eitaa logo
معرفت و خودشناسی
646 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
4.3هزار ویدیو
72 فایل
همراهان گرامی سلسله مطالبی که تقدیم می‌گردد در رابطه با مراحل تزکیه نفس و خودسازی و عرفان از منابع غنی اسلامی و ایرانی میباشد با احترام فراوان ارتباط با ادمین https://eitaa.com/Suroosh_n
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدی چه گفت بهمن هیزم بنه چو خرمن گر دی نکرد سرما سرمای هر دو بر من 📘مولانا در این بیت طوری صحبت میکند گویی خودش از حاضران در مجلس بوده بهمن ، فروریختن شدید برف از کوه ، نماد نفس اماره نفس اماره به انسان دیدی چی گفت ؟ گفت تو تمام سعی خودت رو بکن و(هیزم )خیر ونیکی وکارهای خوب انجام بده واز آنها (خرمنی) انبوهی گردبیار وتلاش خودت رو بکن که (دی) هوی وهوس ها رو از بین ببر ولی بدون اگر هوی وهوس های کوچک یا عادی نتونن تو رو گمراه کنن (سرد کنن) واز رسیدنت به خدا جلو گیری کنن من جبران همه تلاش های تو را با هوسهای بزرگتر که مثل بهمن به سرت میریزم میکنم وباگمراه کردنت تمام خرمن را از بین میبرم . مولانا اشاره داره هیچکس ودر هیچ مقامی از دست نفس اماره در امان نیست وبا اندکی سستی گرفتار میشه ،( داستان شیخ صنعان وعاشق شدنش به دختر ترسا ) 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
دل من عشق بتان دارد دوست دشمن خویش به جان دارد دوست این چه سرّی است که سوداگر عشق عوض سود ، زیان دارد دوست دوست شد دشمن جانم یا رب؟ یا دلم دشمن جان دارد دوست 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
عقیدهٔ «فناء» صوفیه، یعنی عقیدهٔ گم شدن فرد در وجود کلی و یکی شدن شخص با آن که در اصطلاح عرفا «اندکاک» نامیده می‌شود، ظاهراً از عقاید هندی است. در فصول آینده این کتاب، در طی بحث از مقامات و احوال اهل سلوک از «فنا» و «بقا» صحبت خواهیم کرد و فعلاً به بعضی از گفته‌های عرفای بزرگ استشهاد می‌جوییم. زیرا عقاید بودایی و هندی و مانوی بهترین معرّف تصوف واقعی گفته‌های با حال و مؤثر خود بزرگان صوفیه است که زمینه را برای درک حقیقت احوال آن‌ها که غالباً به نحو روشنی وصف شدنی نیست و گاهی از فرط رقّت و لطف به تعبیر و بیان در نمی‌آید، مهیا می‌سازد. مخصوصاً در مواضع صوفیانه‌یی که مربوط به عشق و احساس و شور و وجد و حال است و کاری به کمیات و مادیات و ظواهر و محسوسات ندارد، هر بیانی قاصر و نارسا است و به جز ممارست تام کلمات پیشروان صوفیه از نظم و نثر و مأنوس شدن با آن گفته‌ها راهی برای پی بردن به سنخ آن احوال و احساسات نیست. به قول خواجه حافظ: ای آن که به تقریر و بیان دم زنی از عشق ما با تو نداریم سخن خیر و سلامت اینک بعضی از اقوال صوفیه مربوط به «فناءفی‌الله» و اتحاد با وجود کلی ذیلاً نقل می‌شود: بایزید بسطامی که جنید درباره او گفته است: " نهایت میدان جمله روندگان که به توحید روانند بدایت میدان این خراسانی است. جمله مردان که به بدایت قدم او رسند، همه در گردند و فرو شوند و نمانند" می‌گوید : " از بایزیدی بیرون آمدم، چون مار از پوست. پس نگه کردم عاشق و معشوق و عشق یکی دیدم که در عالم توحید همه یکی توان بود". (تذکره‌اولیای_عطار) "و گفت از خدای به خدای رفتم تا ندا کردند از من در من که ای تو من یعنی به مقام الفناء في الله رسیدم". "و گفت حق تعالی سی سال آینۀ من بود. اکنون من آینه خودم. یعنی آنچه من بودم، نماندم که من و حق شرک بود. چون من نماندم حق تعالی آینه خویش است اینک بگویم که آینه خویشم حق است که به زبان من سخن گوید و من در میان ناپدید». " و گفت مدتی گرد خانه طواف می‌کردم، چون به حق رسیدم، خانه را دیدم که گرد من طوایف می‌کرد". "گفتند که مرد کی داند که به حقیقت معرفت رسیده است، گفت آن وقت که فانی گردد در تحت اطلاع حق و باقی شود بر بساط حق، بی نفس و بی خلق. پس او فانی بود باقی و باقی بود فانی و مرده‌یی بود زنده و زنده‌یی بود مرده و محجوبی مكشوف بود و مکشوفی محجوب". این قبیل گفته ها کاملاً بودایی نیست، بلکه صبغۀ وحدت وجودی آن بسیار است. به اضافه به این نکته اساسی باید متذکر بود که "فنای" صوفیه و «نیروانای» بودایی کاملاً یک چیز نیست. زیرا اگرچه هر دو از فنای فردیت و انعدام شخصیت حکایت می‌کنند، ولی نیروانا کاملاً منفی است، یعنی در فنای محض می‌ایستد در حالی که فنای صوفیه همراه با بقا است، یعنی حیات ابدی در خدا است. فنای صوفی که در عالم وجد خود را در جمال الهی باخته و گم کرده و محو ساخته است و باقی به بقاء خدا است، به کلی با آرامش نیروانا که هیچ سودایی در سر ندارد متفاوت است. بودا می‌گوید: درد لازمه زندگی است و بدبختی علاقه به این زندگی است و رفع درد به ترک زندگی است و کفّ نفس و گذشتن از شهوات نجات از زندگی و رسیدن به نیروانا است. به این معنی که مطلوب بودایی، این است که از درد زندگی نجات یابد و به سعادت " نداشتن درد"، یعنی یک سعادت منفی برسد. ولی صوفی مطلوبش بیشتر از این است و با فنای در خدا می خواهد به «بقاء بالله» برسد. حاصل آن که راجع به تأثیر بودایی در تصوف مبالغه شده و بسیاری چیزها هم به بودائیسم نسبت داده شده که اساساً هندی است نه بودایی به معنی خاص. البته این نکته را هم باید دانست که با آن که «فنا» با شکل وحدت وجودی هندی، اساساً با نیروانای مذهب بودا فرق دارد. ولی این دو عقیده به حدّی از جهات بسیار مشابه با یکدیگراند که نمی‌توانیم بگوییم با یکدیگر مرتبط نیستند. فنا یک وجهه اخلاقی دارد که عبارت است از خاموش کردن همه میل‌ها و هوس‌ها و از میان رفتن صفات رذیله، نتیجه ممارست به اخلاق فاضله است. حالا آنچه را که راجع به فنای صوفیه ذکر شد با تعریفی که پروفسور ریس داویدس از نیروانا می‌کند مقایسه کنیم: نیروانا عبارت است از فرو نشاندن آتش نفس، یعنی آن جنبه حیوانی معصیت خیز که به حکم «کارما» در سرشت بشر برای ادامه حیات موجود است و همیشه انسان را زمین‌گیر می‌کند و این عمل به وسیلهٔ پرورش جنبۀ مخالف آن جنبه حیوانی صورت می‌گیرد. 📗 تاریخ تصوف در اسلام_تطّورات و تحوُّلات مختلفه آن از صدر اسلام تا عصر حافظ_ گزیده صفحات ۱۵۴ تا ۱۵۶ ✍ دکتر قاسم غنی 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
4_5985624779149810535.mp3
27.43M
🔊 فایل صوتی _2 💬حافظ و گمشده‌های گرانبها (شرح غزل دل می‌رود ز دستم؛؛صاحبدلان خدا را) 🎙 دکتر ناصر مهدوی 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنترل سرنوشت خود را در دست بگیرید! استقامت ‌🌸🍃🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
‌ این دم او را خواه و باقی را بمان   تا تو باشی وارث ملک جهان " 📘خدا را بخوان و از دیگران دست بکش. آنگاه خواهی دید که بر سر ملک جهان امیر هستی ... 🌿🩵🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
‌ همانطور که بیشترِ مردم پول اضافی ندارند و فقط به قدر احتیاجاتشان پول دارند، در مورد عقل هم اوضاع بهتر از این نیست و مردم فقط آن قدری که برای خدمت به اراده کفایت می‌کند، یعنی فقط به قدر گذران زندگیشان، عقل دارند ! و بعد از این که کارشان پیش رفت، همین که بتوانند به جایی زل بزنند یا شور لذت‌های جسمانی و بازی‌های کودکانه‌ای مثل ورق بازی و تاس ریختن را در بیاورند برایشان کافی است ! وگرنه یا سرگرم بحث‌های احمقانه می‌شوند یا لباس رسمی به تن می‌کنند و برای هم دولا و راست می‌شوند.... ▪︎آرتور شوپنهاور 📕متعلقات و ملحقات 🕊🩷🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
چطوری خودم حالم رو بهتر کنم؟ خشم = ورزش کن حسادت = روی منحصر به فرد بودنت تمرکز کن. اضطراب = ذهن آگاهی رو تمرین کن. دلخوری = دیدگاه منطقیت رو گسترش بده. خستگی = گوشی رو خاموش کن و بخواب. بی انگیزگی = دوش بگیر؛ تمام حواست رو درگیر کن. شک به خود = بنویس؛ بذار احساست بیاد روی کاغذ. افسردگی = در طبیعت قدم بزن و با دوستان وقت بگذرونید. 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
شما به ۳ برد روزانه نیاز دارید: ۱. یک پیروزی فیزیکی: پیاده‌روی ، دویدن، وزنه زدن، شنا کردن ۲. یک پیروزی ذهنی: خواندن، نوشتن، ساختن یا خلق، یاد گرفتن ۳. یک پیروزی روحی: شکرگزاری ، مدیتیشن، مطالعه، رشد و تعالی 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای وای من ای وای من زد این دل شیدای من خاکسترم کردی چه آوردی تو ای دل بر سرم؟؟؟؟ 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف
4_5911342366282749105.mp3
8.28M
سلامی دوباره فروغ فرخزاد خسرو شکیبایی https://eitaa.com/joinchat/1642529440C404e14a812
4_5913594166096433566.mp3
5.42M
بر من گذشتی، سر بر نکردی از عشق گفتم، باور نکردی دل را فکندم آسان به پایت سودای مهرش در سر نکردی ... هنگام مستی شورآفرین بود لطفی که با ما دیگر نکردی ... آتش گرفتم سیمین بهبهانی شیرازیس باند 🌺🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه معارف