eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
313 ویدیو
578 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سلسله جلسات «سبک زندگی» 🎙 حجت الاسلام دکتر پسندیده 📜 موضوع: نشاط زندگی 🗓 جمعه ۳ فروردین، ساعت ۲۰:۳۰ 🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه هفدهم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضا شاه‌منصوری (استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اخلاق) 🔻موضوع: تأثیرات منفی عدم توجه به تفاوت‌های جنس دختر و پسر در رابطه پدر_دختری 📆 زمان: جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ (روز یازدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔎 💢 ویژه برنامه موسسه پژوهشی امام علی (ع) در ۱۴۴۵ ✅ درس اخلاق آفلاین از 🎙 استاد: حضرت آیت الله استاد شاگرد برجسته آیت الله 🗓 یازدهم ۱۱ ماه مبارک رمضان ساعت ۲۲ 👈 از طریق کانال موسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا به آدرس: eitaa.com/Imam_Ali_11 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی - فصل چهارم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) 📅زمان: جمعه 3 فروردین ماه (11 رمضان‌المبارک) 👤دکتر مهدی اخوان؛ دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ✅عنوان: آیات محکم و متشابه اخلاق و اجتهاد پارادایمی در اخلاق (۱) ⏰ ساعت 15:00 👤دکتر مسلم محمدی؛ دانشیار شیعه‌شناسی دانشگاه تهران ✅عنوان: تحلیل اخلاقیِ آیات‌الاحکام در حوزه خانواده ⏰ ساعت 21:00 👈لینک ورود: https://cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰موسسه فرهنگی هنری روشنای رویش سدید 🔰 با نهج‌البلاغه سلسله نشست های تخصصی 🔺️زمان: از ۲ تا ۱۳ فرودین ماه ساعت ۱۹:۳۰🔺️ 🔻مکان: مصلی تهران ، نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم🔻 ✅️بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت ✅️ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت‌الله حائری‌ شیرازی(ره) با همکاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌کند: 💢 درس‌گفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری» 🗓 از شنبه ۴ فروردین تا پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷ 🔻به صورت آنلاین و آفلاین 🔻همراه با اعطای گواهی پایان دوره به پذیرفته‌شدگان در آزمون ✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکای‌روم: 🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir ✅ استفاده از صوت دروس به صورت آفلاین و اطلاعات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/mohyeddin_ir ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۲ عربی بودن قرآن کریم از منظر تاریخی ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران قبلا (در نوشتار شماره۸) از لزوم تفکیک تفسیر تاریخی و غير تاریخی صحبت شد. با تاکید بر این تفکیک، آیاتی که عربی بودن را مورد توجه قرار داده(بیش از ده آیه)، مرور می کنیم. ظرفیت زبان عربی در انتقال مقصود، نکته ای است که معمولا مورد توجه مفسران بومی در تفسیر این قید، قرار گرفته است. اما از رویکرد تاریخی نیز توجه به این وصف اهمیت دارد. البته شاید بتوان گفت با توجه به ماهیت تاریخی بحث، اتخاذ این رویکرد، روشن کننده تر نیز باشد.(شبیه تفسیر وصف امی برای پیامبر ص) شوئلر از خاورشناسان معاصر، معتقد است اولین کتاب نگاشته شده به زبان عربی، قرآن کریم است. این ادعا - به شرط صحت- می تواند بخشی از وجه تاریخی تاکید بر عربی بودن قرآن را روشن کند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
05 استاد محمدعلی مجد فقیهی.pdf
930.4K
🌓درآمدتربیت آموزشی در فرهنگ دینی مباحثی در مقدمات و مقومات مسئله ✍️ در نشست با استاد محمدعلی مجد فقیهی عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی 🔻درآمد نکته مهم در فرهنگ دینی، شروع تربیت از عقل است. ما در این زمینه اصلا برنامه‌ریزی نداشته‌ایم؛ حتی کتاب‌هایی که باید تولید بشود و پژوهش‌هایی که باید انجام بشود، نشده است. تربیت روند افزایشی وسعت وجودی فرد است؛ وسعت ادراکی، تربیت عقلانی و وسعت ظرفیت تربیت روحی، تربیت اخلاقی است. نگاه جامعه غیر دینی و حتی دینی به افزایش‌های بیرونی است. همین مانع شده است که آن‌ها به افزایش درونی توجه کنند. یعنی افراد با کثرت‌های بیرونی، خودشان را بزرگ می‌بینند. درحالی‌که انسان در این کثرت‌ها کوچک می‌شود. امام می‌فرماید: آن‌هایی که در کثرت بیرونی حرکت می‌کنند، مدام محتاج‌تر می‌شوند. امام علی× می‌فرماید: «لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ، وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ » کثرت در عرصه بیرونی، مال و فرزند خیر نیست‌. و لکن خیر این هست که علمت زیاد و بردباری‌ات افزون شود. دقیقاً به دو نکته افزایش ادراکی و اخلاقی اشاره می‌کند. 🔸ادامه مطلب در فایل pdf 📚نشریه معارف، شماره 121، اسفند 1402 . 📍👇کانال نشریه معارف:👇📍 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سلسله نشست های گفتگوی صمیمانه با جوانان با عنوان امیرالمؤمنین و ما🔰 با محوریت: "نامه ۳۱ نهج‌البلاغه" میهمان : 💠حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان💠 مورخ: 🔺۱۴۰۳/۱/۴🔺 ساعت:🔺۲۱:۰۰🔺 مکان: 🔻مصلی تهران، نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت🔻 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢چرا برای غزه کم تحرکــیم؟ ✍حجت الاسلام محمدامین رضایی 🔹تصمیم گرفتم اولین و دومین یادداشت امسال رو برای غزّه بنویسم و نه حتی برای شعار سال! 🔹بعد از یادداشت «غزه؛ و البته هزاران مناسبت تقویمی و موسمی جور و واجور!!» که در آن به نقد رفتار فرهنگی دوستان حزب‌اللهی‌مان پرداخته بودم، برخی از دوستان گفتند که مردم ایران حاضر به همراهی با مردم غزه نیستند و افکار عمومی ما کشش طرح مسئله کمک به غزه را ندارد! 🔹بگذارید همین ابتدا نظر خودم را عرض کنم. این تحلیل از مردم ایران از اساس یک تحلیل غلط، انحرافی و تقلیل گرایانه است. مردم ایران همواره در طول قرنها جزو عدالت‌طلب‌ترین ملتها بوده‌اند و برای رسیدن به آن، هزینه‌های هنگفت داده‌اند. چطور می‌شود که چنین ملتی که حتی مخالفین حکومتش هم برای همراه کردن مردم ناچارند که بر روی عدالت‌طلبی دست بگذارند و حجاب قانونی را مصداق ظلم نشان دهند تا بتوانند جوانان و نوجوانان را برای مقابله با حکومت به خیابانها بکشانند، به یکباره چنان تحولی پیدا می‌کند که نسبت به یکی از بزرگترین جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های آشکار تاریخ معاصر کرخت و سرد شوند؟! این تحلیل غلط اندر غلط است ... 🔹ریشه عدم تحرک کنونی مردم ایران را باید در جایی دیگر دنبال کرد؛ اولین ریشه‌ی این بی تحرکی در فراگیر شدن این تلقی است که «الان کمک به غزه یک کار تخصصی و نظامی است که مردم عادی نمی‌توانند نقشی در آن داشته باشند»؛ دومین ریشه این بی عملی را باید در این تلقی دنبال کرد که «راهپیمایی‌های کلیشه‌ای دردی از مردم غزه دوا نمی‌کند و اقتضائات بیرونی و میدانی به حدی قدرتمند است که این راهپیمایی‌های داخلی، تأثیری بر روی تصمیم گیری مسئولین سیاسی و نظامی کشور در مواجهه با مسئله غزه نمی‌گذارد.» 🔹حاصل جمع این دو تلقی این است که مردم ایران علیرغم تأسف و تأثری که از جنایتهای بی حد و مرز اسرائیل دارند و احیانا اشکی که شبها پای اخبار کودک‌کشی‌ها و زجرکشیدن‌های مردم غزه می‌ریزند، راهی را برای کمک در جلوی خود باز نمی‌بینند و ناگزیر برای فرار از فشار روحی آن، خود را به بی‌خیالی می‌زنند. خیلی فرق است که کسی بی‌خیال مسئله‌ای باشد و کسی از روی ناچاری و بن بست عملی و قاعدتاً برای فرار از فشار شکننده‌ی روحی مسئله‌ای، خود را به بی‌خیالی بزند؛ حال اکثر مردم ایران، حال دومی است. 🔹از اینرو، راه برافروخته نگه داشتن ابر مسئله‌ای به نام فلسطین در جان و فکر و رفتار مردم ایران، پخش عکس‌های جنایت‌های شنیع اسرائیل و نسل‌کشی‌ها و کودک‌کشی‌ها و رنج‌ها و زجرهای فلسطینیان نیست، بلکه راه اصلی «بازآفرینی فناوریهای اجتماعی استحصال اراده جمعی مردم ایران در راستای حضور واقعی در واقعه فلسطین» می‌باشد. ‌🔹خلاصه اینکه: ➖ امروز مشکل مردم ایران «نبود تحریک» نیست، بلکه مشکل، «فقدان بستر تحرک» است. ➖ امروز مشکل مردم ایران «ندانستن ظلم اسرائیلیان» نیست، بلکه مشکل، «نداشتن راهی برای حضور و تأثیر واقعی» است. ➖امروز مشکل مردم ایران «نخواستن کمک به غزه» نیست، بلکه مشکل، «تصور ناتوانی از کمک کردن» است. 🔹گسست زبانی با منطقه و جهان، بیرون بودن از مناسبات عربی و ترکی، بیگانگی با اقتضائات جامعه اهل تسنن، فشل بودن سامانه خبر در کشور و البته انسداد ذهنی خواص شتاب‌دهنده‌، همه و همه دست به هم داده‌اند تا فناوری‌هایی زنده‌ی چند دهه‌ی گذشته‌ی جامعه‌ی انقلابی ایران یعنی به امری صرفا داخلی و کلیشه‌ای تنزل یابد و تخلیه معنایی شود ... اگر راهی برای تحرک مردم ایران هست که حتما هست، آن را باید در بسترسازی کنش عمومی، از طریق احیاء فناوری‌های اجتماعی با سابقه و یا خلق فناوری‌های اجتماعی جدید جستجو کرد ... 🔹در یادداشت بعدی توضیح خواهم داد که در ماجرای کم نظیر غزه چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؛ ان شاء الله .... ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه هجدهم با حضور دکتر مهدی فدایی (استادیار اخلاق دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) 🔻موضوع: بررسی نقش گیمیفیکیشن در بهسازی روابط پدر و دختر 📆 زمان: شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ (روز دوازدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄═﷽═┄ 🕊 بزرگداشت چهل‌و‌یکمین سالروز عروج آسمانی عارف موحد حاج سید هاشم موسوی حداد (رضوان الله علیه) 📨 به دعوت جنبش مقاومت اسلامی نجباء کشور عراق و با همکاری مؤسسه انوار توحید برگزار می‌شود. 🔍 سخنران: حضرت آیت‌الله کمیلی خراسانی«حفظه الله» 🗓 شنبه ۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ | ۱۲ رمضان المبارک ۱۴۴۵ ⏱ ۲۰ به وقت عراق| ۲۰:۳۰ به وقت ایران 🕌 نجف اشرف- شارع المدینه- حسینیه امام رضا (علیه‌السلام) 🖥 همزمان با پخش زنده از میت: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام) @komeilyir|www.komeily.com ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با نهج‌البلاغه 🔰سلسله نشست های تخصصی نهج‌البلاغه 🔰 با موضوع: ⚜ عرفان نهج‌البلاغه ⚜ میهمان : 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین علی رهبر🔹 زمان و مکان: 💠مصلی تهران،نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت 💠 🔺️ساعت : ۱۹:۳۰ 🔺️ 🔺️مورخ : ۱۴۰۳/۱/۵🔺️ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
رونمایی کتاب : "آسیب یابی راه و رهرو" 🔺مورخ:۱۴۰۳/۱/۵🔺 🔺ساعت:۲۰:۱۵🔺 💠مکان: مصلی تهران، نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت 💠 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مقایسه اسکار قبل و بعد از 🔹مقایسه مراسم ۱۹۷۸ و ۲۰۲۴؛ زمانی که برای فلسطینیان🇵🇸 هووو می کشیدند و زمانی که برایشان دست می زنند. 🔸تا به امسال، هیچ کس اجازه نقد 🇮🇱 را در این مراسم نداشته است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۳ قرآن کریم، حاشیه ای بر میراث بایبلی؟ 🔹 یکی از محورهای تمایز روش تفسیرقرآن کریم در محافل بومی و خاورشناسی، به تفاوت ابزار تفسیر بر می گردد. (اصطلاح روش تفسیر، به منابع و ابزارهای تفسیری مفسر اطلاق شده است.) توضیح این که مفسران بومی، روش های متداول تفسیر را (با توجه به منابع مختلف آیات قرآن، روایت، .... ) به روش قرآن به قرآن، روایی، ... تقسیم کرده اند. اما محور تاکید خاورشناسان در تفسیر قرآن کریم، میراث بایبلی(کتاب مقدس و ... و منابع دوران باستان متاخر) است که (در وزان تعاریف متداول) می توان از آن با عنوان روش تفسیر پیشینی(منابع پیش از نزول) در مقابل روش های تفسیر پسینی(روش های متداول تفسیری) یاد کرد. 🔸سوال اصلی این است که آیا این روش، در عرض روش های پسینی است یا نافی آن است؟ اساسا-طبق روال پذیرفته شده_استخدام یک روش تفسیری، نافی روش دیگر نیست. از همین رو، روش تفسیری پیشینی نیز می تواند مکمل روش های متداول تفسیری و چه بسا راه گشای تفسیر در فهم برخی آیات - به ویژه آیات تاریخی- باشد یا وجه تاریخی یک آیه را روشن کند. 🔹می توان گفت قرآن کریم - حداقل از نگاه خاورشناسان- حاشیه ای بر میراث بایبلی و دوران باستان متاخر است. الگوی حاشیه ای متن نسبت به متن دیگر (که قبلا نیز در مورد حدیث شیعه و اهل سنت، به مرحوم آیت الله بروجردی منتسب شده است.) می تواند در مورد نوع رابطه قرآن کریم و میراث بایبلی نیز مورد توجه باشد. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
06 دکتر ملکی جلسه اول.pdf
1.21M
🌓چیستی، چرایی و چگونگیِ نقش تربیتی استادان معارف اسلامی ✍️دکتر حسن ملکی استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 🔹مفهوم‌ شناسیِ تعلیم و تربیت واژه «تعلیم» در تعلیم‌وتربیت رسمی، آموزش‌وپرورش یا دانشگاه، برای تمام کسانی‌که تدریس می‌کنند؛ عبارت است از: «افزودن به دانسته‌های شاگردان، در موضوعی خاص یا زمینه‌ای معین». وقتی گفته می‌شود فلانی تعلیم می‌دهد، یعنی قصد دارد به دانش شاگردان با تعلیمات خود چیزی اضافه کند. اینکه در چه زمینه‌ای این نقش تعلیمی ایفا می‌شود، بستگی به موضوعی دارد که تدریس می‌کند. مثلا استادی که در دانشگاه، اخلاق تدریس می‌کند، تعلیم عبارت است از افزودن به دانسته‌های اخلاقی دانشجویان. 🔸ادامه مطلب در فایل pdf 📚نشریه معارف، شماره 121، اسفند 1402 . 📍👇کانال نشریه معارف:👇📍 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم 🔶🔸دبیرخانه یکصدمین سال باز تاسیس حوزه قم باهمکاری معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می کند: تأثیر حوزه علمیه قم بر دانشگاه تهران در گسترش رشته های ‌دینی 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱ زمان: یکشنبه 1403/01/05 🔸ساعت 22 الی 23 بازپخش روز بعدساعت 11 🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir