eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
314 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📣درس گفتارهای «فلسفه اسلامی در مدار توحید» 🗓 از ۲ تا ۱۲ فروردین، ساعت ۲۰:۰۰ 🔗 لینک اسکای‌روم: https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📙 کتاب بانوی اول؛ روایتی تاریخی داستانی از زندگانی ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س) ✍🏻 اثر سید محمد تقی موحد ابطحی ویراست دوم، چاپ سوم، جهاد دانشگاهی، ۱۴۰۲ کتاب بانوی اول در قالب چهارده فصل تدوین شده و هر فصل از زبان یکی از نزدیکان حضرت خدیجه، مقطع و ابعادی از زندگی و شخصیت آن حضرت را در قالب داستانی کوتاه روایت می‌‌کند. طبیعی است از آنجا که زندگی و شخصیت حضرت خدیجه در فصل‌های مختلف از زبان شخصیت‌‌های متفاوت روایت می‌‌گردد، برخی موضوعات در فصل‌های مختلف به ‌گونه‌‌های متفاوت روایت شده است. ⭕️ معرفی تفصیلی 👈🏻 کلیک کنید ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
. 🏴  کجاست مثل خدیجه ؟! ● امّ سلمه گفت: وقتی از خدیجه علیهاالسلام یاد کردیم، حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله گریستند و فرمودند: دیگر کجا مثل خدیجه پیدا می‌شود، وقتی همه مردم مرا تکذیب کردند، او تصدیقم کرد، در راه دین خدا با من همکاری کرد و با ثروتش در این راه یاری‌ام نمود. همانا خداوند عز وجل مرا فرمان داد که به خدیجه خانه‌ای در بهشت مژده دهم که هیچ آشوب و رنجی در آن نیست. ○ قالت أمُّ سلمة: فلمّا ذَکَرْنا خديجةَ ، بَکی رسولُ اللهِ (ص) ثمّ قال : وَ أینَ مثلُ خديجةَ ، صَدَقَتْني حینَ کَذَبَني النّاسُ ، وَ آزَرَتْني علیٰ دینِ اللهِ ، وَ أعانَتْني علیه بِمالِها ، إنّ اللهَ أمَرَني أنْ اُبَشِّرَ خديجةَ بِبَیتٍ في الجنّةِ مِنْ قَصَبٍ لا صَبٌ فیه وَ لا نَصبٌ. 📚 بحار الأنوار ، جزء ۴۳ ، صفحه ۱۳۱ . 🔺 @jawaher_kalam
💢 چرا حضرت خدیجه (سلام الله علیها) تا این حد محبوب و ممتاز است؟! ✍استاد پیشکسوت گروه معارف، دکتر علی نصیری گیلانی می دانیم که رسول خدا (ص) بنا به دستور الهی و به اقتضای مصالحی آشکار و پنهان، همسران متعددی داشت که برای ایشان تا سیزده همسر برشمرده اند. برخی از آنان؛ همچون ام سلمه، ماریه قبطیه و سوده از شایستگی های معنوی و اخلاقی برجسته ای برخوردار بودند، اما نیک می دانیم که از میان همه آنان خدیجه (ع) از جایگاه بس ممتازی برخوردار بوده است. این امر حداقل از دو بستر قابل اثبات است: 1⃣ روایات متعددی در سیره عملی و قولی رسول اکرم (ص) وجود دارد که از علاقه تام آن حضرت نسبت به خدیجه حکایت دارد که از جمله آنها حزن و اندوه عمیق آن حضرت به هنگام یادآوری یاد و خاطره خدیجه است. چنان که از رسول خدا نقل شده که فرمود: خدیجه مانند آسیه و مریم از زنان کامل در جهان و از بهترین زنان است. 2⃣ در عموم زیارت نامه های رسول اکرم و نیز برخی از زیارت نامه های اهل بیت (ع)، از نام خدیجه (ع) به صورت ویژه یاد می شود که این امر در باره هیچ یک از همسران رسول خدا (ص) به چشم نمی خورد. ⏸باید پرسید راز این همه محبوبیت و برتری چیست؟ در این جا می توان سه نکته اساسی را برشمرد: 🔸یک؛ خدیجه (ع) حتی بدون ملاحظه ازدواج او با رسول خدا (ص)، دارای اندیشه ای بلند و منش اخلاقی و انسانی برجسته و ستودنی بود. او را در دوران جاهلیت طاهره می گفتند. او با کاروان‌های تجاری خود سفر نمی‌کرد و دیگران را از طرف خود به این کار می گمارد. او به بت‌ها ایمان نداشت و آن‌ها را نمی‌پرستید. او به فقرا غذا می‌داد و لباس می‌پوشانید و به اقوام خود کمک مالی می‌کرد و برای افراد سهمیه ازدواج فراهم می‌کرد. آیا همین مقدار برای نشان دادن بخشی از عظمت شخصیت ایشان کفایت نمی کند؟! 🔸دو؛ خدیجه (ع) گرچه به خاطر عموی خود؛ ورقة بن نوفل محتملا از جایگاه رسالت و نام آوری رسول خدا (ص) حتی پیش از ازدواج آگاهی یافت، اما او از ازدواج با آن حضرت هرگز به دنبال نام، کسب آوازه و شهرت نبود. به عبارت روشن تر، اگر او تا آخرین لحظه حیات رسول خدا زنده می ماند و با چشم خود می دید که جهانی به ایشان روی آورده است، هرگز در دل خود تفاخر و تبختر نداشت و از این که به او بانوی اول اسلام بگویند، بر خود نمی بالید! او حقیقتا عاشق خود پیامبر بود و او را شایسته عشق ورزیدن می دید؛ نه نام و مقام اجتماعی ایشان را! باری، آن چه افراد را جاودانه می سازد، عشق و ارادت تام به زیبایی حقیقی از سر اخلاص و بی شائبگی است! 🔸سه؛ خدیجه (ع) با ثروتی افسانه ای (کاروان تجاری او به تنهایی با همه کاروان تجاری قریش برابری داشت) با پیامبر ازدواج کرد، در حالی که نیک می دانست آن حضرت در بیست و پنج سالگی بهره ای از مال دنیا ندارد! او همه این اموال را بی منت و بی ادعا و بی آن حتی یک بار بر زبان نامی از آن ببرد، در خدمت پیامبر اکرم (ص) و اهداف نورانی ایشان قرار داد. او در پایان در حالی در شعب ابی طالب در محاصره شدید چشم از جهان فروبست که حتی پارچه ای برای کفن او در اختیار نبود! او عاشقانه به رسول خدا (ص) خدمت کرد و در دورانی با مال، اعتبار و بلکه با همه وجود خود از آن حضرت حمایت کرد که کسی جرات و جسارت یاری از پیامبر خدا را نداشت. این نمونه تاریخی بهترین گواه مدعا است: «روزی پیامبر اکرم (ص) در مکه در ایام حج بر فراز کوه صفا سه بار با صدای بلند اعلان کرد که ای مردم! من فرستاده خدا هستم. ابوجهل با سنگ پیشانی آن حضرت را شکست و چون خدیجه توسط حضرت امیر (ع) با خبر شد، هر دو با مقداری غذا به سراغ پیامبر رفتند و با صدازدن و گشتن در کوه‌ها به دنبال او بودند... به دنبال آن، جبرئیل به پیامبر اکرم چنین خبر آورد: «یا رسول الله! خدیجه را دریاب که از گریۀ او، فرشتگان به گریه درآمدند! او را به سوی خود صدا کن و سلام مرا به او برسان و بگو: خداوند متعال، تو را سلام می‌رساند و به او بشارت ده که در بهشت برای تو خانه‌ای از مروارید است که آن را با نور، زینت داده‌اند و در آن جا هیچ ترس و وحشتی وجود ندارد.» خدیجه با کمک حضرت امیر پیامبر(ص) را با بدنی خونین به منزل بازگردانده و در زیر صخره‌ای پناه دادند. با این حال، مشرکان آنان را تعقیب و سنگباران کردند. در این میان خدیجه خود را سپر پیامبر (ص) قرار می‌داد تا سنگ‌ها به او برخورد نکند.» سلام و درود بی پایان الهی بر حضرت خدیجه؛ بانوی فرازمند اسلام (سلام الله علیها) دوم فروردین ماه 1403 دهم رمضان المبارک 1445 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه شانزدهم با حضور دکتر محمدجواد فلاح (دانشیار اخلاق دانشگاه معارف اسلامی) 🔻موضوع: اصول ومهارت‌های اخلاقی در بهبود رابطه پدر _دختری 📆 زمان: پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ (روز دهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @khanevadeh_1403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۱ قرآن کریم، متن زنده ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹از نقطه نظر تاریخی، یکی از ویژگی های متن زنده را می توان درگیربودن آن با محیط خود دانست. از نتایج این زنده بودن، آن است که متن _به اصطلاح_ کاملا واقع گرایانه و غیرانتزاعی است؛ چراکه هرگونه توجه و عدم توجه مخاطب به متن، میزان درک و تلقی مخاطب از متن و یا بدتفسیری متن و حتی موارد اجمال و ابهام و تشابه متن نیز قابل رصد است. 🔸متن قرآن کریم از این جهت یک متن زنده_و بلکه فوق‌العاده زنده_است. (به عنوان نمونه: ر.ک. لولا نزلت سوره؛محمد:۲۰، قد نری تقلب؛بقره:۱۴۴، اعینهم تفیض؛ مائده:۸۳ و ...) ضمن آنکه این زنده بودن در فضای پسانزول نیز به دلیل کثرت و تنوع تفاسیر قرآن در قرون مختلف، قوت بیشتری پیدا کرده است. 🔹این زنده بودن متن، از تفاوت های جدی قرآن کریم با سایر کتب مقدس است که توصیف آن در آیات قرآن نیز از نظر دورنمانده است: وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً ۚ كَذَٰلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ ۖ(فرقان:۳۲) ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📚سلسه نشست های نهج البلاغه با موضوع"شناخت شروح نهج البلاغه" 🎤با ارائه: استاد حجت‌الاسلام دکتر احمد غلامعلی 📆زمان: سوم فروردین ماه ۱۴۰۳ 🕣ساعت ۱۹:۳۰ 🕌محل برگزاری نشست: مصلی تهران، نمایشگاه بین المللی قرآن کریم،بخش نهج البلاغه کتاب حکومت 🔹شرکت برای عموم علاقه مندان است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📖رونمایی از کتاب شناخت نهج‌البلاغه 📅زمان : سوم فروردین ماه ۱۴۰۳ ⏱ساعت : ۲۰:۱۵ 🕌مکان برگزاری : مصلی تهران، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت ⚜حضور عموم دانشجویان و علاقه مندان است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠 سلسله جلسات «سبک زندگی» 🎙 حجت الاسلام دکتر پسندیده 📜 موضوع: نشاط زندگی 🗓 جمعه ۳ فروردین، ساعت ۲۰:۳۰ 🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه هفدهم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضا شاه‌منصوری (استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اخلاق) 🔻موضوع: تأثیرات منفی عدم توجه به تفاوت‌های جنس دختر و پسر در رابطه پدر_دختری 📆 زمان: جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ (روز یازدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔎 💢 ویژه برنامه موسسه پژوهشی امام علی (ع) در ۱۴۴۵ ✅ درس اخلاق آفلاین از 🎙 استاد: حضرت آیت الله استاد شاگرد برجسته آیت الله 🗓 یازدهم ۱۱ ماه مبارک رمضان ساعت ۲۲ 👈 از طریق کانال موسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا به آدرس: eitaa.com/Imam_Ali_11 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی - فصل چهارم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) 📅زمان: جمعه 3 فروردین ماه (11 رمضان‌المبارک) 👤دکتر مهدی اخوان؛ دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ✅عنوان: آیات محکم و متشابه اخلاق و اجتهاد پارادایمی در اخلاق (۱) ⏰ ساعت 15:00 👤دکتر مسلم محمدی؛ دانشیار شیعه‌شناسی دانشگاه تهران ✅عنوان: تحلیل اخلاقیِ آیات‌الاحکام در حوزه خانواده ⏰ ساعت 21:00 👈لینک ورود: https://cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰موسسه فرهنگی هنری روشنای رویش سدید 🔰 با نهج‌البلاغه سلسله نشست های تخصصی 🔺️زمان: از ۲ تا ۱۳ فرودین ماه ساعت ۱۹:۳۰🔺️ 🔻مکان: مصلی تهران ، نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم🔻 ✅️بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت ✅️ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت‌الله حائری‌ شیرازی(ره) با همکاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌کند: 💢 درس‌گفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری» 🗓 از شنبه ۴ فروردین تا پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷ 🔻به صورت آنلاین و آفلاین 🔻همراه با اعطای گواهی پایان دوره به پذیرفته‌شدگان در آزمون ✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکای‌روم: 🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir ✅ استفاده از صوت دروس به صورت آفلاین و اطلاعات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/mohyeddin_ir ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۲ عربی بودن قرآن کریم از منظر تاریخی ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران قبلا (در نوشتار شماره۸) از لزوم تفکیک تفسیر تاریخی و غير تاریخی صحبت شد. با تاکید بر این تفکیک، آیاتی که عربی بودن را مورد توجه قرار داده(بیش از ده آیه)، مرور می کنیم. ظرفیت زبان عربی در انتقال مقصود، نکته ای است که معمولا مورد توجه مفسران بومی در تفسیر این قید، قرار گرفته است. اما از رویکرد تاریخی نیز توجه به این وصف اهمیت دارد. البته شاید بتوان گفت با توجه به ماهیت تاریخی بحث، اتخاذ این رویکرد، روشن کننده تر نیز باشد.(شبیه تفسیر وصف امی برای پیامبر ص) شوئلر از خاورشناسان معاصر، معتقد است اولین کتاب نگاشته شده به زبان عربی، قرآن کریم است. این ادعا - به شرط صحت- می تواند بخشی از وجه تاریخی تاکید بر عربی بودن قرآن را روشن کند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
05 استاد محمدعلی مجد فقیهی.pdf
930.4K
🌓درآمدتربیت آموزشی در فرهنگ دینی مباحثی در مقدمات و مقومات مسئله ✍️ در نشست با استاد محمدعلی مجد فقیهی عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی 🔻درآمد نکته مهم در فرهنگ دینی، شروع تربیت از عقل است. ما در این زمینه اصلا برنامه‌ریزی نداشته‌ایم؛ حتی کتاب‌هایی که باید تولید بشود و پژوهش‌هایی که باید انجام بشود، نشده است. تربیت روند افزایشی وسعت وجودی فرد است؛ وسعت ادراکی، تربیت عقلانی و وسعت ظرفیت تربیت روحی، تربیت اخلاقی است. نگاه جامعه غیر دینی و حتی دینی به افزایش‌های بیرونی است. همین مانع شده است که آن‌ها به افزایش درونی توجه کنند. یعنی افراد با کثرت‌های بیرونی، خودشان را بزرگ می‌بینند. درحالی‌که انسان در این کثرت‌ها کوچک می‌شود. امام می‌فرماید: آن‌هایی که در کثرت بیرونی حرکت می‌کنند، مدام محتاج‌تر می‌شوند. امام علی× می‌فرماید: «لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ، وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ » کثرت در عرصه بیرونی، مال و فرزند خیر نیست‌. و لکن خیر این هست که علمت زیاد و بردباری‌ات افزون شود. دقیقاً به دو نکته افزایش ادراکی و اخلاقی اشاره می‌کند. 🔸ادامه مطلب در فایل pdf 📚نشریه معارف، شماره 121، اسفند 1402 . 📍👇کانال نشریه معارف:👇📍 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir