ذکر.pdf
465.8K
#اختصاصی
🌗ذکر و نقش آن در تربیت اخلاقی
✍️ دکتر محمد جواد فلاح
دانشیار دانشگاه معارف
🔻 چکیده:
«ذکر» به عنوان حلقۀ ارتباطی عبد و خداوند، جایگاه بسزایی در تربیت انسان داشته تا انسان به واسطۀ اين گذرگاه روحاني، از عالم جسمانی پلی به عالم بالا زده و با ارتباط معنوي با حضرت حق از این راه زمینۀ تربیت و تزکیه ربانی خويش را فراهم آورده، به محضر محبوب بار آید.
ذکر زبانی به عنوان آغاز این حلقۀ ارتباطی در مرحلهای سطحی و ظاهری، بنده را با نام و یاد محبوب آشنا میکند اما حقیقت «ذکر» ارتباطی وجودی و حضوری با پروردگار است که در این مرحله به عنوان یادکرد پروردگار نه در ذهن و زبان بلکه به معناي دریافت حضور پروردگار در جای جای زندگی و حیات انسان است. اين تلقي از ذكر است كه زمينه کسب کمالات و فضایل و دفع درکات و رذائل را در انسان ايجاد ميكند و به خودسازي و تربيت الهي منجر ميگردد.
از رهگذر اين ذکر زمینه تربیت و حرکت انسان فراهم میشود و او را در زندگی فردی و اجتماعی رشد میدهد؛ ثمرات حاصل از این ذکر در آيينۀ روایات و نیز تأکید ائمه معصومین(ع) به ذکر در مواضع خاص زندگی، جنبۀ تربیتی آن را روشنتر میسازد.
ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 70.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 اکتفا به جسد احکام؛ علت انحطاط مسلمین!
🎙 آیتالله احمد مبلغی، استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری، در نشست علمی «مبانی و پیشفرضهای استنباط اخلاقی از قرآن»:
🔹دیدگاههای مختلفی در مورد اینکه آیا اخلاق جزء شریعت است یا امری در کنار شریعت، وجود دارد ولی آنچه قابل اثبات است این که بخشی از شریعت، اخلاق است. اخلاق مربوط به رفتار است و شریعت هم توجه اساسی و جامعی به اخلاق داشته است.
🔸اگر بخواهیم فقه اخلاق و یا فقه شریعت داشته باشیم، قبل از آن باید مطالعات فلسفی معطوف به شریعت را راهاندازی و فعال کنیم و خروجیهای این فلسفه شریعت را بعد از تنقیح و شناسایی، در استنباط و توجه به فقه شریعت، مبنا قرار دهیم.
🔹پیشفرض ما این است که اخلاق جزء شریعت است ولی سؤال این است که جایگاه اخلاق در شریعت چیست و فلسفه شریعت چه پاسخی برای این سؤال دارد؛ یعنی در این شریعت مجعوله الهی از سوی خداوند حکیم و علیم و خبیر و واجد جمیع صفات ممدوحه، چه جایگاهی برای اخلاق میتوان در نظر گرفت.
🔸 اخلاق را نباید قسیم و به موازات شریعت بگیریم و باید آن را جزء شریعت بدانیم، تصریح کرد: در فقه و نقدی که ما به برخی استنباطات داریم این مسئله جای پرسش است که آیا این استنباطات به سمت اخلاق یا به سمت احکام عملی رفته است یا خیر؟ یا آیا اخلاق، جایگاه محوری و مرکزی دارد یا حاشیهای و فرعی است؟
🔹 علامه طباطبایی البته نامی از فلسفه شریعت نمیبرد ولی نگاه فلسفی او در المیزان مورد توجه است. علامه چند ویژگی را برای اخلاق از حیث جایگاه در درون شریعت بیان کرده است؛ اولین ویژگی اخلاق به عنوان جزئی از شریعت، آمیختگی ثبوتی اخلاق و احکامی است که نام آن را احکام فقهی مینامیم، هماهنگی جداییناپذیر بین این دو در شریعت وجود دارد که نمیتوان آنها را جدا کرد.
