eitaa logo
معرفت و خودشناسی
654 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
71 فایل
همراهان گرامی سلسله مطالبی که تقدیم می‌گردد در رابطه با مراحل تزکیه نفس و خودسازی و عرفان از منابع غنی اسلامی و ایرانی میباشد با احترام فراوان ارتباط با ادمین https://eitaa.com/Suroosh_n
مشاهده در ایتا
دانلود
داستان_دقوقی_و_ابدال_بخش_بیست_و_هفتم__138.mp3
27.49M
شرح داستان دقوقی و ابدال (بخش بیست و هفتم) تاریخ: بهار ۱۴۰۲ مدت سخنرانی: یک ساعت و بیست و هفت دقیقه طرح بحث شرح ابیات ۱۵۳ تا ۱۵۵ کفر از نگاه مولانا (بخش دوم) طرح بحث ۱) ادامه‌ی بحث ویژگی‌های کافر ۲) شفقت ورزیدن بر کافران ۳) کفر از نگاه عارفان ۴) کفر از نگاه حافظ ۵) چند نکته به عنوان ختم سخن ♦️برای مشاهده متن اشعار مولانا در داستان دقوقی و ابدال، به فایل پی دی افی که همراه بخش سوم است، نگاه کنید. ♦️برای مشاهده اشعار مولانا در شرح داستان دقوقی، به فایلی که به ضمیمه همین داستان، به شما تقدیم می‌شود، نگاه کنید. 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
نقل قولها - دقوقی و ابدال - 27.pdf
259.9K
🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
💫سلام ودرود اگر مایل بودید ، نظر خودتون رو در رابطه با کلیپ ها و مطالب ارسالی هر روز به آیدی زیر ارسال کنید 👇👇 💫🌸🍃💫🌸🍃 https://eitaa.com/suroosh_n
18.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
 🔅 مژگان به کارخانهٔ حیرت گشوده‌ایم در دست ما کلیدِ درِ باز داده‌اند...! 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
4_5938186697861760374.mp3
4.8M
‍ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕊❤️‍🔥 در سیرِ طلب رهرُوِ کویِ دلِ خویشم چون شمع ز خود رفتم و در منزلِ خویشم جز خویشتنم نیست پناهی که در این بحر گردابِ نفَسْ‌باخته‌ام، ساحلِ خویشم در خویش سفر می‌کنم از خویش چو دریا دیوانه‌ی دیدارِ حریمِ دلِ خویشم بر شمع و چراغی نظرم نیست درین بزم آب گُهرم، روشنیِ محفلِ خویشم در کوی جنون می‌روم از همت عشقش دلباخته‌ی راهبرِ کامل خویشم... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕊❤️‍🔥 🎙 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🫀🕊 ... که من بر دُرجِ دل، مُهری به جز مِهرِ تو ننهادم 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع) 🏴🏴🏴🏴 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیف استاد قمشه از امام حسین(ع) 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
قاعده هجدهم شمس تبریزی هنری که می تواند صدها عیب را بپوشاند، گذشت است و عیبی که می تواند صدها هنر تو را بی اثر کند کینه است. اگر هنر دیدن آخر راه را داشته باشید هرگز کینه ای نخواهید داشت 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
4_426457421762789539.mp3
9.34M
یک شبی مجنون نمازش را شکست بی وضو در کوچه لیلا نشست عشق آن شب مست مستش کرده بود فارغ از جام الستش کرده بود سجده ای زد بر لب درگاه او پر ز لیلا شد دل پر آه او گفت یا رب از چه خوارم کرده ای بر صلیب عشق دارم کرده ای جام لیلا را به دستم داده ای وندر این بازی شکستم داده ای نشتر عشقش به جانم می زنی دردم از لیلاست آنم می زنی خسته ام زین عشق، دل خونم مکن من که مجنونم تو مجنونم مکن مرد این بازیچه دیگر نیستم این تو و لیلای تو … من نیستم گفت: ای دیوانه لیلایت منم در رگ پنهان و پیدایت منم سال ها با جور لیلا ساختی من کنارت بودم و نشناختی عشق لیلا در دلت انداختم صد قمار عشق یک جا باختم کردمت آوارهء صحرا نشد گفتم عاقل می شوی اما نشد سوختم در حسرت یک یا ربت غیر لیلا بر نیامد از لبت روز و شب او را صدا کردی ولی دیدم امشب با منی گفتم بلی مطمئن بودم به من سر میزنی در حریم خانه ام در میزنی حال این لیلا که خوارت کرده بود درس عشقش بیقرارت کرده بود مرد راهم باش تا شاهت کنم صد چو لیلا کشته در راهت کنم. کانال معرفت و خودشناسی🌸🌸🌸 @maerefat66
دوستان بزرگوارم درود معرفی شاعری بزرگ به نام امیدوارم که مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد🙏✌️🌺 🌻💛🍃🕊💚🌹 @maarefat11 🌸🌸🌸🌸کانال معرفت و خودشناسی گنجینه مطالب عرفانی
بنام خدا بهاءالدین محمد بن حسین عاملی (۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک – ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان) معروف به شیخ بهایی و با نام کامل بهاءالدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس الدین محمد بن حسن بن عاملی جبعی (جباعی)؛ همه چیزدان، حکیم، علامهٔ فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ ودانشمند ایرانی عرب‌تبار از بعلبک در لبنان کنونی قرون دهم و یازدهم هجری بود که در دانش‌های فلسفه،منطق، هیئت و ریاضیات دانایی داشت، در حدود ۹۶ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم،عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک بر جای مانده‌است. به پاس خدمات او به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام شیخ را در لیست مفاخرایران و لبنان ثبت کرد. او طومار شیخ بهایی را تدوین کرده‌است. بهائی یکی از اولین منجمانی در جهان اسلام بود که امکان حرکت زمین را قبل از انتشار نظریه کوپرنیک مطرح کرد بهاءالدین محمد عاملی زادهٔ۱۸ فوریه ۱۵۴۷ بعلبک در نزدیکی جبل عامل،امپراتوری عثمانی (لبنان امروزی)درگذشت۱ سپتامبر ۱۶۲۱ (۷۴ سال) اصفهان، ایران صفوی (ایرانامروزی)ملیت ایرانی دیگر نام‌هاشیخ بهایی پس‌زمینه‌های علمیمکتب یا سنت مکتب اصفهان استاد راهنمااحمد کچائی، محمد بن عبداللطیف مقدسی، محمدباقر یزدی، افضل قاضی، حکیم‌الدین (اعتمادالدین) محمود، ملا علی مذهّب کار علمی رشته اصلی فلسفه اسلامی آثار برجسته کشکول همسر =کفایت خاتون (شهربانو) دختر شیخ علی منشار عاملی مذهب شیخ بهائی در محافل امامی، بهایی به عنوان یکی از عناصر امامی برجسته دوران خود و از تجدیدنظر خواهان قرن یازدهم تا هفدهم در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین برخی از دانشمنداناهل سنت مایل بودند او را یک سنی بدانند. نگرش آنها ظاهراً مبتنی بر سوء تفاهم از رفتار بهایی است: از آنجا که او در سرزمین‌های عثمانی و صفوی متناسب با شرایط، عقاید خود را مطرح می‌کرد. اما بر اساس دانشنامه ایرانیکا شیخ بهایی بدون شک یک شیعه دوازده امامی بود و این از زیارت‌های مکرر ائمه بقیع در سفر حج، شعر او در ستایش از امام دوازدهم، سخنان او در دفاع از بدنام کردن ابوبکر وعمر، و به ویژه تبلیغ او در بین ایرانیان غیرشیعه روشن می‌شود.براساس گزارش دانشنامه ایرانیکا علی‌رغم استدلالات بعدی محققان امامی، شیخ بهایی گرایشات مشخص صوفیانه داشته‌است. که باعث شد به شدت مورد انتقاد محمدباقر مجلسی قرار بگیرد. او در رساله وحدت الوجودیه خویش اظهار داشته‌است: صوفیان مؤمنان واقعی هستند و خواستار ارزیابی بی‌طرفانه از گفته‌های آنها شده و به تجربیات عرفانی خودش اشاره دارد. همچنین شعر فارسی او نیز پر از ادعاهای عرفانی و نمادها است. اما شیخ بهایی همزمان خواستار پیروی دقیق از شریعت به عنوان پیش‌نیاز برای شروع راه طریقت است. در ادعای دیگر اما شیخ علی اکبر نهاوندی می‌نویسد: روزی شیخ بهائی به یکی از شاگردان خود که تعداد آنها به چهارصد نفر می‌رسید، گفت امشب به منزل ما بیا. آن شخص می‌گوید: من امتثال [فرمان‌برداری] کردم و رفتم. کم‌کم ارکان دولت صفوی آمدند و همه صوفی بودند؛ پس شیخ بهائی کسوت خرقهٔ درویشی پوشیده و سر حلقه اهل ذکر شد و آنها مشغول ذکر شدند. به فاصلهٔ یک ساعت آنها را جذبه گرفت و از دهان آنها کف می‌ریخت و روی زمین افتادند. جز شیخ که در حال عادی باقی ماند. پس شیخ بهائی فرمود: تو را آوردم که ببینی من بیچاره در این زمان مبتلا شده‌ام که شاه و درباریان همه اهل [تصوف هستند]؛ ناچار شدم از این راه وارد شوم شاید کم‌کم آنها را هدایت کنم. از اینجا معلوم می‌شود که شیخ اهل تصوف نبوده‌است آقا محمدعلی (ملقب به صوفی‌کش) از پدرش وحید بهبهانی نقل می‌کند که ایشان مکرراً اظهار می‌کرده‌اند که شیخ بهاءالدین عاملی (یکی از اساتید و مشایخ علامه محمد تقی مجلسی) بخاطر رعایت مصالح (و جو و فضای حاکم در دولت [صفوی]) در ظاهر اظهار موافقت در افعال و اعمال با اهل تصوف می‌کرد، ولکن در حقیقت شدیداً مخالف آنها بود و حتی امر می‌کرد ظروف آنها را با آب بشویند. در محافل امامی، بهایی به عنوان یکی از عناصر امامی برجسته دوران خود و از تجدیدنظر خواهان قرن یازدهم تا هفدهم در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین برخی از دانشمنداناهل سنت مایل بودند او را یک سنی بدانند. نگرش آنها ظاهراً مبتنی بر سوء تفاهم از رفتار بهایی است: از آنجا که او در سرزمین‌های عثمانی و صفوی متناسب با شرایط، عقاید خود را مطرح می‌کرد. اما بر اساس دانشنامه ایرانیکا شیخ بهایی بدون شک یک شیعه دوازده امامی بود و این از زیارت‌های مکرر ائمه بقیع در سفر حج، شعر او در ستایش از امام دوازدهم، سخنان او در دفاع از بدنام کردن ابوبکر وعمر، و به ویژه تبلیغ او در بین ایرانیان غیرشیعه روشن می‌شود.[۸] براساس گزارش دانشنامه ایرانیکا علی‌رغم استدلالات بعدی محققان امامی، شیخ بهایی گرایشات مشخص صوفیانه داشته‌است.