eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
282 ویدیو
510 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با نهج‌البلاغه 🔰سلسله نشست های تخصصی نهج‌البلاغه 🔰 با موضوع : ⚜اسناد و مدارک نهج‌البلاغه ⚜ میهمان : 🔹دکتر سید محمد مهدی جعفری🔹 زمان و مکان: 💠مصلی تهران،نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت 💠 🔺️ساعت : ۱۹:۳۰🔺️ 🔺️مورخ : ۱۴۰۳/۱/۸🔺️ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سلسله نشست های گفتگوی صمیمانه با جوانان با عنوان امیرالمؤمنین و ما🔰 با محوریت: "نامه ۳۱ نهج‌البلاغه" "پدر و فرزندی امیرمومنان وما" میهمان : 💠حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک 💠 مورخ: 🔺۱۴۰۳/۱/۸🔺 ساعت:🔺۲۱:۰۰🔺 مکان: 🔻مصلی تهران، نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت🔻 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌓همگامی با فراگیر در گفتمان «ساختن دانش» ✍️دکتر حسن پناهی‌آزاد‌ 🔻درآمد انسان، در حیات دنیوی دو بُعد وجودی مادی و فرامادی دارد و از این دو، بُعد فرامادی او اصیل و مؤثر است. از این‌رو خواسته‌های او هرچند در مواجهه نخست، مادی ظاهر می‌شود اما با بررسی بی‌غرض و تحلیل منطقی، روشن می‌شود که همة خواسته‌هایش یک کانون بیشتر ندارد و آن عطش فطری کمال‌طلبی است. استاد معارف اسلامی هنگامی موفق است، که محتوای معارف اسلامی را با کشش یادشده فراگیران کلاس خود آشنا سازد. ممکن است این سخن، آرمانی، انتزاعی و دور از واقعیت‌های کلاس درس به نظر آید اما این امر نیز همانند دیگر بایستگی‌های تعلیم و تربیت دینی، تابع قواعد و دستورالعمل‌هایی است. ساخت دانش از متن وجود یکی از قواعد کارآمد در فرایند تدریس در آغاز راه، ساخت دانش از متن وجود فراگیر و همگامی با او در شناخت جهان است. یکی از راه‌های جلب توجه و اهتمام بیشتر فراگیران به محتوای دروس، به ویژه دروس معارف اسلامی که انتزاعی، ذهنی و نیازمند به تأمل هستند، آگاه‌سازی او به توانمندی خود بر آگاهی از امور مختلف جهان هستی است. 🔸ادامه مطلب در فایل pdf 📚نشریه معارف، شماره 121، اسفند 1402 . 📍👇کانال نشریه معارف:👇📍 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔹جشنواره ملی رسا «جشنواره نهج البلاغه دانشگاهیان» 🔻ویژه اساتید ، دانشجویان ، کارکنان ، خانواده اساتید و کارکنان ، دانشجویان بین الملل 🔻بخش ادبی ▫️داستان نویسی ▫️شعر ▫️نمایش نامه نویسی ▫️فیلم نامه نویسی 🔻بخش هنری ▫️عکاسی ▫️نقاشی ▫️طراحی پوستر ▫️اینفوگرافی ▫️خوشنویسی ▫️عکس نوشته 🔻بخش رسانه ▫️نماهنگ (کلیپ) ▫️پادکست ▫️موشن گرافی ▫️راه اندازی رسانه مجازی 🔻بخش معارف ▫️مفاهیم نهج البلاغه ▫️حفظ نهج البلاغه ▫️کتــابــخــوانـی ▫️آموزش مجازی 🔻پژوهش ▫️رسانه مکتوب(نشریه) ▫️تدوین کتاب و مقاله با رویکرد میان رشته‌ای ▫️ارائه محتواهای آموزشی و تربیتی 🎁با جوایزی بسیار نفیس و ارزنده 🔻ثبت نام RASANAHAD.IR ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۶ تدبر در قرآن کریم و تامل در یک روش ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹 در یکی از درس های تفسیر، استاد محترم این روش را _به عنوان یک تجربه_ به طلاب پیشنهاد می کرد که آیات قرآن را ملاحظه کنید و در هر قسمت که با ابهام و سوال و مشکل مواجه شدید؛ تفسیر آن را پیگیر شوید. 🔸این روش_اگرچه ممکن است برخاسته از روش پژوهش مبتنی بر سوال باشد_ اما از جهات مختلفی_حداقل به عنوان ارائه یک روش در تدبر در قرآن کریم_ قابل تامل است. باید گفت چه بسا مواردی از آیات _که فرد، احساس می کند معنایش روشن و واضح است_ اتفاقا محتاج تامل باشد. اینکه مثلا از "ثمانیه ایام" در سوره حاقه_ چون با ذهنمان جور می آید_ بگذریم و در "خمسین الف سنه" سوره معارج _چون با ذهن من جور نمی آید_ تامل کنیم؛ نتیجه اش _قبل از هرچیز_ هویت دادن به معیاری به نام فهم شخصی، در پذیرش و مسلم گرفتن یک فهم است. 🔷🔸البته شاید این نکته هم جالب باشد که تصادف های رانندگی بیشتر در جاده های صاف و هموار رخ می دهد. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶سلسله نشست‌هاي تخصصي نقد بهائيت با عنوان: 🔺تبيين چالش‌هاي بهائيت در تعاليم، تشكيلات و شيوه‌هاي تبليغي ▪️با حضور: 🔷 حجت الاسلام دکتر محمدعلی پرهیزگار 🔸استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه 🔸عضو گروه علمي نقد بهائيت در مديريت اديان، مذاهب و فرق معاونت تبليغ حوزه‌هاي علميه 🔺زمان برگزاری نشست: 🕙 9 و 10 و 12 فروردين 1403، ساعت 16 عصر 🎙مکان برگزاری نشست: (حتماً با نام و نام خانوادگی وارد شوید.) ▪️https://webinar.hmu.ac.ir/rs4bc5xhl2b5/?session=breezbreez9n3y4r5upk8m6ayk&proto=true 🖇همراه با اعطای گواهی (حضور و غیاب انجام خواهد شد.) ✅شرکت در دوره برای عموم مردم آزاد می‌باشد. 📌شرکت‌کنندگان محترم برای دریافت گواهی تا پایان همان روز، نام و نام‌خانوادگی، کدملی و شماره همراه خود را به آیدی دبیر جلسه در ایتا ارسال فرمایند: @Za_hx61 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔎 💢 آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر مناجات و نیایش 《مواهب》 🔻با حضور: استاد محمدعلی مجاهدی و جمعی از شاعران مطرح کشور 🎙با اجرای: سیدمحمدجواد شرافت 🔸همراه با معرفی و تقدیر از برگزیدگان 📅 پنجشنبه ۹ فروردین ساعت ۱۶:۳۰ 🏫 قم، بلوار الغدیر، کوچه ۸، مجتمع فرهنگی هدایت ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
با نهج‌البلاغه 🔰سلسله نشست های تخصصی نهج‌البلاغه 🔰 با موضوع : ⚜ کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین ⚜ میهمان : 🔹استاد محمد مجتهدی🔹 زمان و مکان: 💠مصلی تهران،نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت 💠 🔺️ساعت : ۱۹:۳۰🔺️ 🔺️مورخ : ۱۴۰۳/۱/۹🔺️ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۷ الفاظ قرآن کریم و بسامد تکرار ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹 قطعا در مواجهه با الفاظ قرآن باید متوجه تفاوت مواجهه با آن ها در زمان نزول و زمان معاصر باشیم. مهمترین تفاوت آن است که در زمان نزول، بسامد تکرار لفظ قرآنی در پایین تر حد خود، بوده است. 🔸 برخی حقایق و معانی قرآنی _برای نخستین بار_ توسط قرآن کریم، بر قامت الفاظ نشانده شده است. لفظ "صلاه" متداول ترین مثال آن است (که در عرف فقهاء، نمادی برای حقیقت شرعیه نیز شده است.) 🔹یا اینکه در زمان نزدیک به نزول، تفاسیر بیشتر ناظر به سبب نزول آیات بود و این اسباب، معنای آیه را _در برخی اذهان_ خاص کرده بود و "قاعده العبره" _به نوعی_ برای زدودن این ابهام بود. کما اینکه ممکن است لفظی در زمان نزول حالت کنایه ای داشته باشد؛ اما بر اثر کثرت استعمال، معنای کنایی خود را از دست داده باشد. (مثل "الغائط") 🔸همین طور ممکن است لفظی معنای خاص خود را از دست بدهد و معنای عامی پیدا کند. مثل "المیزان"، که در طول زمان، به مطلق ترازو ("کل ما یوزن" و نه_فقط_ ترازوی خاص زمان نزول)، تغییر پیدا کرده است. 🔹 البته در مواردی نیز ممکن است این اتفاق در طول زمان نیفتاده باشد و مفسران با استفاده از قاعده تعمیم و الغاء خصوصیت، به نوعی معنا را بازسازی کنند. مثل "الخیل" (من رباط الخیل) که مفسران_با استفاده از تعمیم_آن را به عنوان مصداق اتم ساز و کار جنگی در هر دوره ای تفسیر می کنند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کتاب: جهاد جبهه‌سازی تحقیق و تدوین: محمدحسین علی‌جان‌زاده روشن انتشارات: دفتر نشر معارف این کتاب سلسله سخنرانی‌های استاد عبدالحسین خسروپناه درفولی در سالهای1399و1400 در بارة جهاد جبهه‌سازی نیروهای انقلابی در برابر جنگ شناختی دشمن است. نقشة کلی کتاب در سه بخش و هر بخش به دو فصل تقسیم شده است. بخش اول: ضرورت زندگی جهادی که فصل اول، مؤلفه‌های زندگی جهادی از منظر قرآن و سیرة اهل‌بیت^؛ فصل دوم، سه‌گونة زندگی جهادی(بینشی، منشی و کنشی). بخش دوم: جنگ شناختی که فصل اول، هویت جنگ شناختی؛ فصل دوم، فرایند جنگ شناختی. بخش سوم: جبهه‌سازی که فصل اول مؤلفه‌های معنوی جبهه‌سازی؛ فصل دوم، برخی از اصول جبهه‌سازی را بررسی کرده است. این کتاب توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر گردیده و به قیمت: 000/150 تومان به بازار کتاب عرضه شده است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کتاب: ناگفته‌های صورتی روایت ظلم تاریخی به زنان نویسند: اندیشکده راهبردی سعداء انتشارات: دفتر نشر معارف پژوهشکده سعداء پژوهش مفصلی را پیرامون منطق استعماری غرب در حوزة زنان آغاز نمود و با بررسی تاریخچة استفاده ابزاری استعمار از مسئلة زنان در دنیا به فهرست موضوعی این مسئله نیز دست یافت که این کتاب تفصیل آن فهرست است. موضوعات این کتاب عبارت است از: قصل اول: نگاه مادی و ابزاری نسبت به زنان و برخورد تحقیرآمیز جوامع مختلف نسبت به مسئلة زن تا پیش از انقلاب صنعتی در اروپا، فصل دوم: پس از انقلاب صنعتی و نیاز مبرم سرمایه‌داری به نیروی کار بیشتر و توجه غرب به نیروی انسانی زن به عنوان نیروی منعطف و ارزان، ... . فصل سوم: روایتی از جریان‌شناسی سوء استفاده از مسائل زنان در قرن21 و مصادیق متعددی از استفاده‌های ابزاری از مسئلة آزادی زنان در کشورهای مختلف و فصل چهارم: پیامدهای ترویج آزادی جنسی و آزادی زنان به سبک آمریکایی در جامعه ایالات متحده و دیگر کشورهای هدف که به جهت تأمین منافع استعماری این کشور انجام شده پرداخته است. این کتاب توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر گردیده و به قیمت: 000/220 تومان به بازار کتاب عرضه شده است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه بیست و نهم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی (استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔻موضوع: «گادفادر یا گودفادر»؟: پدر آرمانی دختران نسل فضای مجازی 📆 زمان: پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ (روز هفدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۸ 💢روش تفسیر روایی؛ امری انتزاعی یا واقعی؟ ✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران در تعریف روش موسوم به تفسیر روایی، معمولا به روشی گفته شده که مفسر- به جای عقل- بیشتر از روایات در تفسیر استفاده می کند. چند تامل -جدی- در ارتباط با این گونه تعاریف -که مبنایی برای دروس و کتاب هایی با عنوان روش ها و مکاتب تفسیری قرار گرفته- قابل طرح است: ۱. به فرضِ پذیرش این تعریف، به چه دلیلی می توان تفاسیر مختلف را با این برچسب، ذیل عنوان تفسیر روایی قرار داد؟ آیا این مسئله، مصداق تفسیر بمالایرضی صاحبه نیست؟ مثلا ممکن است عالمی دنبال جمع همه روایات ذیل آیات بوده. به چه دلیلی باید او را اولا در مقام تفسیر بدانیم و ثانیا برچسب تفسیر روایی را به او بزنیم؟ ۲.اساسا مفهوم روش، امری پیچیده و ذو ابعاد است. این امر بسیط _که منبع مفسری در تفسیر، روایات است_ آیا واقعا شایسته اطلاق "روش" است؟! این نام گذاری(با عنوان روش روایی) در عالم خارج، چه مشکلی را حل کرده است؛ جز اینکه ذیل آن صرفا از برخی مبانی تفسیر -مثل حجیت روایات تفسیری- بحث شود؟ ۳.ملاکِ "بیشتر استفاده کردن از روایات" در این تعریف، چیست؟ وانگهی مگر فهم روایت، امری عقلی نیست؟! اساسا چه اصراری است که بین عقل و روایت، دوگانه تقابلی ایجاد کنیم؟ بگذارید از گلدزیهر به عنون اولین موسس دوگانه نقلی_عقلی، به راحتی عبور نکنیم. ۴.خلط بین سنت واقعه و محکیه از همه آزاردهنده تر است. مدعیان این اصطلاح، آن زمان که صحبت از اثبات اصل روشی به نام تفسیر روایی است؛ به ادله حجیت قول معصوم متوسل می شوند و آن گاه که سخن از حجیت این روایات است؛ به وجود ضعف و ارسال این روایات اشاره می کنند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
با نهج‌البلاغه 🔰سلسله نشست های تخصصی نهج‌البلاغه 🔰 با موضوع : ⚜مباحث اعتقادی نهج‌البلاغه ⚜ میهمان : 🔹خانم فاطمه اثنی عشری🔹 زمان و مکان: 💠مصلی تهران،نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت 💠 🔺️ساعت : ۱۹:۳۰🔺️ 🔺️مورخ : ۱۴۰۳/۱/۱۰🔺️ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir