eitaa logo
نشریه معارف
2.7هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
289 ویدیو
531 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢محراب مسجد کوفه محل ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه سی و یکم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر کامران اویسی (دانشیار قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی) 🔻موضوع: تحلیل رابطه پدر_دختری در قصص قرآن کریم 📆 زمان: شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ (روز نوزدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @khanevadeh_1403
💢 درس‌گفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری» 🟠 جلسه هفتم: «دین و تعلیم‌ و‌ تربیت» 🎙 با گفتاری از: دکتر رحمت‌الله مرزوقی (استاد تمام دانشگاه شیراز و عضو شورای عالی آموزش و پرورش کشور) 🗓 شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷ ✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکای‌روم: 🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔎 💢 کرسی علمی ترویجی: مرجعیت علمی قرآن و وظائف موسسات آموزشی قرآنی استاد ارائه دهنده: جناب آقای دکتر عزیزی استاد ناقد: جناب آقای دکتر رحیمی (مدیر کل آموزش و پرورش استان قم) دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین صدری 📅 شنبه ۱۱ فروردین ⏱ ساعت ۲۰ الی ۲۲ 🏫 قم، بلوار جمهوری، نبش کوچه ۲۸، مجتمع شهید آوینی 🖥 لینک ورود به نشست مجازی؛ 🌐 http://dte.bz/quranconf ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺نشست علمی «لطف بوتراب»؛ ▫️درنگی بر الطاف هدایتی امیرمؤمنان علی علیه‌السلام▫️ 🔹ارائه: جناب آقای ملا مولوی اهل سنت که به مکتب تشیع مشرف شده است 🕓شنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۱ 🔸 نمازخانه مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه 🖥پخش زنده 👇👇 🔺اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📽 پخش فیلم سینمائی " اخت الرضا " با موضوع حضرت فاطمه معصومه (س) 🎬 کارگردان: سید مجتبی طباطبایی 📅 شنبه ۱۱ فروردین ⏱ ساعت ۲۳:۴۵ 📺 شبکه اول سیما ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🤲 إنّا أنزَلناهُ فِي لَيلَةِ القَدرِ 🤲 🔰 شب قدر را با معرفت بگذرانیم 🔰 📚 ۱۸ کتاب برای درک بهتر شب قدر📚 🔻 کتابهای فارسی ۱. لیالی نور 👈 دانلود ۲. شب قدر 👈 دانلود ۳. شبهای بیقراری 👈 دانلود ۴. رمضان دریچه رؤيت 👈 دانلود ۵. چهل حدیث شب قدر 👈 دانلود ۶. اعمال و ادعیه لیالی قدر 👈 دانلود ۷. راز مخفی ماندن شب قدر 👈 دانلود ۸. جوشن کبیر همراه با ترجمه 👈 دانلود ۹. آداب احیاء در آیات و احادیث 👈 دانلود ۱۰. تفسیر عرفانی کاربردی سوره قدر 👈 دانلود ۱۱. نقش انسان در تقدیرات شب قدر 👈 دانلود 🔻 کتاب‌های عربی ۱۲. الامام المهدی اشکالیة ليلة القدر 👈 دانلود ۱۳. میزان لیلة القدر فی سورة القدر 👈 دانلود ۱۴. جنی الجنتین فی شرف اللیلتین👈 دانلود ۱۵. اقوال العلماء في ليلة القدر 👈 دانلود ۱۶. ليلة القدر معراج الصالحين 👈 دانلود ۱۷. فاطمة الزهراء، ليلة القدر 👈 دانلود ۱۸. اعمال لیالی القدر 👈 دانلود 📲 در نشر معرفت دینی سهیم باشید ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 درس‌گفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری» 🟠 جلسه هشتم: «دین و پزشکی» 🎙 با گفتاری از: دکتر محمود نجابت (استاد تمام و رئیس مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی شیراز) 🗓 یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷ ✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکای‌روم: 🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ابن-ملجم-؛-عابدترین-مردم-یا-أشقی-الأشقیاء (1).pdf
572.3K
💢ابن ملجم عابدترین مردم یا اشقی الاشقیاء؟! 👇 چکیده👇 ابن ملجم مرادی فردی گمنام که شهرت او برای قتل بهترین خلق روی زمین بعد رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد. دشمنان امیرالمومنین علیه السلام از گذشته تا به امروز از هر کاری برای تنقیص مقام ایشان فروگذار نکردند. از جعل حدیث ، قتل و کشتار تا بالابردن مقام قاتل ایشان؛ اما مشکلی که به آن توجه نشده تناقض‌هایی است که این میان به وجود آمده و دشمن درصدد حل آن برنیامده که ما در این نوشتار به آنها اشاره می‌کنیم و بیان می کنیم که ابن ملجم به بیان رسول خدا صلی الله علیه و آله أشقی الأشقیاء می باشد. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 ثبت نام «» 🔖براساس آیین نامه جدید پژوهشگران مستقل که توسط وزارت علوم به تصویب رسیده «پژوهشگری مستقل»به عنوان یک شغل توسط تمام دستگاه های تصریح شده در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری پذیرفته می شود. 🔗اطلاعات بیشتر flr.atf.gov.ir 📌ثبت نام https://flresearcher.atf.gov.ir/user/login ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۰ 💢قرآن کریم، متن رهاشده یا متن در کنترل؟ ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹تلقی(انگاره) خاورشناسان- و البته متاثر از آن ها برخی مطالعات بومی- از متن قرآن کریم – و البته همین طور روایات- تصورِ یک متن رها شده است. به این معنا که خود شارع و ماتن، پس از نزول و صدور متن، اصرار خاصی بر تحفظ متن ندارد و به تعبیر بهتر، دغدغه مخاطب و مردم، نسبت به تحفظ متن از خود شارع بیشتر است. 🔸در راستای همین تلقی، برخی گزارش های تاریخی گاه آن چنان پررنگ می شود(ضریب می گیرد) که گویا -شبیه نظریه رهاشدگی خلقت- شارع شریعت، عنان این متن را یکسره پس از نزول به مردم واگذار کرده است. تک تک سوره های قرآن کریم را از این منظر، تامل کنید. قرآن کریم _در غالب سوره ها_ ابعاد و دغدغه ها و شبهات مختلف مرتبط با متن قرآن از یک سو و شخصیت پیامبر اکرم(ص) را از جهت تلقی وحی از سوی دیگر، مورد توجه ویژه قرار داده است؛ به گونه ای که اصالت متن، پیوسته توسط خود متن، رصد و کنترل و گزارش می شود. 🔹تعبیر آیت الله جوادی آملی هم، بی ارتباط با بحث نیست م: خداوند باران را نازل کرد؛ يعني به زمين انداخت، اما قرآن را نازل کرد يعني اين حبل متين را به زمين آويخت که يک طرف اين طناب ناگسستني به دست بي‌دستي خداست. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
پنج دسته روایات در تعیین شب قدر 🔹رواياتى كه از اهل بيت عليهم السلام در تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند: دسته اوّل: رواياتى كه شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان تعيين مى كنند. دسته دوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر را در يكى از سه شبِ: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم بجوييد. دسته سوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر، در يكى از دو شبِ بيست و يكم و بيست و سوم است. دسته چهارم: رواياتى كه شب بيست و سوم را به طور معيّن ، شب قدر مى دانند. دسته پنجم: رواياتى كه دلالت مى كنند بر اين كه شب هاى: نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم، هر كدام به گونه اى در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد؛ ولى نقش اساسى و نهايى، مربوط به شب بيست و سوم است. 🔸تأمّل در اين پنج دسته از روايات، نشان مى دهد كه نه تنها ميان آنها تعارضى نيست، بلكه مؤيّد يكديگرند. توضيح ، اين كه: از ديد روايات اهل بيت عليهم السلام و شمار قابل توجّهى از روايات اهل سنّت، شب قدر، شب بيست وسوم است. از اين رو ، ابن بابويِه صدوق (م ۳۸۱ ق) مى فرمايد: اتّفق مشايخنا رضي الله عنهم [ في ليلة القدر ] على أنّها الليلة الثالثة والعشرون من شهر رمضان؛ بزرگان ما درباره شب قدر، همه يك سخن اند كه: شب بيست و سوم ماه رمضان است. روايات دسته اوّل ، دوم و سوم كه براى درك فضيلت شب قدر ، به احيا و كارهاى خوب در دهه آخر ماه رمضان توصيه دارند، همچنين رواياتى كه به اِحياى شب هاى: نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم سفارش دارند، همگى به دو نكته بر مى گردند: 1⃣مسلمانان از شب زنده دارى شب هاى ماه رمضان ، بيشترين بهره را از عطايا و دستاوردهاى آن داشته باشند. از اين رو ، در روايتى كه رازِ پوشيده بودن شب قدر را ميان شب ها بيان مى كند، آمده است: إنَّ اللّهَ إنَّما يَستُرُها عَنكم نَظَرا لَكم خداوند، آن را از شما پنهان داشته تا عنايت بيشترى به شما كند. 2⃣گرچه شب قدر شب بيست و سوم است، امّا به آن معنا نيست كه آن دو شب، ديگر هيچ نقشى نداشته و در تقدير امور و سرنوشت انسان، بى اثر باشند. 📗 ماه خدا، جلد ۲، صفحه ۸۰۱ ت ۸۱۵ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین. خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان . / التماس دعا.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی؛ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سلسله نشست های تخصصی نهج‌البلاغه 🔰 با موضوع: ⚜ اسیب شناسی فهم نهج‌البلاغه ⚜ با حضور : 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی🔹 💠مصلی تهران،نمایشگاه بین‌المللی قرآن الکریم، بخش نهج‌البلاغه کتاب حکومت 💠 🕣ساعت : ۱۹:۳۰ 📅 روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🌐لینک نشست مجازی: https://gharar.ir/r/c2e4bad8 ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سلسله نشست‌های مناسبتی با عنوان: ✨"لیالی نور"✨ 🔹به مدت ۲ شب به صورت مجازی🔹 🔸نشست شب اول با حضور دکتر محمود جعفری با عنوانِ تعامل امیرالمومنین علی (ع) با مخالفان ⏰ زمان: شنبه، یازدهم فروردین‌ماه، ساعت ۲۰:۳۰ 🔸نشست شب دوم با حضور دکتر انسیه عسگری با عنوانِ شب قدر و چگونگی نزول قرآن ⏰ زمان: دوشنبه، سیزدهم فروردین‌ماه، ساعت ۲۰:۳۰ 🎙مکان برگزاری نشست: ▪️https://webinar.hmu.ac.ir/rs4bc5xhl2b5/?session=breezbreez9n3y4r5upk8m6ayk&proto=trueدر انتهای شب دوم، دو سوال از محتوای نشست‌ها طرح و به قید قرعه بین برگزیدگان، جوایزی اهدا می‌شود.‼️ ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۱ 💢زبان متن و زبان تفسیر ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹شاید یکی از ویژگی های زبان قرآن را بتوان بیان موارد خاص در قالب زبان عام دانست. از آیه الذین قال لهم الناس (آل عمران:۱۷۳)که سیوطی در الاتقان به آن اشاره می کند؛ بگذریم؛ آیه ولایت را می توان نماد بارز این مسئله دانست. 🔸اتفاقا شاید ناظر به همین مسئله، این قاعده -بعدا- مطرح شده است که سبب نزول، مخصص عام نیست. یعنی با اینکه آیه در مقام نزول خود، مصداق جمع عرفی(که اقل آن سه نفر است) نیست؛ اما ملاک، عموم لفظ آیه است.(قاعده العبره) 🔹برخی (امداد توران) نیز معتقدند اصولا آیات قرآن از مفاهیمی کلی که نیاز به تطبیق درست دارند سخن نگفته اند بلکه از همان ابتدا از مصادیقی معین سخن گفته اند. بنا بر این در تفسیر واژگانی از قبیل "الامانه"، "اولی الامر"، "من عنده ام الکتاب" و دهها نظیر آن سوال درست این نیست که این واژگان دقیقا از چه مفهومی سخن می گویند تا بعد ببینیم مصداقشان کدام است بلکه سوال درست اینست که این آیات دقیقا از کدام شخص یا امر خارجی و عینی سخن می‌گویند. 🔸به هرحال _اگر تفسیر را به شناخت وجه تاریخی آیه، محدود نکنیم_ می توان گفت در مورد قرآن کریم، تصویر دو زبان _یکی زبان متن و دیگری زبان تفسیر_ ممکن است. بیان خاص با لفظ عام، ناظر به زبان متن است و قاعده العبره، ناظر به زبان تفسیر متن. این تفکیک، شاید بتواند راه حلی در عام های فراوان در قرآن کریم باشد که _احیانا_ تبدیل به چالشی میان علم کلام و تاریخ نیز شده است. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir