ وی می بیند، یا به دست، سخاوت می کند یا به قدم، زیارت مردان همی رَود و یا به تَن، خدمت مؤمنان همی کند و یا از ایمان، یقینی همی وَرزد و یا از خِرد، معرفت همی دارد و یا از کار، اخلاص هَمی ورزد و یا از قیامت حَذر می کند. این چنین کس، من کفیلم که چون سر از گور بَرکند، کَفن کِشان می رود تا به بهشت.»
نوشته بر دریا
از میراث عرفانی
#ابوالحسن_خرقانی
محمدرضا شفیعی کدکنی
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
ایه ۸۵ سوره آل عمران
وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
پس هر آن کس غیر از اسلام دینی طلب کند هرگز از او پذیر فته نخواهد شد و او در قیامت از زیانکاران خواهد بود (۸۵)
[] در اینجا خداوند دین مقبول و مرضیّ خود را در سراسر هستی با کلمه «اسلام» به جهانیان اعلام میکند. مقصود از اسلام در اين مقام همان تسلیم شدن به فرمان خداست که هم از طریق انبیا و هم از طریق فطرت به همه آدمیان ابلاغ شده است و پیام آیه این است که هر کس تسلیم فطرت الهی خویش، که او را به راستی و درستی و عشق به هم خوییها و دوری از همه بدیها فرامیخواند، نگردد و در پی هواهای نفسانی و اعراض شخصی رود عذری از او پذیرفته نخواهد شد، زیرا دو پیامبر درون و بیرون او را به راه راست فراخواندهاند و حجت بر او تمام شده است. از این روست که در آخرت از زیانکاران خواهد بود:
چاه است و راه و دیده بینا و آفتاب
تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش
چندین چراغ دارد و بیراهه میرود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
(سعدی)
بدین نگاه همه ادیان دین اسلام خواهند بود و پیروانشان را میتوان مسلمان خواند: مسيحیِ مسلمان کسی است که به ارکان دیانت خود که هماهنگ با فطرت اوست تسلیم شده است و همچنین یهودی مسلمان و زردشتی مسلمان خواهیم داشت و مسیحی غیرمسلمان کسی است که تسلیم مسیحیت نیست و راه حق را پس از شناختن، نادیده گر فته است. عارفان جهان اين تسلیم و اسلام را همان دین عشق میدانند و از اين رو هیچ دینی غیر از عشق را مايه رستگاری نمیشناسند و به بیانِ ایشان تنها دو دیانت وجود دارد یکی دین عشق که عشقورزی به حقیقت و جمال و خیر است و یکی دین کفر که دین غرور و خودپسندی و ظلم و بیعدالتی است که در هیچ دادگاهی امید بخشایش ندارد. به گفته رودکی:
روی به محراب نهادن چه سود
دل به بخارا و بتانِ طراز
دلبرِ ما وسوسه عاشقی
از تو پذیرد، نپذیرد نماز
یعنی دلیر ما که همان پروردگار عالم است آنچه از ما خواسته رفتن به مسجد و دیر و کلیسا نیست بلکه عشقورزی با اوست در هرکجا که باشد. و اين مخرج مشترک تعلیمات همه انبباست.
عاشقان را در ره دیر و کلیسا کار نیست
عشقبازان را مجال سبحه و زنّار نیست
(الهی قمشهای)
در عشق خاتقاه و خرابات فرق نیست
هرجا که هست پرتو روی حبیب هست
(حافظ)
[] عطار در مصیبتنامه طرح عظیمی از دیانت جهانی عشق که همان تسلیم شدن به فرمان معشوق و محبوب جهان است ارائه میکند. خلاصه داستان این است که سالکی از شیخ و مرشد خود میپرسد که راه رسیدن به وصال آن یگانه عالم چیست شیخ میفرماید برو از جبرئیل بیرس و او نزد جیرئیل میرود و پس از گفتگو در مییابد که جبرئیل نیز خود سرگشته راه است و در همین سوال مانده است. پس سالک به فرمان شیخ پیش تمامی کائنات از مُلک و ملک و بهشت و دوزخ و آب و آتش و قدیسان و قدسیان همین پرسش را میکند و درمییابد که به قول نظامی:
همه هستند سرگردان چو پرگار
پدید آرنده خود را طلبکار
و در پایان په هدایت شیخ آگاه میشود که باید از خود سوال کند و نشان گنج وصال را جویا شود.
📗۳۶۵ روز در صحبت قرآن
صفحه ۱۴۰ و ۱۴۱
✍ دکتر حسین الهی قمشهای
کانال تفسیر قرآن و شرح مثنوی
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
1_8430884790.mp3
5.54M
✨
وقتی که آدمی به مقصود والای خود واصل شود، عقول از فهم آن درمانده شوند و قلوب سرگشته مانند......
منم سرگشته ی حیرانت ای دوست....
#حسبن کشتکار بوشهری
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یارب از دل مشرق نور هدایت کن مرا
از فروغ چشم خورشید قیامت کن مرا
تا به کی گرد خجالت زنده در خاکم کند؟
شُسته رو چون گوهر از باران رحمت کن مرا
صائب_تبریزی
خواجه عبدالله انصاری
الهــــی!
اگر مستم و اگر ديوانه ام از مقيمان اين آستانه ام ، آشنايی با خود ده که از کاينات بيگانه ام.
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
خداوندا ، دلی دریا به من ده
در او عشقی نهنگآسا به من ده
حریفان را بس آمد قطرهای چند
بگردان جام و آن دریا به من ده
نگارا نقش دیگر باید آراست
یکی آن کلک نقش آرا به من ده
ز مجنونان دشت آشنایی
منم امروز ، آن لیلا به من ده
به چشم آهوان دشت غربت
که سوز سینهٔ نِیها به من ده
تنآسایان، بلایش بر نتابند
بلی من گفتم ، آن بالا به من ده
چو با دریادلان افتی، قدح چیست
به جام آسمان دریا به من ده
گدایان همّت شاهانه دارند
تو آن بیزیور زیبا به من ده
غمِ دنیا چه سنجد با دل من
از آن غمهای بیدنیا به من ده
چه دلتنگاند این آیینهرویان
دلی در سینه بیسیما به من ده
#هوشنگ_ابتهاج
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
Mohsen-Chavoshi-Kelide-Estejabat-320.mp3
7.7M
#محسن_چاووشی
🎶 کلید استجاب
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بانمک بودن با بیشعور بودن فرق داره
رُک بودن با بیادبی فرق داره ،
اجتماعی بودن با
پررویی و چَتر بودن فرق داره،
زرنگ بودن با
"سر دیگران کلاه گذاشتن" فرق داره ....
و مشکلات ما دقیقا از آنجایی شروع شد که
این تفاوتها را درک نکردیم...
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
4_5825791883376330532.mp3
7.24M
♦️شمس کیست؟
علامه مروجی سبزواری
@maarefat11
معرفت و خودشناسی 🌸🌸🌸🌸
4_5879798361229363003.mp3
834.7K
🔊 فایل صوتی
💬 اولین مراتب طهارت
🎙 علامه مروجی سبزواری
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
پادکست رخ
حضرت عشق | داستان زندگی مولانا (1)
https://tpod.app/app/i/1564548541/rokhpodcast.podbean.com/218fa880-47a4-366e-8fd4-6bf361899b5c
اتفاق بزرگ زندگی مولانا پرسشی بود که شمس از وی پرسید. شمس در دیدار خود از مولانا سوال کرد که آیا مقام پیامبر (ص) بالاتر است یا مقام بایزید بسطامی؟ از مولانا پاسخ شنید که مقام پیامبر (ص) بالاتر است زیرا پیامبر شناخت خدا را در شناخت نفس خود میداند. همین پرسش شمس باعث شد تا مولانا یکبار داشتههای خود را مرور کند تا به این نتیجه برسد که ظرف وجودی پیامبر (ص) و بایزید بسطامی با هم متفاوت است. پیامبر (ص) هر لحظه تصویری نو از خداوند را در کردار خود میبیند در حالی که بایزید خویشتن را میبیند.
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی