eitaa logo
نشریه معارف
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
283 ویدیو
511 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️﷽ تاملات رمضانی ۷ تفسیر به مثابه رسانه ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹تفسیر در دوره های متقدم بیش از آنکه شاخه ای از علوم اسلامی باشد؛ روشی در القای معارف اسلامی مبتنی بر محوریت آیات قرآن کریم بوده است. تفسیر از این منظر، کارکردی رسانه ای داشته و عالمان مسلمان از این تریبون، دیدگاه ها و اندیشه های خود را مطرح می کرده اند. 🔸غفلت از این کارکرد رسانه ای تفسیر ممکن است برخی را در واکاوی علل تفسیرنگاری پیوسته، با تامل و نقد مواجه کند و متهم به تکرار نویسی کند. اما اتفاقا سنت رسانه ای تفسیر اقتضا می کرده است که همه عالمان اعم از فیلسوف، فقیه، مورخ، متکلم، ... این روش را در انعکاس اندیشه های خود به کارگیرند. 🔹این سنت و روش رسانه ای را می توان نقطه امتیاز این کتاب مقدس نسبت به سایر متون مقدس برشمرد؛ به گونه ای که فهم متن به صورت پیوسته و در طول قرون مختلف، متن قرآن کریم را همراهی می کرده است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نوروز در روایات.pdf
1.7M
💢عنوان: نوروز در روایات ✍مهدی مهریزی 🔹بحث نوروز و عید باستانی ایرانیان جنبه تاریخی دارد و در منابع اسلامی و خصوصا شیعی، احادیثی در مورد آن وارد شده و حتی اعمالی نیز مترتب بر این عید باستانی شده است‌. 🔸از دیر باز احادیث در باب عید باستانی ایرانیان مورد بحث پژوهشگران بوده است. مقاله حاضر نوشته حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی از اساتید برجسته حدیث است که مطالعه آن در این ایام خالی از لطف نیست. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 غدیر در نوروز 🔄 درباره مصادف بودن روز غدیر و اعلام جانشینی امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در ۱۸ ذی‌الحجه با ایام نوروز ایرانی، گفتگوهایی وجود دارد. 🛑المعلّى بن خنيس عن الصادق (عليه السلام): إنّ يوم النوروز،هو اليوم الّذي أخذ فيه النّبي(صلّى اللّه عليه و آله) لأمير المؤمنين (عليه السلام) العهد بغدير خم)1 🔰امام صادق علیه السلام: روز نوروز روزی است که پیامبر صلی الله علیه و آله در آن روز برای امیرالمومنین علیه السلام اخذ میثاق کرد. 🗞 در نامه‌ای که از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در دست است(تصویر بالا👆) این گونه آمده است: 📌 بر اساس محاسبات دقیق نجومی، واقعه غدیر خم در روز دوشنبه ۱۸ ذیحجه سال ۱۰ هجری قمری برابر با ۲۸ اسفند سال ۱۰ هجری شمسی و ۱۶ مارس ۶۳۲ میلادی رخ داده است. تحویل سال ۱۱ شمسی ساعت ۲۲:۳۲ سه‌شنبه ۲۹ اسفند و نوروز، چهارشنبه اول فروردین بوده است... . 👈حالا اگر روایت زیر را که می گوید عید غدیر سه روز بوده، به آن ضمیمه کنیم: ...ثلاثة أيام من يوم الغدير...)2 📚:منابع: 1:المهذب البارع في شرح المختصر النافع ج1ص194 2:اقبال الأعمال: 468. منبع: کانال: علم الحدیث ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
03 حجت_الاسلام فرحزادی.pdf
527.8K
🌗 ارزش هدایت‌گری و تربیت در روایات ✍️استاد اکبر فرحزادی 🔻درآمد امام جعفر صادق (ع) می‌فرماید: «مُعَلِّمُ الخَيرِ يَستَغفِرُ لَهُ دَوابُّ الأَرضِ وحيتانُ البُحورِ وكُلُّ صَغيرَةٍ وكَبيرَةٍ في أرضِ اللَّهِ وسَمائِهِ » برای معلم خیر، همه جنبندگان زمین، ماهیان و جنبندگان دریا و هر کوچک و بزرگی در زمین و آسمان خدا، استغفار می‌کنند. آیا می‌توان شغلی مشابه این شغل پیدا کرد که خدا این‌گونه با او معامله کند که همه جنبندگان زمین، آسمان و دریا برای او استغفار ‌کنند؟! البته به این شرط که مُعَلِّمُ الخَير باشد، یعنی باید شرط اولیه محقق شده باشد؛ 🔸ادامه مطلب در فایل pdf 📚نشریه معارف، شماره 121، اسفند 1402 . 📍👇کانال نشریه معارف:👇📍 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملات رمضانی ۸ 💢تفسیر تاریخی و غیر تاریخی ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹لزوم تفکیک تفسیر قرآن به دو سطح تفسیرتاریخی و غیر تاریخی، را باید از ضرورت های مباحث نظری تفسیر برشمرد. برای روشن شدن این مسئله باید به تفاوت ماهیت عملیات تفسیری در عصر نزول و دوره های بعد به ویژه دوران معاصر اشاره کرد. 🔸بخش مهمی از عملیات تفسیری ما، به واکاوی قرائن نزول برمی گردد(تفسیرتاریخی)؛ چیزی که در عصر نزول، تا حدود زیادی بی معنا به نظر می رسد. این تفاوت، شبیه تفاوت جامعه شناس و مورخ است. یک مورخ خوب _در بهترین حالت_ شرایط تاریخی را برای شما بازسازی می کند؛ اما ضرورتا تحلیل گر اجتماعی خوبی نخواهد بود. 🔹به هرحال تفسیر تاریخی، پیش نیاز عملیات تفسیری است. نه می توان با اجرای اصل هایی چون اصالت الحقیقه و اصاله الظهور و ....، تفسیر تاریخی را _به اصطلاح_ دور زد و نه می توان تفسیر تاریخی را هدف و مقصود عملیات تفسیری دانست. از این جهت هم خاورشناسان و هم مفسران بومی قابل نقد اند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
تاملات رمضانی ۹ 💢قرآن کریم و حذف فاصله زمانی و مکانی ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹قرآن کریم هم از افراد زمان خود به گونه ای نقل می کند که گویا در میان اقوام گذشته بوده اند(حذف فاصله زمانی) مثل: و اذ انجیناکم 🔸و هم از اتفاقاتی می گوید که گویی محل تحقق آن، با مکان نزول فاصله ای ندارد.(حذف فاصله مکانی) مثل: و انکم لتمرون علیهم/ و لقد اهلکنا ما حولکم 🔹این حذف فاصله زمانی و مکانی، را باید در فضای زبان خاص قرآن تفسیر کرد. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04 نقش تربیتی واقع_نمایی 1402.11.17.pdf
1.41M
🌓«واقع‌نمایی» به مثابه روشی تربیتی در سیره پدرانه امیرمؤمنان ع (با محوریت نامه 31 نهج‌البلاغه) ✍️ دکتر محمدهادی منصوری /علیرضا نبی لو 🔻درآمد «واقع‌نمايي» از روش‌های تربیتی است که امروزه جامعه به‌آن نیاز مبرم دارد. بر خلاف جبهه کفر و نفاق که هماره با ترفندهاي گوناگوني همچون آوازه‌گري و جوسازي‌هاي رسانه‌اي، نيرنگ‌بازي و طرح شعارهاي فريبنده، تظاهر به آزادانديشي و آزادمنشي و ... به دنبال وارونه‌سازي حقايق، فريب افکار عمومي و در نتيجه همسو ساختن آنان با اهداف و برنامه‌هاي شوم خود هستند، اسلام ناب، همواره در پي آن بوده تا حقايق هستي را همان‌گونه که هست، براي بشر هويدا نمايد. روش تربیتی خدای سبحان مبتنی بر بیان واقعیت‌هاست. از این‌رو پیامبران^ مأمور واقع‌نمایی بوده‌اند. به عنوان مثال، قرآن کريم واقعيت حيات دنيوي را بر آدميان نمايان ساخته: «اعْلَمُواأ َنَّمَاالْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَينَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلاد» و او را به رستگاري در سراي ديگر بشارت داده است 🔸ادامه مطلب در فایل pdf 📚نشریه معارف، شماره 121، اسفند 1402 . 📍👇کانال نشریه معارف:👇📍 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣درس گفتارهای «فلسفه اسلامی در مدار توحید» 🗓 از ۲ تا ۱۲ فروردین، ساعت ۲۰:۰۰ 🔗 لینک اسکای‌روم: https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📙 کتاب بانوی اول؛ روایتی تاریخی داستانی از زندگانی ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س) ✍🏻 اثر سید محمد تقی موحد ابطحی ویراست دوم، چاپ سوم، جهاد دانشگاهی، ۱۴۰۲ کتاب بانوی اول در قالب چهارده فصل تدوین شده و هر فصل از زبان یکی از نزدیکان حضرت خدیجه، مقطع و ابعادی از زندگی و شخصیت آن حضرت را در قالب داستانی کوتاه روایت می‌‌کند. طبیعی است از آنجا که زندگی و شخصیت حضرت خدیجه در فصل‌های مختلف از زبان شخصیت‌‌های متفاوت روایت می‌‌گردد، برخی موضوعات در فصل‌های مختلف به ‌گونه‌‌های متفاوت روایت شده است. ⭕️ معرفی تفصیلی 👈🏻 کلیک کنید ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
. 🏴  کجاست مثل خدیجه ؟! ● امّ سلمه گفت: وقتی از خدیجه علیهاالسلام یاد کردیم، حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله گریستند و فرمودند: دیگر کجا مثل خدیجه پیدا می‌شود، وقتی همه مردم مرا تکذیب کردند، او تصدیقم کرد، در راه دین خدا با من همکاری کرد و با ثروتش در این راه یاری‌ام نمود. همانا خداوند عز وجل مرا فرمان داد که به خدیجه خانه‌ای در بهشت مژده دهم که هیچ آشوب و رنجی در آن نیست. ○ قالت أمُّ سلمة: فلمّا ذَکَرْنا خديجةَ ، بَکی رسولُ اللهِ (ص) ثمّ قال : وَ أینَ مثلُ خديجةَ ، صَدَقَتْني حینَ کَذَبَني النّاسُ ، وَ آزَرَتْني علیٰ دینِ اللهِ ، وَ أعانَتْني علیه بِمالِها ، إنّ اللهَ أمَرَني أنْ اُبَشِّرَ خديجةَ بِبَیتٍ في الجنّةِ مِنْ قَصَبٍ لا صَبٌ فیه وَ لا نَصبٌ. 📚 بحار الأنوار ، جزء ۴۳ ، صفحه ۱۳۱ . 🔺 @jawaher_kalam
💢 چرا حضرت خدیجه (سلام الله علیها) تا این حد محبوب و ممتاز است؟! ✍استاد پیشکسوت گروه معارف، دکتر علی نصیری گیلانی می دانیم که رسول خدا (ص) بنا به دستور الهی و به اقتضای مصالحی آشکار و پنهان، همسران متعددی داشت که برای ایشان تا سیزده همسر برشمرده اند. برخی از آنان؛ همچون ام سلمه، ماریه قبطیه و سوده از شایستگی های معنوی و اخلاقی برجسته ای برخوردار بودند، اما نیک می دانیم که از میان همه آنان خدیجه (ع) از جایگاه بس ممتازی برخوردار بوده است. این امر حداقل از دو بستر قابل اثبات است: 1⃣ روایات متعددی در سیره عملی و قولی رسول اکرم (ص) وجود دارد که از علاقه تام آن حضرت نسبت به خدیجه حکایت دارد که از جمله آنها حزن و اندوه عمیق آن حضرت به هنگام یادآوری یاد و خاطره خدیجه است. چنان که از رسول خدا نقل شده که فرمود: خدیجه مانند آسیه و مریم از زنان کامل در جهان و از بهترین زنان است. 2⃣ در عموم زیارت نامه های رسول اکرم و نیز برخی از زیارت نامه های اهل بیت (ع)، از نام خدیجه (ع) به صورت ویژه یاد می شود که این امر در باره هیچ یک از همسران رسول خدا (ص) به چشم نمی خورد. ⏸باید پرسید راز این همه محبوبیت و برتری چیست؟ در این جا می توان سه نکته اساسی را برشمرد: 🔸یک؛ خدیجه (ع) حتی بدون ملاحظه ازدواج او با رسول خدا (ص)، دارای اندیشه ای بلند و منش اخلاقی و انسانی برجسته و ستودنی بود. او را در دوران جاهلیت طاهره می گفتند. او با کاروان‌های تجاری خود سفر نمی‌کرد و دیگران را از طرف خود به این کار می گمارد. او به بت‌ها ایمان نداشت و آن‌ها را نمی‌پرستید. او به فقرا غذا می‌داد و لباس می‌پوشانید و به اقوام خود کمک مالی می‌کرد و برای افراد سهمیه ازدواج فراهم می‌کرد. آیا همین مقدار برای نشان دادن بخشی از عظمت شخصیت ایشان کفایت نمی کند؟! 🔸دو؛ خدیجه (ع) گرچه به خاطر عموی خود؛ ورقة بن نوفل محتملا از جایگاه رسالت و نام آوری رسول خدا (ص) حتی پیش از ازدواج آگاهی یافت، اما او از ازدواج با آن حضرت هرگز به دنبال نام، کسب آوازه و شهرت نبود. به عبارت روشن تر، اگر او تا آخرین لحظه حیات رسول خدا زنده می ماند و با چشم خود می دید که جهانی به ایشان روی آورده است، هرگز در دل خود تفاخر و تبختر نداشت و از این که به او بانوی اول اسلام بگویند، بر خود نمی بالید! او حقیقتا عاشق خود پیامبر بود و او را شایسته عشق ورزیدن می دید؛ نه نام و مقام اجتماعی ایشان را! باری، آن چه افراد را جاودانه می سازد، عشق و ارادت تام به زیبایی حقیقی از سر اخلاص و بی شائبگی است! 🔸سه؛ خدیجه (ع) با ثروتی افسانه ای (کاروان تجاری او به تنهایی با همه کاروان تجاری قریش برابری داشت) با پیامبر ازدواج کرد، در حالی که نیک می دانست آن حضرت در بیست و پنج سالگی بهره ای از مال دنیا ندارد! او همه این اموال را بی منت و بی ادعا و بی آن حتی یک بار بر زبان نامی از آن ببرد، در خدمت پیامبر اکرم (ص) و اهداف نورانی ایشان قرار داد. او در پایان در حالی در شعب ابی طالب در محاصره شدید چشم از جهان فروبست که حتی پارچه ای برای کفن او در اختیار نبود! او عاشقانه به رسول خدا (ص) خدمت کرد و در دورانی با مال، اعتبار و بلکه با همه وجود خود از آن حضرت حمایت کرد که کسی جرات و جسارت یاری از پیامبر خدا را نداشت. این نمونه تاریخی بهترین گواه مدعا است: «روزی پیامبر اکرم (ص) در مکه در ایام حج بر فراز کوه صفا سه بار با صدای بلند اعلان کرد که ای مردم! من فرستاده خدا هستم. ابوجهل با سنگ پیشانی آن حضرت را شکست و چون خدیجه توسط حضرت امیر (ع) با خبر شد، هر دو با مقداری غذا به سراغ پیامبر رفتند و با صدازدن و گشتن در کوه‌ها به دنبال او بودند... به دنبال آن، جبرئیل به پیامبر اکرم چنین خبر آورد: «یا رسول الله! خدیجه را دریاب که از گریۀ او، فرشتگان به گریه درآمدند! او را به سوی خود صدا کن و سلام مرا به او برسان و بگو: خداوند متعال، تو را سلام می‌رساند و به او بشارت ده که در بهشت برای تو خانه‌ای از مروارید است که آن را با نور، زینت داده‌اند و در آن جا هیچ ترس و وحشتی وجود ندارد.» خدیجه با کمک حضرت امیر پیامبر(ص) را با بدنی خونین به منزل بازگردانده و در زیر صخره‌ای پناه دادند. با این حال، مشرکان آنان را تعقیب و سنگباران کردند. در این میان خدیجه خود را سپر پیامبر (ص) قرار می‌داد تا سنگ‌ها به او برخورد نکند.» سلام و درود بی پایان الهی بر حضرت خدیجه؛ بانوی فرازمند اسلام (سلام الله علیها) دوم فروردین ماه 1403 دهم رمضان المبارک 1445 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir