✴️آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی مرکز تخصصی معارف اهلبیت علیهمالسلام برگزار شد.
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس انجمن علمی کلام حوزه در بخشی از سخنان خود گفتند: همه خود را مدعی و در پی حکمت میدانند ولی تنها کسانی که مصداق اتم و اکمل حکمت با استناد به آیه «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَی» میتوانند باشند، حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین هستند و باید بررسی کنیم دین درباره حکمت چه میگوید؟
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث بر لزوم دعوت به مسیر حکمت به دیگران تأکید کرده و آن را مایه سعادت دنیا و آخرت بر شمردند.
✍در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی در ضمن بیاناتی با استناد به آیه «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ»، مهمترین دوگانههای انسان را ضلالت و هدایت برشمردند و دوگانههای ایمان و کفر، اطاعت و عصیان و… را فرع بر گمراهی و هدایت دانستند و برای آن مراتبی مانند عامه، خاصه و اخص الخاص را تصویر کردند.
🖇برای مشاهده گزارش تصویری کلیک کنید.
🌐https://maaref.org
🆔@Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات
▫️📣 بیانیه ریاست مرکز تخصصی معارف اهل بیت، در پی حملات وحشیانه رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی به مردم لبنان و ساکنان غزه
✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس مرکز تخصصی معارف اهل بیت، در پیامی حملات وحشیانه رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی به مردم جنوب لبنان و ساکنان غزه را محکوم کرد.
↙️متن پیام ایشان به این شرح است:
فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ
(مبادا در مبارزه کوتاهی کنید و به دشمن پیشنهاد سازش دهید. شما بالاترید چون خدا با شماست و مطمئن باشید نتیجه مقاومت را بیکم و کاست به شما میدهد. (محمد، ۳۵)
🔹شب گذشته همچون شب ها و روزهای گذشته شاهد یک جنایت بزرگ دیگر از رژیم خبیث، بیریشه و مصنوعی و ناپایدار صهیونیستی با حمایت های آمریکا و اذناب اروپایی علیه مردم غزه و لبنان و سایر کشورهای منطقه در قتل عام زنان و کودکان و بی گناهان و نسل کشی مردم این منظقه بودیم.
🔸آنچه که امروز بر همگان مبرهن و آشکار است دفاع مشروع و قانونی فلسطینیان و حزب الله از خاک و میهن خود می باشد و اصول و قواعد بینالمللی این را حق هر ملتی می داند تا از خاک خود و خانهاش در برابر متجاوز و غاصب دفاع کند.
🔹در این مقطع کنونی از تاریخ بشریت و در این برهه از زمانه، در حالی که رژیم غاصب و کودک کش تا بن دندان مسلح با شرارت های خود، به جان مردم مظلوم لبنان، غزه و سایر کشورهای اسلامی منطقه افتاده و با موشک ها و بمب های چند تنی در پی نسل کشی و قتل عام آنها برآمده است و بسیاری را از خانه هایشان آواره کرده است، اینجانب و تمامی همکاران بنده در پژوهشگاه قرآن حدیث ضمن محکوم کردن نسل کشی مسلمانان که با حملات و خوی وحشیگری رژیم ددمنش و کودک کش صهیونیستی با حمایت آمریکا و اذناب آنان صورت می گیرد، حمایت خود را از جبهه مقاومت و ایستادگی مردم غزه اعلام می داریم و از همه مسلمانان و ملت های آزاده جهان میخواهیم که برای یاری رساندن به مردم مظلوم غزه و لبنان به پا خیزند.
🔸بی شک رژیم ددمنش و کودک کش صهیونیستی با این جنایات عمر خود را کوتاه تر کرده و به زمان نابودی خود نزدیکتر شده است و به زودی نتایج اقدامات وحشیانه خود را خواهد دید. آمریکا و دیگر حامیان رژیم صهیونیستی نیز بدانند که در قتل عام زنان و کودکان و بی گناهان غزه و لبنان سهیم و شریک اند و باید بدانند پرچمی که حزب اللّه برافراشته ساخت هرگز به زمین نخواهد افتاد و مردم رشید و مقاوم لبنان و فلسطین تا آزادی و رهایی قدس شریف از چنگال این جنایتکاران بی رحم به مبارزه خود ادامه خواهند داد.
رضا برنجکار
یکشنبه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📘درس خارج کلام اسلامی
(فقه المعارف)
🎙 استاد محمدتقی سبحانی
✍️ بحث از ابتدای نظام افعال الهی
⏰ زمان: شنبه تا سه شنبه ۷ الی ۸ صبح
🟡 شروع درس از یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۳
📌 مدرس آیت الله تبریزی اتاق ۱۱۲
🔖 برای ثبت نام در سامانه نجاح به آیدی زیر @Admin_DrSobhani در پیام رسان ایتا، پیام بدهید.
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
#درس_خارج
انجمن کلام اسلامی حوزه در نیم سال اول سال تحصیلی برگزار می کند
📚درس خارج کلام اسلامی
🎙 استاد رضا برنجکار
✍️ ادامه قاعده دفع ضرر محتمل
⏱شنبه ها و یکشنبه ها ساعت ۱۷
🔸 شروع کلاس ها از ۷مهر
📌 ساختمان دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
🔖 برای ثبت نام در سامانه نجاح به آیدی زیر در پیام رسان ایتا، پیام بدهید.
🆔 @BPMA1379
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔@Islamic_theology
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
💠📣 اولین جلسه از فصل دوم سلسله نشست های "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می شود.
❇️شروع جلسه با پخش آنلاین"صلوات خاصه حضرت رضا(ع)"از حرم مطهر رضوی
↙️ موضوع این هفته:
"ناملایمات زندگی؛ نگاه ها و کنش ها"
🔸ارائه کننده:
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار؛ استاد دانشگاه تهران؛ رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه
📚مولف کتاب کرونا شرور و باورهای دینی
🗓 زمان:چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲
❇️ با ارائه #گواهی_الکترونیکی_آنلاین
🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇
https://www.aparat.com/el_balagh/live
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔@Islamic_theology
▪️پیام تسلیت ریاست مرکز تخصصی معارف در پی شهادت فرمانده مجاهد یحیی السنوار
◾️حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس مرکز تخصصی معارف در پیامی شهادت یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت.
متن پیام تسلیت ایشان به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️فرمانده مجاهد و خستگی ناپذیر، یحیی السنوار پاداش سالها مجاهدت و ایستادگی در برابر اشغالگران صهیونیست را از خداوند دریافت کرد و به یاران شهیدش پیوست.
▪️او با درک این حقیقت که تنها راه سعادت یک ملت، ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوزان و غاصبان است، با عزمی پولادین و مقتدرانه و تا آخرین نفس در برابر دشمن متجاوز ایستاد و به اسطورهای در تاریخ مقاومت تبدیل شد.
▪️اینجانب فقدان این بزرگ مرد میدان و جهاد را به همه آزادگان جهان و مجاهدان در راه خدا تسلیت میگویم.
رضا برنجکار
رئیس مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔸 کتاب "وجود شناسی و معنا شناسی اسما و صفات الهی" تألیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
📖معرفی کتاب:
✍️ کتاب حاضر سعی کرده است ضمن توجه به همه دیدگاه های مهم درباره اسما و صفات الهی، با به کارگیری عقل و وجدان از یک سو و بررسی کل گروانه و اجتهادی آیات و احادیث از سوی دیگر، دیدگاه جامعی را درباره مباحث اسما و صفات الهی عرضه کند.
✍️ بحث اصلی کتاب حاضر مباحث وجودشناختی و معناشناختی صفات الهی است، هرچند در فصل اول کتاب برخی از مهم ترین مباحث لفظ شناختی مورد بررسی قرار گرفته است.
✍️ در این کتاب بحث معرفت شناختی صفات در ضمن مباحث معناشناختی بررسی شده است.
✍️ پژوهش حاضر در سه فصل و هفده گفتار سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:
1️⃣ فصل اول: کلیات
2️⃣ فصل دوم: وجودشناسی اسما و صفات الهی
3️⃣ فصل سوم: معناشناسی اسما و صفات الهی
◀️ ادامه خبر 👇
https://www.riqh.ac.ir/post/77222
🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇
http://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
🍁مدرسه پاییزه معرفت فطری
💠مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه، پژوهشگاه قرآن و حدیث و پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند.
🔶 پیش نشست:
🔸جایگاه معرفت فطری در نظام فکری امامیه
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
📆 چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ - ۱۸
ا—————
🔶 نشست اول:
🔸رابطه معرفت فطری و معرفت عقلی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن طارمی راد
🎙دکتر امداد توران
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۸ - ۱۰
🔸متعلق معرفت فطری
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین جواد مروارید
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ - ۱۲
🔸نسبت معرفت فطری و رؤیت قلبی
🎙دکتر علی افضلی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰
ا————
🔶 نشست دوم:
🔸معرفت فطری در اندیشه فلسفهی صدرایی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد ابوترابی
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۸ - ۱۰
🔸معرفت فطری در اندیشه میرزامهدی اصفهانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد بنی هاشمی
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد بیابانی اسکویی
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ - ۱۲
🔸معرفت فطری و شهود عرفانی
🎙دکتر محمد فنایی اشکوری
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰
📌 قم، صفاییه، کوچه۲۱، فرعی اول سمت چپ، مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
🧾ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🆔@maarefins_admin
🌐https://maaref.org
🆔 @Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات
🖼 به روایت تصویر
▫️برگزاری پیش نشست و نشست اول مدرسه پاییزه معرفت فطری
▫️۱۶ و ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۳
⚠️ نشست دوم پنج شنبه اول آذرماه
➿ کسب اطلاعات بیشتر:
🆔@maarefins_admin
🌐https://maaref.org
🆔 @Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات
حجة الاسلام و المسلمین سبحانی در پیش نشست مدرسه پاییزه معرفت فطری به این مسئله در قرآن و روایات پرداخته و پس از بیان مقدماتی به این نکته اشاره کردند که آموزه فطرت اسلامی اگر خوب بحث شود و زوایای آن مورد دقت قرار بگیرد سه بعد مختلف دارد:
1) بعد معرفت شناختی
2) بعد انسان شناختی
3) بعد جهانشناسی
می¬توان گفت مسئله فطرت از حیث تاثیرش در نظام معرفتی جایگاهی جدی دارد. نه تنها پایههای معرفت شناسی و روش شناسی با نظریه فطرت تغییر میکند که این تغییر در شیوه تربیت و تبلیغ دینی تاثیر میگذارد. بلکه میتوان گفت معرفت فطری در مباحث توحید (معرفت الله تا اسماء و صفات)، افعال الهی، نبوت، امامت، معاد و... نیز آثار و نتایج دارد.
استاد سبحانی.pdf
269.9K
گزارش تفصیلی از پیش نشست مدرسه پاییزه معرفت فطری
دکتر امداد توران در نشست رابطه معرفت عقلی و معرفت فطری این دو معرفت را دو گونه معرفت دانستند. به گفته ایشان ما دارای دو معرفت هستیم: معرفت فطری غیر مفهومی و بالمعاینه که در عوالم پیشین داده شده است. البته در این عالم و عالم آخرت قابل تکرار است، و دیگری معرفت عقلی است که آن هم معرفتی جدید است¬ و بر معرفتی که از عوالم پیشین داریم سوار میشود و ابعاد آن را توسعه میدهد و منطبق میشود بر معرفت فطری و آن را تثبیت و مفهومی¬سازی می¬کند و توسعه می¬دهد. بنابراین اگر معرفت فطری نبود، این گونه نبود که عقل انسان کار نکند؛ چرا که گروهی روی معرفت فطری خویش را پوشاندهاند؛ ولی همچنان برهان و استدلال دارند؛ حتی برای اثبات وجود خدا. لکن مشکل آن¬جایی ظاهر می¬شود که اگر معرفت فطری نبود مفاهیم متعلقی در جان انسان نداشتند. مانند آن که کسی زید را برای شما توصیف کند و شما در ذهنتان با یک سری مفاهیم او را تصور کنید. چنین تصوری مسلما مبهم خواهد بود؛ اما اگر خود زید را زمانی دیده باشید آن مفاهیم که گفته میشود، در جان شما با آن زید خارجی تطبیق می¬شود و در این مرحله است که حجت برای شما تمام می¬شود.
دکتر توران.pdf
201.2K
گزارش تفصیلی از ارائه استاد توران در مدرسه پاییزه معرفت فطری
حجت الاسلام و المسلمین بیابانی در نشست رابطه معرفت عقلی و معرفت فطری به معرفت اعطایی در عوالم پیشین اشاره کردند. به گفته ایشان معرفت برای انسان مقدم بر عقل است و تکلیف بر انسان به واسطه عقل صورت میگیرد. کارکرد عقل کسب معرفت نیست. هرچند در اصطلاح گاهی عقل را به جای علم یا معرفت به کار میبریم. گاهی در روایات برای عقل جایگاه معرفتی هم قائل شدهاند مثل اثبات صانع یا نفی تشبیه و تعطیل که در حوزه عقل است و خارج از معرفت فطری است؛ اما ما معتقدیم که اگر معرفت فطری نبود، نفی و خروج از حدّ تشبیه و تعطیل بی پایه میشد. استدلال کننده میخواهد گزاره «خدا وجود دارد» را اثبات کند. در این گزاره وجود محمول و خدا موضوع است. قبل از محمول به موضوع باید آگاهی داشته باشیم. اصطلاحاً ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت مثبت له است. پس باید قبل از اثبات این گزاره معرفت به خداوند داشته باشیم. اگر گفته شود ما به موضوع التفات داریم، می¬گوییم التفات از کجا آمده است. در واقع منشأ این التفات معرفت فطری است. پس نیاز نیازی نیست که دوباره آن را از طریق استدلال اثبات کنیم. آنچه برای اثباتش میخواهیم برهان اقامه کنیم، آیا پیش از برهان بدان معرفت داریم یا نه؟ اگر گفته شود نه، پس هیچ مقدمه¬ای برای آن نمیشود اقامه کرد. چرا که مقدمه باید متناسب با نتیجه باشد و هیچ مقدمه¬ای نمی¬تواند نتیجه خودش را خودش به وجود بیاورد. اگر از قبل شناختی نداشته باشیم نمیتوانیم مقدمهای متناسب با آن نتیجه دلخواه درست کنیم. پس پیش از برهان باید معرفتی به نتیجه داشته باشیم.