هو العلیمـــــــ...
کفاف به معنای قانع شدن به زندگی و امکانات متوسط است که می تواند در درمان بیماری اسرافکاری موثر باشد.
زیرا کسی که دارای روحیه کفاف باشد، از تشریفات زاید تجملات زندگی و به طور کلی از هر امری که به اسرافکاری منتهی می شود، می پرهیزد.
کفاف، حد مطلوب مصرف در نظام اقتصادی است. لازم به یاداوری است که رعایت کفاف تنها به کمی مصرف نیست، بلکه به جا مصرف کردن است.
کفاف، حد ضروری نیاز است و بیشتر از ان موجب زراندوزی، حرص و طمع و خیلی از گناهان دیگر می شود. همان گونه که فقر، چهره شوم و سیاهی دارد و موجب الودگی و فساد می شود، ثروت بیش از حد نیز جنون اور و موجب عذاب دنیا و اخرت می شود.
واقعیت این است که در دنیای خاکی، انسان به همه ارزوهای دور و نزدیک و کوچک و بزرگ خود نخواهد رسید. در نتیجه او نباید شخصیت خود را دایر مدار رسیدن ها و نرسیدن ها قرار دهد، بلکه باید سقفی را برای خود به رسمیت بشناسد و به حد کفاف قناعت کند.
پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرمود:
«طوبی لمن رزقه الکفاف و صبر علیه»[1]
خوشا به حال کسی که رزق و روزیش به اندازه کفاف باشد و بر ان صبر کند.
نیز ان حضرت فرمود:
«اللهم ارزق محمداً و ال محمد و من احب محمداً و ال محمد العفاف و الکفاف وارزق من ابغض محمداً و ال محمد کثره المال والولد»[2]
پروردگارا به محمد و خاندان او و به دوست داران محمد و خاندان او، عفاف و کفاف ارزانی کن و به دشمنان و بدخواهان محمد و خاندان او، مال و فرزند فراوان ارزانی دار.
آن حضرت در عباراتی ضمن ستایش (خَبّاب بنِ ارَت) می فرمایند:
یرحَمُ اللّهُ (خَبَّابَ) فَلَقَد اسلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طایِعاً وَ قَنَعَ بِالکفافِ وَ رَضِی عَن اللّهِ وَ عَاشَ مُجاهِداً[3]
خدا رحمت کند خباب را که با عشق و علاقه ایمان اورد و از وطنش برای پیروی پیامبر هجرت کرد و به روزی خدا قناعت نمود و از خدا راضی بود و عمری را با جهاد به پایان برد.
در این فرازها از قناعت خباب سخن به میان امده و مورد تمجید قرار گرفته است. انگاه که اظهار می دارد:
طُوبی لِمَن ذَکرَ المَعادَ وَ عَمِلَ لِلحِسابِ وَ قَنَعَ بِالکفافِ وَ رَضِی عَنِ اللّه[4]
خوشا به حال کسی که به یاد رستاخیز بود و با عمل نیک خود را به محاسبه اماده سازد و به انچه خداوند روزی می دارد قناعت نموده و از خدا راضی باشد.
امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود:
حسن التدبیر مع الکفاف اکفی لک من الکثیر مع الاسراف[5]
حسن تدبیر همراه با کفاف، برای تو از مال فراوان همراه با اسراف کفایت کننده تر است.
اساساً انچه در مفهوم کفاف نهفته است، برخورداری به مقدار نیاز و بی نیازی از مردم است.
روزی رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به شترچرانی گذر کرد، کسی را فرستاد تا از او شیر بخواهد. شتربان گفت: انچه در پستان شتران است، صبحانه قبیله است و انچه در ظرفهاست، شام ایشان است. رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: خدایا مال و فرزندانش را زیاد کن.
سپس گذشتند و به گوسفندچرانی رسیدند و کسی را فرستادند تا از او شیر بگیرد. چوپان گوسفندها را دوشید و هرچه در ظرف داشت، در ظرف پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم ریخت و گوسفندی هم برای حضرت فرستاد و عرض کرد: همین اندازه نزد ما بود، اگر بیشتر هم بخواهید، به شما می دهیم. حضرت دعا کرد: خدایا او را به قدر کفاف روزی عنایت کن!
یکی از اصحاب عرض کرد: یا رسول الله برای کسی که ردت کرد، دعایی فرمودی که همه ان را دوست داریم و برای کسی که حاجتت را روا کرد، دعایی فرمودی که همه ناخوش داریم.
پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: انچه کم باشد و کفایت کند بهتر است از زیادی که دل را مشغول دارد. بار خدایا به محمد و ال محمد به قدر کفاف روزی عطا کن.[6]
📚📌پی نوشت ها
[1] . سیوطی، درالمنثور، ج 1، ص 67.
[2] . کافی، ج 2، ص 140.
[3] . نهج البلاغه، فیض الاسلام، ص 1108، قصار 41.
[4] . همان.
[5] . تحف العقول، ص 79.
[6] . اصول کافی، ج 3، ص 211.
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
audio-5060-Mehre-Tabnak-05-[113-133].mp3
13.65M
🎤| #کتاب_صـوتی
📚 #مهر_تابناکــــــــ
🎬|قسمتـــــــ 5⃣
📜مرحوم آیة الله حاج سید علی قاضی طباطبایی از منظر بزرگان از صفحه (۱۱۳ـ۱۳۳)
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
هو العلیمــــــــ
✅مرحوم آقای شیخ جعفر مجتهدی علاقهای عجیب به جناب حافظ رضوان الله تعالی علیه داشتند و نسبت به این غزل جناب حافظ علیه الرحمه که فرموده است:
ای آفتابــــــــــ آینــــــــــــــهدار جمـــــــال تو
مُشک سیاه ،مجمره گردان خال تو
صحن وسرای دیده بشستم ولی چه سود
کاین گوشه نیستـــــــــ در خور خیل خیال تو
در اوج ناز و نعمتی ای پادشاه حسن
یا ربـــــــ مـــــباد تا بـــه قیامتـــــــــــ زوال تو
🌺حساسیت عجیب داشته و میفرمودند:
این غزل را جناب حافظ مخصوص آقا امام علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) سروده.
✅آقای مجتهدی میفرمودند:
جناب حافظ علیه الرحمه برای همه حضرات معصومین (علیهمالسلام) شعر گفته است و از جمله این غزل را مخصوص حضرت رضا (علیهالسلام) سروده است که در آن بیتی وجود دارد که شاه بیت غزل و از تمام ابیات آن پررنگتر میباشد، اما بیت مورد نظر این است:
این نقطــــــه ســـــــــیاه که آمد مدار نـــــــور
عکسی است در حدیقه بینش زخال تو
🌸سپس فرمودند:
🍀 تفسیر ظاهری بیت از این قرار است که در حدقه چشم نقطه سیاهی به نام مردمک میباشد که این نقطه سیاه، مدار نور، یعنی محل دید است و به وسیله آن انسان اشیاء را میبیند، جناب حافظ، این نقطه سیاه را عکس خالی که بر گونه ائمه اطهار (علیهمالسلام) میباشد میداند.
♻️خلاصه اینکه بر گونه تمام حضرات معصومین (علیهمالسلام) خالی هست که بر زیبایی آنها افزوده و جناب حافظ مردمک چشم را عکس آن خال میداند...
🍀اما تفسیر باطنی و تعبیر عرفانی به این صورت است که خال سیاه گونه ائمه اطهار علیهم السلام در حلقه بینش و عالم کون محل دید و وسیله بینش میباشد و در عرفان و سیر و سلوک از نور ذات و کنز مخفی، تعبیر به سیاهی شدهاست.
🌼چنانچه شبستری در این بیت اینگونه تعبیر کرده:
سیاهی که بینی نـــور ذات است
به تاریک درون آب حیات است
🌼جناب حافظ سیاهی مردمک چشم که آلت و وسیله و ابزار دیدن در عالم ظاهر است را عکس آن خال سیاه که وسیله دیدن در نور ذات است میداند و نور ذات، آخرین نوری است که در مراتب سیر، سالک به آن میرسد و در آن وادی بدون راهبر و مرشد کامل نمیتواند حرکت کند و الّا در ورطه هلاکت قرار میگیرد و غرق میشود...
✅آقای مجتهدی در ادامه میفرمودند:
هر یک از حضرات معصومین (علیهمالسلام) در این عالم مأموریت دارند و مأموریت حضرت رضا (علیهالسلام) دستگیری از عرفا و سالکین در این مرحله یعنی نور ذات میباشد...
و لذا این بیت مخصوص حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) میباشد.
♻️خلاصه اینکه خال گونه مبارک حضرت رضا (علیهالسلام) وسیله دیدن و هدایت کننده کسانی است که در حدیقه بینش و آخرین مرحله سیر، یعنی نور ذات واقع میشوند که حتماً باید در آن مقام با عنایت و دستگیری آن حضرت طی طریق کنند.
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
audio-5061-Mehre-Tabnak-06-[135-164].mp3
15.37M
🎤| #کتاب_صـوتی
📚 #مهر_تابناکــــــــ
🎬|قسمتـــــــ 6⃣
📜مقامات عرفانی مرحوم آیة الله حاج سید علی قاضی طباطبایی، کرامات الهی از صفحه (۱۳۵-۱۶۴)
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
هو العلیمـــــ
🌹اهمیت خیرات اموات در جمعه 🌹
❇️ پیغمبر (صلی الله عليه و آله و سلم) فرمودند: براى مردگان خود هدیه بفرستید!
پرسیدند: هدیه براى آنان چیست؟
فرمودند: صدقه و دعاء.
📚مستدرک الوسائل،ج۲،ص۴۸۴،حدیث ۲۳
❇️ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): مُردگانتان را که در قبرها آرمیده اند، از یاد نبرید. مُردگان شما امید احسان شما را دارند، مُردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعایی به آنها هدیه کنید.
📚انوار الهدایه، ص۱۱۵
❇️ رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم): هر صدقه اى که براى میّت داده می شود، فرشته اى آن را به مانند طبقى از نور می گیرد و به کنار قبر می آورد....
و می گوید: اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُور این هدیه را خانواده شما، براى شما فرستاده اند. آنگاه آن میّت این هدیه را تحویل می گیرد و وارد قبرش می کند که همین سبب فراخى قبرش (و آسایش و آسودگى او) می گردد.
📚الحکم الزاهرة ، ص۲۳۳
❇️ پیامبر مهربانی (صلی الله علیه و آله و سلم): دعاى زندگان به صورت کوه هاى نور بر قبرهاى مردگان داخل مى گردد.
📚المحجة البیضاء، ج۳، ص ۳۴۱
❇️ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم): ارواح مومنان هر جمعه به آسمان دنیا در برابر خانه ها و منزل های خود می آیند و با صدای غمناکی ندا می دهند که ای خانواده ما، ای فرزندان ما و ای پدر و مادر و خویشان ما! به ما مهربانی کنید؛ از اموالی که در دست ما بود (و اکنون در اختیار شماست) با دادن درهمی و قرص نانی و جامه ای نسبت به ما ترحم آورید، که خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند!
📚مستدرک الوسائل، ج ۲، ص۴۸۴، حديث ۲۴
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
Maad_0083.mp3
12.78M