🔸 علامه طباطبایی تاکید دارد که مسلمین اگر دچار انحطاط و سقوط شدهاند، به خاطر اکتفاکردن به اجساد احکام شرعی و اعراض از روح آن است و جسد بدون روح خاصیتی ندارد و در این صورت ما طبق مسیر تعریفشده قرآن پیش نرفتهایم.
🔹 علامه در تفسیر فرموده است اگر بخواهیم جامعه سالمی را بنا کنیم و بخواهیم مسیر دین را در یک جاده هموار قرار دهیم و طی کنیم تا به راس و غایت برسیم، باید از قوانین اجتماعی شروع کنیم و اگر بخواهیم جامعه درست شود باید اخلاق اصلاح شود. باید رابطه بین افراد براساس قانون مبتنی بر اخلاق و اصول اجتماعی وجود داشته باشد تا جامعه سالم شود.
🔸 دین برای عبودیت چند نفر در سطح جامعه نیست بلکه آمده است تا همه انسانها و بیشتر آنان بفهمند خدایی دارند و در برابر او تواضع داشته باشند و عبادت اجتماعی در برابر خدا داشته باشند و این نوع عبودیت متمرکز بر وجود اخلاق در سطح اجتماعی است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اخبار_علمی
🌗 دوره رایگان آموزش: ادیان و مذاهب و فِرَق
🎙توسط حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار
نویسنده کتاب: پژوهشی انتقادی در آراء و ادعاهای احمدالحسن
🔹صوت جلسات در کانال زیر بارگزاری می شود👇
📎لینک کانال
📘دانلود کتاب: درسنامه نقد احمدالحسن
https://eitaa.com/ali_hoshyar/2231
📕دانلود کتاب: توهم بازگشت(در نقد جریان مدعی دروغین مهدویت منصور هاشمی خراسانی)
https://eitaa.com/ali_hoshyar/1868
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 #نقد_لیبرالیسم؛ از گذشته تا دوران معاصر*
👤حجتالاسلام دکتر محمدعلی لیالی(از همراهان فرهیخته کانال)
📥 فایل کامل گفتوگو را در آپـــــارات (https://aparat.com/v/7jrst) و یـــوتیــوب (https://youtu.be/MjlYcAPjIr4).
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 چشماندازهای تازه در حوزه ادب دینی
🎙دکتر محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹گستره ادبیات دینی مبحثی گسترده است زیرا باید هم به حوزه نظم پرداخت و هم حوزه نثر ادبیات دینی را بررسی کرد. در نظم با شاخههای متکثر و متعددی که در شعر میشناسیم، مواجه هستیم و از جمله میتوان به خلق منظومههایی اشاره کرد که پیشتر در حوزه انقلاب و دفاع مقدس بودند و اکنون گستردهتر شدهاند؛ حوزههایی مانند شعر تغزلی، سیاسی، اعتراضی، دفاع مقدس و مدافعان حرم، امنیت و شعر مدافعان سلامت.
🔸شعر انقلاب اسلامی نسبت به گذشته رشد قابل اعتنایی داشته است. سرودههایی که ترازمند و حتی فرازمند نسبت به گذشته هستند، کم نیستند و درواقع گاهی نسل جوان شاعر اعجابانگیز هستند و آثارشان را که میبینیم، شگفتزده میشویم.
🔹در حوزه نثر، ادبیات دینی با افتوخیزها و جزرومدهایی مواجه بوده؛ به عنوان مثال در دوره اول یعنی دهه 60 رشد فراوانی در حوزه آثار داستان دینی داشتیم؛ بعدها این آثار اندکی افول کرد. اخیرا احساس میشود که داستاننویسان به مقولههای دینی اما با یک منظر متفاوت و نگاههای تازه اقبال نشان میدهند و درحقیقت چشمانداز تازهای در زمینه ادبیات داستان دینی در حال خلق شدن است.
🔸حوزه دیگری که در نثر دینی باید به آن توجه کنیم، رشد سفرنامهنویسی است؛ از جمله بعد از اینکه رویداد بزرگ راهپیمایی اربعین اتفاق افتاد، خلق آثار در این زمینه بسیار قابل توجه شد.
🔹 ادبیات داستان دینی و پرداختن به چهرههای بزرگ و قدسی در سالهای اخیر رشد کرده است. نویسندگان تراز اول ما نیز به این مسئله توجه داشتند و البته نسل جوان هم وارد میدان شده است. عرصه نثر ادبی و قطعه ادبی که گاه با عنوان دلنوشته از آن یاد میکنند، رشد قابل توجهی داشته و ما مجموعهها، کتابها و متنهایی از این دست بسیار فراوان داریم که در هیچ دوره تاریخی نبوده است. اگر قرار باشد بین شاخههای ادبیات دینی بگوییم کدامیک فراتر رفته، نثر یا قطعه ادبی را باید ذکر کنیم که نسبت به بقیه گونهها برجستهتر است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 قابل تحسین👏 و تبلیغ👇
✴️ تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی یزد به شرط ازدواج، رایگان میشود! ✴️
🔹حمیده رسولی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: در این مرکز آموزشی شهریه دانشجویانی که ازدواج میکنند، در مقاطع کارشناسی صفر و در مقطع کارشناسی ارشد با ۵۰ درصد تخفیف محاسبه میشود.
✍️پ ن: با آرزوی اجرای بی چون و چرای این تصمیم مدبرانه و متعهدانه.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
دبیرخانه تدوین سند آمایش فرهنگ کشور برگزار میکند:
✴️ سلسله نشستهای الزامات نظری آمایش فرهنگ در ایران
✅ نشست دوم: نگاه تطبیقی در چشمانداز سند آمایش فرهنگ کشور
با حضور :
❇️ دکتر حسین میرزایی
⏮ دکتر مهدی اکبری گلزار (دبیر نشست)
⏱شنبه ۳ تیر؛ ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰
📱پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/ricac/research
📍خیابان ولیعصر ،پایینتر از میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
📍 دفتر ۶۸ ؛ نامزدی
🔻 ۵۱ پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوعات :
. تصمیم نامزدی
. مراسم نامزدی و قرار ها
. بایسته های نامزدی
. چالش ها
📚 برای مشاهده متن کامل کتاب، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/!k68
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ ، بله و روبیکا @Porseman_com
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 غوغای غدیر در عاشقانه برقعی
🎥 به پیشواز عید سعید غدیر خُم با شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#حدیث_شناخت
🌗 شغل راوی نسبتی با وثاقت او دارد؟
🎙استاد محمدتقی شهیدی
🔹امام خمینی (ره) در مورد «محمد بن إسحاق بن عمار» مینویسد: وی صراف بوده است و چه بسا به خاطر منافع اقتصادیاش روایات حیل ربا را نقل کرده است و وثاقت او در حدی که پا روی منافع اقتصادی خود بگذارد محرز نیست. (کتاب البیع 2: 551)
🔸شبیه این مطلب درباره «رفاعة بن موسی النخاس» از شهید صدر (ره) نقل شده که فرموده است: بیشترِ روایات دال بر جواز بردهداری و به بردگی گرفتنِ مشرکین و کفار، از رفاعة بن موسی که بردهفروش بوده است نقل شده است و محرز نیست که منافع اقتصادی او به وثاقتش لطمهای وارد نکرده باشد.
🔹اما به نظر میرسد این مطلب قابل نقد باشد؛ چگونه میتواند شغل راوی و منافع اقتصادی او به وثاقت او لطمه بزند و باعث شود که روایات او در امورِ مربوط به شغلش مورد اعتماد نباشد؟! وقتی شهادت به وثاقت یک راوی در دست است، وجهی ندارد که خبر او مورد قبول واقع نشود؛ وگرنه باید روایات فقها در خصوص تکریم فقها یا وجوب پرداخت خمس هم مورد تردید واقع شود.
🔸وجه زیاد بودنِ روایات مربوط به شغل و پیشه راوی این بوده است که روات، سؤالات مناسب با شغلشان را از ائمه (علیهم السلام) میپرسیدند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (فقه پول) استاد شهیدی
در #مسیر_اجتهاد
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشه های متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیتالله دکتر بهشتی
تهران، مجموعه فرهنگی سرچشمه
یکشنبه، چهارم تیر ۱۴۰۲
ساعت ۸ تا ۱۷
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ویژگی های عقیدتی شیعیان.pdf
1.84M
#اختصاصی
🌗 ویژگیهای عقیدتی شیعیان از منظر آیتالله جوادی آملي
✍️محمدربيع ميرزايی
(پژوهشگر گروه اخلاق پژوهشکده علوم و حيانی معارج، وابسته به بنیاد بینالمللی علوم و حیانی اسراء.)
🔻درآمد
حکیم فرزانه، آیتالله جوادی آملی، در بسیاری از آثار گرانمایه خود به تبیین ویژگیهای بایسته پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرداختهاند که شایسته است به صورت کتابی مستقل تنظیم شود. در این مقال تنها درصدد اشارهای گذرا به برخی از مهمترین ویژگیهای عقیدتی شیعیان هستیم که اين مفسر گرانقدر در ضمن تفسير آیات و روایات، به تبیین آنها پرداختهاند.
🔸مفهوم «شیعه»
«شيعه» از ريشه «شاع» و به معناي کسی است که علاوه بر پیروی، سبب ترويج و شيوع فكر و اندیشه رهبر خود ميشود؛ بنابراین شيعه را صرفاً به سبب تبعيت و پیروی از امامانشان شيعه نخواندهاند، بلكه به دلیل پیروی از آنان و مايه شيوع عقايد، افكار، اخلاق، اعمال و سنّت و سيرت آنان شدن، شيعه ناميدهاند.
🔹صفات عام شيعیان
اقامه نماز، دادن زکات، گزاردن حج، روزهداری، ولایتمداری اهل بیت(ع)، برائت از دشمنان آنان، ایمان، تقوا، ورع و... از صفات عامی است که باید همه شیعیان به آنها موصوف باشند؛ كه در روایات متعددی به اين ويژگيها اشاره شده است.
ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 70.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
🌗زبده ویژگیهای عقیدتی شیعیان
✍️تلخیص نظر حکیم متأله آیتالله جوادی آملی
🔹مهمترين ویژگیهای عقیدتی شیعیان عبارتند از: تفويض نسبی امور به اهلبيت(ع)، اعتقاد به «امامت» بهمثابه اصل، باورداشت معراج، باورداشت پرسشِ قبر، باورداشت آفرينش بهشت و دوزخ و شفاعت، اعتقاد به امام حیّ و انتظار در مكتب اهل بيت(ع)، اعتقاد به ولایت فقیه.
🔸دشمن پیش از آنكه «فقيه» را از صحنه سياست بيرون كند، «فقه» را خارج میکند و پيش از آنكه «وليّ» را از صحنه سياست بيرون براند و «ائمّه» را منزوي كند، ولايت و «امامت» را منزوي میکند. بيگانگان زيرک گفتند و آشنايان خام، پذيرفتند كه امامت، كاری مردمی است و تعيين آن از مردم نيز برمیآيد! غرض آنكه هيچگاه امام را قبل از امامت خانهنشين نكردند، بلكه ابتدا «امامت» و پس از آن «امام» را منزوي كردند. کسی كه ميگويد: «منّا أميرٌ ومنكم أميرٌ»، امامت را امري مردمي ميداند نه الهي! و وقتي امامت، مردمي شد، نصب يا انتخاب آن از سقيفه نيز برميآيد. نخست امامت را از عرش به فرش و از انتصاب به انتخاب آوردند، سپس از نصّ به سقيفه كشاندند و امامت را در سقف سقيفه اسير كردند و پس از آن، حضرت علي را خانهنشين كردند.
🔹امام راحل (ره) چند كار مهم ذیل را انجام داد: الف. «ولايت فقيه» را به دنبال «امامت» قرار داد. ب. امامت و ولايت را در جاي خود (علم كلام) نشاند. ج. درخت برومند امامت و ولايت را شكوفا كرد. د. امامت و ولايت را بر سراسر فقه سايهافكن كرد.
🔸انتظار پيروان اهلبيت (ع) با انتظار ديگران تفاوتي عميق دارد؛ چرا که فرقه ناجيه در انتظار طلوع شمس موجود مستور است و ديگران منتظر ستاره معدوم. به اعتقاد راسخ ما، مهدي موعود، موجود است، امّا در پندار ديگران، فقط موعود است نه موجود. تفاوت معناي انتظار در دو گروه مزبور، همان فاصله عمیق ميان موجود و معدوم است كه نميتوان مرز آن را تحديد كرد؛ زيرا يكی دل به نقش ماه خوش داشته و ديگری به نظاره آن، چشم از آسمان پر كرده است.
📚منبع: نشریه معارف 70.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗رابطه تقلب در پایاننامهها با وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان
🎙رضا صفری شالیٰ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی:
🔹در گزارش رسمی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اعلام شد که سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱% پایاننامهها و رسالههای تدوین شده در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، کپیبرداری از متن مشابه بوده است! یقیناً این سطح از کپیبرداری و تقلب، نقطه ضعف بزرگی برای جامعه علمی کشور است. از سوی دیگر قوانین و مقررات در این زمینه دارای ضعفهای جدی است که باید برای آن چارهاندیشی شود.
🔸اگر مطلبی را از جایی برداشته و به آن شخص حقیقی یا حقوقی ارجاع ندهیم تقلب علمی محسوب میشود. عمده تقلبها این است که فردی، از نوشتههای دیگران بدون ارجاع به نویسنده استفاده کند یا اینکه ممکن است این متن منتشر و چاپ نشده باشد و افرادی، زودتر از نویسنده آن را به نام خود چاپ کنند. این شدیدترین و حادترین شکل از تقلب علمی است.
🔹باید به موضوعی فنی درباره پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری توجه داشته باشیم. پایاننامه معمولا پنج فصل است: فصل اول، طرح مسئله و پیشینه و تاریخچه آن، فصل دوم چارچوب نظری و مفهومی است که در آن به ناچار باید به نظریات، مکاتب، رویکردها و مفاهیم مرتبط اشاره کرد و در ضمن باید به پیشینه تجربی و مروری بر ادبیات تحقیق هم که جزیی از قواعد نگارش پایاننامه و رساله است اشاره نمود. در این فصل مخصوصا در رشتههای علوم انسانی، حدود80% از کارهای قبلی استفاده میشود؛ چون فرد باید یک چینش نظری را شروع کند تا به چهارچوبی مفهومی یا نظری برسد. دانشجو اگر تمام مطالب را از جای دیگری بردارد و ارجاع هم بدهد، خلاقیتی از خود به خرج نداده. بنابراین سازمانها و نهادهایی که گزارشاتی را چاپ میکنند باید با این قواعد آشنا باشند.
🔸وقتی دانشجو بداند رشتهای که در آن تحصیل میکند در نوع شغل و درآمد و پایگاه اجتماعی وی تأثیر دارد جدیت بیشتری به خرج خواهد داد؛ ولی امروزه نقش علم در جایگاه اقتصادی افراد کاهش پیدا کرده و افراد صرفا دنبال گرفتن مدرک هستند در نتیجه بخش زیادی از فعالیتهای علمی خود را کپیبرداری میکنند و سرقت علمی اتفاق میافتد.
🔹وقتی تقلبهای علمی در سطح گسترده انجام شود قبح آن از بین میرود و در نتیجه انگیزه نوآوری، تحرک، پویایی، خلق ایده، تولید و اختراع و مسائلی از این قبیل کاهش پیدا خواهد کرد.
🔸مهمترین اقدام برای مقابله با تقلبهای علمی، تدوین قوانین بازدارنده است. باید از پایاننامههایی که سطح زیادی از کپیکاری دارد مورد تأیید قرار نگیرد تا میزان اشتراک آن با مطالب قبلی کاهش پیدا کرده و نوآوری آن بیشتر شود. امید به آینده شغلی نیز بسیار مهم است چون وقتی افراد بدانند این رشته برایشان شغل مناسب در پی دارد میزان خلاقیت و نوآوریشان هم افزایش مییابد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
پژوهشکده علم و دین، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می کند:
نشست تخصصی با عنوان:
🌗 آموزش علم در دانشگاه اسلامی
👤با ارائه دکتر مهدی عاشوری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات
👤دبیر علمی: دکتر حسام الدین مؤمنی شهرکی
📅زمان: یکشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۲
⏰ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 مکان :تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک 15، سالن جلسات پژوهشگاه
شرکت در جلسه از طریق فضای مجازی با ورود به لینک زیر امکان پذیر می باشد.
🌐https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سیاستگذاری مسجد در ایران
🕌 پیش نشستهای همایش ملیِ مسجد و نظم اجتماعی در ایران
نشست نهم: مسجد و نظم اجتماعی در ایران
با حضور:
🎙دکتر رسول عباسی
🎙حجتالاسلام سید ناصر میرمحمدیان
🎙محمدعلی موظف رستمی (دبیر نشست)
🗓 یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۰ تا ۱۲
📱پخش زندهی نشست:
https://www.skyroom.online/ch/ricac/culture
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰حج و مدیریت ارتباطات میان فرهنگ
🔹یکشنبه ۴ خرداد، ساعت 10:30
📎لینک نشست
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است
🎤حجتالاسلام دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین نشست تخصصی «آینده علوم انسانی» با موضوع «آینده مطالعات تمدنی»:
🔻 بنده به پنج نکته در موضوع آینده مطالعات تمدنی اشاره میکنم:
1️⃣مورد اول درباره زبان در جهان اسلام و مراکز علمی است؛ چون واقعیت این است که زبان هژمون، راه را برای عقلانیت مشترک میبندد و ما را دچار نوعی از گفتوگوی یک طرفه با دنیای مدرن کرده است. ذیل مسئله زبان لازم است به فقدان زبان رایتینگ و رواج زبان ریدینگ اشاره کنم؛ چون تعادلی بین این دو زبان یا دو مهارت وجود ندارد و ما نوعا دریافت کننده هستیم تا اینکه بخواهیم مطلبی را ارائه و گفتوگو را دو طرفه کنیم. بنابراین آینده مطالعات تمدنی مقداری نگرانکننده و سویههای آن مبهم شده است.
2️⃣نکته دوم فکر کردن در مورد آینده ترجمه در فضای علوم انسانی به صورت عام و در مطالعات تمدنی به صورت خاص است. موضوع ترجمه در مطالعات تمدنی، از این جهت تبدیل به مسئله شده که ما اساسا به نقل معنا و نقل علوم بسنده کردهایم و وارد حوزه نقد و خلق معنا نشدهایم و آنجایی هم که دانش را انتقال میدهیم، این انتقال دانش در فرآیند ترجمه، سویههای ایدئولوژیک پیدا کرده است. به نظرم انقلاب اسلامی که در رسالت تمدنی خود امتسازی را در نظر گرفته است اما هنوز ترجمه خودش به زبانهای دیگر را پیگیری نکرده است و تا زمانی که ما وارد فضای گفتوگوهای جهانی از مسیر ترجمه نشدهایم عملاً آینده شکوفایی مطالعات تمدنی دچار ابهام میشود.
3️⃣نکته سوم در زمینه گفتوگو است؛ در اینجا گفتوگوی ایران با جهان اسلام و غرب اهمیت دارد. متأسفانه دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است و وقتی دیپلماسی علمی فعال نیست در نتیجه عقلانیت متراکم عملا هیچ وقت به آستانههای تمدنی نمیرسد. در اینجا فقدان تفکر انتقادی را هم شاهد هستیم. بنده تفکر انتقادی را لزوما به آزادی بیان گره نمیزنم چون آزادی بیان در جامعه ما مقداری دست خورده و سوء تفاهمهای زیادی پیدا کرده است بلکه تأکید بنده بر فقدان صراحت و صداقت در بیان است. اساسا آنقدر سایه ملاحظات اخلاقی بر ما سنگین شده که ما به خوبی همدیگر را نقد نمیکنیم و در نتیجه دچار گفتوگو نمیشویم.
4️⃣نکته چهارم درباره مسئله محوری است؛ بدین معنا که مطالعات تمدنی به رسالت پاسخگویی گره خورده است اما الان چنین پاسخگویی را شاهد نیستیم. مطالعات تمدنی بیشتر در الهیات نظریِ تمدن و فلسفه نظریِ تمدن توقف کرده است و این عملا ما را از آنچه در کف میدان همانند محیط زیست، مهاجرت، جمعیت، سلامتی و ... اتفاق میافتد جدا کرده است و وقتی تمدنهای موجود راهکاری برای این مسائل مسلمان معاصر و جهان معاصر ندارند، بنابراین مطالعات تمدنی به محاق میرود و عملا توسعهای در این زمینه نخواهیم داشت بلکه صرفاً ویترینی با عنوان مطالعات تمدنی درست کردهایم که پاسخگوی نیازهای ما هم نیست.
5️⃣ پنجمین مورد، عنصر سرعت در تحولات اجتماعی و تمدنی از یک سو و سرعت در تحولات فکری و اندیشهای از سوی دیگر است. امروزه وضعیت دنیا آنچنان شتاب گرفته که این تحولات سریع تفکری، ما که در حوزه یا دانشگاههای علوم انسانی ایران نشستهایم را مغلوب خود کرده است به گونهای که در علوم انسانی به صورت کلی و مطالعات تمدنی به صورت خاص، نرم افزار تولید سریع اندیشه در واکنش به تحولات جدیدی که از نیمه قرن بیستم به ما هجوم آورده را در اختیار نداریم. در نتیجه برای مثال به شکل بسیار آشکاری مشاهده میکنیم که حوزههای علمیه ما و همچنین دانشگاههای علوم انسانی در موضوع کرونا، کما بیش تعطیل بودند و آنها که در میدان عملیات انجام میدادند، پزشکان ما بودند. واقعیت این است که نرم افزار واکنش سریع در برابر چالشها و پاندمیهای فرهنگی و جهانی در اختیار نداریم و نداشتن این نرمافزار، در آینده ما را دچار بحران میکند.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
📍 دفتر ۴۷ ؛ خواستگاری
🔻 ۷۲ پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوعات :
. خواستگاری در اسلام
. دلیل خواستگاری پسر
. روش های همسریابی
. استخاره در ازدواج
. ادامه تحصیل
. روش تحقیق
. ارتباط قبل از خواستگاری
📚 برای مشاهده متن کامل کتاب، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/!k47
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ ، بله و روبیکا @Porseman_com
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 اسلام اموی چگونه اسلامی است؟
نکاتی درباره تأسیس دولت اموی به بهانه هزار و چهارصدمین سال آن
✍️ حجتالاسلام والمسلمین دکتر رسول جعفریان
🔹امسال هزار و چهارصدمین سال تأسیس دولت اموی است. ابن عبدالبر در کتاب استیعاب میگوید: در جمادی الاولی سال ۴۱ بود که حسن بن علی (ع) حکومت را تسلیم معاویه کرد و آن وقت ۶۶ ساله دو ماه کمتر داشت.
معاویه تا رجب سال ۶۰ حکومت کرد و پس از دولت یزید و پسرش معاویه دوم، دولت اموی، در شاخه مروانی تا سال ۱۳۲ جمعا ۹۰ سال حکومت کرد. از تاریخ تأسیس آن تاکنون که سال ۱۴۴۱ (قمری) است، دقیقا ۱۴۰۰ سال گذشته است.
🔸اسلام عثمانی یا اموی، در مقابل اسلام علوی شکل گرفت و توانست در یک دوره حساس ۹۰ ساله، با کنار زدن علویان و دیگر رقیبان، نه تنها یک امپراتوری عربی در پهنه وسیعی از ربع مسکون وقت ایجاد کند بلکه تلقی و تفسیر خاصی از اسلام را هم در عمق ذهن امت اسلامی استقرار بخشد.
🔹دوره اموی، از این جهت که نخستین قرن شکلگیری فرهنگ اسلامی است، بسیار مهم است و دیدگاههای امویان سخت در آن نفوذ دارد. البته همان زمان، جناحهای مخالف دیگری هم به جز علویان بودند که درباره اسلام عثمانی، تأمل داشته و آن را نمیپذیرفتند.
خوارج، جناحی از قریش از پیروان خاص شیخین، مانند جریان ابن زبیر و نیز جریانی وابسته به معتزله و مرجئه با رهبری ابوحنیفه که مخالف امویان بودند، اما جریان غالب و اسلام فراگیر متعلق به امویان بود.
🔸اساس این دولت، غلبه دادن نگرش عربی و قبیلهای و حاکم کردن عنصر عرب بر اسلام بود. آنها تلاش کردند دین را تفسیر عربی کنند و در این کار موفق بودند.
یک تجربه مهم در این دولت، غلبه دادن عنصر «فتح» و «جنگ» و خشونت بود که در اسلام اموی سخت غالب شد؛ خشونتی از نوع حجاج و یا حتی خود عبدالملک و فرزندانش مثل هشام، رنگی بود که اسلام اموی را پوشش میداد و وجود کسانی مثل عمربنعبدالعزیز که تلاش کرد در این زمینه متفاوت عمل کند، اثری نگذاشت و از آن تنها یک خاطره باقی ماند.
🔹در نگرش سیاسی اسلام اموی، هر نوع شورش و مخالفتی برای اصلاح، نوعی فرقهگرایی است و جماعت و طاعت در زمره مفاهیم اصلی هستند. در این نگاه، امام حسین(ع) یک تفرقه افکن است که میکوشد الفت و محبت میان امت را از بین ببرد.
🔸اسلام اموی، در این نود سال، برای اصل دین ارزش قائل نبود و از آن فقط به عنوان یک ابزار استفاده میکرد. لذا چندان به آموزش دین در میان مردم بها نمیداد، اما تسلط سیاسی را اصل میدانست.
🔹اسلام اموی، برای فتوحات و توسعه جغرافیایی ارزش زیادی قائل است و یکسره کوشش میکرد تا بتواند سرزمینهای بیشتری را در اختیار داشته باشد، اما در تعمیق اسلام در جامعه کاری نمیکرد. شواهد تاریخی از دوره امام سجاد (ع) که در همین عصر میزیست داریم که مردم با سادهترین احکام شرعی خود آشنا نبودند، اما دامنه فتوحات تا اندلس کشیده شد و دهها هزار اسیر و برده و کنیز و در واقع دخترکان زیبا و ماه روی اندلسی و غیره، سوار بر دهها کشتی، به شام و حجاز آورده شدند تا در کار عیش و زندگی روزمره سران عرب خدمت کنند.
🔸راستش، بردگی که اسلام کوشید آن را کمرنگ کند و حضرت رسول (ص) خودش یک بار هم اسیری را برده نکرد، در عصر اول فتوحات و سپس در دوره اموی به صورت یک اصل درآمد و برای همیشه در فقه منتسب به اسلام، استوار شد. اسلام اموی بود که صدها هزار برده ایرانی را به میان اعراب برد و برای آن قاعده و قانون نوشت. در این اسلام، رفتار عربِ فاتح با ایرانی و بربر و رومی، هیچ تفاوتی با مغولان نداشت و مثل هر فاتح دیگری رفتار میشد. تلاش بعدی مسلمانان در پیراستن چهره اسلام از آنچه امویان کردند، چه اندازه مؤثر بود، نمیدانم.
🔹🔸🔹این یادداشت را نوشتم تا عرض کنم، ما در شناخت اسلام اموی و عثمانی، در شناخت رنگی و لعابی که امویان بر اسلام زدند و آثارش در عمق فکر و فقه اسلامی باقی ماند، هنوز کار جدی نکردهایم. این تاریخ، بهانهای شد تا یادآور شوم که لازم است در این باره تحقیقات جدیتری صورت گیرد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚫️ شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام بر امام زمان عجل الله فرجه و همه پیروان و محبان ایشان تسلیت باد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir